Gå til innhold

Hasj..hvordan takle dette

Anbefalte innlegg

Skrevet
14 minutter siden, amandine skrev:

Selvfølgelig kan du stille krav til en 18-åring også. Tvang som i " her har du håndjern og jeg sleper deg ut med makt" kan du ikke bruke på en 16/17-åring, heller, men å stille krav og si at dette gjør du, det kan du fint. 

En umyndig tenåring kan du selvfølgelig tvinge til samtaler/oppmøte hos forebyggende, de er fortsatt underlagt foresatte. Alt. kan man invitere forebyggende hjem, for å ta en prat med ungdommen. Men en myndig person kan ikke tvinges på samme måte.

Klart man kan stille krav, men hva om kravet ikke oppfylles da? Da må man ha reelle konsekvenser. Hun sier hun ikke vil ha hasj i hus, men hun vil heller ikke kaste han ut. Hva blir da sanksjonen hvis/når det dras inn i huset?

Jeg har tro på dialog, åpenhet og kjærlighet. Mine foreldre gjorde det rette ift meg. Ingen anmeldelse, ingen pekefinger, kun masse kjærlighet og alltid en åpen dør. Men alle er jo forskjellige, så er selvfølgelig ikke sikkert det vil funke for alle. 

Anonymkode: 80d8d...be2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han er 18. Melder du til politiet, vil han få det på rullebladet og mest sannsynlig miste lappen. Er dette noe du mener din sønn fortjener for å bruke et annet rusmiddel enn de som raver dritings rundt på alkohol? 
Skyver du barnet ditt fra deg på denne måten vil du skape distanse. Jeg ville hatt vanskelig for å tilgi et slikt svik fra min mor. 
Jeg ville hatt en fordomsfri og ikke-dømmende prat med min sønn. Jeg ville lagt frem eventuelt negative endringer i adferden hans, som at han har sluttet med idrett (uten at vi vet om dette skyldes hasjen). Jeg ville også lest meg opp på forskning som viser at marihuana samlet sett er et mye mindre farlig rusmiddel enn alkohol, men at det dessverre er ulovlig, og derfor farligere om man blir tatt. Det er også farligere for ungdom enn voksne, og ved høy og jevnlig bruk. Jeg ville vært lydhør til ungdommens egne tanker rundt dette. Jeg ville heller ikke kastet ut ungdommen, slik at jeg mistet mer kontakt og kontroll, og han risikerte å komme nærmere skadelige miljøer. 
Det går som sagt tidligere stort sett bra med dem som røyker marihuana. Du kan få mye bra og nøktern info om du tar en samtale med foreningen for human narkotikapolitikk. 

Anonymkode: 82dde...153

Å herre fred... Har du så lettvinn holdning til alt av lovverk? Og til all forskning som beviser hvor farlig og skadelig bruk av narkotika er? Hjepes... 

Anonymkode: 65861...ec4

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å herre fred... Har du så lettvinn holdning til alt av lovverk? Og til all forskning som beviser hvor farlig og skadelig bruk av narkotika er? Hjepes... 

Folk flest har en ganske lettvint holdning til den loven man bryter når man røyker hasj.

Jeg brøt den loven i går. Jeg tok i mot -  og puttet i meg - en pinex forte jeg fikk av en kollega. Han hadde fått den på resept. Jeg hadde syk tannpine. 

Da brøt jeg legemiddelloven. 

Kjøp og salg av hasj er brudd på straffeloven. Bruk er brudd på legemiddelloven. 

Anonymkode: 4d0cb...0a3

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Jeg er for eksempel veldig nøye på å alltid holde fartsgrensen. Det lovverket er nemlig logisk, og bunner i nettopp forskning. 
At du velger å putte marihuana i en stor gryte rusmidler med samblebegrepet «narkotika» sier sitt. 
WHO, Kofi Annan, og de fremste rusforskerene i Europa står samlet om at avkriminalisering er en god idé, og det gjør også nå Bent Høye, heldigvis. 
Hvis du er opptatt av hva forskning sier om skadevirkning av rusmidler vil vel det si du er mer bekymret over om dine barn konsumerer alkohol, vil jeg tro. 
Hvis mitt barn fikk et rusproblem (Gud forby), ville jeg i alle fall ikke distansert det fra meg, og sørget for flere problemer ved straffeforfølgelse. Ingen forskning viser at straff er et særlig pedagogisk effektivt virkemiddel. 

Anonymkode: 82dde...153

Skrevet

Hi. Sønnen til en nabo var din sønn. Moren ville først ikke tro han røyka. Så trodde hun men ville ikke presse han, be om hjelp. Hun håpet det skulle gå over. Så nektet hun han å komme hjem om han var rusa. Snakk om å stikke hodet i sanda. Gutten var et idrettstalent og skoleflink. 

Nå soner han for væpnet ran i narkorus. 

Utekontakten i politiet kan hjelpe. Her jeg bor har utekontakten fått mye ros av ungdommer selv. Skrevet endel i lokal media om de. Ungdommer selv har stått frem og fortalt at de betydde en forskjell. 

Cluet er jo å finne en voksenperson de føler tillit til og lytter til. Ikke skyv han ut, ikke avvis han. Test han jevnlig og hold han nær deg. Han er myndig men trenger deg fortsatt. 

Hva sier han selv? Er han klar over at han er inne på en farlig vei? Vil han slutte eller mener han hasj er ufarlig? 

Dette kommer til å bli en krevende tid men du må stå i dette med han, ikke nekt han å komme hjem om han er rusa. Vis han at han kan regne med deg. Det betyr ikke at du godkjenner å ruse seg, men slår du hånda av han når han er rusa så vil du være den siste som får beskjed om noe går galt. 

Søk råd hos eksperter. Foreninger for foreldre til misbrukere, politiet. Ikke vær så naiv at du skal se dette ann. 

Anonymkode: 7445c...42f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...