Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #1 Skrevet 20. desember 2019 Lurer litt på hvordan andre muslimer feirer jul. Enten dere selv er muslimer eller kjenner noen. Jeg selv er muslim. Mine barn går i kirka som alle andre. Jeg blir alltid spurt av andre foreldre om mitt barn skal i kirka med klassen. Når jeg svarer ja blir de litt overrasket på en måte. De har trodd at «tilrettelagt undervisning/samling» er for blant annet mine barn. Det viser seg at dette for det meste er for nordmenn som ikke vil sende barna i kirka av forskjellige grunner. Jeg føler det er mer «greit» hvis nordmenn ikke skal i kirka, enn hvis muslimer velger å ikke sende barna sine i kirken. Mine barn får også julegaver, som alle andre barn på julaften. Og vi spiser pinnekjøtt. Vi blir kanskje ikke 15 stk til jul, men vi feirer på vår måte. Anonymkode: 6a8c5...0d1
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #2 Skrevet 20. desember 2019 Et vennepar av oss er muslimer, vi er ateister. Vi har barn i samme klasse og er alle helt avslappet til julegudstjenesten, begge barna får velge selv. Deres barn valgte å gå i kirken i år, vårt valgte arrangementet på skolen. (I fjor var begge på skolen, og året før var begge i kirken.) De har fortalt at de egentlig ikke feirer jul, men de har innført litt og litt av juletradisjoner etter hvert som barnet deres har vokst opp og etterlyst det. Nå har de både juletre, pynt, kaker, julemat og gaver. Men de har ikke familie ellers som feirer jul, så de får kun gaver fra hverandre og oss. Anonymkode: d8571...30d
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #3 Skrevet 20. desember 2019 Litt morsomt at ateister og muslimer feirer en kristen høytid (jo, det er en kristen høytid Alt annet er misforstått og en urban myte!) Anonymkode: 927cd...aea
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #4 Skrevet 20. desember 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Litt morsomt at ateister og muslimer feirer en kristen høytid (jo, det er en kristen høytid Alt annet er misforstått og en urban myte!) Anonymkode: 927cd...aea Så fint at du synes det er morsomt, hyggelig å kunne glede deg. Anonymkode: d8571...30d
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #5 Skrevet 20. desember 2019 Kjenner en muslimsk familie med fem barn. De har ikke vært her så lenge men de feirer jul sammen med nordmenn. Julemat, julesanger og julegaver til barna. De er veldig bevisst på at barna deres skal ha dette som en del av sin oppvekst siden de vokser opp her. Anonymkode: 3c95a...17d
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #6 Skrevet 20. desember 2019 Har flere forskjellige relgioner på jobb og alle feirer jul på en eller annen måte. De aller fleste har juletrær og julepynt. Men vi som dem har ikke noe kristent innhold i feiringen 😊 Barna går heller ikke til julegudstjenesten. Anonymkode: f0bec...753
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #7 Skrevet 20. desember 2019 Jeg jobber på en skole med ca 500 elever og av dem var det 13 barn i år som ikke var med i kirken. Av de 13 var det 3 som tilhører "ikke-kristne"-religioner, de omtrent 50 andre fra andre religioner var med. Sånn er det hvert år. Det er typiske tall for hvert år. Jeg må si at jeg reagerer mest på barn som ikke blir med i kirken fordi de "ikke har lyst". Det hadde ikke vært akseptabelt her i huset. Ungene mine bestemmer ikke hva de har lyst til å gjøre på skolen. Mine muslimske kolleger er også med på alle juleaktiviteter og var både med på å gå rundt juletreet og danse rundt med nisseluer i går på avslutningen på SFO - og vi ønsker hverandre "God jul". Anonymkode: 5c8ae...d07
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #8 Skrevet 20. desember 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg føler det er mer «greit» hvis nordmenn ikke skal i kirka, enn hvis muslimer velger å ikke sende barna sine i kirken. Anonymkode: 6a8c5...0d1 Fordi? Det er altså viktigere at muslimer viser aksept og deltar i kristne ritualer enn etniske nordmenn som har en kristen kulturarv? Bør ikke de gjøre en større innsats for å bevare den? Mine barn har vært i kirken og vet hva det innbærer, men de deltar ikke nå, rett og slett for det er lite intressant for dem. Jeg spiser ikke pinnekjøtt, fordi det ikke er godt, i år skal vi spise kalkun. God mat hører feriedager til. Julegavehysteriet blir jeg ikke med på, hvorfor skal de få gave? Hva er meningen bak? Hva er det vi som muslimer markerer? Anonymkode: b0afd...ac3
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #9 Skrevet 20. desember 2019 Barneskolen ungene mine går på er mottaksskole i kommunen, så her er det en del muslimer i alle klasser. De aller fleste feirer jul på en eller annen måte, og mitt inntrykk er at omtrent halvparten er med i kirken. Har en venninne som er muslim, kom til Norge som 7-åring og er i dag gift med en annen muslim. Eneste vi merker det på er at de ikke spiser svin. Hun går kledd som alle andre (ikke noe hijab) og de feirer jul som alle andre, ungene hennes har julekalender, er med i kirken, får gaver osv akkurat som nordmenn selv som ikke er veldig kristne. Det er juletradisjonen som feires, ikke jesu fødsel... De muslimene jeg kjenner blir ikke "truet" av at ungene deres lærer om kristendommen og blir med i kirken, de blir ikke mindre muslimer av det, men de lærer litt om tradisjonene i landet de bor i, og det er helt greit. Anonymkode: a3e1b...260
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #10 Skrevet 20. desember 2019 Vi velger å sende barna i kirken med skolen. Når de blir eldre, kan de velge dette selv. Vi feirer og jul. Vi er hverken kristne eller muslimer. For oss handler ikke dette om religion, men syntes det er allright at de lærer hvorfor det feires jul. Men vår julefeiring handler om tradisjon. Vi lærer også barna våre om ID, blandt annet Høytider er hva vi selv gjør det til feirer forøvrig og påske Anonymkode: 1e80d...b71
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #11 Skrevet 20. desember 2019 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Litt morsomt at ateister og muslimer feirer en kristen høytid (jo, det er en kristen høytid Alt annet er misforstått og en urban myte!) Anonymkode: 927cd...aea Nei, jul er en gammel hedensk høytid. Anonymkode: a7167...1c5
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #12 Skrevet 20. desember 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, jul er en gammel hedensk høytid. Anonymkode: a7167...1c5 Nå er det vell ikke så mange som tror på Tor og Odin, eller på noen av de andre gamle religionene. Sånn sett er det ikke noen større grunn til å feire jul på grunn av at "hedningene" hadde en fest på den tiden enn på grunn av den kristne høytiden. Anonymkode: 88733...7ef
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #13 Skrevet 20. desember 2019 Jeg melder barna mine på julegudstjeneste. Hvis de etter vært ikke ønsker å være med så er det greit. Jeg går ikke i kirka selv. Men synes det er greit de lærer juleevangeliet Anonymkode: 6ac14...d35
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #14 Skrevet 20. desember 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, jul er en gammel hedensk høytid. Anonymkode: a7167...1c5 Ja, det er det julen handler om for oss. Det er det helligdagene handler om, samme med påsken og de andre helligdagene😆 Jeg syns det er tullete å dra inn sånt, det er ikke relevant i dag. Det samme gjelder når folk feks trekker inn hvordan kristendommen var i gamle-gamle dager, det er ikke det vi lever etter i dag. Når det er sagt. Jeg kjenner muslimer og mitt inntrykk er at dem med barn feirer mer jul enn de eldre. Jeg jobber med en som velger å jobbe i julen fordi de feirer ikke jul, for da kan andre få fri til å feire jul. Mens andre, som familier til barn i klassen til mitt barn, har omfavnet mye av det vi forbinder med jul, de er med i kirken, har juletrær og julepynt/lys. De har gaver og kalender, og jeg syns det er supert at man kan være sammen om ting selv om man har ulik religion. De som er mest i mot er jo ateister, er mitt inntrykk🤷♀️ Anonymkode: 4ad1b...4fb
