Gå til innhold

Når man blir invitert bort på julefeiring...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ikke da naturlig å spørre om man skal ta med noe? Vi er alltid vertskap og noen av gjestene spør alltid, mens andre aldri spør og alltid kommer tomhendte (har med gaver tilsvarende det de får). Prøver heve meg over det, men det irriterer meg. Paret det gjelder har god økonomi.

Anonymkode: c7c10...08b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke jeg vant til. Når vi inviterer familie hit på julaften, har vi ingen forventning om at gjestene tar med noe. Ikke tar vi med noe når vi feirer et annet sted heller. Derimot tilbyr jeg meg å ta med  noe til julebrunch hos venner. 

Anonymkode: c625f...923

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke jeg vant til. Når vi inviterer familie hit på julaften, har vi ingen forventning om at gjestene tar med noe. Ikke tar vi med noe når vi feirer et annet sted heller. Derimot tilbyr jeg meg å ta med  noe til julebrunch hos venner. 

Anonymkode: c625f...923

Men vi feirer aldri borte. Ergo står vi for alt av arbeid og kostnad hvert eneste år.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men vi feirer aldri borte. Ergo står vi for alt av arbeid og kostnad hvert eneste år.

Men da må dere velge å feire borte, ikke leke martyr å holde feiringen hvert år og samtidig irritere deg over at folk ikke tenker som deg.

Anonymkode: 411a5...1b3

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men da må dere velge å feire borte, ikke leke martyr å holde feiringen hvert år og samtidig irritere deg over at folk ikke tenker som deg.

Anonymkode: 411a5...1b3

Jeg spør bare hva andre syns. Dersom flertallet syns jeg er urimelig blir jeg glad, det er trist å irritere seg over familie.

Skrevet

Jeg har sagt at fra nå av feirer jeg jul hjemme. Alle som vil er invitert. Jeg forventer ikke at folk bidrar med mat eller drikke. Hjelp til rydding og oppvask forventer jeg.

Anonymkode: 9c82e...b88

Skrevet

I min verden er det den som inviterer som står for maten. Jeg spør jo for å være høflig om jeg skal ta ned noe, men har aldri opplevd å få ja. Hadde ikke falt meg inn å reagere på at noen ikke spurte. 

Anonymkode: b0f32...11b

Skrevet

er Av den oppfatning at hvis jeg ber inn,så står jeg for alt.

Ellers må en presisere typ; «vi kan ha julefeiringa hos oss, men kanskje noen kan ta med dessert ?» Eller hva det måtte være.

Men i utgangspunktet er at de som ber inn da står for alt etter min mening. Alltid hyggelig hvis folk tilbyr å ta med noe, men ikke et must. Der er folk forskjellige rett og slett.

Neste år kan du jo høre om noen andre kan ha julefeiringa :) 

Anonymkode: 18251...23d

Skrevet

Jeg tenker at om du forventer at folk skal ta med noe, så må du si det. De som aldri spør vil ikke plutselig komme på av seg selv at de burde spørre. Neste år sier du "Dere er hjertelig velkommen til oss på julaften. For å dele litt på jobben, kunne dere tatt med ...?" Så enkelt kan det gjøres. Vi feirer annenhvert år med min og mannens familie, og der avtaler vi alltid at de som kommer som gjester tar med seg noe som lar seg frakte. Når vi er gjester, så tar vi selvfølgelig også med det vertskapet ønsker at vi skal ta med. 

Skrevet

Det er høflig å spørre om man skal ta med noe, men det er heller ikke unaturlig å tenke at man ikke trenger å ta med noe når noen andre står for feiringen. 

Bare si rett ut hva du vil de skal ta med. 

Skrevet

Bortsett fra en flaske vin, litt sjokolade til kaffen eller lignende, så hadde det ikke falt meg inn at jeg skulle ta med noe. Jeg ville også syntes det var rart om noen andre tok med noe meg. Man kan selvfølgelig alltid spørre om det er noe man skal ta med seg, men jeg ville blitt forundret om vertinna svarte at det var fint om jeg ville lage surkålen. En annen ting er selvfølgelig om vertskapet sier i fra når de inviterer. "Vi inviterer til julefering, men fint om alle vil være med å bidra. Kan du ta med deg surkål?"

Anonymkode: d0b58...a43

Skrevet

Har 3 søsken som aldri har hatt julefeiringen hos dem, de forventer å komme til dekket bord hvert år. 
Nå har jeg sagt at i år er det vi som har julen her, og jeg forventer at det går på rundgang, da mine foreldre begynner å bli gamle. De har faktisk i år spurt om de skal hjelpe til med noe, men er jo egentlig ikke noe jobb, så har takker nei.

Men så håper jeg de har blitt voksne nok til å ta hensyn til gamle foreldre og julefeiring.

Er og ganske hyggelig å få en vin eller en blomst , når en inviterer inn til jul eller nyttår. Men det forventes ikke, hvertfall ikke når ting går på rundgang.

Skal vi til venner, har jeg med en ting!

Anonymkode: c1c78...6a9

Skrevet

Nei ikke vanlig å ta med noe når man blir invitert. Jeg forventer ikke det. De aller nærmeste kan jeg spørre om de kan ta med noe for å hjelpe meg, men der spør jeg som sagt. 

Når man inviterer så står man for alt synes jeg. 

Når man inviterer på feks hyttetur synes jeg man kan bli enig om fordeling. Da er det naturlig å si i fra. Står dere for middagen søndag samt tar med litt godis og til frokostene for eksempel.

Om jeg blir invitert på middag tar jeg innimellom med vin eller en blomst da, som store middager som julaften.

Anonymkode: 99433...c2c

Skrevet

Jeg er vokst opp med at man alltid tar ned seg noe kår nan er invitert bort; vin, blomst, kake, sjokolade etc.

til større sammenkomster som jul og nyttår er jeg vant til at vi spør om vi skal ta ned noe. Vi har feirer jul og 1. dag hos oss 16 pr på rad! Jeg hadde bok blitt snurt hvis ingen hadde spurt om de skulle bidra!

Min mann er oppvokst med helt andre holdninger. Min svigerfamilie har aldri med så mye som en blomsterkvast når de er invitert bort! Han måtte læres opp......

Anonymkode: adb4a...e12

Skrevet

Vi tar med gave til vertinnen og akevitt til maten. For å si ar vi setter pris på å bli i invitert, feirer jul hos søster

Anonymkode: 74b17...a4f

Skrevet

Her er vi vant med å ta med noe. Jeg lager både riskrem ig kålrabistappe som jeg kjører til min bror med nå på formiddagen, vi skal være 25 stykker til julemiddag der i kveld.

nyttår tar de som kommer til oss med dessert og waldorfsalat. Til koldtbord i jula pleier alle ta med et fat med noe godt!

synes det er hyggelig og blir litt mindre stress for den som arrangerer. Tror alle rundt her gjør slik.

Anonymkode: 19ad0...f97

Skrevet

Sånn gjør vi ikke her. Jeg inviterer til julelunsj hvert år, og har aldri tenkt tanken på at noen skal ha med noe. 

Anonymkode: cd939...d90

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er vokst opp med at man alltid tar ned seg noe kår nan er invitert bort; vin, blomst, kake, sjokolade etc.

til større sammenkomster som jul og nyttår er jeg vant til at vi spør om vi skal ta ned noe. Vi har feirer jul og 1. dag hos oss 16 pr på rad! Jeg hadde bok blitt snurt hvis ingen hadde spurt om de skulle bidra!

Min mann er oppvokst med helt andre holdninger. Min svigerfamilie har aldri med så mye som en blomsterkvast når de er invitert bort! Han måtte læres opp......

Anonymkode: adb4a...e12

Det er jo dette som jeg oppfatter som vanlig høflighet, at man aldri kommer tomhendt. Jeg lærte dessverre ikke dette hjemme, men har lært meg som voksen og prøver å lære videre til barna. 

For meg er det naturlig at man spør om man kan bidra med noe, og tar uansett med en liten oppmerksomhet som en blomst, noe til kaffen etc. 

Anonymkode: 43bff...25a

Skrevet

Når jeg blir invitert bort spør jeg, når jeg inviterer delegerer jeg hvis det er behov. Forventer ikke at andre skal spørre, men forventer at det ikke er sure miner hvis jeg ber noen andre fikse riskrem, vin, tilbehør eller lign. 

Tror generelt mange sitter med unødvendig irritasjon pga manglende kommunikasjon. Om man går med en forventning om at ingen er tankelesere så tror jeg at mye er gjort... 

Har selv med meg dessert og snacks i dag. Ble spurt om å ta det med når jeg spurte om å bidra. 

🎄💜

Skrevet

Vi feirer hos mamma og pappa i år. Og har tilbudt meg å ta med iskake da jeg ikke er glad i annen type dessert ( De bruker karamellpudding og riskrem) men det trengte jeg ikke, men tar like vel med julekaker til kaffen😊

Anonymkode: 5c628...59b

Skrevet

forventer ingenting,men bruker og gi

Anonymkode: 350e3...1a4

Skrevet

Her er det ikke vanlig å ta med noe når man er invitert til julemiddag, men jeg pleier å si at jeg tar med enten dessert eller en kake.

Anonymkode: 0e58b...401

Skrevet

Her er det ikke vanlig og jeg forventer ikke heller. Tar av og til med selv

Skrevet

Jeg er vant til at man alltid spør om man skal ta med noe eller bidra med noe, men kanskje det er noe som henger mest igjen fra student-tia hvor spleiselag var normen 🤭 

Ellers er jeg oppdratt til at det er høflig med en liten vert/vertinnegave hvis man skal i større arrangement, og da skal det være av typen brukes opp/drikkes opp/spises opp (blomster går inn under brukes opp). 

Skrevet

Vi har invitert til julemiddag femten år på rad. Aldri har noen tilbudt å ta med noe, og aldri har jeg tenkt tanken at de burde bidra heller. Vi er vertskapet, da er det vårt ansvar. Er ikke oppvokst med at det er vanlig å ta med noe bort, så det gjør jeg ikke. Synes det er merkelig når noen en sjelden gang har med noe mat når vi har invitert (venner, ikke jul), tenker at de ikke liker maten vår, eller tror det blir for lite. Men kommunikasjon er viktig ja, for det er jo tydelig at vi har forskjellige tradisjoner rundt om, uten at det ligger vond vilje bak.

Anonymkode: 397c6...daa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...