Gå til innhold

Sjekke mobil til barna( 18 år)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg betaler mobilen for jenta mi som er 18 år. Jeg har hatt mistanke om at hun røyker hasj når hun er med kjæresten. Han bor ett stykke unna, så dem ser hverandre bare noen helger. Jeg har spurt men hun nekter at dem røyker. 

Jeg gikk inn på mobilen hennes i dag for å finne svar. Og det fikk jeg. Fant ett bilde der dem røyker. Jeg snakket med henne om det. Hun ble sur for at jeg sjekket mobil. Men hun bor hjemme og jeg betaler mobilregning og forsørger henne. Og hun lyver til meg. Har jeg ikke rett til dette? 

Anonymkode: 418f8...9d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det har du ikke rett til. Du kan slutte å betale for mobilen hennes, men du kan ikke sjekke den fordi du betaler den. 

Anonymkode: 6dfa4...a42

Skrevet

Selvfølgelig har du ikke det, din datter er myndig

Anonymkode: 34f4e...359

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig har du ikke det, din datter er myndig

Anonymkode: 34f4e...359

Hun er myndig men bor hjemme. Hun har småsøsken hjemme, så jeg bør vel vite om hun ruser seg?

Skrevet

Nei, det har du ikke rett til

Anonymkode: 8b75a...707

Skrevet

Nei, det har du ikke rett til. 

Du kan nekte å betale regningen, men du har ikke lov til å sjekke mobilen. 

Anonymkode: 83592...73b

Skrevet

Dere som svarer at hun ikke har rett til det, hvor gamle er barna deres? Mistenker at dere sitter med 5 åringer og ikke tenåringer, så dere er ikke oppi problemstillingen, enda...

Greit nok, hun er myndig, men man har fortsatt ansvar når de bor hjemme, og man får følge reglene da, mener jeg. Jeg selv ville og visst om mitt barn røyket hasj og da må man gå inn i privatlivet deres,om de vil eller ikke, da kan vi hjelpe de til å ikke prøve andre farligere ting f.eks. kan hende de takker deg senere. Selv om de er myndige er de pokker meg ikke voksne nok.

Men det er min mening da. 

Anonymkode: 102a3...078

Skrevet

Nei, du har ikke rett til det, faktisk brøt du norsk lov. Når det er sagt, så kan jeg forstå behovet ditt for å vite det med tanke på andre og yngre barn. Jeg ville lagt meg flat og bedt om unnskyldning for å snoke på mobilen, men også satt hardt mot hardt. Mobilabonnement blir ikke lenger betalt av deg om hun fortsetter å røyke hasj.

Anonymkode: 6628f...6ce

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dere som svarer at hun ikke har rett til det, hvor gamle er barna deres? Mistenker at dere sitter med 5 åringer og ikke tenåringer, så dere er ikke oppi problemstillingen, enda...

Greit nok, hun er myndig, men man har fortsatt ansvar når de bor hjemme, og man får følge reglene da, mener jeg. Jeg selv ville og visst om mitt barn røyket hasj og da må man gå inn i privatlivet deres,om de vil eller ikke, da kan vi hjelpe de til å ikke prøve andre farligere ting f.eks. kan hende de takker deg senere. Selv om de er myndige er de pokker meg ikke voksne nok.

Jeg føler det også sånn. Ja dem er myndig men er dem voksen nok til å ta rette valg? 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har barn på 17 og 15 år, ikke småbarn, og nei, jeg sjekker aldri mobilene deres! De har rett på privatliv selv om jeg forsørger dem. I stedet snakker jeg med dem og kan godt presse hardt på også om nødvendig. 

Anonymkode: 6628f...6ce

Skrevet

Jeg hadde gjort det samme! 

Man slutter ikke å være mor bare fordi de blir myndig. Hasj har langvarige skadevirkninger. 

Jeg jobber innenfor dette, og ser stadig unge som sliter enormt kognitivt, pga hasj. Folk snakker om det som om det er så ufarlig. Bare tull! Kan blant annet nevne en ung, som utviklet alvorlig sykdom, hvor medisinene ikke virket. Grunnen var at han hadde røykt hasj jevnlig. Legene sa at medisinene (og dette var sterke medisiner), ikke ville ha virkning før 3 mnd etter siste inntak. 3 mnd ville det ta, før kroppen kunne ta imot viktige medisiner. 

Anonymkode: fb9fd...955

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde gjort det samme! 

Man slutter ikke å være mor bare fordi de blir myndig. Hasj har langvarige skadevirkninger. 

Jeg jobber innenfor dette, og ser stadig unge som sliter enormt kognitivt, pga hasj. Folk snakker om det som om det er så ufarlig. Bare tull! Kan blant annet nevne en ung, som utviklet alvorlig sykdom, hvor medisinene ikke virket. Grunnen var at han hadde røykt hasj jevnlig. Legene sa at medisinene (og dette var sterke medisiner), ikke ville ha virkning før 3 mnd etter siste inntak. 3 mnd ville det ta, før kroppen kunne ta imot viktige medisiner. 

Anonymkode: fb9fd...955

Hvilket råd har du? Jeg har sagt at hun må slutte med dette, men jeg stoler ikke på det. Hun har jo ikke snakket sant før. Kan fastlegen hjelpe? 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har barn på 16 og 18 år. 

Selvfølgelig måtte en evt hasjrøyking fått konsekvenser, enig i det. 

Jeg ville ikke latt min 18 åring bare flyte med og stolt på at alt ordnet seg, jeg ville gjort alt i min makt for å stoppe rusmisbruken. 

Men jeg hadde ikke hatt lov til å sjekke min voksne sønn sin teledon....

Anonymkode: 83592...73b

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min datter er 19 år, og jeg har ikke sjekket mobilen hennes fra hun var i tidlig ungdomsskolealder. Du kan mene hva du vil, men egne meninger og følelser har ingen ting i jus å gjøre. Loven er helt klar på at datteren har rett til privatliv. 

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min datter er 19 år, og jeg har ikke sjekket mobilen hennes fra hun var i tidlig ungdomsskolealder. Du kan mene hva du vil, men egne meninger og følelser har ingen ting i jus å gjøre. Loven er helt klar på at datteren har rett til privatliv. 

Ja, jeg mener faktisk det. Tror ikke at jeg hadde blitt fengslet hvis jeg gjør det. Har noe med at jeg fortsatt bryr meg om ungen (det gjør selvsagt dere som ikke sjekker og), men ved å bry seg og blande seg litt borti privatlivet til barna kan man nok hindre en del ting. Nå snakker jeg ikke om å sjekke mobil flere ganger daglig/ukentlig, men i dette tilfelle, mistanke om noe alvorlig. 

Vi bryter lover hver dag, alle og enhver, så å bryte denne loven koster meg ingenting, det er mitt barn, og jeg bestemmer så lenge de bor hjemme og får kost og losji.

Skrevet

Rent juridisk så skulle du ikke ha gjort det... men som mor selv hadde jeg gjort det samme 😅 av den enkle grunnen at det er småsøsken i hus, mitt hus mine regler, jeg betaler alle regninger osv. 

Så klart er jo uansett et tillitsbrudd begge veier og ville tatt en lang prat om dette. Vist til at det du gjorde var feil, men at du er bekymret. At hun har et ansvar og at din jobb har og er litt fortsatt å forberede henne på voksenlivet.

Anonymkode: 12c7a...7bd

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg mener faktisk det. Tror ikke at jeg hadde blitt fengslet hvis jeg gjør det. Har noe med at jeg fortsatt bryr meg om ungen (det gjør selvsagt dere som ikke sjekker og), men ved å bry seg og blande seg litt borti privatlivet til barna kan man nok hindre en del ting. Nå snakker jeg ikke om å sjekke mobil flere ganger daglig/ukentlig, men i dette tilfelle, mistanke om noe alvorlig. 

Vi bryter lover hver dag, alle og enhver, så å bryte denne loven koster meg ingenting, det er mitt barn, og jeg bestemmer så lenge de bor hjemme og får kost og losji.

Jeg er enig. Dette er 1 gang jeg har sjekket mobilen siden hun var 12-13 år. Og jeg er glad for at jeg gjorde det. Sånn at vi får ta tak i dette 

Skrevet

Skjønner at hun fremdeles er barnet ditt, men hun er (desverre) voksen nå... 

Men du kan fint slutte p betale regningen(e) hennes, og hun kan begynne å betale for å bo hos deg. Har hun penger til hasj, har hun penger til å betale for å bo hos deg.

Anonymkode: 9bfbc...a99

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig. Dette er 1 gang jeg har sjekket mobilen siden hun var 12-13 år. Og jeg er glad for at jeg gjorde det. Sånn at vi får ta tak i dette 

Ikke sant, viktig å ta tak i det nå, før det kanskje går lenger. Håper det ordner seg.

Jeg mener fortsatt vi som foreldre har rett til å gjøre det så lenge de bor hjemme. Syns vi skal blande oss hele livet jeg hvis det er noe alvorlig, har de flyttet ut og er f.eks 25 år får jeg ikke sjekket mobilen, men jeg kan fortsatt bry meg og blande meg hvis jeg mistenker at de røyker hasj f.eks. jeg ønsker jo ikke at de skal gjøre det. Og nei, jeg er ikke en hønemor som duller og hjelper de med alt, men med sånne ting hadde jeg "brutt loven" ja, og brydd meg. 

Så riktig gjort av deg er min mening :) lykke til.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner at hun fremdeles er barnet ditt, men hun er (desverre) voksen nå... 

Men du kan fint slutte p betale regningen(e) hennes, og hun kan begynne å betale for å bo hos deg. Har hun penger til hasj, har hun penger til å betale for å bo hos deg.

Anonymkode: 9bfbc...a99

Voksen, altså, en som er 18 er ikke skikkelig voksen, ikke alltid de klarer å ta de riktige valgene, de må fortsatt rettledes og vi må hjelpe de på veien. Selvfølgelig er noe mer modne enn andre. Men bor de hjemme og får dekket alt av kos og losji så er de ikke voksne, de går fortsatt på skolen, noen er lærlinger, vet det. 

Ja, de er voksne i den forstand at de har lov til å stemme, røyke tobakk, kjøre bil, drikke øl, men de har ikke lov til å drikke sprit f.eks. 

Skrevet

Jeg skjønner behovet for å vite, og tanken om at 18 åringer ikke er voksne nok til å ta gode valg. Likevel mener jeg det var feil å snoke på telefonen. Selv om vi andre godt voksne kan forstå at dette er gjort på bakgrunn av ektefølt bekymring, og fordi du bryr deg om henne, vil nok ikke hun oppfatte det på samme måten. Jeg vet at dersom min mor hadde gjort dette da jeg var 18, hade det bare ført til at jeg sørget for å skjule alt mitt bedre, både det som var positivt og det som var negativt. 

Alt du gjør er kommunikasjon. Ved å snoke på mobilen kommuniserer du at det ikke er så nøye å følge loven, hvordan kan du da forvente at hun skal følge den?

Du viser deg som en som tråkker over hennes grenser, hvordan kan du da forvente at hun skal ha tillitt til deg.

Når du nå har gjort dette tenker jeg at det neste du bør gjøre er å legge deg flat. Fortell henne hvorfor du gjorde som du gjorde, men bruk det som en forklaring, ikke som en unnskyldning, Fortell henne at du skjønner at hun opplever dette som krenkende, at du har tenkt deg om, og at du har skjønt at du gikk over streken. Jeg tror ikke en slik samtale vil være nødvendig før du i det hele tatt kan tenke på å prøve å gjøre noe med hasjbruken. Du må selvsagt prøve å ta tak i den også, men jeg tror du gjør lurt i å prøve å bøte på ditt eget tillitsbrud først.

Anonymkode: 0d18e...228

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bryter ikke lover hver dag. Og det er ikke slik at fordi man ikke blir fengslet så er det ok. 
Ha heller en åpen og trygg dialog med barna der de kan snakke med deg om alt. Min datter sender meg skjermbilder av samtaler der hun er usikker på hva hun skal gjøre og ber om råd. Hun ringer meg hvis hun føler hun har drukket seg ut av kontroll, hun forteller meg hvem som røyker, hvem som drikker mest, hvem som ikke er velkommen på døra her, og hvem som er det. Det er helt ok å være bestevennen til barna når de trenger en venn. Så kan man være mamma de gangene de trenger trygghet og trøst. 

Skrevet

Hadde ikke jeg sjekket mobilen til mitt barn hadde jeg aldri fått vite om mye av det hun blir utsatt for. Netthets, sjikanering, drapstrusler, etc. Så jo. Jeg sjekker. Med god samvittighet! Hvis noen vil straffe meg for det så får det være greit. 

Anonymkode: 45de3...28f

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hadde ikke jeg sjekket mobilen til mitt barn hadde jeg aldri fått vite om mye av det hun blir utsatt for. Netthets, sjikanering, drapstrusler, etc. Så jo. Jeg sjekker. Med god samvittighet! Hvis noen vil straffe meg for det så får det være greit. 

Hvis man mistenker at barnet blir utsatt for kriminelle handlinger, så er det unntak.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bryter ikke lover hver dag. Og det er ikke slik at fordi man ikke blir fengslet så er det ok. 
Ha heller en åpen og trygg dialog med barna der de kan snakke med deg om alt. Min datter sender meg skjermbilder av samtaler der hun er usikker på hva hun skal gjøre og ber om råd. Hun ringer meg hvis hun føler hun har drukket seg ut av kontroll, hun forteller meg hvem som røyker, hvem som drikker mest, hvem som ikke er velkommen på døra her, og hvem som er det. Det er helt ok å være bestevennen til barna når de trenger en venn. Så kan man være mamma de gangene de trenger trygghet og trøst. 

Og du tror ikke hun gjør alt dette for å dekke over at hun selv er grenseløs? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...