Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #26 Skrevet 1. januar 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis man mistenker at barnet blir utsatt for kriminelle handlinger, så er det unntak. Anonymkode: 6dfa4...a42 Og det er jo det dette innlegget handler om, det er ikke lov å røyke hasj. Anonymkode: 102a3...078
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #27 Skrevet 1. januar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Og du tror ikke hun gjør alt dette for å dekke over at hun selv er grenseløs? Anonymkode: 45de3...28f I starten trodde jeg hun fortalte alt dette for å unngå at jeg fant ut av diverse. Men i og med at hun alltid kommer hjem etter fest og aldri er synlig beruset eller ruset, har jeg valgt å ha tillit til henne. Jeg har også møtt noen av de som ikke er venninner her, og jeg skjønner godt hva hun mener. Uansett, hun er nå snart 20 år, og det er litt på tide at hun får stå på egne ben. Hun er myndig og jeg har ikke lov til å gå igjennom hennes telefon om hun ikke har tillatt det. Jeg kan nekte å betale regningen, men Internett har de uansett. Og bilder kan de ta uansett. Det er ingenting magisk som skjer over natten til den dagen de blir 18 utviklingsmessig, men fra midnatt så kan de kjøpe alkohol, tobakk, bestille abonnement og de kan bestemme at du ikke bestemmer mer. Det er som følge av loven. Vår oppgave er å forberede de på denne dagen, så de ikke tar helt av. Anonymkode: 6dfa4...a42
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #28 Skrevet 1. januar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Og det er jo det dette innlegget handler om, det er ikke lov å røyke hasj. Anonymkode: 102a3...078 Og det er heller ikke lov å sjekke voksne menneskers mobiltelefoner. Anonymkode: c520b...ef0
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #29 Skrevet 1. januar 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg bryter ikke lover hver dag. Og det er ikke slik at fordi man ikke blir fengslet så er det ok. Ha heller en åpen og trygg dialog med barna der de kan snakke med deg om alt. Min datter sender meg skjermbilder av samtaler der hun er usikker på hva hun skal gjøre og ber om råd. Hun ringer meg hvis hun føler hun har drukket seg ut av kontroll, hun forteller meg hvem som røyker, hvem som drikker mest, hvem som ikke er velkommen på døra her, og hvem som er det. Det er helt ok å være bestevennen til barna når de trenger en venn. Så kan man være mamma de gangene de trenger trygghet og trøst. Anonymkode: 6dfa4...a42 Så du kjører ikke litt over fartsgrensen f.eks? Så du tror at alle tenåringer forteller alt siden man har en trygg og åpen dialog? Litt usikker der altså. Hadde jeg røyket hasj som 18 åring og mamma hadde spurt meg om det, tror ikke jeg hadde sagt at det gjør jeg. Syns fortsatt ikke dette er den værste loven å bryte når det gjelder dette emne. Anonymkode: 102a3...078
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #30 Skrevet 1. januar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Og det er jo det dette innlegget handler om, det er ikke lov å røyke hasj. Anonymkode: 102a3...078 Datteren blir ikke utsatt for kriminelle handlinger. Hun er kriminell. Det er to motsetninger og kun en av de gir foreldre mulighet til å sjekke barnas telefon så lenge de er UNDER 18 år. Over er det ikke lov uansett. Anonymkode: 6dfa4...a42
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #31 Skrevet 1. januar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Og det er heller ikke lov å sjekke voksne menneskers mobiltelefoner. Anonymkode: c520b...ef0 Mye som ikke er lov her i verden.. Anonymkode: 102a3...078
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #32 Skrevet 1. januar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Datteren blir ikke utsatt for kriminelle handlinger. Hun er kriminell. Det er to motsetninger og kun en av de gir foreldre mulighet til å sjekke barnas telefon så lenge de er UNDER 18 år. Over er det ikke lov uansett. Anonymkode: 6dfa4...a42 Vet det, men hun gjør noe kriminellt. Anonymkode: 102a3...078
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #33 Skrevet 1. januar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mye som ikke er lov her i verden.. Anonymkode: 102a3...078 Ja, som å røyke hasj til eksempel. Merkelig at det at hasj er ulovlig gir foreldre «rett» til å sjekke barnas telefoner. Anonymkode: c520b...ef0
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #34 Skrevet 1. januar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Så du kjører ikke litt over fartsgrensen f.eks? Så du tror at alle tenåringer forteller alt siden man har en trygg og åpen dialog? Litt usikker der altså. Hadde jeg røyket hasj som 18 åring og mamma hadde spurt meg om det, tror ikke jeg hadde sagt at det gjør jeg. Syns fortsatt ikke dette er den værste loven å bryte når det gjelder dette emne. Anonymkode: 102a3...078 Nei, jeg kjører ikke over fartsgrensen. De er der for å beskytte de myke trafikantene og jeg respekterer de. Jeg har derimot opplevd folk som misliker at jeg ligger i fartsgrensen og som derfor kjører forbi meg langs skoleveien. Jeg påstår ikke at alle barn som har en åpen dialog med foreldrene er 100% ærlige til en hver tid. Men hvis man har et trygt forhold til barna, så forteller de mer. Mine foreldre var bare det. Kun foreldre. De skulle ta meg og sette meg på plass for alt jeg gjorde galt. Jeg fortalte de ikke noe. Foreldrene til bestevenninnen min var helt annerledes og vi fortalte de alt. Spesielt moren hennes. Hun hang med oss og så oss og «forstod» alle tenåringsnykkene våre. Anonymkode: 6dfa4...a42
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #35 Skrevet 1. januar 2020 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg bryter ikke lover hver dag. Og det er ikke slik at fordi man ikke blir fengslet så er det ok. Ha heller en åpen og trygg dialog med barna der de kan snakke med deg om alt. Min datter sender meg skjermbilder av samtaler der hun er usikker på hva hun skal gjøre og ber om råd. Hun ringer meg hvis hun føler hun har drukket seg ut av kontroll, hun forteller meg hvem som røyker, hvem som drikker mest, hvem som ikke er velkommen på døra her, og hvem som er det. Det er helt ok å være bestevennen til barna når de trenger en venn. Så kan man være mamma de gangene de trenger trygghet og trøst. Anonymkode: 6dfa4...a42 Akkurat sånn var jeg også. Jeg fortalte det likevel ikke til mamma den gangen jeg prøvde hasj, for jeg visste at det hadde hun ikke taklet. Hun hadde laget en stor sak av det og blitt fra seg av bekymring. Men det ble med den éne gangen, så det gikk jo bra. Mamma vet det fortsatt ikke. Anonymkode: 9c60d...6a1
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #36 Skrevet 1. januar 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vet det, men hun gjør noe kriminellt. Anonymkode: 102a3...078 Det gir politiet grunn til å sjekke telefonen, ikke foreldrene. Er barna kriminelle, så får foreldrene la politiet ta seg av det slik de skal, hvis ikke lar de vær å gjøre noe som helst. De er ikke dommere og skal ikke straffe, så enten for de anmelde eget barn, eller ligge langt unna. Det er fryktelig vanskelig, det er jeg klar over. Men så må man finne en vei mellom da. En måte å snakke med de voksne barna sine i stedet for å beskylde og straffe Anonymkode: 6dfa4...a42
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #37 Skrevet 1. januar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Akkurat sånn var jeg også. Jeg fortalte det likevel ikke til mamma den gangen jeg prøvde hasj, for jeg visste at det hadde hun ikke taklet. Hun hadde laget en stor sak av det og blitt fra seg av bekymring. Men det ble med den éne gangen, så det gikk jo bra. Mamma vet det fortsatt ikke. Anonymkode: 9c60d...6a1 Det gjorde venninnen min. hun fortalte det til moren sin og moren sa ala «det får vi ikke gjort noe med nå, vi kan ikke forandre fortiden, men fremtiden kan vi gjøre noe med». Det går an å ha en åpen dialog med barna. Og det er lov å bli skuffet. Men det er ikke lov å sjekke mobilen til andre voksne Anonymkode: 6dfa4...a42
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #38 Skrevet 1. januar 2020 Det viktigste er IKKE at du har sjekket mobilen, men det du har funnet ut. Gjør hva du kan for å få stoppet hasjbruken! Det viktigste er at mor bryr seg. Anonymkode: 273ac...5c3
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #39 Skrevet 1. januar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det gjorde venninnen min. hun fortalte det til moren sin og moren sa ala «det får vi ikke gjort noe med nå, vi kan ikke forandre fortiden, men fremtiden kan vi gjøre noe med». Det går an å ha en åpen dialog med barna. Og det er lov å bli skuffet. Men det er ikke lov å sjekke mobilen til andre voksne Anonymkode: 6dfa4...a42 Nei, jeg er egentlig enig med deg, jeg ville bare påpeke at man ikke nødvendigvis får vite alt selv om man får vite mye. Men det er ikke alltid man trenger å vite absolutt alt heller. Jeg f.eks. var neesten like fornuftig som mamma trodde jeg var. Da jeg hadde prøvd én gang kjente jeg at jeg likte det litt for godt, alt jeg klarte å tenke på var når og hvordan jeg skulle få muligheten igjen. Da bestemte jeg meg for at dette skal jeg ikke gjøre flere ganger. Så gjorde jeg ikke det. Anonymkode: 9c60d...6a1
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #40 Skrevet 1. januar 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det gir politiet grunn til å sjekke telefonen, ikke foreldrene. Er barna kriminelle, så får foreldrene la politiet ta seg av det slik de skal, hvis ikke lar de vær å gjøre noe som helst. De er ikke dommere og skal ikke straffe, så enten for de anmelde eget barn, eller ligge langt unna. Det er fryktelig vanskelig, det er jeg klar over. Men så må man finne en vei mellom da. En måte å snakke med de voksne barna sine i stedet for å beskylde og straffe Anonymkode: 6dfa4...a42 Så hvis du har en mistanke om at ditt barn røyker hasj, så ringer du politiet for å be de sjekke telefonen? Det hadde ikke jeg brydd politiet med, hadde først snakket med barnet, og var svaret nei og min mistanke fortsatt var sterkt tilstede så hadde det ikke kostet meg noe å sjekke den telefonen. Anonymkode: 102a3...078
