Anonym bruker Skrevet 27. desember 2019 #26 Skrevet 27. desember 2019 Nei. Ikke de som steller med det. Ekstremt mye flak og flass synes jeg er litt guffent å se på. Røde utslett og tørr hud bryr jeg meg ikke om. Anonymkode: 98400...3ca
MerraSomGår Skrevet 27. desember 2019 #27 Skrevet 27. desember 2019 Nei det er ikke ekkelt! Det er jo bare eksem.. hadde aldri tenkt over det om jeg så det på noen som gikk fordi.
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2019 #28 Skrevet 27. desember 2019 Niks. Det er ikke ekkelt. Anonymkode: 1da9b...477
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2019 #29 Skrevet 27. desember 2019 Nei tenker ikke over det når andre har det egentlig Anonymkode: 6c118...e0b
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2019 #30 Skrevet 27. desember 2019 Jeg trodde det var allmennkunnskap at psoriasis blir bedre av sol, så jeg tenker det er positivt når jeg ser noen med det ikke dekke det til på sommeren! Jeg har ikke hatt psoriasis, men det kan virke som jeg nå er i ferd med å få det. Det er i så fall ikke helt uventet, da det kan være en følge av et annet helseproblem jeg har. Men både dette og andre ting tenker jeg bare er. Altså, jeg bruker ikke energi på å klassifisere det i en eller annen bås, hverken negativ eller positiv. Jeg har også et annet problem som følge av det som feiler meg, jeg kan få mye tremor/skjelvinger. De siste få årene har det vært bedre, men aldri helt borte. Da jeg hadde mye av det for få år tilbake så var det veldig synlig. På vinteren fikk jeg gjerne kommentarer om "stakkars deg som fryser så du skjelver". Jeg orket ikke å forklare så mye. Men når man skjelver like mye ellers i året og innendørs, da tror folk automatisk at man er veldig nervøs eller har sterk angst. Jeg begynte å kjenne på ubehag ved det, men fant ut at hvis dette er slik livet mitt videre skal bli så har jeg to valg - enten bryr jeg meg om dette, fokuserer på det og skaper meg trolig etterhvert angst for å gå ut blant folk... eller jeg bare aksepterer at dette er noe som er som det er, og velger å gi helt blaffen i hva andre som ev. synser og mener tror. Etter jeg tok valget om å bare akseptere det som det er var det ikke noe ubehagelig å være ute blant folk, få kommentarer eller se folk kikke på meg (og tydelig tenke sitt innimellom). Jeg tenkte at jeg vet. Så lenge det ikke er et problem for meg bør det heller ikke være et problem for andre! Og så har jeg heller brukt energien min på å fokusere på hva jeg selv kan gjøre for helsen min, både generelt og spesielt mot de spesifikke problemene. Det er mye man kan gjøre for å påvirke helsen, selv ved sykdom, positivt. I den perioden det jeg tror er begynnelsen av psoriasis har begynt å komme hos meg har jeg også vært litt mindre konsekvent på et optimalt kosthold. Jeg har lest en del om psoriasis og ser at de feltene jeg har "slurvet" litt i kostholdet, det er også faktorer som kan forverre psoriasis. Så nå har jeg funnet ut at det er en god grunn til å skjerpe meg og komme tilbake til det som er et mer optimalt kosthold for meg. Jeg vet også at jeg har hatt mye stress i lang tid, spesielt tiden før og etter denne psoriasisen begynte å komme, så jeg skal nå også ta ordentlig tak i det med stressmestring. Har gjort det før, så det er bare å få satt ting i system. Og så har jeg tenkt "hva om jeg til sommeren likevel har fått mye psoriasis som er veldig synlig?". Jeg fant ut at javel, da har jeg i så fall det. Men jeg har ikke tenkt å pakke meg selv inn med klær konstant, spesielt ikke siden solen kan gjøre det bedre! Så skjer det er det i så fall bare å bruke kremer og pleie huden best mulig og gjøre det beste ut av det. Jeg har noen år allerede hatt en annen hudsykdom som ikke ser bra ut heller når det er hissig og stort, men jeg valgte samme tanker der, så jeg har ikke dekket meg til pga. den heller. Og jeg har sett at jo mindre fokus jeg selv har på dette, jo mindre fokus har andre på det. At du har psoriasis endrer ikke hvem du er, HI. Du er ikke hudsykdommen din. Du er en person som tilfeldigvis også har psoriasis. Gi blaffen i hva andre tenker, du vil føle deg langt bedre! Anonymkode: 94000...a49
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2019 #31 Skrevet 27. desember 2019 Å ha eksem eller psoriasis er ikke ekkelt. Å klå og dra løs døde plak derimot er dritekkelt 🤮 Anonymkode: 83ebb...e21
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå