Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #1 Skrevet 29. desember 2019 Har oppdaget at min 18 åring røyker hasj. Har hatt mistanke noen ganger, så jeg kjøpte en test. Han testet positiv 2 ganger. Har også hørt at en av kompisene selger. Hvordan bør jeg gå fram? Han får ikke bo her når han tar stoff. Han har småsøsken. Men å kaste han ut er vel litt drastisk? Han går siste året på vgs. Er litt spent om dette har gått utover skolen. Han har elsket å spille fotball hele livet, men de siste 6 mnd har han kuttet det ut og henger heller ute med kompiser Anonymkode: 0c0bd...edd
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #2 Skrevet 29. desember 2019 Hadde hvert fall anmeldt kompisen. Ellers er dette svært vanskelig. Hadde ikke kastet han ut nei. Hva sier han selv? Spør hva som skal til for at han lar det være? Anonymkode: a9817...7f5
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #3 Skrevet 29. desember 2019 Slå hardt ned. Han stopper på dagen, og kutter kontakten med denne kompisen, ellers anmelder du ham. Anonymkode: c5732...575
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #4 Skrevet 29. desember 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Slå hardt ned. Han stopper på dagen, og kutter kontakten med denne kompisen, ellers anmelder du ham. Anonymkode: c5732...575 Veldig lurt å dytte ungdommen fra seg og mot miljøet.... ingen som stopper å ruse seg pga tvang fra foreldre, man må være interessert i å slutte selv også. Så lenge skolen følges opp som før, han bidrar normalt i heimen og gjør det han skal, hadde ikke jeg laget noe styr ut av det. Men hadde sagt at det ikke skal oppbevares og røykes under mitt tak. Og husk å si at du er glad i han, selv om han skulle komme gjennomrusa hjem på natta. Anonymkode: 80d8d...be2
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #5 Skrevet 29. desember 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Veldig lurt å dytte ungdommen fra seg og mot miljøet.... ingen som stopper å ruse seg pga tvang fra foreldre, man må være interessert i å slutte selv også. Så lenge skolen følges opp som før, han bidrar normalt i heimen og gjør det han skal, hadde ikke jeg laget noe styr ut av det. Men hadde sagt at det ikke skal oppbevares og røykes under mitt tak. Og husk å si at du er glad i han, selv om han skulle komme gjennomrusa hjem på natta. Anonymkode: 80d8d...be2 Så jeg skal bare akseptere at han røyker hasj? Anonymkode: 0c0bd...edd
Optatium Skrevet 29. desember 2019 #6 Skrevet 29. desember 2019 Her bør du ta kontakt med politiet. De kan ta inn sønnen din til bekymringssamtale og gjøre en ruskontrakt. Dette er ikke noe som kommer på rullebladet, det er kun forebyggende og for å forhindre mer rus. Det innebærer jevnlig kontakt med politiet og tisseprøver. Ikke skyv sønnen din fra deg, men vær veldig tydelig på at dette både er straffbart og kan være farlig. Fremhev politiet, Forsvaret, USA-turer eller hva det måtte være som han ikke kan oppnå dersom han blir dømt.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #7 Skrevet 29. desember 2019 13 minutter siden, Optatium skrev: Her bør du ta kontakt med politiet. De kan ta inn sønnen din til bekymringssamtale og gjøre en ruskontrakt. Dette er ikke noe som kommer på rullebladet, det er kun forebyggende og for å forhindre mer rus. Det innebærer jevnlig kontakt med politiet og tisseprøver. Ikke skyv sønnen din fra deg, men vær veldig tydelig på at dette både er straffbart og kan være farlig. Fremhev politiet, Forsvaret, USA-turer eller hva det måtte være som han ikke kan oppnå dersom han blir dømt. Synes dette er et dårlig og lite informert råd. Politiet har så langt plukket førerkortet fra ungdom som har hatt til eget bruk i lommen, andre har fått utsettelse på førerkortet. Om man ønsker at gutten skal bli stuck i et evig helvete som aldri tar slutt, skal man følge oppskriften din her. Anonymkode: 4d0cb...0a3
