Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #26 Skrevet 20. desember 2019 De muslimene jeg kjenner har ingenting i mot at barna deltar på juleforestilling, juletrefest, er med i kirken og har på nisselue. Den ene av disse familiene feirer til og med jul hjemme med juletre, nisse og gaver. Anonymkode: 71f92...b71
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #27 Skrevet 20. desember 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jobber i en kristen barnehage og 16 av 20 barn er muslimer. Alle familiene feirer jul på én eller annen måte. Anonymkode: efba7...0bf Det er litt interessant at 16 av 20 barn i en kristen barnehage er muslimer. Tror du de har valgt barnehagen spesielt fordi den er kristen/religiøs? Anonymkode: 0ab29...d60
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #28 Skrevet 20. desember 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Ser at måten jeg har skrevet det på var lett å misforstå. Det jeg mente er at jeg opplever at det er mer akseptabelt bland folk at «ikke kristne nordmenn» ikke går i kirken enn når muslimske barn ikke gjør det. Anonymkode: 6a8c5...0d1 Har du opplevd at noen reagerer negativt på det? Jeg tenker at når skolen arrangerer en alternativ samling, er det vel greit å benytte seg av den? Jeg liker ikke å gjøre ting for syns skyld, verken å gå i kirken eller moskeen for å tilfredstille andre. Anonymkode: b0afd...ac3
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #29 Skrevet 20. desember 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er litt interessant at 16 av 20 barn i en kristen barnehage er muslimer. Tror du de har valgt barnehagen spesielt fordi den er kristen/religiøs? Anonymkode: 0ab29...d60 Ja, det har de. Jeg har spurt (har godt forhold til alle). De mener at hos oss vet de hva barna får, de ønsker å lære barna om tro. De synes Kristendommen er «trygg» (om du skjønner), også kan de lære om Islam hjemme. Islam og Kristendommen har veldig mye til felles. De samme personene finnes i Koranen og Bibelen, men med ulike roller. Hos oss er det selvfølgelig ikke mulig å reservere seg mot kirkebesøk o.l. Anonymkode: efba7...0bf
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #30 Skrevet 20. desember 2019 Et vennepar av oss er muslimer. De feirer jul, har adventstaker, er med på juleforestilling og avslutninger på skolen. Julegudstjeneste er barna med på via skolen. De er med på julegateåpninger og alt. De feirer på samme måte som oss med unntak av maten så klart Anonymkode: 833fe...ecd
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2019 #31 Skrevet 21. desember 2019 Jeg er muslim og feirer ikke jul. Anonymkode: af412...aae
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2019 #32 Skrevet 21. desember 2019 På 20.12.2019 den 9.55, Anonym bruker skrev: Litt morsomt at ateister og muslimer feirer en kristen høytid (jo, det er en kristen høytid Alt annet er misforstått og en urban myte!) Anonymkode: 927cd...aea Det som er mer morsomt er at du som er kristen tror at julen er en kristen høytid Anonymkode: 6e51b...3ea
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2019 #33 Skrevet 21. desember 2019 På 20.12.2019 den 9.18, Anonym bruker skrev: Lurer litt på hvordan andre muslimer feirer jul. Enten dere selv er muslimer eller kjenner noen. Jeg selv er muslim. Mine barn går i kirka som alle andre. Jeg blir alltid spurt av andre foreldre om mitt barn skal i kirka med klassen. Når jeg svarer ja blir de litt overrasket på en måte. De har trodd at «tilrettelagt undervisning/samling» er for blant annet mine barn. Det viser seg at dette for det meste er for nordmenn som ikke vil sende barna i kirka av forskjellige grunner. Jeg føler det er mer «greit» hvis nordmenn ikke skal i kirka, enn hvis muslimer velger å ikke sende barna sine i kirken. Mine barn får også julegaver, som alle andre barn på julaften. Og vi spiser pinnekjøtt. Vi blir kanskje ikke 15 stk til jul, men vi feirer på vår måte. Anonymkode: 6a8c5...0d1 Jeg kjenner noen få muslimske familier, og alle feirer jul på ulike måter. Noen har pinnekjøtt, surkål, juletre og gaver hjemme, akkurat som jeg selv. Andre feirer ikke hjemme, men går på julegrantenning og andre markeringer i nærmiljøet. Ingen av dem går på gudstjeneste, men gjerne på julekonserter i kirka. Og så videre. På den skolen der mine barn går er det 50/50 som drar i kirka og som ikke drar. Mine er helnorske, men drar ikke i kirka med klassen, de har juleverksted i stedet og øver på sanger og baker og jeg vet ikke hva. Jeg mener at forkynnelse ikke hører til i skolen, og mener at det er uetisk å utsette barn for dette i offentlig regi, derfor har de aldri gått på skolegudstjeneste. Om du er norsk eller ikke, muslim eller noe annet, så er det akkurat like GREIT å utebli! Anonymkode: 55edf...d01
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2019 #34 Skrevet 21. desember 2019 På 20.12.2019 den 21.34, Anonym bruker skrev: De muslimene jeg kjenner har ingenting i mot at barna deltar på juleforestilling, juletrefest, er med i kirken og har på nisselue. Den ene av disse familiene feirer til og med jul hjemme med juletre, nisse og gaver. Anonymkode: 71f92...b71 Er nisselue et kristent symbol, altså...? Anonymkode: 55edf...d01
Gjest Antarctica Skrevet 21. desember 2019 #35 Skrevet 21. desember 2019 På 20.12.2019 den 9.55, Anonym bruker skrev: Litt morsomt at ateister og muslimer feirer en kristen høytid (jo, det er en kristen høytid Alt annet er misforstått og en urban myte!) Anonymkode: 927cd...aea Enda morsommere at ikke-sosialister flotter seg med både barselpermisjon, sykelønn, fem ukers ferie og arbeidsledighetstrygd. Kos deg!
Gjest Antarctica Skrevet 21. desember 2019 #36 Skrevet 21. desember 2019 På 20.12.2019 den 10.19, Anonym bruker skrev: Det er typiske tall for hvert år. Jeg må si at jeg reagerer mest på barn som ikke blir med i kirken fordi de "ikke har lyst". Det hadde ikke vært akseptabelt her i huset. Ungene mine bestemmer ikke hva de har lyst til å gjøre på skolen. Mine muslimske kolleger er også med på alle juleaktiviteter og var både med på å gå rundt juletreet og danse rundt med nisseluer i går på avslutningen på SFO - og vi ønsker hverandre "God jul". Anonymkode: 5c8ae...d07 Enten ungene har "lyst" eller ikke, så er det skolens ansvar å lage samlinger som alle kan delta på. Det som ikke er lov, er at gudstjenestene blir obligatoriske. Det kan man faktisk ikke gjøre, etter en dom i Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg i 2005: barn skal ikke utsettes for forkynnelse i skoletida. Forkynnelse og undervisning er to ulike ting. I Norge skal det heller ikke arrangeres skolegudstjenester som medvirker til at noen elever får et dårligere tilbud, f eks at en del av klassen har felles avslutning i kirka, mens en annen del sitter og venter. Det er å lage diskriminering. Der er et enormt engasjement for skolegudstjenester hvert år i aviser og på sosiale medier, men veldig ofte er engasjementet ført i pennen av folk som ikke går i kirka sjøl, ikke har barn de vil oppdra kristent, folk som ikke vet hva skolene allerede gjør av opplæring i religion, folk som ikke egentlig har særlig kontakt med verken skole eller kirke - men som likevel brenner veldig for at skole og kirke skal ha kontakt med hverandre - hva er greia med det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå