Gå til innhold

Jente, nettopp fylt 14. Flatbrystet og null menstruasjon.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 160 hm, og veier 51 kg.

Hun er frustrert over manglende bryster og mensen. 

Det er 17 jenter i klassen, og jeg har sett alle, de ser eldre ut, de har bryst og midje og hofter.

Datteren min har en kropp som er vanskelig å kle, ingen dongeri sitter fint, hun har "mage", ikke flat, iflg henne ser hun gravid ut. Og hun HAR mage, den valker seg når hun sitter.  Jeg SER det, men sier ALDRIG noe så klart. 

Jeg har vert med henne i utallige butikker, ingen dongeri sitter fint. De som sitter fint over lår og rompe er for trang over magen og hun nekter å sitte pga ubehag. 

Hun ender i thigts og t shirt.

Hun er deppa og lei seg, og føler at det er noe galt med ho Førde ho ikke har bryst. Og ikke mensen. Det hjelper ikke at jeg sier at noen ikke får mensen før de er 17. 

Hun opplever stadig at folk ikke tror hun er 05, men tror hun er 07 .....

Jeg har spurt om hun vil vi skal gå til legen. Men hun synes det er kleint. Vil helst gå alene, men har aldrig gjort det før, og hun er usikker på om hun tørr. Hun tørr om hun er forkjølet, men..... vi har en "ung kjekk fastlege".....hsn et vikar no i 15 mnd til vår egentlige fastlege er tilbake. 

Jeg vet ikke, 14 år, 160 cm, 51 kg, 38 i sko, ingen menstruasjon og bare så vidt antydning til bryst.

Bruker bh forde andre gjør, men alle a cup  er for stor, og 75 A er nå for stram rundt. Og det tyter utover bh kanten under armene. Jeg SER jo dette, men SIER ikke noe, hun ser det og hater det, og føler seg feit, og unormal. 

I gen tror hun er 14. Flere av hennes klasseveninder har vert mye hos oss i vår hage om sommeren, og alle de fikk jo bryster i 11-12 årsalder. 

Og det er faktisk sant, og hun er den eneste som ikke har mensen...... De andre diskuterer mens, bind, p piller for å kontrollere mens, pms, blødninger, bh, undertøy osv..... mens min faller utenom....

Hva gjør jeg? 

Ikke kom med kritikk og sure kommentarer, dette er sårt og vondt nok. 

Anonymkode: b8d6e...ccd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sårt og vondt nok? Noe stemmer ikke med deg? Er du oppegående? Hva skal være sårt og vondt for deg? Rart barn faller utenfor, blir usikre med en mor som deg. Du gir jo dattera di dårlig selvtillit og hun blir jo usikker. 

Anonymkode: 5cec1...2c1

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sårt og vondt nok? Noe stemmer ikke med deg? Er du oppegående? Hva skal være sårt og vondt for deg? Rart barn faller utenfor, blir usikre med en mor som deg. Du gir jo dattera di dårlig selvtillit og hun blir jo usikker. 

Unnskyld meg?? Er det rart at jeg synes det er sårt og vondt å se min datter slite med dette??????? 

Og hvordan gir JEG  henne dårlig selvtillit????? 

Seriøst, forklar deg, eller la vær å kommenter. 

Skrevet

Sånn var jeg og når jeg var 14. Helt rett figur, tynn som en strek, ingen former overhodet, ingen pupper og ingen menstruasjon. Fikk mensen etter jeg fylte 15, men var tynn og hadde såvidt a cup pupper omtrent til jeg var 30.
Kanskje du skal prøve å hjelpe henne med å finne en riktig bh størrelse, det kan gjøre litt godt for selvtilliten. Du må trygge henne på at hun er helt normal, det er ikke noe galt med henne.

Anonymkode: 60ea4...e9e

Skrevet

Jeg prøver å trygge henne, si at alt fra 10 til 17 er normalt. Men hun føler jo at det ikke er det. 

Og hun er ikke tynn, 160 hm og 51 kg. 

Hun selv lengter etter mellomrom mellom lår. Hvilket hun ikke har. Og når de andre i klassen bruker 70 og 75 c i ny og a cup er for stort og 75 for trangt, da føler hun seg mislykket. 

Jeg sier det igjen og igjen at det er normalt....... men....

Skrevet

Du høres jo helt gal ut 😳

Anonymkode: f4de2...e6a

Skrevet

Du har skrevet om dette før og fikk da mange gode tilbakemeldinger. Les den gamle tråden din på nytt! 

Anonymkode: 576f4...2fe

Skrevet

Hvordan var du da? Mange ganger går disse tingene i arv, og da kan det være en trøst å høre at mamma (eller mormor) var helt lik... 

Jeg fikk mensen sommeren etter jeg ble konfirmert, og pupper da jeg begynte på vgs. Jeg var tynn som et siv og ble kalt både sugerør og strykebrett. Har en datter på snart 13 som er helt lik, og jeg tror det er godt for henne å høre. Jeg fikk jo både pupper, mensen og kvinnekroppen etterhvert, og noen må være sist også... 

Det er ikke noe greit å komme først i puberteten, men det er ikke noe greit å være sist heller. Men noen må jo være det

Anonymkode: e73c5...cbf

Skrevet

Det er ikke greit å være tenåring. Vi som er ferdig med det vet jo at det faktisk ikke er livet om å gjøre med pupper som 14-åring, men jeg var selv flat som ei pannekake i den alderen, selv om jeg hadde fått mensen, og var derfor overbevist om at jeg kom til å dø aleine i et hus med 30 katter, for ingen ville vel ha ei som ikke hadde pupper. Mamma forsto meg, og tok meg med og kjøpte en vattert bh som ga meg litt fasong og som jeg brukte når jeg følte for det. Det er dessverre ikke stort du kan gjøre for jenta di, annet enn å trøste og vente, og så se om du finner jeans med superstretch. Vet at kapp ahl har, og sikkert andre steder. De sitter som tights, men ser ut som jeans. Det som er sikkert er at dette problemet kommer til å gå over, og at hun kommer til å forbanne det at hun en gang ønsket seg mensen. 

Skrevet

Datteren din høres normal ut 😊 hva ned å snakke med helsesøster på skolen? 

Floyd har fine bukser. Jeg har ganske stor mage, føler meg bra i disse buksene. 

Anonymkode: db307...c64

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det gjør hun slettes ikke

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det gjør hun slettes ikke

Jo det gjør hun.

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er hun gal fordi hun bekymrer seg for datteren? Jeg synes hun høres ut som en bra mamma! 

Det hadde vært så mye enklere for jenter om alle for eksempel fikk mensen den dagen de fylte 13. 😉 Men sånn er det nå ikke. Mine jenter har vært VELDIG tidlig ute, det er heller ikke noe særlig. (Og jeg var nesten 14, så ikke noe arv fra meg der...) 

Ta dere en ordentlig kosedag på shopping, prøv bh-er og bukser. NOE må det da gå an å finne?

Anonymkode: bc98b...e0f

Skrevet

160 cm og 52 kg er jo ikke for mye? Jeg er 165, og var nedi 53 kg. Da var jeg så tynn at jeg fikk kommentarer på det. 

Jeg har også små pupper. Veldig små, men fant meg en mann og har fullammet 2 barn.

Jeg fikk mensen når jeg var 14, og var nok litt sen, men ikke sist. 

Jeg var også lubben på ungdomskolen. Men det jevnet seg ut etter den verste 14is krisa. Dette må du aldri nevne ett ord om til din datter. 

Jeg kjenner meg veldig igjen i din datter. Vokste 15 cm fra konfirmasjonen til 17 års dagen (måtte legge ned bunaden). 

Slapp av!

Anonymkode: dd140...15d

Skrevet

Du har skrevet om dette før, og jeg syntes da å `og at det virket som om det var dit problem.

Jenta di er IKKE fet! Hun har kanskje hvalpefett ja, noe jeg tror ut i fra tidligere innlegg du er med på å forsterke.

Vanskelig for jenta di å godta seg selv som hun er når du ikke gjør det. Er det du eller jenta di som fokusere mest på små pupper,stor mage, glipp mellom lårene etc? 

Prøv å fortelle dattera di at hun er bra nok som hun er, og at både mens og pupper kommer etterhvert, ellers må hun gå til legen.

Og det går ann å finne bh`er som er større irundt•

Anonymkode: 7b30d...e80

Skrevet

Hi. Dette er DITT problem. Ikke datteren din sitt. Hun har det nok helt forferdelig med en mor som er så opphengt i kropp og tenker så stygt om datteren sin. Du trenger hjelp før du ødelegger ungen din! 

Anonymkode: 576f4...2fe

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan var du da? Mange ganger går disse tingene i arv, og da kan det være en trøst å høre at mamma (eller mormor) var helt lik... 

Jeg fikk mensen sommeren etter jeg ble konfirmert, og pupper da jeg begynte på vgs. Jeg var tynn som et siv og ble kalt både sugerør og strykebrett. Har en datter på snart 13 som er helt lik, og jeg tror det er godt for henne å høre. Jeg fikk jo både pupper, mensen og kvinnekroppen etterhvert, og noen må være sist også... 

Det er ikke noe greit å komme først i puberteten, men det er ikke noe greit å være sist heller. Men noen må jo være det

Anonymkode: e73c5...cbf

Det er ingen trøst å høre at mamma eller bestemor var lik. Om de ikke har blitt bedre med årene så føler man seg virkelig dømt til å aldri bli forbøyd med kroppen.

Anonymkode: 4c106...5ae

Skrevet

Trener hun da? Noen legger på seg veldig lett, og gener bestemmer nok hvor på kroppen det legger seg. Noen får alt på lårene, noen på magen.

Jeg fikk mensen når jeg var 14. Sent ute, jeg var nok en av de siste i klassen. Keg var også tynn som en strek og ingen bukser satt fint. De andre hadde fine kropper hvor klærne satt intil og fremhevet formene. Jeg gråt foran speilet og skulket svømmetimene fordi jeg ikke ville vise hvor flatbrystet jeg var.  
nå er jeg 28 og veldig glad puppene mine aldri ble store.

Anonymkode: 4c106...5ae

Skrevet

Tusen takk for all støtte og gode ord.  

Må si at å få høre at det er mitt problem og at jeg sier at min datter er feit er ikke noe hyggelig. Hun er 160 høy og 51 kg, hun er ikke tynn, det er overhodet ikke det samme som å si hun er feit.  Nå er det dere som virkelig må ta dere sammen.  Jenta mi er det jeg annser som normal. 

Hvordan kan dere si jeg er opphengt i utseende og kropp til datteren min? 

Jeg SER hun har litt mage og ikke er padde flat. Det betyr da ikke at jeg formidler det til henne. Snarere tvert imot så sier jeg hun er normal når hun spør. 

Dere som snakker dritt og slenger med leppa, det er DERE som viser en oppførsel på nett som jeg håper dere ikke viser barna deres.....dere opptrer som mett troll.

Skamme dere. 

Jeg er bare fortvilet forde min datter er lei seg. 

Skrevet

Det finnes alltid bukser som passer. Datteren min på 11 har litt valpefett på magen, og vi klarer helt fint å finne bukser som passer. Men vi prøver ikke en og gir opp om den ikke passer. Vi prøver flere og velger den som passer best. 

Vi er alle forskjellige. Jeg var den siste i klassen til å få mensen. Jeg var så sent ute at jeg det siste halvåret løy og sa jeg hadde mensen og måtte telle ukene mellom. Men så kom det. 3 mnd før jeg ble 16. Jeg brukte a-cup frem til jeg fikk første barn som 20-åring. Da gikk jeg opp til b-cup. Men jeg ble gift likevel. 

Min eldste datter er nå 20 år. Hun var nesten 15 før hun fikk mensen og bruker a-cup. Hun er 167 og 48 kg

Min yngste datter bruker a-cup nå som 11-ring, men har ikke fått mensen enda. Hun er 163 og 44 kg. 

