Gå til innhold

Er det noen her som har artrose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og kan fortelle litt om hvordan det er og hva slags behandling de får? Det er sterk mistanke om at jeg har artrose i knærne mine og det skremmer meg 😢

Anonymkode: 36058...877

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men mistenker at mannen min har det i fingrene, så følger gjerne tråden og håper på tips.

Anonymkode: fa9e5...14e

Skrevet

Den eneste egentlige behandlingen er kirurgi (leddproteser) når sykdommen har gått langt. Utover det kommer smertelindring, fysioterapi, trening, vektnedgang der det er aktuelt. Noen føler seg bedre ved å legge om kostholdet. 

Anonymkode: d5e5c...e39

Skrevet

Dersom man screener alle voksne mennesker vil veldig veldig mange ha både artrose og degenerative forandringer i leddene. Utfordringen oppstår når dette skaper store smertetilstander hos den enkelte. Stride k seg selv er ikke farlig. 

Det enkleste man kan gjøre er noe med selv er mosjon og vekt. Lavere vekt vil redusere belastningen på leddene. Sterkere muskulatur vil også redusere belastningen på ledd fordi man man bygge opp musikalitet rundt leddene. Dette gjelder spesielt knær, hofter, skuldre osv - altså de leddene hvor man har store utslag og høy belastning. 

Anonymkode: fca2a...245

Skrevet

Ja, i fingre, knær og hofter. Er 36 år. Det er ikke noe særlig behandling, utover smertelindring og fysisk aktivitet. Lurt å få øvelser eller treningsprogram av en fysioterapeut som har erfaring med artrose. Jeg jobber i bhg, og selv om det byr på enkelte utfordringer i ny og ne, er det et veldig godt arbeid for kroppen (min). Da holder jeg meg i aktivitet og bruker fingrene masse. Har ulike medikamenter til bruk ved smerter av ulik grad. 

Det er mest stivhet om morgenene, så setter på klokka litt før, så jeg rekker å strekke og tøye litt. 

Anonymkode: 37912...8dd

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, i fingre, knær og hofter. Er 36 år. Det er ikke noe særlig behandling, utover smertelindring og fysisk aktivitet. Lurt å få øvelser eller treningsprogram av en fysioterapeut som har erfaring med artrose. Jeg jobber i bhg, og selv om det byr på enkelte utfordringer i ny og ne, er det et veldig godt arbeid for kroppen (min). Da holder jeg meg i aktivitet og bruker fingrene masse. Har ulike medikamenter til bruk ved smerter av ulik grad. 

Det er mest stivhet om morgenene, så setter på klokka litt før, så jeg rekker å strekke og tøye litt. 

Hvilke undersøkelser ble gjort for å sette diagnosen? Er det ikke vondt i knær og hofter når du er på jobb, det er jo endel bøying når man skal hjelpe barna

Hi

Skrevet

Trening på feelgood hjelper 

Anonymkode: b324a...b58

Skrevet

I starten var det kun sykdomsbildet som legen skrev ut smertestillende for. Tok senere mr av hendene, uten funn (noe som er helt vanlig). Artrosen i knærne ble oppdaget under en annen kneoperasjon. Hoftene er kun diagnostisert på bakgrunn av sykdomsbildet. Har planlagt mr av hoftene i løpet av det neste året. 

Jeg har ikke daglige smerter og merker det mye bedre i kroppen når jeg har ferie. Da har jeg ikke det daglige bevegelsesmønsteret. Både legen og jeg mener bhg fortsatt gjør mer godt enn skade, men legen er også klar på at jeg ikke skal pushe det for langt. Jeg får f.eks en 20% sykemelding en periode, om kroppen er dårlig. Med god tilrettelegging på jobb, er det stort sett ingen problemer.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I starten var det kun sykdomsbildet som legen skrev ut smertestillende for. Tok senere mr av hendene, uten funn (noe som er helt vanlig). Artrosen i knærne ble oppdaget under en annen kneoperasjon. Hoftene er kun diagnostisert på bakgrunn av sykdomsbildet. Har planlagt mr av hoftene i løpet av det neste året. 

Jeg har ikke daglige smerter og merker det mye bedre i kroppen når jeg har ferie. Da har jeg ikke det daglige bevegelsesmønsteret. Både legen og jeg mener bhg fortsatt gjør mer godt enn skade, men legen er også klar på at jeg ikke skal pushe det for langt. Jeg får f.eks en 20% sykemelding en periode, om kroppen er dårlig. Med god tilrettelegging på jobb, er det stort sett ingen problemer.

Takk for svar :)  Hvordan artet sykdomsbildet seg i begynnelsen som gjorde at legen mistenkte artrose hadde du mye vondt?

Hi

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trening på feelgood hjelper 

Hmm, det har jeg aldri hørt om, så måtte google litt og fant jammen meg ut at det ligget et feelgood senter nesten i nabolaget mitt :) Er det bemannede senter? Har du trent der?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Den eneste egentlige behandlingen er kirurgi (leddproteser) når sykdommen har gått langt. Utover det kommer smertelindring, fysioterapi, trening, vektnedgang der det er aktuelt. Noen føler seg bedre ved å legge om kostholdet. 

Anonymkode: d5e5c...e39

Takk for svar :) Til hva legger man om kostholdet, er det noe spesielt man bør unngå?

Hi

Skrevet

Hmm, det har jeg aldri hørt om, så måtte google litt og fant jammen meg ut at det ligget et feelgood senter nesten i nabolaget mitt :) Er det bemannede senter? Har du trent der?

Det er bemannet. Jeg trener på ett her i Trondheim. Jeg har fibromyalgi og før ble jeg dårlig av trening. Nå trener jeg 3 dager i uken, og kroppen er bedre enn noen gang 😁

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er bemannet. Jeg trener på ett her i Trondheim. Jeg har fibromyalgi og før ble jeg dårlig av trening. Nå trener jeg 3 dager i uken, og kroppen er bedre enn noen gang 😁

Takk for tips :) Er de gode på veilede etter hva man trenger?

Skrevet

Takk for tips :) Er de gode på veilede etter hva man trenger?

Ja, det er dem 😁 Det er ikke ett vanlig treningssenter 

Skrevet

Jeg er 45 år og jobber som ped.leder i barnehage, 1-2 åringer. Fikk konstatert artrose i begge knær nå i oktober så finner ut av disse tingene selv. Har hatt vondt i høyre kne i 10-15 år etter mange år på håndballbanen men ikke mye smerter om jeg ikke belaster. I sommer begynte venstre kne å hovne opp og økende smerter og stivhet. Fikk en smertefull vridning i september som gjorde at jeg ble sykemeldt i 3 uker og henvist til MR. 

Ble henvist til ortoped på LHL sykehuset på Gardermoen, som tok stående røntgen hvor det ble sett artrose nivå 2-3 av 4 på begge knær, ikke kandidat til operasjon/ protese nå. Tipsene gikk på vektnedgang, er 15 kilo overvektig. For hver kilo man går ned reduserer man 3 kilo belastning på knær/ evt hofte. Styrketrening av nærliggende muskelgrupper, særlig lårmuskelatur, fått øvelser av fysioterapeut. Ortoped anbefalte meg å bytte yrke/ arbeidssted pga totalbelastningen med bæring, gulvsitting og gåing hver dag. Er i gang med vektnedgang og trening selv om jula har vært forfallstid. Blir nok jobbytte på sikt men også pga andre faktorer. 

Lykke til! 

Anonymkode: 91194...105

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 45 år og jobber som ped.leder i barnehage, 1-2 åringer. Fikk konstatert artrose i begge knær nå i oktober så finner ut av disse tingene selv. Har hatt vondt i høyre kne i 10-15 år etter mange år på håndballbanen men ikke mye smerter om jeg ikke belaster. I sommer begynte venstre kne å hovne opp og økende smerter og stivhet. Fikk en smertefull vridning i september som gjorde at jeg ble sykemeldt i 3 uker og henvist til MR. 

Ble henvist til ortoped på LHL sykehuset på Gardermoen, som tok stående røntgen hvor det ble sett artrose nivå 2-3 av 4 på begge knær, ikke kandidat til operasjon/ protese nå. Tipsene gikk på vektnedgang, er 15 kilo overvektig. For hver kilo man går ned reduserer man 3 kilo belastning på knær/ evt hofte. Styrketrening av nærliggende muskelgrupper, særlig lårmuskelatur, fått øvelser av fysioterapeut. Ortoped anbefalte meg å bytte yrke/ arbeidssted pga totalbelastningen med bæring, gulvsitting og gåing hver dag. Er i gang med vektnedgang og trening selv om jula har vært forfallstid. Blir nok jobbytte på sikt men også pga andre faktorer. 

Lykke til! 

Takk for det :) Vektnedgang må til her og, at hver kilo hadde så mye å si visste jeg ikke, det var motiverende. Hindrer det deg noe i det daglige, f.eks på jobben, med å bøye seg ned på huk eller å sette seg ned på gulvet? Ingen av de tingene klarer jeg uten at det er forferdelig vondt :( Tror du at du må operere på sikt?
Lykke til, til deg og :)

Hi

Skrevet

Google Aktiv A, Aktiv med artrose. Veldig bra. 

Anonymkode: 4e783...fef

Skrevet

Artrose er ingen sykdom. Det et slitasje i leddet/-ene. 

Anonymkode: f4e36...e07

Skrevet

Takk for det :) Vektnedgang må til her og, at hver kilo hadde så mye å si visste jeg ikke, det var motiverende. Hindrer det deg noe i det daglige, f.eks på jobben, med å bøye seg ned på huk eller å sette seg ned på gulvet? Ingen av de tingene klarer jeg uten at det er forferdelig vondt :( Tror du at du må operere på sikt?

Hi

Ikke meg du svarere her, men vektnedgang er absolutt viktigste faktor siden hver ekstra kilo man bærer på belaster knærne med langt mer enn bare den kiloen.

Jeg vet om mange som har blitt smertefrie og fått full funksjon igjen etter at de har blitt normalvektige igjen, fulgt et sunt kosthold og trent regelmessig. Dermed har de også unngått operasjoner, eller utsatt operasjoner med flere tiår.

Så normal vekt, riktig kosthold, riktig trening (og tøyning) kan gi deg "nye" knær igjen :)

Anonymkode: c1a6b...ccf

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Artrose er ingen sykdom. Det et slitasje i leddet/-ene. 

Det er en degenerativ leddlidelse og klassifiseres som en revmatisk sykdom... 

Anonymkode: 56ac6...0d0

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er en degenerativ leddlidelse og klassifiseres som en revmatisk sykdom... 

Anonymkode: 56ac6...0d0

Nei det gjør det ikke for det er ikke autoimmunt. det er ikke en eget immunforsvar som spiser opp leddene men slitasje. 

08343295-C4ED-4E71-A45A-E9FF49078701.png

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det gjør det ikke for det er ikke autoimmunt. det er ikke en eget immunforsvar som spiser opp leddene men slitasje. 

08343295-C4ED-4E71-A45A-E9FF49078701.png

Artrose er en leddsykdom som ligger under Norges revmatikerforbund

"Artrose (tidligere kalt slitasjegikt) er den vanligste og mest utbredte revmatiske leddsykdommen, samt vanlig årsak til funksjonsnedsettelse og uførhet. "

https://www.revmatiker.no/diagnose/artrose/

Hi

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Kan ikke sitte på huk og ikke så lenge av gangen på gulvet, bruker små barnestoler og benker. Har ikke tenkt så langt frem, måtte brukt litt tid på å bearbeide at knærne ikke blir 100% igjen og at dette er noe jeg må leve med resten av livet.

I november og første halvdel av desember var jeg flink med kosthold, kuttet ut kveldskosen og mest mulig sukker, trente på nyinnkjøpt ergometersykkel og gjorde lårøvelser. Gikk ned 3-4 kilo og følte meg mye bedre og nesten smertefri. Vært skikkelig sløv og lat i jula, kanskje litt reaksjon etter tøff høst med utredning, smerter, mannen med skade og venninne med alvorlig sykdom. Skjerpings fra mandag igjen og satser på at jeg finner motivasjon og fokus igjen. 

Kikker på noe videreutdanning nå og må finne ut av hva jobbfremtiden bringer, skjønner jeg ikke orker/ ønsker 20 år til på småbarnsavdeling. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke sitte på huk og ikke så lenge av gangen på gulvet, bruker små barnestoler og benker. Har ikke tenkt så langt frem, måtte brukt litt tid på å bearbeide at knærne ikke blir 100% igjen og at dette er noe jeg må leve med resten av livet.

I november og første halvdel av desember var jeg flink med kosthold, kuttet ut kveldskosen og mest mulig sukker, trente på nyinnkjøpt ergometersykkel og gjorde lårøvelser. Gikk ned 3-4 kilo og følte meg mye bedre og nesten smertefri. Vært skikkelig sløv og lat i jula, kanskje litt reaksjon etter tøff høst med utredning, smerter, mannen med skade og venninne med alvorlig sykdom. Skjerpings fra mandag igjen og satser på at jeg finner motivasjon og fokus igjen. 

Kikker på noe videreutdanning nå og må finne ut av hva jobbfremtiden bringer, skjønner jeg ikke orker/ ønsker 20 år til på småbarnsavdeling. 

Får du noe tips og veiledning ang kosthold, er det ting man bør holde seg unna eller har det ikke noe å si?

Hi

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Google Aktiv A, Aktiv med artrose. Veldig bra. 

Anonymkode: 4e783...fef

Takk for tips :) Det så bra ut. Går du der selv? Jammen meg var det ikke en sånn klinikk ikke så langt unna her jeg bor

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...