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #41 Skrevet 1. januar 2020 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så hvis du har en mistanke om at ditt barn røyker hasj, så ringer du politiet for å be de sjekke telefonen? Det hadde ikke jeg brydd politiet med, hadde først snakket med barnet, og var svaret nei og min mistanke fortsatt var sterkt tilstede så hadde det ikke kostet meg noe å sjekke den telefonen. Anonymkode: 102a3...078 Jeg ville først snakket med barnet om det. Vil ikke barnet snakke om det, og ikke vise meg tlf sin, så må jeg bare la være og håpe barnet er klokt og godt oppdratt. Noen ganger er det kjipt være mamma Anonymkode: 6dfa4...a42
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #42 Skrevet 1. januar 2020 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, jeg er egentlig enig med deg, jeg ville bare påpeke at man ikke nødvendigvis får vite alt selv om man får vite mye. Men det er ikke alltid man trenger å vite absolutt alt heller. Jeg f.eks. var neesten like fornuftig som mamma trodde jeg var. Da jeg hadde prøvd én gang kjente jeg at jeg likte det litt for godt, alt jeg klarte å tenke på var når og hvordan jeg skulle få muligheten igjen. Da bestemte jeg meg for at dette skal jeg ikke gjøre flere ganger. Så gjorde jeg ikke det. Anonymkode: 9c60d...6a1 Nei faktum er faktisk at en ikke har rett til å vite «alt» om sine voksne barn. Anonymkode: c520b...ef0
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #43 Skrevet 1. januar 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg ville først snakket med barnet om det. Vil ikke barnet snakke om det, og ikke vise meg tlf sin, så må jeg bare la være og håpe barnet er klokt og godt oppdratt. Noen ganger er det kjipt være mamma Anonymkode: 6dfa4...a42 Nja, det sier du vel helt til du kanskje kommer i situasjonen selv. Hvis et av mine 3 barn drasser med seg ulovlige stoffer hjem, så vil jeg veldig gjerne vite det, mtp yngre søsken og at jeg ikke vil ha det i hus, samtidig som at jeg ikke vil at mine barn skal røyke hasj. Anonymkode: 102a3...078
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #44 Skrevet 1. januar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nja, det sier du vel helt til du kanskje kommer i situasjonen selv. Hvis et av mine 3 barn drasser med seg ulovlige stoffer hjem, så vil jeg veldig gjerne vite det, mtp yngre søsken og at jeg ikke vil ha det i hus, samtidig som at jeg ikke vil at mine barn skal røyke hasj. Anonymkode: 102a3...078 Jeg fant alkohol på rommet til datteren min. Ei flaske Amundsen. Ikke skjult på noen måte. De yngre søsknene går ikke inn på rommet hennes. Vi har respekt for privatlivet hennes og hverandres, så vi går ikke inn på hverandres rom. Hvis du så finner hasj? Hva gjør du? Hvis barnet sier at det ikke kommer til å slutte og om du mener det er så galt, så får du kaste barnet ut på gata. Gjør du det? Anonymkode: 6dfa4...a42
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #45 Skrevet 1. januar 2020 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så hvis du har en mistanke om at ditt barn røyker hasj, så ringer du politiet for å be de sjekke telefonen? Det hadde ikke jeg brydd politiet med, hadde først snakket med barnet, og var svaret nei og min mistanke fortsatt var sterkt tilstede så hadde det ikke kostet meg noe å sjekke den telefonen. Anonymkode: 102a3...078 Politiet ville sittet pris på det, de oppmuntrer jo foreldre til å ta kontakt med politiet om man vet eller er usikker på om barnet feks bruker hasj. Når det er sagt så er selvsagt god og åpen kommunikasjon det absolutt viktigste. Anonymkode: 46de5...755
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2020 #46 Skrevet 1. januar 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg fant alkohol på rommet til datteren min. Ei flaske Amundsen. Ikke skjult på noen måte. De yngre søsknene går ikke inn på rommet hennes. Vi har respekt for privatlivet hennes og hverandres, så vi går ikke inn på hverandres rom. Hvis du så finner hasj? Hva gjør du? Hvis barnet sier at det ikke kommer til å slutte og om du mener det er så galt, så får du kaste barnet ut på gata. Gjør du det? Anonymkode: 6dfa4...a42 Nei, kaster ikke ungen ut. Da blir det samtaler, og få ungen til å snakke med politiet. Men kan jeg finne det på forhånd så gjerne det. Men vi kan vel være enige om at vi ikke er enige om det her, og at vi gjør det forskjellig med barna våre. Vi kjenner våre egne barn best og finner selv ut hva som er best for oss alle. Vi vil alle det beste for våre barn. Anonymkode: 102a3...078
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå