Otilia *FØDEKLAR* ♡ Skrevet 20. desember 2019 #1 Skrevet 20. desember 2019 "det nærmer seg juleferie og vi må vite hvem som skal ha fri i jula. Kryss av for de dagene barnet skal ha fri: Navn på barnet og avdeling: " Da tenkte jeg at.....de skal ikke ha fri (bare de dagene det blir stengt pga for lite barn påmeldt de dagene) fordi jeg jobber turnus og skal jobbe hele jul og nyttår. Jeg valgte å ikke svare på skjemaet da jeg uansett ikke kunne ta de fri. For det sto jo at man skulle krysse av på de dagene de skulle ha fri... Nå har jeg fått vite at de dagene bhg er open er 23/12 og 3/1 og at de har registrert ungene på fri, fordi jeg ikke svarte på skjemaet?!?!! Jeg er frustrert og har ikke barnevakt den 3/1. Jeg har snakket med styreren og kom ingen vei fordi hun hadde gitt avspasering og ferie til personalet og at det nå er tilpasset personale til antall barn den dagen. Wtf?? Er det jeg som er på bærtur eller?? Kan de nekte å ta imot barna mine denne dagen? En leder kan gi avspasering/trekke avspasering viss driften tillater det. Jeg betaler for 11 mnd i året, og barna har mye mer fri enn bare sommerferien mtp studiedager, planleggingsdager og andre inneklemte og høytidsdager osv Hun var enig i at det kunne vært formulert annerledes, men ga seg ikke....😵
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #2 Skrevet 20. desember 2019 Du valgte og ikke svare?? For barna dine skal i bhg uansett, hadde det vært så vanskelig og si fra at mine barn kommer i julen? Samtidig som jeg forstår styrer så kan jeg forstå deg og pga av formuleringen av lappen. Jeg klarer ikke se at ett barn skal velte hele personalgruppen men som styrer så tenker hun vell at får du ha ditt barn der aå må andre som har krysset seg på fri og få komme og der starter problemene. Neste gang så krysser du ikke på noe men bare skriver under om ikke de forandrer skjemaet. Anonymkode: bb015...205
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #3 Skrevet 20. desember 2019 Du skriver at bhg er åpen 3.1. Da er det jo bare å sende barna der. .. Anonymkode: 28980...5cf
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #4 Skrevet 20. desember 2019 Fin regel er å ALLTID svare. Om dere skal komme eller ikke. Også kan du ta med til brukerråd; at bhg bør ha avkryssning for både om om de kommer og om de har fri. Så må alle svare og det blir ingen misforståelser Anonymkode: 28980...5cf
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #5 Skrevet 20. desember 2019 Tydeligere kommunikasjon fra barnehagen, det burde ha stått på skjemaet at det skal returneres uansett med et kryss for "barnet kommer i jula" Anonymkode: d1c56...5c3
Leverpostei Skrevet 20. desember 2019 #6 Skrevet 20. desember 2019 Bhg burde selvsagt purret på skjema, eller rett og slett spurt deg om de skal ha fri. Dette hadde faktisk aldri skjedd i vår barnehage.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #7 Skrevet 20. desember 2019 Vi får hele 3 mld fra barnehagen der det står spesifisert svarfrist og at barna blir satt på fri om man ikke svarer. Vi må også svare med klokka di kommer. Hvis IKKE det står at barna blir satt på fri har du retten på din side. Anonymkode: 4c334...a33
Mostly Harmless Skrevet 20. desember 2019 #8 Skrevet 20. desember 2019 Ved å ikke svare, plasserer du deg selv i samme gruppe som alle sløvsekkene som ikke gidder svare selv om barna skal ha fri. Barnehagen har sikkert startet praksisen med «ikke svar = fri» for å slippe bruke opp vikarressursene på barn som ikke er der, så de kan ha best mulig bemanning når barna faktisk er der. Gitt skjemaets utforming, er dette likevel en forståelig misforståelse styrer burde strekke seg langt for å hjelpe ordne opp i.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #9 Skrevet 20. desember 2019 Les vedtektene for barnehagen. Hvis det ikke står noe der om at du må melde på barnet spessielt i jula gir du beskjed om at du trenger barnepass og regner med atcde ordner dette. Hvis du har mulighet til å betale noen andre for jobben kan de eventuelt ta den regningen. Send kopi av brevet til kommunen. Anonymkode: 8c419...cc9
Tøystykke Skrevet 20. desember 2019 #10 Skrevet 20. desember 2019 6 timer siden, Otilia *FØDEKLAR* ♡ skrev: "det nærmer seg juleferie og vi må vite hvem som skal ha fri i jula. Kryss av for de dagene barnet skal ha fri: Navn på barnet og avdeling: " Da tenkte jeg at.....de skal ikke ha fri (bare de dagene det blir stengt pga for lite barn påmeldt de dagene) fordi jeg jobber turnus og skal jobbe hele jul og nyttår. Jeg valgte å ikke svare på skjemaet da jeg uansett ikke kunne ta de fri. For det sto jo at man skulle krysse av på de dagene de skulle ha fri... Nå har jeg fått vite at de dagene bhg er open er 23/12 og 3/1 og at de har registrert ungene på fri, fordi jeg ikke svarte på skjemaet?!?!! Jeg er frustrert og har ikke barnevakt den 3/1. Jeg har snakket med styreren og kom ingen vei fordi hun hadde gitt avspasering og ferie til personalet og at det nå er tilpasset personale til antall barn den dagen. Wtf?? Er det jeg som er på bærtur eller?? Kan de nekte å ta imot barna mine denne dagen? En leder kan gi avspasering/trekke avspasering viss driften tillater det. Jeg betaler for 11 mnd i året, og barna har mye mer fri enn bare sommerferien mtp studiedager, planleggingsdager og andre inneklemte og høytidsdager osv Hun var enig i at det kunne vært formulert annerledes, men ga seg ikke....😵 Du krysset ikke av. Ergo, du har ikke ssgt at de har fri
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #11 Skrevet 20. desember 2019 Så lenge du betaler fullt for en tjeneste, har du rett til å bruke den! Betaler du for 11 måneder, kan ikke bhg la være å ta imot barnet, da skal du ha avkorting i foreldrebetalingen. Jeg vet om flere bhg som prøver seg, men juridisk sett kan de ikke nekte deg å benytte tjenesten de betaler for. Om styrer mangler svar fra noen, må hun faktisk skaffe informasjon som trengs for å drifte bhg! Hun skulle altså ha ringt å spurt mht hvor skjemaet ditt var! Anonymkode: f2e67...3f2
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #12 Skrevet 20. desember 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Så lenge du betaler fullt for en tjeneste, har du rett til å bruke den! Betaler du for 11 måneder, kan ikke bhg la være å ta imot barnet, da skal du ha avkorting i foreldrebetalingen. Jeg vet om flere bhg som prøver seg, men juridisk sett kan de ikke nekte deg å benytte tjenesten de betaler for. Om styrer mangler svar fra noen, må hun faktisk skaffe informasjon som trengs for å drifte bhg! Hun skulle altså ha ringt å spurt mht hvor skjemaet ditt var! Anonymkode: f2e67...3f2 Tullball. Styrer er bedriftsleder, hun er ikke mora til foreldrene i barnehagen. Om man ikke leverer skjemaet, så har man ikke gjort det man skulle som forelder, og da får man skylde seg selv om det blir kjedelige konsekvenser. At man betaler for 11 måneder i barnehagen betyr at barnet skal ha fire uker ferie. Ferie er et forhåndsmeldt fravær og ikke enkeltdager barnet får spontant fri eller er syk hjemme. At man betaler for en tjeneste betyr heller ikke at du kan bestemme hvordan den skal driftes, det betyr bare at man har betalt for å bruke tjenesten slik den tilbys. Jeg har f.eks månedskort på bussen, men jeg kan ikke stille meg på busstoppet og kreve at det skal komme en buss NÅ. Anonymkode: 17da7...d4c
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #13 Skrevet 20. desember 2019 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tullball. Styrer er bedriftsleder, hun er ikke mora til foreldrene i barnehagen. Om man ikke leverer skjemaet, så har man ikke gjort det man skulle som forelder, og da får man skylde seg selv om det blir kjedelige konsekvenser. At man betaler for 11 måneder i barnehagen betyr at barnet skal ha fire uker ferie. Ferie er et forhåndsmeldt fravær og ikke enkeltdager barnet får spontant fri eller er syk hjemme. At man betaler for en tjeneste betyr heller ikke at du kan bestemme hvordan den skal driftes, det betyr bare at man har betalt for å bruke tjenesten slik den tilbys. Jeg har f.eks månedskort på bussen, men jeg kan ikke stille meg på busstoppet og kreve at det skal komme en buss NÅ. Anonymkode: 17da7...d4c Men så lenge de kun får beskjed om å si ifra hvis barnet skal ha fri, må de jo gå ut ifra at de som ikke sier noe, kommer. Her har styrer driti seg ut med formuleringen, og da må styrer ta det på sin kappe. Kan ikke da nekte barn som har plass å komme i bhg. Jeg hadde sagt ifra at barnet mitt kommer, og det må de godta. Kanskje de til neste ferie greier å formulere seg riktig. Anonymkode: 3120b...60f
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #14 Skrevet 20. desember 2019 Ta kontant med den som er fagansvarlig for barnehagene i kommunen. (I vår kommune heter det enhetsleder barnehage) Så lenge lappen er formulert slik du skriver må barnehagen ta dette på sin kappe og du har full rett til å levere i barnehagen. Her i barnehagen henger de opp lapp på utgangsdøra som man må krysse av for om barnet kommer eller tar0å fri. Helt greit å gi beskjed, men jeg hater at lappen henger på utgangsdøra. Alle andre har ikke noe med om mitt barn skal ha fri eller ikke. Jeg har derfor flere ganger gitt beskjed på kontoret og likevel går konsekvent en av de ansatte å krysser på lista på døra. Tok da dette opp med styret og fikk til svar at det var mange flere barn som tok fri om lappen hang synlig for alle😳 Vi betaler faktisk for et tilbud ut i fra et behov vi har og barnehagen er tjenesteleverandøren. Virker som om mange barnehager helst ikke vil ha ungene der og vi foreldre som må jobbe skal gir verdens verste samvittighet for at barna våres må i barnehagen. Stå på krava og ikke gi deg. Les også igjennom vedtektene og sjekk at det ikke står noe om påmelding der. Henvis deretter til vedtektene da du klager. Klag både muntlig og skriftlig, gjerne skrevet rett til kommunen som barnehageeier (om det er kommunal barnehage selvfølgelig) og med kopi til styrer. Anonymkode: 650da...148
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #15 Skrevet 20. desember 2019 Men du kunne bare levert lappen med navnet på barnet og underskrift, uten å krysse ut noe, da hadde de jo sett at barnet kommer de dagene. Men uansett utrolig frekt av barnehagen å bare anta at barnet skal ha fri, vi pleier bare å spørre de foreldrene som ikke leverer om de skal ha fri eller ikke, det er ikke så vanskelig. Her har en veldig enkel ting utviklet seg til å bli vanskelig. Anonymkode: dbad0...c7c
Tøystykke Skrevet 20. desember 2019 #16 Skrevet 20. desember 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men du kunne bare levert lappen med navnet på barnet og underskrift, uten å krysse ut noe, da hadde de jo sett at barnet kommer de dagene. Men uansett utrolig frekt av barnehagen å bare anta at barnet skal ha fri, vi pleier bare å spørre de foreldrene som ikke leverer om de skal ha fri eller ikke, det er ikke så vanskelig. Her har en veldig enkel ting utviklet seg til å bli vanskelig. Anonymkode: dbad0...c7c Hvis det står at man kommer med mindre man krysser av for fri må man anta at det stemmer.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #17 Skrevet 20. desember 2019 54 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ta kontant med den som er fagansvarlig for barnehagene i kommunen. (I vår kommune heter det enhetsleder barnehage) Så lenge lappen er formulert slik du skriver må barnehagen ta dette på sin kappe og du har full rett til å levere i barnehagen. Her i barnehagen henger de opp lapp på utgangsdøra som man må krysse av for om barnet kommer eller tar0å fri. Helt greit å gi beskjed, men jeg hater at lappen henger på utgangsdøra. Alle andre har ikke noe med om mitt barn skal ha fri eller ikke. Jeg har derfor flere ganger gitt beskjed på kontoret og likevel går konsekvent en av de ansatte å krysser på lista på døra. Tok da dette opp med styret og fikk til svar at det var mange flere barn som tok fri om lappen hang synlig for alle😳 Vi betaler faktisk for et tilbud ut i fra et behov vi har og barnehagen er tjenesteleverandøren. Virker som om mange barnehager helst ikke vil ha ungene der og vi foreldre som må jobbe skal gir verdens verste samvittighet for at barna våres må i barnehagen. Stå på krava og ikke gi deg. Les også igjennom vedtektene og sjekk at det ikke står noe om påmelding der. Henvis deretter til vedtektene da du klager. Klag både muntlig og skriftlig, gjerne skrevet rett til kommunen som barnehageeier (om det er kommunal barnehage selvfølgelig) og med kopi til styrer. Anonymkode: 650da...148 Neste gang hade jeg ikke gitt beskjeden på kontoret, jeg hadde sendt en mail til styrer i banehagen. I mailen hadde jeg gitt beskjed om når barnet kom/ikke kom i den aktuelle perioden. Videre hadde jeg skrevet at dersom barnehagen igjen valgte å ignorere ønsket om at dette ikke skulle slås opp så øvrige foreldre kunne se det, så kom barnehagen til å bli anmeldt for brudd på taushetsplikten. Ved å sende dette på mail ville jeg ha skriftlig bevis for at jeg hadde gitt tydelig beskjed om at det ikke var ønsket at opplysningene hang på døra. Anonymkode: cc9e0...a2f
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #18 Skrevet 20. desember 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ta kontant med den som er fagansvarlig for barnehagene i kommunen. (I vår kommune heter det enhetsleder barnehage) Så lenge lappen er formulert slik du skriver må barnehagen ta dette på sin kappe og du har full rett til å levere i barnehagen. Her i barnehagen henger de opp lapp på utgangsdøra som man må krysse av for om barnet kommer eller tar0å fri. Helt greit å gi beskjed, men jeg hater at lappen henger på utgangsdøra. Alle andre har ikke noe med om mitt barn skal ha fri eller ikke. Jeg har derfor flere ganger gitt beskjed på kontoret og likevel går konsekvent en av de ansatte å krysser på lista på døra. Tok da dette opp med styret og fikk til svar at det var mange flere barn som tok fri om lappen hang synlig for alle😳 Vi betaler faktisk for et tilbud ut i fra et behov vi har og barnehagen er tjenesteleverandøren. Virker som om mange barnehager helst ikke vil ha ungene der og vi foreldre som må jobbe skal gir verdens verste samvittighet for at barna våres må i barnehagen. Stå på krava og ikke gi deg. Les også igjennom vedtektene og sjekk at det ikke står noe om påmelding der. Henvis deretter til vedtektene da du klager. Klag både muntlig og skriftlig, gjerne skrevet rett til kommunen som barnehageeier (om det er kommunal barnehage selvfølgelig) og med kopi til styrer. Anonymkode: 650da...148 Dette synes jeg du skal ta videre. Som du sier ingen andre har behov for å se hvem som tar fri. Da blir det press på de som ikke har mulighet til å ta fri. Og det presset skal det ikke være behov for å ha. Ta det i brukerråd Anonymkode: 28980...5cf
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #19 Skrevet 20. desember 2019 15 timer siden, Otilia *FØDEKLAR* ♡ skrev: "det nærmer seg juleferie og vi må vite hvem som skal ha fri i jula. Kryss av for de dagene barnet skal ha fri: Navn på barnet og avdeling: " Da tenkte jeg at.....de skal ikke ha fri (bare de dagene det blir stengt pga for lite barn påmeldt de dagene) fordi jeg jobber turnus og skal jobbe hele jul og nyttår. Jeg valgte å ikke svare på skjemaet da jeg uansett ikke kunne ta de fri. For det sto jo at man skulle krysse av på de dagene de skulle ha fri... Nå har jeg fått vite at de dagene bhg er open er 23/12 og 3/1 og at de har registrert ungene på fri, fordi jeg ikke svarte på skjemaet?!?!! Jeg er frustrert og har ikke barnevakt den 3/1. Jeg har snakket med styreren og kom ingen vei fordi hun hadde gitt avspasering og ferie til personalet og at det nå er tilpasset personale til antall barn den dagen. Wtf?? Er det jeg som er på bærtur eller?? Kan de nekte å ta imot barna mine denne dagen? En leder kan gi avspasering/trekke avspasering viss driften tillater det. Jeg betaler for 11 mnd i året, og barna har mye mer fri enn bare sommerferien mtp studiedager, planleggingsdager og andre inneklemte og høytidsdager osv Hun var enig i at det kunne vært formulert annerledes, men ga seg ikke....😵 Det er jo helt normalt å svare uansett Anonymkode: 6f1d9...928
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #20 Skrevet 20. desember 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Neste gang hade jeg ikke gitt beskjeden på kontoret, jeg hadde sendt en mail til styrer i banehagen. I mailen hadde jeg gitt beskjed om når barnet kom/ikke kom i den aktuelle perioden. Videre hadde jeg skrevet at dersom barnehagen igjen valgte å ignorere ønsket om at dette ikke skulle slås opp så øvrige foreldre kunne se det, så kom barnehagen til å bli anmeldt for brudd på taushetsplikten. Ved å sende dette på mail ville jeg ha skriftlig bevis for at jeg hadde gitt tydelig beskjed om at det ikke var ønsket at opplysningene hang på døra. Anonymkode: cc9e0...a2f Du hadde sendt mailen til styrer? For du tror ikke at styrer har nok å gjøre enn å få tullemail fra foreldre Anonymkode: 6f1d9...928
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #21 Skrevet 20. desember 2019 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo helt normalt å svare uansett Anonymkode: 6f1d9...928 Godt mulig det er det, men de har ikke spurt etter svar uansett, men kun on hvem som skal ha fri. Og da må bhg forholde seg til det. Anonymkode: 3120b...60f
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #22 Skrevet 20. desember 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Godt mulig det er det, men de har ikke spurt etter svar uansett, men kun on hvem som skal ha fri. Og da må bhg forholde seg til det. Anonymkode: 3120b...60f Mulig de forholder seg til det som står i vedtektene Anonymkode: 6f1d9...928
topaz Skrevet 20. desember 2019 #23 Skrevet 20. desember 2019 Synes barnehagen gjorde mye feil. Dårlig formulert lapp og dårlig kommunikasjon (hos oss har de "sett x hvis barnet skal komme i barnehagen og F de dagene barnet har fri", og de purrer på svar fra foreldre som ikke har svart og gir tydelig beskjed om at hvis de ikke får svar, så er barnet "avmeldt" barnehagen de dagene). Som foreldre så ville jeg nok uansett spurt barnehagen om jeg måtte levere lapp når barnet ikke skal ha fri fordi det er greit å få antakelser bekreftet og at det er jo greit å snakke med folk i barnehagen. Har jo ved henting og levering snakket litt med personalet om at det blir deilig med fri og litt om juleplanene.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #24 Skrevet 20. desember 2019 Hva mer sto i mailen du fikk? Her står det spesifisert at alle som ikke svarer settes på fri Anonymkode: 1ea59...933
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2019 #25 Skrevet 20. desember 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Du hadde sendt mailen til styrer? For du tror ikke at styrer har nok å gjøre enn å få tullemail fra foreldre Anonymkode: 6f1d9...928 Tullemail fra foreldre?! Er det noe som ikke kommer i kategori «tull» er det taushetsplikt, personvern og respekt! Anonymkode: 2bc3c...2c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå