Gå til innhold

Julegaver - ville du blitt sur om....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du hadde 3 barn på 1, 6 og 16 år. Barna på 1 og 6 fikk leker de ønsket seg til ca 150-200 kr, mens 16 åringen fikk noe hun ønsket seg til rundt 700 kr? 

Av samme avsender.

Anonymkode: a0194...007

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. De finn jo det de ønsket seg 

Anonymkode: 116cb...616

Skrevet

Nei, siden barna trolig ikke merker at det er forskjell på gavene. Jeg hadde likevel gitt beskjed om at mellomste snart er stor nok til å se forskjellsbehandlingen.

Anonymkode: 3654e...281

Skrevet

Nei, jeg hadde blitt glad for at de fikk noe de ønsket seg. De minste vet uansett ikke hvor mye gavene kostet.

Anonymkode: 2fdbd...fdb

Skrevet

Nei, overhodet ikke.

Jeg tror nok slike ting jevner seg ut over tid.

Jeg gir ikke likt til mine egne unger heller. I år ønsket 10-åringen seg hoppestokk og 16-åringer airpods, begge fikk det de ønsket seg. Dvs at 10-åringen fikk en gave til 500 kr og 16-åringen en til 1700 kr, begge var strålende fornøyd.

Anonymkode: 9229a...ea0

Skrevet

Ser jo ønskelisten til barna har endret seg ganske mye fra de var små, til tenåringer. Da de var små kunne de bli utrolig glade for en leke mellom 100-200 kr. Nå som de er tenåringer er det ikke mye billig de ønsker seg lenger. Regner med at da de minste blir større, så får de dyrere gaver og. 

Anonymkode: 28b40...501

Skrevet

Nei. Men som en annen sier så bør du nevne for de at nå vil snart han på 6 år legge merke til prisforskjellen å dermed synes det er urettferdig.

Anonymkode: bc655...cc3

Skrevet

Her fikk 11 åringen vr briller og tilbehør til ca 3000 kr. 18 åringen fikk klær han ønsket seg til ca 2000 kr. Jeg snakket med han om det på forhånd. Han forstod det. Vi har betalt en del av russeklær og tur de siste ukene. Dere bruker mye penger på meg ellers sa han 

Anonymkode: 6dbfe...b5b

Skrevet

Hadde ikke tenkt over det. De fikk det de ønsket seg. Min 8 åring ser iallefall ikke på pris. Han blir glad når han får det han ønsker seg.

Anonymkode: 9e920...d57

Skrevet

Min gutt på 8 år hadde helt klart reagert om han så at broren hans fikk noe som var mye dyrere enn gaven hans som kostet 200 kr. Han hadde nok argumentert at det var veldig urettferdig at storebroren får noe så dyrt når han får noe mye billigere. 

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Men som en annen sier så bør du nevne for de at nå vil snart han på 6 år legge merke til prisforskjellen å dermed synes det er urettferdig.

Mine er langt over den alderen og har aldri lurt på hvilken pris gavene hadde. 

Noe man også kan tenke på, er jo at den store var liten en gang og fikk badeender og andre billige leker. Og den lille kommer til å bli stor en gang og få bruk for litt dyrere ting.

Anonymkode: 182de...715

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Min gutt på 8 år hadde helt klart reagert om han så at broren hans fikk noe som var mye dyrere enn gaven hans som kostet 200 kr. Han hadde nok argumentert at det var veldig urettferdig at storebroren får noe så dyrt når han får noe mye billigere. 

Mine barn på 18 år og 13 år, reagerer ikke sånn. De blir veldig glade for det de får, og sammenligner ikke hva ting koster, og hvem som har fått mest. Det vil jo alltid variere litt, ut fra hva de ønsker seg.

Anonymkode: 28b40...501

Skrevet

Nei. Ikke i det hele tatt. Mine får ikke likt. Hverken av oss eller familie. I år var det 10 åringen som fikk mest. Hun fikk for 2000, mens de tre andre fikk for rundt 500- 1000. Ingen, verken 6, 8 åringen eller 16-åringen, reagerte på det. De eldste vet at det jevner seg ut og de yngste har ikke begreper om hva ting koster. Det som stod øverst på ønskelisten til 8 åringen var en stor pappeske. 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som 8åring?

Min på 8år kjenner ikke til den type verdi... De gangene vi er borti venner på skolen etc som har det fokuset du nevner (han har spesielt en venn som stadig sammenligner verdi, spør med en gang hva ting kostet, og er ekstremt opptatt av at ting skal være likt. Alt er liksom en konkurranse. Det er så ufyselig oppførsel å se på. ) så har vi en prat om hva som er viktig i livet...(og hvis du ble usikker så er det ikke tings pengeverdi som gjør det mer spesielt en noe annet) 

Anonymkode: adb22...a11

Skrevet

Synes det er rart at folk er såååå opptatt av tingenes verdi. Synes sjølv at ein kan legge seg sånn nokenlunde likt når ein kjøper og får gaver til/frå ein annan familie. Men bør være rom for at kvar enkel si gave vil svinge litt i pris. Viktigaste er vel å finne ei gave som passar til mottakar. 

Skrevet

Nei, absolutt ikke. Det jevner seg ut etter hvert.

Anonymkode: 10b9c...905

Skrevet

glad jeg bare har 1 :)

Anonymkode: f9b59...ca7

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

glad jeg bare har 1 :)

Anonymkode: f9b59...ca7

På grunn av julegaver? Trist for ungen å aldri få søsken. Blir alene etter hvert. 

Anonymkode: 4fa7b...2cc

Skrevet

Den dyre tingen kan ha vært kraftig satt ned i pris, f.eks på black friday?

Skrevet

Nei,min 8 åring fikk der hun ønsket seg pluss litt til kom på tilsammen 600kr storesøster på 12 fikk det hun ville ha kom på 1200kr lillesøster var happy hun. 

Verdi av gaver måles ikke i penger men i kjærlighet i vår familie. 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

På grunn av julegaver? Trist for ungen å aldri få søsken. Blir alene etter hvert. 

Anonymkode: 4fa7b...2cc

Latterlig kommentar. 

Anonymkode: 6e494...3f3

Skrevet

Mine barn på 7 og 10 tror jeg ikke tenker ikke over og har heller aldri nevnt pengeverdi på gaver de har fått.

Anonymkode: bca3f...084

Skrevet

Hadde ikke blitt sur ;) de fikk jo no de ønsket seg. Da er pris uvesentlig. Min på 8 vet ikke pris på ting, men opptatt at hun får noe av det hun ønsker seg.

Vi har pratet mye om at det er lov å ønske seg hva man vil, men at det ikke er sikkert man alltid får det. Blir glad uansett her:)

Anonymkode: 9a0c9...14e

Skrevet

Overhodet ikke! Pris er ikke viktig 

Anonymkode: 36527...ec1

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ganske spesielt synes jeg. Mine barn på 10, 12 og 15 hadde overhodet ikke reagert. 

Anonymkode: 9229a...ea0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...