Gå til innhold

Når man blir invitert bort på julefeiring...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker alltid at folk spør om de skal ta med noe. Da sier jeg alltid nei. Når de aldri spør irriterer jeg meg over at de tar det for gitt. 
har hatt julefeiring mange ganger hjemme. Mamma fikser ribbe og saus som den største selvfølge. Bestemor kommer med molter og kaker, og hjelper alltid til med å dekke av og rydde opp. 
så har vi den ene familien som kommer, ikke har de pynta seg, ikke har de med noe gave til ungene (og jeg hadde vært fornøyd om de pakka inn en kvikk lunsj), ikke spør de om de skal ta med noe, ikke takker de for maten og ikke hjelper de til med noe som helst....

Anonymkode: 8d21d...ae2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 24.12.2019 den 0.13, Anonym bruker skrev:

Men vi feirer aldri borte. Ergo står vi for alt av arbeid og kostnad hvert eneste år.

Anonymkode: c7c10...08b

Så slutt med det, da.

Anonymkode: f341f...0e0

Skrevet

Vi har et stort familieselskap hvert år. Ingen som tar med noe. Forventer det heller ikke. Det er vi som bjudar på...

Anonymkode: 6cf2f...fd1

Skrevet
På 24.12.2019 den 0.13, Anonym bruker skrev:

Men vi feirer aldri borte. Ergo står vi for alt av arbeid og kostnad hvert eneste år.

Ingen her forventer at man har med seg noe. Hvis vertskapet vil ha noe, får de jaggu tørre å spørre om folk kan ha med seg noe. Teit å bli sur for det i ettertid altså. 

Anonymkode: aaffe...1e7

Skrevet
På 24.12.2019 den 14.21, Anonym bruker skrev:

Jeg ønsker alltid at folk spør om de skal ta med noe. Da sier jeg alltid nei. Når de aldri spør irriterer jeg meg over at de tar det for gitt. 

Hard to please....? Du VIL egentlig ikke ha noen hjelp, du vil bare ha mulighet til å avvise hjelpen? 🙄

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hard to please....? Du VIL egentlig ikke ha noen hjelp, du vil bare ha mulighet til å avvise hjelpen? 🙄

Det handler vel om at de som ALLTID kommer til dekket bord kanskje ikke skal ta dette for gitt!

jeg irriterer meg iallefall grønn over svigerfamilien som aldri tilbyr seg, aldri har med en oppmerksomhet, aldri hjelper til med hverken oppdekking eller rydding, alltid er de første som spør om kaffen er klar osv. 

Høytidene er jo litt spesielle. Det er gjerne mer enn en avling søndagsmiddag eller familiesammenkomst. Det er gjerne store selskaper, ekstra mye og god mat, desserter, kaker og god drikke. Det er både en stor utgiftspost og en god del jobb. I mange familier er det de samme som arrangerer julemiddagen hvert eneste år. At enkelt ALLTID er gjester uten en eneste forpliktelse og uten å tilby seg synes jeg egentlig er ganske frekt. 

Faktisk synes jeg vertskapet fortjener en blomst, en flaske vin, at noen tilbyr seg å lage desserten eller st noen tar oppvasken - som takk for at de påtar seg vertskapsrollen!

Anonymkode: adb4a...e12

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingen her forventer at man har med seg noe. Hvis vertskapet vil ha noe, får de jaggu tørre å spørre om folk kan ha med seg noe. Teit å bli sur for det i ettertid altså. 

Anonymkode: aaffe...1e7

Det handler ikke om at jeg «vil ha noe». Men vi har utgifter med ca. 3000 kr hver julaften og masse arbeid. Syns det er rart å ikke tilby seg å hjelpe. Kjenner det gjør gleden ved å være vertskap mindre.

Skrevet

Her er det vanlig å spørre om man skal ta med noe på julearrangementer, ikke vanlige middager ellers. Jeg hadde julemiddag hjemme, både min søster og mine foreldre tilbudte å ga med mat, men jeg takket nei. 

Hadde også en julelunsj før jul, da skrev jeg i invitasjonen at alle kunne ta med noen pålegg.

Anonymkode: 90774...99e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...