Gå til innhold

Vanlig? Unger som ikke vil hjem...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært noen dager hos besteforeldrene til ungene. De er gode besteforeldre som tar seg tid og leker og skjemmer bort ungene slik besteforeldre skal. De vil aldri hjem, greit nok det, da har de det fint der. Men, de sitter og strigråter i bilen hjem nå og vil ikke hjem, det er mye finere der og de vil heller bo der osv. Er det vanlig? Har de det ikke bra/fint hjemme med oss? 

De sier vi er sinte, men må jo av og til bli det når de ikke hører. De kan være helt umulige. Og hjemme vil de ikke gjøre ting sammen med oss, særlig eldste. Vil heller spille (får ikke det), eller bare sitte å lese for seg selv. Betyr det at vi ikke er bra nok? Vi er ikke gøy å være med? Besteforeldrene gjøres alt mulig sammen med, ingen mas om spilling der. 

Anonymkode: 04f99...26f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har vært noen dager hos besteforeldrene til ungene. De er gode besteforeldre som tar seg tid og leker og skjemmer bort ungene slik besteforeldre skal. De vil aldri hjem, greit nok det, da har de det fint der. Men, de sitter og strigråter i bilen hjem nå og vil ikke hjem, det er mye finere der og de vil heller bo der osv. Er det vanlig? Har de det ikke bra/fint hjemme med oss? 

De sier vi er sinte, men må jo av og til bli det når de ikke hører. De kan være helt umulige. Og hjemme vil de ikke gjøre ting sammen med oss, særlig eldste. Vil heller spille (får ikke det), eller bare sitte å lese for seg selv. Betyr det at vi ikke er bra nok? Vi er ikke gøy å være med? Besteforeldrene gjøres alt mulig sammen med, ingen mas om spilling der. 

Jeg vet ikke hvor vanlig det er, men sønnen min ville helst bodd hos mormor hvis han fikk lov. Jeg tar det ikke så tungt, han skjønner ikke at det da ville blitt mest hverdager der også.

Anonymkode: 5f29c...934

Skrevet

Det eneste jeg reagerer på her, er at du tar deg så nær av at ungene vil være hos besteforeldrene. Det virker som du er usikker på den omsorgen du gir til barna dine,  og usikker på om relasjonen dere i mellom er god nok? Hvor gamle er barna?

Anonymkode: 7465e...299

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det eneste jeg reagerer på her, er at du tar deg så nær av at ungene vil være hos besteforeldrene. Det virker som du er usikker på den omsorgen du gir til barna dine,  og usikker på om relasjonen dere i mellom er god nok? Hvor gamle er barna?

Er nok svigerforeldrene de har vært hos... 

Anonymkode: 1ab1b...1ab

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når de sitter i timesvis og gråter og trygler om å slippe å dra hjem blir man jo litt usikker. Det at eldste (8) heller aldri vil gjøre noe med oss når lillebror (6) er lagt er også litt rart. Lillebror elsker heldigvis å gjøre ting med oss, men eldste elsker også dette med besteforeldrene. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er nok svigerforeldrene de har vært hos... 

Anonymkode: 1ab1b...1ab

Dessverre! Svigerfar lever ikke, og svigermor har nok med sitt (nye kjærester og reising). 

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, dere trenger faktisk aldri å være sinte. Aldri. Selvfølgelig vil barn og ungdom spille. 

Nå har de vært der noen dager, da blir det omveltning å komme hjem. Skjønner dem jeg. Slik er vel vi alle? 

Anonymkode: 66b2f...05d

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når de sitter i timesvis og gråter og trygler om å slippe å dra hjem blir man jo litt usikker. Det at eldste (8) heller aldri vil gjøre noe med oss når lillebror (6) er lagt er også litt rart. Lillebror elsker heldigvis å gjøre ting med oss, men eldste elsker også dette med besteforeldrene. 

Men.. Du kan ikke bli fornærmet av det. Ihvertfall aldri vise barna det. Bra de er selvstendige også da. 

Skrevet

Mine vil rømme til bestemor stadig vekk når de må spise torsk til middag. Det tar jeg med knusende ro... 

Anonymkode: b626b...a34

Skrevet

Men at de griner hysterisk i timevis er sykt på alle måter.

Anonymkode: 17542...a9f

Skrevet

Det er litt rart at et barn på 8 år aldri vil gjøre noe med dere, ja. Har han tilgang på nettbrett eller andre ting som virker forstyrrende?

Skrevet

Det er en del ting jeg synes er bekymringsfullt;

- store barn på 6 og 8 år hyler i timesvis. Veldig unormal oppførsel for såpass store barn.

- du som voksen blir usikker av uttalelser til barn på 6 og 8 år.

- du legger egentlig ansvaret for felles aktiviteter på eldste barn, og han får selv styre dette fult ut.

Anonymkode: aa86f...d2f

Skrevet

Da får du være mindre sint da. De blir nok mindre umulig når du kjefter mindre. 

Barn speiles i de voksne. De er rolige, behagelige og i godt humør hos besteforeldre. Hos deg er de umulige og sinte. De speiler seg i deg. Hvis du håndterer konflikt dårlig, så lærer du dem å håndtere det dårlig. 

Anonymkode: d8716...016

Skrevet

Jeg ville også bo hos mormor da jeg var liten. Hun hadde alltid god tid, lot meg vinne i spill og leste kapittel på kapittel høyt for meg, pannekaker til middag og drops i veska. Hun maste aldri om tannpuss eller lekser. Mine unger ville også bo hos sin mormor og morfar av de samme grunnene, og gråt hver gang vi hadde vært der en helg eller ferie. Jeg tolket det som at de hadde et like nært og kjærlig forhold til sine besteforeldre som jeg hadde til mormor, og at det var deres måte å uttrykke savn og lengsel på. Håper at jeg også får barnebarn en dag som vil gråte når de drar, for rollen som mamma er annerledes enn den som bestemor. Som mamma må man passe på alle de kjedelige tingene, mase om rydding, leggetider, gi hostesaft og sette grenser. I tillegg er man alltid der, og er derfor ikke så morsom å være sammen med eller spille spill med. Sånn er det bare. Gled deg over at ungene har besteforeldre som er så glade i dem og tar seg tid til dem, for det beriker livene deres, selv om det også utløser savn og tårer. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, dere trenger faktisk aldri å være sinte. Aldri. Selvfølgelig vil barn og ungdom spille. 

Nå har de vært der noen dager, da blir det omveltning å komme hjem. Skjønner dem jeg. Slik er vel vi alle? 

Jo, man har lov å være sint, faktisk! Alle følelser er lov! 

Skrevet

Men.. Du kan ikke bli fornærmet av det. Ihvertfall aldri vise barna det. Bra de er selvstendige også da. 

Nei, de ser jo ikke hvordan jeg føler det. Tenker bare på om vi må gjøre noe annerledes eller om det her er helt vanlig.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

- store barn på 6 og 8 år hyler i timesvis. Veldig unormal oppførsel for såpass store barn.

- du legger egentlig ansvaret for felles aktiviteter på eldste barn, og han får selv styre dette fult ut.

Nå tolker du ganske vilt her altså. Hun får ikke ansvaret, men er jo liten vits å tvinge gjennom «koselige» aktiviteter da. Det blir jo ikke bra. Hun liker å lese. 

At jeg blir usikker er bekymringsfullt? Her er det virkelig mange som prøver trampe på se som «ligger nede», fryktelig spesielle folk som svarer eller?

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da får du være mindre sint da. De blir nok mindre umulig når du kjefter mindre. 

Barn speiles i de voksne. De er rolige, behagelige og i godt humør hos besteforeldre. Hos deg er de umulige og sinte. De speiler seg i deg. Hvis du håndterer konflikt dårlig, så lærer du dem å håndtere det dårlig. 

Anonymkode: d8716...016

De er slettes ikke rolige, behagelige eller bare i godt humør der heller, har da aldri sagt det? Men de sier de liker seg bedre der, og eldste gjør mer ting med besteforeldre enn oss. De er like umulige der også til tider, og også der er det vi som setter grenser. Besteforeldre kar de jo gjøre alt mulig. 

Og jeg er ikke mye sint heller, men er jo eneste måten å få dem til å høre når de er umulige. 

Skrevet
1 time siden, Himmel og hav skrev:

Jeg ville også bo hos mormor da jeg var liten. Hun hadde alltid god tid, lot meg vinne i spill og leste kapittel på kapittel høyt for meg, pannekaker til middag og drops i veska. Hun maste aldri om tannpuss eller lekser. Mine unger ville også bo hos sin mormor og morfar av de samme grunnene, og gråt hver gang vi hadde vært der en helg eller ferie. Jeg tolket det som at de hadde et like nært og kjærlig forhold til sine besteforeldre som jeg hadde til mormor, og at det var deres måte å uttrykke savn og lengsel på. Håper at jeg også får barnebarn en dag som vil gråte når de drar, for rollen som mamma er annerledes enn den som bestemor. Som mamma må man passe på alle de kjedelige tingene, mase om rydding, leggetider, gi hostesaft og sette grenser. I tillegg er man alltid der, og er derfor ikke så morsom å være sammen med eller spille spill med. Sånn er det bare. Gled deg over at ungene har besteforeldre som er så glade i dem og tar seg tid til dem, for det beriker livene deres, selv om det også utløser savn og tårer. 

Takk, jeg tror du satte fingeren på det her, hørtes veldig rett ut.

Skrevet

Unnskyld meg, men herregud så dårlig du er til å skrive! Måtte lese gjennom teksten din flere ganger for å skjønne hva/hvem du mener/hva du snakker om. 

Det er ikke unormalt det du forteller. Du kan ikke sammenligner foreldrerollen og besteforeldrerollen.

Anonymkode: 20b50...6c5

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Unnskyld meg, men herregud så dårlig du er til å skrive! Måtte lese gjennom teksten din flere ganger for å skjønne hva/hvem du mener/hva du snakker om. 

Det er ikke unormalt det du forteller. Du kan ikke sammenligner foreldrerollen og besteforeldrerollen.

Anonymkode: 20b50...6c5

Takk for utrolig konstruktivt svar! Man må vel ha litt vondt i viljen også for å snuble så voldsomt der? Kanskje du trenger mindre vin?

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har sikkert ikke vondt av å ta en nærmere kikk på ditt eget foreldreskap, hvis ungene både sier at dere er sinte og at de gjerne gjør aktiviteter med andre, men ikke med deg. 

Anonymkode: cd6c1...135

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

De er slettes ikke rolige, behagelige eller bare i godt humør der heller, har da aldri sagt det? Men de sier de liker seg bedre der, og eldste gjør mer ting med besteforeldre enn oss. De er like umulige der også til tider, og også der er det vi som setter grenser. Besteforeldre kar de jo gjøre alt mulig. 

Og jeg er ikke mye sint heller, men er jo eneste måten å få dem til å høre når de er umulige. 

Du tar ikke akkurat til deg råd... 🙄

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Touché. 

Skrevet

Du tar ikke akkurat til deg råd... 🙄

Hvilke råd da? Konkret? Jeg spør jo for å høre om det er normalt, og hvordan vi evt skal endre, men må jo kunne få svare utdypende på spørsmål også? 

Hvilke råd har du gitt meg? Å ta en titt på foreldreskapet er jo det jeg prøver på her...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...