Gå til innhold

Jente, nettopp fylt 14. Flatbrystet og null menstruasjon.....

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Fordi du kommenterer ikke bare vekt og høyde. Du snakker om bryster, mellomrom mellom lår, du sier at ingen jeans sitter fint, at magen hennes valker, bh-størrelser. Du har til og med sagt at dere skal gå til lege (da bekrefter du et problem i hennes øyne). 

I tillegg sammenligner du henne med de andre, og har (av grunner jeg ikke forstår) total kontroll på hvem som har mensen, bryster, vekt og størrelse. 

Det gjør deg gal! Du er ekstremt fokusert på kropp, og det er DIN skyld at datteren din har det slik. Den eneste som skal skamme seg, er deg. 

Hun er helt normal. Det er ikke du!

Anonymkode: f4de2...e6a

Har du i det hele tatt lest svarene til hi? Hun skriver det jo bare her inne, hun sier det ikke til datteren sin. 

Den som skal skamme seg er faktisk du, med så lite empati og forståelse for andres problemstillinger på forumet her. 

Anonymkode: 4bf67...ab5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du i det hele tatt lest svarene til hi? Hun skriver det jo bare her inne, hun sier det ikke til datteren sin. 

Den som skal skamme seg er faktisk du, med så lite empati og forståelse for andres problemstillinger på forumet her. 

Selvfølgelig smitter det av på datteren, hvis moren er helt enig i datterens observasjoner. Det er jo tydelig. 

Det å påstå at en 14-åring på 160 cm, som veier 51 kg, har vektproblem, er latterlig! Hun er i nederste sikte av det som betegnes som «normalvekt». Et par kg fra å være undervektig. 

Skrevet

Selvfølgelig smitter det av på datteren, hvis moren er helt enig i datterens observasjoner. Det er jo tydelig. 

Det å påstå at en 14-åring på 160 cm, som veier 51 kg, har vektproblem, er latterlig! Hun er i nederste sikte av det som betegnes som «normalvekt». Et par kg fra å være undervektig. 

Men HI skriver jo at hun hele tiden svarer jenta si med at hun er normal! Hun skriver ingen plass at hun sier til datteren at hun er enig i jentas observasjoner. 

Skrevet

Highwaist dongeri kan funke. 

Du kan sy inn vanlige dongeri også. 

Anonymkode: 21945...d3d

Skrevet

Men HI skriver jo at hun hele tiden svarer jenta si med at hun er normal! Hun skriver ingen plass at hun sier til datteren at hun er enig i jentas observasjoner. 

Da må du lese en gang til.

Hun sier jo at hun ser akkurat det samme. Hun sier at datteren ikke er tynn, magen er valkete, buksene sitter ikke fint osv osv. Dette sier MOR. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da må du lese en gang til.

Hun sier jo at hun ser akkurat det samme. Hun sier at datteren ikke er tynn, magen er valkete, buksene sitter ikke fint osv osv. Dette sier MOR. 

Ja, og jeg gjentar: Hun SER det samme, men hun SIER det ikke til datteren. Ser du forskjellen? Hun gir ikke datteren sin dårlig selvtillit av den grunn. 

Skrevet

HI: Jeg hadde ikke pupper før jeg var nærmere 17, tror jeg, og jeg fikk ikke mensen før rett før jeg ble 16. Det var innmari kjipt, og jeg skjønner at det er leit for henne. Men det blir lettere etterhvert. Det høres sikkert teit ut, men det er sant. Selv om min kropp fortsatt er vanskelig å finne klær til (jeg er veldig, veldig høy, nærmere 1,90) aksepterer jeg det på en helt annen måte nå som jeg er voksen. Kluet er å gjøre det man kan for å finne noe som passer skikkelig bra. Om du finner et par gode jeans, for eksempel, kan du ta dem med til skredder og få dem tilpasset. Gå til en skikkelig undertøysforhandler og få hjelp til å finne en bh som sitter. Pass på at hun får gå til ordentlig frisør ofte nok, så hun i det minste er superfresh på håret. Og sørg for at hun har andre gode opplevelser i livet sitt. Ta henne med på ting hun liker, vær sammen med henne, stimuler henne til å lese eller gå tur eller ting som er bra for kropp og/eller sjel. Kanskje du må gi henne ekstra mye tid akkurat nå, i en periode.

Anonymkode: deb4a...32a

Skrevet
1 time siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Dette er et problem for DATTEREN. Altså ber HI om råd og hjelp. Vi ønsker alle å hjelpe barna våre når de har det vanskelig. Og det er helt forståelig at en 14 åring synes det er leit å føle seg annerledes enn venninnene sine. 

HI, jeg synes du skal ta henne med på en butikk dere kan få litt hjelp. Skaff henne gode vatterte bh-er. Angående bukser, så anbefaler jeg Gina Tricot sine Molly jeans. De er veldig stretchy og behagelige. Koster ikke fletta heller ( tror de ligger på 399,- eller noe sånt )

Det virker ikke som det bare er datteren som har problemer med dette. Hva er normal oppførsel for en mor hvis datter såvidt er fylt 14 år og ikke er kommet i puberteten ennå (noe som er helt vanlig)? Jo, det er å avdramatisere og være en positiv faktor for datteren.  Ikke å være sykelig opptatt av detaljene ved datterens kropp og sitte på et forum og skrive side opp og side ned om dette. (Dette er heller ikke den første tråden.) Er det noen som tror at HI klarer å unngå at datteren får med seg noe av dette temmelig spesielle fokuset?

Anonymkode: bf92a...e26

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, og jeg gjentar: Hun SER det samme, men hun SIER det ikke til datteren. Ser du forskjellen? Hun gir ikke datteren sin dårlig selvtillit av den grunn. 

Og jeg kan også godt gjenta meg selv: 

Selvfølgelig vil datteren oppfatte at moren deler jentas tanker! Hun er jo ikke dum. Moren bekrefter jo henne i absolutt alt. Er litt som å himle med øynene og si»Åh, nå var du fin»

Skrevet

For meg virker du også sykelig opptatt av jentas vekt, utseende, kropp osv. Hvis du ikke klarer å trygge henne selv, kan helsesøster være en fin samtalepartner. At ungdommer er usikre er jo ikke noe nytt, og man trenger ikke nødvendigvis å gå til legen for dette. en kort samtale hos fastlegen vil heller neppe betrygge henne i særlig grad. Hva med å prøve jevnlige samtaler hos helsesøster en tid, slik at jenta kan få tid til å snakke om de tingene hun tydeligvis synes er vanskelig?

Hos oss står ikke vekta framme. Vi har en badevekt, men den står fint gjemt i kjelleren og vi tar den kanskje fram et par ganger i året når vi må måle vekt for å kunne stille inn riktig vekt på slalomskiene.

Ingen av mine tenåringsjenter snakker om thigh-gap. Ikke har de det heller - om jeg tenker meg om. De er godt trente jenter - driver med fotball, friidrett og turn - og har til tider hatt ganske store, muskuløse lår. Og dertil små pupper!

Min 14 åring bruker topper/BH fra Calvin Klein. Feks denne:

https://www.timarco.com/no/undertøy/bh/calvin-klein-modern-cotton-bralette-lift?colid=005&sizeid=012&ref=googleplano&campaignlogin=gno&gclid=EAIaIQobChMIruKUuqHn5gIVS4myCh0lIgebEAQYByABEgJrQ_D_BwE

Den er myk og lett vattert. God og ha på, gnager ikke, strechy og skaper ikke tydelige kanter som en ordinær BH. Kanskje det kan være noe for jenta di?

Ingen av mine kan bruke ordinære jeans uten strech. Vi kjøper f.eks Molly fra Gina Tricot, Floyd eller ordinære strech-bukser fra kappahl, cubus osv.

Anonymkode: 22c39...450

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg prøver å trygge henne, si at alt fra 10 til 17 er normalt. Men hun føler jo at det ikke er det. 

Og hun er ikke tynn, 160 hm og 51 kg. 

Hun selv lengter etter mellomrom mellom lår. Hvilket hun ikke har. Og når de andre i klassen bruker 70 og 75 c i ny og a cup er for stort og 75 for trangt, da føler hun seg mislykket. 

Jeg sier det igjen og igjen at det er normalt....... men....

Anonymkode: b8d6e...ccd

Jeg er like høy og veier vanligvis litt mer enn din datter, og jeg har thigh gap. Nå som gravid og enda tyngre, har jeg fortsatt det. Det har lite med vekt å gjøre, og mer med figur. 

Å ha paddeflat mage er ikke normalt, så at magen hennes buler litt er ikke et tegn på at hun er unormal, men det motsatte. 

Du sier at du er enig i hva hun ser, selv om du ikke sier det til henne. Du må forstå at hun er normal, fordi hun enkelt senser hva du mener selv om du ikke sier det. Jeg får inntrykk av at også du sammenligner henne med en kropp du anser som normal, og hun passer ikke i formen. Selv om hun passer perfekt inn i formen av sin egen kropp.

Det er helt normalt å være usikker på kroppen sin som 14-åring, fordi man sammenligner seg med et ideal. Men alle kropper er ulike, de endrer seg i ulik takt, og vil ikke nødvendigvis på noe tidspunkt være likt idealet man ønsker. Fullstendig uavhengig av vekt og kostholds- og treningsvaner.

Skrevet

Når man lager GJENTATTE TRÅDER om hvor feit og valkete 14-åringen sin er, vil jeg i aller høyeste grad si at man har et problem!!!! At hun ikke sier noe til dattera si med ord betyr ikke at dattera ikke forstår at mora synes hun er tjukk, valkete og flatbrystet. Mamma sa aldri til meg at hun syntes jeg var tjukk, men jeg skjønte det likevel når hun sendte meg lange, megetsigende blikk hvis jeg spiste sjokolade. 

Hallo, hvem skriver om ungen sin at fett og valker tyter ut over bh-en?

Anonymkode: 576f4...2fe

Skrevet

Jeg fikk pupper før jeg var 11. Brukte pannebånd for å prøve å trykke dem flate, da jeg ikke var komfortabel med det i det hele tatt... Det meste er normalt, og alt kan oppleves feil. Jeg ønsker meg fremdeles mindre pupper, men jobbe med å akseptere kroppen min som den er... 

Anonymkode: 2b00d...fac

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun er 160 hm, og veier 51 kg.

Det er 17 jenter i klassen, og jeg har sett alle, de ser eldre ut, de har bryst og midje og hofter.

Datteren min har en kropp som er vanskelig å kle, ingen dongeri sitter fint, hun har "mage", ikke flat, iflg henne ser hun gravid ut. Og hun HAR mage, den valker seg når hun sitter.  

Jeg har vert med henne i utallige butikker, ingen dongeri sitter fint. De som sitter fint over lår og rompe er for trang over magen og hun nekter å sitte pga ubehag. 

Førde ho ikke har bryst. Og ikke mensen

Jeg vet ikke, 14 år, 160 cm, 51 kg, 38 i sko, ingen menstruasjon og bare så vidt antydning til bryst.

Bruker bh forde andre gjør, men alle a cup  er for stor, og 75 A er nå for stram rundt. Og det tyter utover bh kanten under armene. 

I gen tror hun er 14. Flere av hennes klasseveninder har vert mye hos oss i vår hage om sommeren, og alle de fikk jo bryster i 11-12 årsalder. 

Og det er faktisk sant, og hun er den eneste som ikke har mensen...... De andre diskuterer mens, bind, p piller for å kontrollere mens, pms, blødninger, bh, undertøy osv..... mens min faller utenom....

Nå har jeg fjernet alt som ikke handler om hvor tjukk, rar og merkelig datteren er. Dette er beskrivelsene av sin egen datter moren har. Datteren merker dette garantert. Jeg merker med en gang om noen studerer kroppen min, og det gjør tydeligvis denne moren. Nøye også. 

Anonymkode: dd140...15d

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå har jeg fjernet alt som ikke handler om hvor tjukk, rar og merkelig datteren er. Dette er beskrivelsene av sin egen datter moren har. Datteren merker dette garantert. Jeg merker med en gang om noen studerer kroppen min, og det gjør tydeligvis denne moren. Nøye også. 

Anonymkode: dd140...15d

Sykt! Jeg tenker aldri sånn om noen, og i hvert fall ikke mitt eget barn! 

Anonymkode: 576f4...2fe

Skrevet

Jeg synes du hauser opp og forsterker en situasjon som ikke burde være et problem. 

Selv fikk jeg mensen rett før jeg ble 16. Var flat som en pannekake til jeg var nærmere 20. Min mor snakket ALDRI om dette som noe vi måtte håndtere. Det var jo ikke noe problem! Du forsterker din datters oppfatning av at dette er problematisk når du forsøker å komme henne i møte og forstå henne. Jeg vet at det ikke er intensjonen din, men du påvirker henne på en ikke positiv måte når du bekrefter bekymringene hennes. 

Anonymkode: e40af...fe1

Skrevet

Jeg husker den forrige tråden din, HI, og jeg må si det er noe veldig urovekkende med de malende beskrivelsene dine av valker og bilringer og fett som tyter. Jeg har vokst opp med en mor med anoreksi og kjenner veldig godt igjen fokus og måte å ordlegge seg på (selv om hun aldri sa slik til/om meg). Har du selv en spiseforstyrrelse, eller er du kanskje veldig overvektig og redd for at din datter også skal bli det?

Tenker både du og datteren din kan ha godt av å prate med noen. Dette virker ikke sunt for noen av dere. 

Anonymkode: ae383...114

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun er frustrert over manglende bryster og mensen. 

Det er 17 jenter i klassen, og jeg har sett alle, de ser eldre ut, de har bryst og midje og hofter.

Datteren min har en kropp som er vanskelig å kle, ingen dongeri sitter fint, hun har "mage", ikke flat, iflg henne ser hun gravid ut. Og hun HAR mage, den valker seg når hun sitter.  Jeg SER det, men sier ALDRIG noe så klart. 

Jeg har vert med henne i utallige butikker, ingen dongeri sitter fint. De som sitter fint over lår og rompe er for trang over magen og hun nekter å sitte pga ubehag. 

Hun ender i thigts og t shirt.

Hun er deppa og lei seg, og føler at det er noe galt med ho Førde ho ikke har bryst. Og ikke mensen. Det hjelper ikke at jeg sier at noen ikke får mensen før de er 17. 

Hun opplever stadig at folk ikke tror hun er 05, men tror hun er 07 .....

Jeg har spurt om hun vil vi skal gå til legen. Men hun synes det er kleint. Vil helst gå alene, men har aldrig gjort det før, og hun er usikker på om hun tørr. Hun tørr om hun er forkjølet, men..... vi har en "ung kjekk fastlege".....hsn et vikar no i 15 mnd til vår egentlige fastlege er tilbake. 

Jeg vet ikke, 14 år, 160 cm, 51 kg, 38 i sko, ingen menstruasjon og bare så vidt antydning til bryst.

Bruker bh forde andre gjør, men alle a cup  er for stor, og 75 A er nå for stram rundt. Og det tyter utover bh kanten under armene. Jeg SER jo dette, men SIER ikke noe, hun ser det og hater det, og føler seg feit, og unormal. 

I gen tror hun er 14. Flere av hennes klasseveninder har vert mye hos oss i vår hage om sommeren, og alle de fikk jo bryster i 11-12 årsalder. 

Og det er faktisk sant, og hun er den eneste som ikke har mensen...... De andre diskuterer mens, bind, p piller for å kontrollere mens, pms, blødninger, bh, undertøy osv..... mens min faller utenom....

Hva gjør jeg? 

Ikke kom med kritikk og sure kommentarer, dette er sårt og vondt nok. 

Du har skrevet om dette før, med de samme detaljene om din datters høyde, vekt og bryst. Du har tidligere fått råd om å slutten kommentere din datters kropp på den måten. Du virker sprøyte gal, og jeg synes så inderlig synd på datteren din!

Anonymkode: 95b18...2d1

Skrevet
23 hours ago, Anonym bruker said:

Hun er frustrert over manglende bryster og mensen. 

Datteren min har en kropp som er vanskelig å kle, ingen dongeri sitter fint, hun har "mage", ikke flat, iflg henne ser hun gravid ut. Og hun HAR mage, den valker seg når hun sitter.  Jeg SER det, men sier ALDRIG noe så klart. 

Hun ender i thigts og t shirt.

Hun er deppa og lei seg, og føler at det er noe galt med ho Førde ho ikke har bryst. Og ikke mensen. Det hjelper ikke at jeg sier at noen ikke får mensen før de er 17. 

Hun opplever stadig at folk ikke tror hun er 05, men tror hun er 07 .....

Jeg har spurt om hun vil vi skal gå til legen. Men hun synes det er kleint. Vil helst gå alene, men har aldrig gjort det før, og hun er usikker på om hun tørr. Hun tørr om hun er forkjølet, men..... vi har en "ung kjekk fastlege".....hsn et vikar no i 15 mnd til vår egentlige fastlege er tilbake. 

Bruker bh forde andre gjør, men alle a cup  er for stor, og 75 A er nå for stram rundt. Og det tyter utover bh kanten under armene. Jeg SER jo dette, men SIER ikke noe, hun ser det og hater det, og føler seg feit, og unormal. 

Hva gjør jeg? 

Ikke kom med kritikk og sure kommentarer, dette er sårt og vondt nok. 

Jeg var 15 år da jeg fikk mensen og fikk pupper rundt 16 års alder, du må huske at alle er forskjellig.

skjønner det er sårt for jenta di,men det virker som du er flink til og støtte henne ❤️

Anonymkode: 0627e...5fe

Skrevet

Hun må nok snakke med en psykolog eller helsesøster. Dette sitter i hodet hennes, og ingenting du sier går inn. Da må profesjonelle snakke m henne. 

Anonymkode: 5f2ec...ba0

Skrevet

Kjøp en vattert bh til henne så lenge da..? Det er kjipt å være tenåring, vi har alle vært der.. Typisk for alderen å sammenligne seg med alle de andre.

i andre klasser kan det være en overvekt av jenter som er som din datter og den som må bruke bh føler seg utenfor osv.

Du må bare vise gjennom adferd at dette ikke er krise, å dra til lege er å bekrefte et problem som ikke eksisterer.

Anonymkode: 1a841...3d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...