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #8 Skrevet 29. desember 2019 Hvor mye/ofte er det snakk om? Jeg hadde nok søkt profesjonelle for råd, men fakta er at han er myndig og at de aller, aller fleste som røyker litt hasj i ungdommen går det like bra med som de som ikke gjør det. Anonymkode: 41825...5af
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #9 Skrevet 29. desember 2019 Og seriøst, hvordan fikk du han til å ta en invaderende rustest? Anonymkode: 41825...5af
Optatium Skrevet 29. desember 2019 #10 Skrevet 29. desember 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Synes dette er et dårlig og lite informert råd. Politiet har så langt plukket førerkortet fra ungdom som har hatt til eget bruk i lommen, andre har fått utsettelse på førerkortet. Om man ønsker at gutten skal bli stuck i et evig helvete som aldri tar slutt, skal man følge oppskriften din her. Anonymkode: 4d0cb...0a3 Etter å ha jobbet femten år med ungdom i risikosonen er jeg dypt uenig med deg og har aldri opplevd det du skriver.
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #11 Skrevet 29. desember 2019 31 minutter siden, Optatium skrev: Etter å ha jobbet femten år med ungdom i risikosonen er jeg dypt uenig med deg og har aldri opplevd det du skriver. Du har heller ikke lest en avis på all den tid, eller på ingen måte blitt klar over at dette er både vanlig praksis og helt opp til politiet? Jeg har googlet for deg - her en en fin samleartikkel; https://www.bt.no/btmeninger/leder/i/aM6Ed/politiets-moralistiske-dobbeltstraff Anonymkode: 4d0cb...0a3
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #12 Skrevet 29. desember 2019 2 timer siden, Optatium skrev: Etter å ha jobbet femten år med ungdom i risikosonen er jeg dypt uenig med deg og har aldri opplevd det du skriver. Hva er ditt råd?. Anonymkode: 0c0bd...edd
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2019 #13 Skrevet 29. desember 2019 4 timer siden, Optatium skrev: Her bør du ta kontakt med politiet. De kan ta inn sønnen din til bekymringssamtale og gjøre en ruskontrakt. Dette er ikke noe som kommer på rullebladet, det er kun forebyggende og for å forhindre mer rus. Det innebærer jevnlig kontakt med politiet og tisseprøver. Ikke skyv sønnen din fra deg, men vær veldig tydelig på at dette både er straffbart og kan være farlig. Fremhev politiet, Forsvaret, USA-turer eller hva det måtte være som han ikke kan oppnå dersom han blir dømt. Jeg er enig i dette. Kjenner to familier som fulgte samme råd som 0a3 kom med. Det har ikke gått bra med noen av de ungdommene. En annen familie jeg kjenner til valgte å gjøre som Optatium skriver, der greide ungdommen å komme seg ut av det. Mye motivert av hva den ønsket å gjøre i fremtiden, men også fordi det føltes forpliktende å ha samtaler med politiet, og at det ble tatt tak i tidlig nok. Anonymkode: d7804...e0f
Optatium Skrevet 29. desember 2019 #14 Skrevet 29. desember 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Du har heller ikke lest en avis på all den tid, eller på ingen måte blitt klar over at dette er både vanlig praksis og helt opp til politiet? Jeg har googlet for deg - her en en fin samleartikkel; https://www.bt.no/btmeninger/leder/i/aM6Ed/politiets-moralistiske-dobbeltstraff Anonymkode: 4d0cb...0a3 Kan ikke si jeg liker nedlatenheten din, så jeg står over å svare deg. Jeg ga et svar til HI basert på min erfaring på området.
Optatium Skrevet 29. desember 2019 #15 Skrevet 29. desember 2019 4 timer siden, Optatium skrev: Her bør du ta kontakt med politiet. De kan ta inn sønnen din til bekymringssamtale og gjøre en ruskontrakt. Dette er ikke noe som kommer på rullebladet, det er kun forebyggende og for å forhindre mer rus. Det innebærer jevnlig kontakt med politiet og tisseprøver. Ikke skyv sønnen din fra deg, men vær veldig tydelig på at dette både er straffbart og kan være farlig. Fremhev politiet, Forsvaret, USA-turer eller hva det måtte være som han ikke kan oppnå dersom han blir dømt. 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva er ditt råd?. Anonymkode: 0c0bd...edd
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2019 #16 Skrevet 31. desember 2019 Ingen flere råd? Anonymkode: 0c0bd...edd
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2019 #17 Skrevet 31. desember 2019 Meld fra til politiet. Å bruke hasj er en ulovlig handling, og i Norge er det politiet som håndterer slikt. Anonymkode: 65861...ec4
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2019 #18 Skrevet 31. desember 2019 På 29.12.2019 den 21.17, Anonym bruker skrev: Du har heller ikke lest en avis på all den tid, eller på ingen måte blitt klar over at dette er både vanlig praksis og helt opp til politiet? Jeg har googlet for deg - her en en fin samleartikkel; https://www.bt.no/btmeninger/leder/i/aM6Ed/politiets-moralistiske-dobbeltstraff Anonymkode: 4d0cb...0a3 Dette vil bli den nye regelen heller enn unntaket om legalisering blir aktuelt. Tragisk! Anonymkode: b7692...139
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2019 #19 Skrevet 31. desember 2019 Politiet har en forebyggende enhet. De er ikke ute etter å "ta" ungdom, men kan være til god hjelp i en tidlig fase. De gir råd og veiledning, uten dikk og dall. Snakk med ditt lokale politidistrikt. Anonymkode: 85f90...148
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2019 #20 Skrevet 31. desember 2019 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Politiet har en forebyggende enhet. De er ikke ute etter å "ta" ungdom, men kan være til god hjelp i en tidlig fase. De gir råd og veiledning, uten dikk og dall. Snakk med ditt lokale politidistrikt. Anonymkode: 85f90...148 Men med en myndig 18-åring, kan hun ikke kreve at han møter hos forebyggende.. eller jo, hun kan jo kreve det i kraft av at han bor under hennes tak. Men da må hun ev gjennomføre utkastelse dersom han nekter. Mamma/pappa hadde aldri fått meg til å snakke med forebyggende som 18-åring. Da var politiet fortsatt teit, og hasj ikke så farlig. En prat med ungdommen, om hva som er så fristende med å røyke, hvordan han ser for seg tida fremover, hva han tenker om utdanning og militær, hva slags påvirkning hasj har på hjernens utvikling (rolige fakta, ikke som skremselspropaganda), hva slags miljø han må inn i for å få tak i hasj, at han mest sannsynlig allerede har blitt tilbudt andre stoffer og hva han mener om det. Kanskje foreslå å jobbe litt som frivillig på blå kors eller kirkens bymisjon. Der treffer man mange utrolige mennesker som har tatt noen dårlige valg på veien. Det var en vekker for meg. Anonymkode: 80d8d...be2
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2019 #21 Skrevet 31. desember 2019 På 29.12.2019 den 14.20, Anonym bruker skrev: Veldig lurt å dytte ungdommen fra seg og mot miljøet.... ingen som stopper å ruse seg pga tvang fra foreldre, man må være interessert i å slutte selv også. Så lenge skolen følges opp som før, han bidrar normalt i heimen og gjør det han skal, hadde ikke jeg laget noe styr ut av det. Men hadde sagt at det ikke skal oppbevares og røykes under mitt tak. Og husk å si at du er glad i han, selv om han skulle komme gjennomrusa hjem på natta. Anonymkode: 80d8d...be2 For noe tull. Foreldre som leker likegyldig og lar «ungdommen finne utav det selv», er de som sliter mest. Slå hardt ned! Anonymkode: c5732...575
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2019 #22 Skrevet 31. desember 2019 På 29.12.2019 den 21.17, Anonym bruker skrev: Du har heller ikke lest en avis på all den tid, eller på ingen måte blitt klar over at dette er både vanlig praksis og helt opp til politiet? Jeg har googlet for deg - her en en fin samleartikkel; https://www.bt.no/btmeninger/leder/i/aM6Ed/politiets-moralistiske-dobbeltstraff Anonymkode: 4d0cb...0a3 Haha, ja ikke sant. Et googlesøk og en BT-artikkelen veier selvfølgelig tyngre enn 15 års arbeidserfaring. Gjøk Anonymkode: c5732...575
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2019 #23 Skrevet 31. desember 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Haha, ja ikke sant. Et googlesøk og en BT-artikkelen veier selvfølgelig tyngre enn 15 års arbeidserfaring. Gjøk Anonymkode: c5732...575 Tydeligvis, når man på 15 år ikke har oppdaget at der er høyst ulik praksis i rusforebyggende arbeid rundt om i landet. Da er man ganske snever og dårlig i jobben sin. Anonymkode: 4d0cb...0a3
amandine Skrevet 31. desember 2019 #24 Skrevet 31. desember 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Men med en myndig 18-åring, kan hun ikke kreve at han møter hos forebyggende.. eller jo, hun kan jo kreve det i kraft av at han bor under hennes tak. Men da må hun ev gjennomføre utkastelse dersom han nekter. Mamma/pappa hadde aldri fått meg til å snakke med forebyggende som 18-åring. Da var politiet fortsatt teit, og hasj ikke så farlig. En prat med ungdommen, om hva som er så fristende med å røyke, hvordan han ser for seg tida fremover, hva han tenker om utdanning og militær, hva slags påvirkning hasj har på hjernens utvikling (rolige fakta, ikke som skremselspropaganda), hva slags miljø han må inn i for å få tak i hasj, at han mest sannsynlig allerede har blitt tilbudt andre stoffer og hva han mener om det. Kanskje foreslå å jobbe litt som frivillig på blå kors eller kirkens bymisjon. Der treffer man mange utrolige mennesker som har tatt noen dårlige valg på veien. Det var en vekker for meg. Anonymkode: 80d8d...be2 Selvfølgelig kan du stille krav til en 18-åring også. Tvang som i " her har du håndjern og jeg sleper deg ut med makt" kan du ikke bruke på en 16/17-åring, heller, men å stille krav og si at dette gjør du, det kan du fint.
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2019 #25 Skrevet 31. desember 2019 Han er 18. Melder du til politiet, vil han få det på rullebladet og mest sannsynlig miste lappen. Er dette noe du mener din sønn fortjener for å bruke et annet rusmiddel enn de som raver dritings rundt på alkohol? Skyver du barnet ditt fra deg på denne måten vil du skape distanse. Jeg ville hatt vanskelig for å tilgi et slikt svik fra min mor. Jeg ville hatt en fordomsfri og ikke-dømmende prat med min sønn. Jeg ville lagt frem eventuelt negative endringer i adferden hans, som at han har sluttet med idrett (uten at vi vet om dette skyldes hasjen). Jeg ville også lest meg opp på forskning som viser at marihuana samlet sett er et mye mindre farlig rusmiddel enn alkohol, men at det dessverre er ulovlig, og derfor farligere om man blir tatt. Det er også farligere for ungdom enn voksne, og ved høy og jevnlig bruk. Jeg ville vært lydhør til ungdommens egne tanker rundt dette. Jeg ville heller ikke kastet ut ungdommen, slik at jeg mistet mer kontakt og kontroll, og han risikerte å komme nærmere skadelige miljøer. Det går som sagt tidligere stort sett bra med dem som røyker marihuana. Du kan få mye bra og nøktern info om du tar en samtale med foreningen for human narkotikapolitikk. Anonymkode: 82dde...153
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå