Gå til innhold

Reflekterer dere rike over at dere er rik?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har omtrent samme bakgrunn som du og 8 år på høyskole. Men jeg mener fortsatt det samme. Du er heller et unntak. De fleste som vokser opp som rike, har et sinkerhetnett. De finner seg også partnere i samme «klasse» som dem, og slikt sett viderefører til neste generasjon. Forstår ikke hvorfor du er kritisk til dette? Dette finnes det massevis av forskning på. Unntak finnes alltid. 

Anonymkode: 3fa1f...9ff

Hvis det stemmer det du sier her om din egen bakgrunn. Hva er da årsaken til at du automatisk antar at de to du svarte over her kom fra familier med gode kår? 

Forskningen sier at du har en kjempe fordel med det ja. Men, den sier ikke at det er den eneste oppskriften på å oppnå suksess og ett godt liv. Det finnes dessverre alt for mange bevis på det motsatte. 

Anonymkode: 7021a...5d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rik er kanskje ikke ordet men vi har utbetalt ca. 80000 i mnd, 50 av dem er mannen sine. Vi har begge mastergrader, men ulike utgangspunkt. 

Han kommen fra en familie med prestisjeutdannigner i mange generasjoner bakover. Han kom selv inn på en slik utdanning, to år senere hadde han ikke kommet inn med et slikt snitt. 

Jeg er den første i min slekt som fullførte en mastergrad. Det var knallhardt arbeid da jeg tapte mye skolegang fra jeg var 10-11 år på grunn av problemer med konsentrasjon og dysleksi, jeg hadde også psykiske vansker og en vanskelig hjemmesituasjon.

Hele utdanningsløpet mitt har vært tøffere enn mannens, jeg jobber også mye mer. Om han hadde tatt en jobb med mulighet for det, ville kan nok ha tjent vesentlig mer enn han gjør i dag om han la inn tilsvarende innsats som det jeg gjør. Likevel tjener jeg skarve 520 000 og vil slite økonomisk om jeg (som jeg vurderer) går fra mannen. Jeg hadde ikke vært direkte fattig, men en leilighet med soverom til begge barna koster så mye i denne byen at mer enn halve lønnen min hadde gått til husleie (jeg har sjekkerk), det på tross av at jeg har en del i egenkapital. 

Anonymkode: 7e84a...4d0

Skrevet

Vi har til sammen ganske middels inntekt, kanskje litt under. Vi føler likevel at vi er rike, fordi vi har råd til det vi ønsker å ha råd til. Vi tenker oss om før vi bruker penger, ihvertfall større summer, og er ikke avhengige av å «kjøpe» lykke jevnlig. 

Mange av dem som tror de er fattige, har i virkeligheten bare et skjevt syn på hva som er vanlig og realistisk, og høye krav. De kunne blitt mye mere lykkelige om de klarte å prioritere pengene bedre og ikke tro at lykke handler om alt man kan kjøpe.

Skrevet

Jeg anser meg selv som rik ja i den form at jeg har en mann som elsker meg og behandler meg og familien min som gull. 3 barn som er friske og raske og at jeg selv er frisk og snart ferdigutdannet det jeg ønsket å bli for mange mange år siden. 

I form av penger så ja,  vi har jobbet hardt for det vi har. Vi har ikke det nyeste og mest moderne, men vi har to hus, der vi bruker det ene som hytte og vi har to biler der den ene er nedbetalt. Men for 12 år siden, var jeg alenemor til min førstefødte og var sterkt deprimert. Hadde ingen nettverk rundt meg og hadde det ganske dårlig og kunne gå 2 uker før neste utbetaling kom. Så jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg har det bra i dag. Men jeg har også valgt å dele av overfloden, ved å gi bort dyre ting vi ikke bruker lengre, eller som barna vokser fra istedenfor å selge. Vi kjøper brukt istedenfor nytt hvis vi kan. Det verste man gjør er å sitte å være bitter for at andre har mere enn en selv. 

Anonymkode: d5975...5f9

Skrevet

Ja, jeg reflekterer over det, spesielt fordi jeg også har vært fattig. Mamma og jeg hadde akkurat så vi klarte oss, selv om det ofte ble kneipp med smør og pasta til middag. Hun var, og er, en fantastisk mor, men likevel lovet jeg meg selv at en slik økonomi ville ikke jeg ha som voksen. I ettertid vet jeg jo at hun ikke hadde samme forutsetningene som meg, ikke minst med tanke på ekstrem stahet og ståpåvilje. Så jeg ble fattig student først, så fattig mor, men bodde med barnets får. Vi fikk flere barn, sruderte videre, jobbet her og der og sparte og invisterte det lille vi hadde så lurt vi klarte. 

Begge to har jobbet beinhardt, type han har jobbet 150 % i mange år, jeg har jobbet 80-100 % og studert 50-150 % ved siden av. Og det med flere barn, to som har krevd mye ekstra. Det har gått på ren viljestyrke. Man kan selvfølgelig si at alle jobber hardt, men jeg tror faktisk at jeg har jobbet enda hardere enn vanlig.

Og belønningen kom da også til slutt. Investeringene kastet litt og litt av seg, utdanningene har gitt godt betalte jobber, mannen sin ekstrainnsats har gitt aksjer og enda mer inntekt. Nå er vi mangemillionærer, og det er deilig å aldri måtte bekymre meg for økonomi lenger. Jeg er også raus, gir gjerne, hjelper andre, og ikke minst mamma. Livet er likevel ikke perfekt av den grunn. Jeg sliter med mye smerter i hverdagen, det er belastende å ha barn med ekstra behov, og vi har vel mye samme hverdagsmas som folk flest med lekser, kjøring til treninger, bursdager osv. I hverdagen merker jeg lite til at jeg er rik på penger med unntak av at vi nå spiser det vi vil. I ferier er selvfølgelig forskjellen større, og til bursdager og sånt. Samt at bekymringen er borte, og det er faktisk den aller største, og beste, forskjellen. 

Anonymkode: 216ca...a7a

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi andre har også jobbet hardt, men vi har ikke familier som kan bidra, og egenkapital og økonomisk hjelp fra starten av. 

Så klart er du rik. 100000 PR mnd, hvilken planet lever du på?

Alle i Norge kan skaffe seg en høy utdannelse og jobbe hardt for å nå høyt i arbeidslivet. Men ikke alle som gidder det. Vi er forskjellige og det blir også økonomien vår. 

Anonymkode: f84bf...7dd

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle i Norge kan skaffe seg en høy utdannelse og jobbe hardt for å nå høyt i arbeidslivet. Men ikke alle som gidder det. Vi er forskjellige og det blir også økonomien vår. 

Du ser ikke at forskjellige mennesker har forskjellige forutsetninger? Det handler ikke BARE om hardt arbeid! Man kan klare det ned gode valg, hardt arbeid og av og til litt flaks. Ikke alle har kapastitet til å få et karaktersnitt som gir muligheter for høyere utdanning, til tross for hardt arbeid. 

Anonymkode: 4ec2e...814

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Det er begrenset hvor mange yrker som gir så drøyt høye lønninger som enkelte i denne tråden har, og hvis alle hadde tatt de utdannelsene så hadde det ikke vært jobber til alle innenfor de yrkene (som jeg antar er innenfor finans).

Anonymkode: 62c8c...927

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Det er begrenset hvor mange yrker som gir så drøyt høye lønninger som enkelte i denne tråden har, og hvis alle hadde tatt de utdannelsene så hadde det ikke vært jobber til alle innenfor de yrkene (som jeg antar er innenfor finans).

Anonymkode: 62c8c...927

Men de er jo bare stusselige stakkarer som ikke gidder å jobbe hardt, for å jobbe hardt er bare forbeholdt de med gode lønninger tydeligvis

Anonymkode: e77dc...ebf

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi andre har også jobbet hardt, men vi har ikke familier som kan bidra, og egenkapital og økonomisk hjelp fra starten av. 

Så klart er du rik. 100000 PR mnd, hvilken planet lever du på?

Jeg har tatt høyere utdannelse og kjøpte min første leilighet aldeles alene. Har aldri fått en krone fra foreldrene mine. Lånekassen og deltidsjobb på Kiwi. Dette finansierte fem år jusstudier. Ikke hadde jeg gode karakterer fra VGs heller. Måtte ta første året på jussen som privatist. 

Nå tjener jeg bra. Alle friske mennesker i Norge har denne muligheten. 

Anonymkode: 469ce...75e

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har tatt høyere utdannelse og kjøpte min første leilighet aldeles alene. Har aldri fått en krone fra foreldrene mine. Lånekassen og deltidsjobb på Kiwi. Dette finansierte fem år jusstudier. Ikke hadde jeg gode karakterer fra VGs heller. Måtte ta første året på jussen som privatist. 

Hvem skal gjøre alle de andre jobbene da?

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er heller ikke vandt til å få hjelp . Kjøpte min første leilighet alene da jeg var 19. Ingen arv eller hjelp hjemmefra da. Har studert men jobber ikke med det jeg er utdannet til. Tjener greit likevel. Mannen var vanvittig skoleflink og hadde gode karakterer men det er ikke dem som gjør at han tjener godt i dag. Nysgjerrighet og stå på vilje hos oss begge. I dag tjener han godt over millionen i året. Vi har tjent våre penger selv og vi lever i dag ett godt liv. Vi er ikke rike. Jeg mener også at alle med helse og stå på vilje har samme mulighet. ( nå skal det sies at det var mye lettere å kjøpe leilighet da jeg var 19 enn nå) 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Er det dette som blir sagt? At alle MÅ ta høyere utdanning og få godt betalte jobber? Nei. Det som blir sagt er at de fleste har muligheten, så lenge de er friske og normalt intelligente. Men, det krever mye ekstrainnsats, og langt i fra alle vil eller orker dette, noe som er helt greit og egentlig bra. Derimot blir det rart å ikke annerkjenne at noen faktisk jobber mye hardere enn andre for å nå bestemte mål, og at resultatet da også er velfortjent. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det fullt mulig å tjene godt uten høy utdanning 

Skrevet

For å svare på spm ; vi er ikke rike. Vi lever godt og ser ikke ned på eller synes synd på folk med mindre god råd. Jeg synes selvsagt det er leit at det finnes folk i Norge som sliter økonomisk. Vi reiser når vi har lyst og mulighet og prioriterer det . 

Skrevet

Rik og rik.. Jeg har rundt 50.000 utbetalt i mnd, og lave bokostnader fordi huset er nesten nedbetalt. Så vi kan kjøpe noenlunde det vi vil, og har fine ferier, men jeg går ikke rundt å føler meg rik. 
Har ett vanlig hus, og to vanlige biler, samt at vi handler klær på kjedebutikker.  Null ekstravaganse egentlig. Men ja, glad for at vi ikke må bekymre oss om vi har mat på bordet eller ikke. 

Anonymkode: 40537...6a6

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og synes dere synd på de som ikke er det? 

Eller sitter dere på deres høyrest og koser dere. Reiser, shopper, hytter osv. 

Anonymkode: b89b0...ff3

Jeg synes synd på mange, jeg. Mest på dem som lever i krig og ufred, eller på flukt fra sitt hjem.

Med hensyn til "dere som er rike", så er jeg jo rik sammenlignet med de fleste i verden. Men jeg tjener under 400.000 i året. Lever likevel supergodt: har masse sparepenger, huset er omtrent nedbetalt og trenger bare nødvendig vedlikehold, bilen er kun 2 år gammel og går som ei klokke, ungene har alt de trenger og jeg kjøper all den mat jeg har lyst på når som helst. Jeg vil neppe kalles "rik" av andre, som syns inntekten er for lav, men siden jeg ikke er fanget i det kjøpemønsteret som en del andre driver med, så vil jeg heller aldri bli fattig. 

Anonymkode: 9ae56...222

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

En bemidlet familie er kun en bonus, ikke en årsak til at man når langt. Den eneste årsaken er hva man selv ønsker og orker å gjøre. (Nå snakker jeg forøvrig ikke om de som arver formuer) 

Anonymkode: 7021a...5d3

Du er dyktig, men ikke typisk. De fleste med 2 mill i årslønn kommer fra rikere familier enn din.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare legger denne her: https://forskning.no/sosiale-relasjoner/de-som-lever-i-vedvarende-rikdom-gjennom-hele-livet-er-blant-de-aller-mest-isolerte-her-i-landet/1248448

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du? Selvsagt er det enklere å bli rik hvis man har rik familie, men det er dermed ikke sagt at du ikke har sjansen om du ikke kommer fra en steinrik familie. 

Forøvrig er det ikke nødvendig å bli toppsjef i et stort selskap for å tjene godt. MANGE yrker i Norge med godt betalt.

Skrevet

Etter å ha lest igjennom det som skrvies her, sitter jeg igjen med følelsen av at svaret er "nei". De som har mye penger tenker i stedet at de som har mindre har gjort dumme valg eller er late, ikke at de selv er heldige. Håper dette ikke er representativt.

Anonymkode: c9781...b9a

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Etter å ha lest igjennom det som skrvies her, sitter jeg igjen med følelsen av at svaret er "nei". De som har mye penger tenker i stedet at de som har mindre har gjort dumme valg eller er late, ikke at de selv er heldige. Håper dette ikke er representativt.

Da har vi tolket svarene svært ulikt. En god del av de som er rike har blitt det ved ekstra innsats, ikke fordi de har vært spesielt heldige, og ingen har sagt noe om at de fattige er late eller dumme. Mange er fattige på grunn av sykdom, traumer i barndommen som har gjort dem ufør osv, og det er en kjent sak. Noe annet blir det jo at flere argumenterer for at om en har normalt god helse og intelligens, DA har man i stor grad samme mulighet som alle andre. I de tilfellene handler det mer om valg en foretar og innsatsen man gir, enn flaks.

Skrevet
På 21.12.2019 den 2.23, Anonym bruker skrev:

Og synes dere synd på de som ikke er det? 

Eller sitter dere på deres høyrest og koser dere. Reiser, shopper, hytter osv. 

Anonymkode: b89b0...ff3

Jeg sitter da ikke på min høye hest bare fordi jeg drar på ferie 🤔😫er ufør, alvorlige helseplager etter en ulykke. Livet er veldig tøft. Fikk forsikring. Råd til å shoppe. Og jeg gjør det. Men gir også til andre. 

Anonymkode: ffe97...3be

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det handler ikke så mye om å være heldig. Det er en unnskyldning som er altfor lett å bruke som forklaring på at man ikke ikke selv har lyktes. Man trenger ikke ha supergod helse eller en støttende eller rik familie for å klare seg godt økonomisk i Norge, men det krever innsats. Når man kaller det heldig, så høres det ut som et lotteri. Min venninne, født med cp, har høy utdannelse og tjener gode penger. Det at hun har kommet seg dit hun er har ingenting med "heldig" å gjøre. Det handler om vilje, gode valg, forsakelser og det å ikke la seg stoppe. Ja, noen er fattige fordi de tar dårlige valg. Det er jo ingen hemmelighet, men tydeligvis veldig tabubelagt å si. 

Anonymkode: 0b438...397

Skrevet

Vi er ikke steinrike, men vi «sitter godt i det». Og jeg reflekterer over det.

Det har ikke kommet gratis, og jeg kommer fra en helt vanlig familie. Mamma var alene med oss, og mange julaftener hadde hun ikke penger til å kjøpe gave til oss. Hun ville gi oss alt, men det strakk ikke til. Hånden på hjertet, det eneste jeg tenkte på i forbindelse med det var at jeg visste mamma ble så trist av at hun ikke kunne gi oss det. Hun var fantastisk på alle mulige måter, og hvem sitter i voksen alder og tenker på gaver fra barndommen. Jeg husker all kosen. De tente lysene, julegardinene, juletreet, og julestrømpe. Vi husker stemninger! Og dét forsøker jeg å minne meg på overfor egne barn. De vil huske tryggheten vi representerer, de vil huske tiden vi ga, de vil huske samholdet, og det som var gratis...❤️ 

Selv tok jeg min utdanning etter å ha mistet mamma, og var nokså alene i så måte. Jeg var mor og jobbet hardt ved siden av studiene. 

Mannen min har tatt en lang og krevende utdanning, og jobbet i ferier for å finansiere det. Ikke fått noe økonomisk støtte. 

Allikevel vet jeg vi er heldige, og jeg heier ekstra på de som kjemper og i tillegg har ansvaret for barn. Dere er superhelter! 

Noen blir født under ei lykkestjerne, og med sporene ferdig preparert. Men, selv om veien er tøffere på bakglatte ski og under den mørkeste himmel, er det fullt mulig å nå dit man vil likevel. Det koster bare mer, men du blir til gjengjeld enda tøffere!! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...