Kan du ikke sette deg ned med henne og snakke med henne og finne ut av hvor all denne dårlige selvtilliten kommer fra? Den har jo ikke bare plutselig kommet nå. Din jobb er å snakke med henne og gi henne selvtilliten hun mangler

Anonymkode: 8c5df...542

Skrevet

Dette er helt normalt. Noen kommer litt seinere i puberteten enn andre. Du dramatiserer og lager negativt fokus rundt noe som ikke er et problem, som er helt naturlig. Det er uheldig for datteren din. 

Anonymkode: bf92a...e26

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg prøver å trygge henne, si at alt fra 10 til 17 er normalt. Men hun føler jo at det ikke er det. 

Og hun er ikke tynn, 160 hm og 51 kg. 

Hun selv lengter etter mellomrom mellom lår. Hvilket hun ikke har. Og når de andre i klassen bruker 70 og 75 c i ny og a cup er for stort og 75 for trangt, da føler hun seg mislykket. 

Jeg sier det igjen og igjen at det er normalt....... men....

Assa, det er et problem for deg og datteren din at hun ikke har thigh gap? Dette høres nesten sykelig ut. Det er én eneste ting jeg ville bekymret meg for her, og det er fokuset deres.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Assa, det er et problem for deg og datteren din at hun ikke har thigh gap? Dette høres nesten sykelig ut. Det er én eneste ting jeg ville bekymret meg for her, og det er fokuset deres.

Nå må du gi deg! HI skriver jo nettopp at hun sier igjen og igjen at hun er normal!! Hvor i all verden får dere det fra at HI er problemet her? Dette er et forum, og hun spør om råd. Hun lufter tankene sine, og skriver ting som de er. Men hun gjentar også igjen og igjen at hun IKKE sier hva hun selv ser til sin datter. 

Enkelte har bare tungt for det altså...…:-P

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for all støtte og gode ord.  

Må si at å få høre at det er mitt problem og at jeg sier at min datter er feit er ikke noe hyggelig. Hun er 160 høy og 51 kg, hun er ikke tynn, det er overhodet ikke det samme som å si hun er feit.  Nå er det dere som virkelig må ta dere sammen.  Jenta mi er det jeg annser som normal. 

Hvordan kan dere si jeg er opphengt i utseende og kropp til datteren min? 

Jeg SER hun har litt mage og ikke er padde flat. Det betyr da ikke at jeg formidler det til henne. Snarere tvert imot så sier jeg hun er normal når hun spør. 

Dere som snakker dritt og slenger med leppa, det er DERE som viser en oppførsel på nett som jeg håper dere ikke viser barna deres.....dere opptrer som mett troll.

Skamme dere. 

Jeg er bare fortvilet forde min datter er lei seg. 

Fordi du kommenterer ikke bare vekt og høyde. Du snakker om bryster, mellomrom mellom lår, du sier at ingen jeans sitter fint, at magen hennes valker, bh-størrelser. Du har til og med sagt at dere skal gå til lege (da bekrefter du et problem i hennes øyne). 

I tillegg sammenligner du henne med de andre, og har (av grunner jeg ikke forstår) total kontroll på hvem som har mensen, bryster, vekt og størrelse. 

Det gjør deg gal! Du er ekstremt fokusert på kropp, og det er DIN skyld at datteren din har det slik. Den eneste som skal skamme seg, er deg. 

Hun er helt normal. Det er ikke du!

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er helt normalt. Noen kommer litt seinere i puberteten enn andre. Du dramatiserer og lager negativt fokus rundt noe som ikke er et problem, som er helt naturlig. Det er uheldig for datteren din. 

Dette er et problem for DATTEREN. Altså ber HI om råd og hjelp. Vi ønsker alle å hjelpe barna våre når de har det vanskelig. Og det er helt forståelig at en 14 åring synes det er leit å føle seg annerledes enn venninnene sine. 

HI, jeg synes du skal ta henne med på en butikk dere kan få litt hjelp. Skaff henne gode vatterte bh-er. Angående bukser, så anbefaler jeg Gina Tricot sine Molly jeans. De er veldig stretchy og behagelige. Koster ikke fletta heller ( tror de ligger på 399,- eller noe sånt )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...