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #15 Skrevet 20. desember 2019 Kjenner kun en muslimsk familie, og de feirer jul på norsk vis. De elsker fest og mat og familietid. Som de sier «vi tar de beste festen fra alle religionene og feirer alt». Anonymkode: bf926...5bc
ostepop123 Skrevet 20. desember 2019 #16 Skrevet 20. desember 2019 (endret) 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er det julen handler om for oss. Det er det helligdagene handler om, samme med påsken og de andre helligdagene😆 Jeg syns det er tullete å dra inn sånt, det er ikke relevant i dag. Det samme gjelder når folk feks trekker inn hvordan kristendommen var i gamle-gamle dager, det er ikke det vi lever etter i dag. Anonymkode: 4ad1b...4fb Det er ikke tullete i det hele tatt, fordi det er veldig ulikt hva vi legger vekt på i julefeiringen (og spesielt når folk sier ting som at det er litt morsomt at dere ateister feirer jul, der fikk de den, hoho!). Poenget er jo at det er en kulturelt betinget fest - en som er spesielt nødvendig her oppe i mørket og isødet, vi trenger lys og moro og noe å glede oss til. Skikkene vi har laget oss til er en miks av alt mulig, for eksempel sier snl.no at å "pynte med grønt som einer- og grankvister inne til jul var vanlig fra gammelt av, og dette har blitt tolket som vekstsymboler som fremmet trivsel og fruktbarhet." Videre står det at julen "ble en fest der symbolske handlinger, som å ligge i halm julenatten og å sette opp julenek, skulle øke mulighetene for gode avlinger i det kommende året" og "En del av skikkene fra denne gamle festen har levd videre med delvis nytt innhold innenfor rammen av den kristne julefeiringen, som for eksempel den rituelle øldrikkingen. Etter innføringen av kristendommen var det riktignok ikke lenger Odin og Tor man drakk for, men for Kristus og jomfru Maria". https://snl.no/jul Hjemme i vårt agnostisk-ateistiske hjem er det veldig lite Gud og Jesus, men vi snakker jo om det, hvorfor vi feirer jul og hva de forskjellige tingene betyr. Men vi leser til og med om Jesusbarnet, og setter pris på hva historien har betydd for oss, og hva julefeiringen byr på i form av egne tradisjoner, kos og moro. Endret 20. desember 2019 av ostepop123
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #17 Skrevet 20. desember 2019 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er det julen handler om for oss. Det er det helligdagene handler om, samme med påsken og de andre helligdagene😆 Jeg syns det er tullete å dra inn sånt, det er ikke relevant i dag. Det samme gjelder når folk feks trekker inn hvordan kristendommen var i gamle-gamle dager, det er ikke det vi lever etter i dag. Når det er sagt. Jeg kjenner muslimer og mitt inntrykk er at dem med barn feirer mer jul enn de eldre. Jeg jobber med en som velger å jobbe i julen fordi de feirer ikke jul, for da kan andre få fri til å feire jul. Mens andre, som familier til barn i klassen til mitt barn, har omfavnet mye av det vi forbinder med jul, de er med i kirken, har juletrær og julepynt/lys. De har gaver og kalender, og jeg syns det er supert at man kan være sammen om ting selv om man har ulik religion. De som er mest i mot er jo ateister, er mitt inntrykk🤷♀️ Anonymkode: 4ad1b...4fb Ja, de mest ekstreme. Jeg er ateist, og har ikke noe problem med kirken, kristendommen eller religion generelt. Jeg synes det er koselig med både jul og julesanger, også de med religiøst innhold. Folk kan tro akkurat hva de vil, men da kan de jammen i nestekjærlighetens navn la meg få ha julefeiringen min i fred uten å insinuere at jeg ikke har "rett til" å feire jul fordi jeg ikke er kristen. Anonymkode: d8571...30d
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #18 Skrevet 20. desember 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nå er det vell ikke så mange som tror på Tor og Odin, eller på noen av de andre gamle religionene. Sånn sett er det ikke noen større grunn til å feire jul på grunn av at "hedningene" hadde en fest på den tiden enn på grunn av den kristne høytiden. Anonymkode: 88733...7ef Vi er veldig mange som feirer jul fordi det er en eldgammel hyggelig tradisjon, det kristne religiøse har null betydning. Anonymkode: a7167...1c5
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #19 Skrevet 20. desember 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Kjenner kun en muslimsk familie, og de feirer jul på norsk vis. De elsker fest og mat og familietid. Som de sier «vi tar de beste festen fra alle religionene og feirer alt». Anonymkode: bf926...5bc Koselig det. Anonymkode: a7167...1c5
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #20 Skrevet 20. desember 2019 Jeg kommer ikke til å tvinge barna mine til å gå i kirka, eller andre guds hus for den saks skyld. Det er noe de kommer til å velge helt selv. Jeg har f.eks en gutt i 10. klasse. I år valgte han å ikke gå i kirka, fordi mange av hans venner heller ikke skulle. Det er helt greit her i huset. HI Anonymkode: 6a8c5...0d1
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #21 Skrevet 20. desember 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Fordi? Det er altså viktigere at muslimer viser aksept og deltar i kristne ritualer enn etniske nordmenn som har en kristen kulturarv? Bør ikke de gjøre en større innsats for å bevare den? Mine barn har vært i kirken og vet hva det innbærer, men de deltar ikke nå, rett og slett for det er lite intressant for dem. Jeg spiser ikke pinnekjøtt, fordi det ikke er godt, i år skal vi spise kalkun. God mat hører feriedager til. Julegavehysteriet blir jeg ikke med på, hvorfor skal de få gave? Hva er meningen bak? Hva er det vi som muslimer markerer? Anonymkode: b0afd...ac3 Ser at måten jeg har skrevet det på var lett å misforstå. Det jeg mente er at jeg opplever at det er mer akseptabelt bland folk at «ikke kristne nordmenn» ikke går i kirken enn når muslimske barn ikke gjør det. Anonymkode: 6a8c5...0d1
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #22 Skrevet 20. desember 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Vi er veldig mange som feirer jul fordi det er en eldgammel hyggelig tradisjon, det kristne religiøse har null betydning. Anonymkode: a7167...1c5 Jeg synes det er fint at folk har en felles fest på samme tid, uansett hva de tror på og ikke tror på. En felles julefeiring er hyggelig. Det jeg mener er at den kristne påvirkningen av festen har vært veldig stor og det har vært en kristen høytid og feiring i omtrent 1000 år her i landet, enda lenger lengre sør i Europa. De fleste tradisjonene våre kommer fra denne tiden selv om noen er videreført fra tidligere tider. Å henvise til at du feorer jul fordi jula "egentlig" er en hedensk feiring og at den kristne feiringen ikke har noe å si, blir søkt når de fleste skikkene har kommet til deg fra den kristne feiringen. Selv om de kristne har plukket opp symboler mm fra andre er det kirken og kristendommen som har lagt grunnlaet for den feiringen vi har i dag. Kristendomen er kulturelt viktig selv om du ikke tror på Gud. Anonymkode: 88733...7ef
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #23 Skrevet 20. desember 2019 5 muslimer i klassen, ingen skal være med i kirka, ingen feirer jul. Anonymkode: 8a6c1...b7f
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #24 Skrevet 20. desember 2019 Jobber i en kristen barnehage og 16 av 20 barn er muslimer. Alle familiene feirer jul på én eller annen måte. Anonymkode: efba7...0bf
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #25 Skrevet 20. desember 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Litt morsomt at ateister og muslimer feirer en kristen høytid (jo, det er en kristen høytid Alt annet er misforstått og en urban myte!) Anonymkode: 927cd...aea Vel de fleste nordmenn er vel ikke troende kristne men de fleste feirer jul. Anonymkode: bf371...561
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå