Gå til innhold

Er det sånn der dere bor også?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er dette bare her?

Her er det nemlig sånn at de foreldrene med høyest og lavest utdannelse (master og ufør) som oftest skriker høyest og deltar minst. Det er deres barn som alltid mangler gymtøy. Deres barn som aldri er med på noe sosialt. De deltar sjelden i bursdager, klassefester osv. Foreldrene har alt for mye å gjøre, så de har aldri tid. I tillegg klager de uføre/lavt utdannede på at barna deres føler seg utenfor. Det er også barn i begge ender av utdannelsesskalaen som er først ute med fortnite, Snapchat og andre ting de egentlig er for små til. De er alltid enten for opptatt til å delta på foreldremøter eller de er der og har formaninger til andre foreldre som feks «vi tror jo at barna våre har nettvett, men de har jo ikke det» og så slenger de på en episode som de hvisker til meg i pausen om slemme Erik som skrev noe stygt til deres barn. Deres egne barn mobber mest, plager mest og er de elevene som alltid føler behov for å si hva de mener når de mener det uten å tenke på at de forstyrrer andre. De er også de som forteller andre barn at de er fattige, dumme, stygge osv. De snakker om at barna deres er så godt likt og populære, men de har oppnådd «populæritet» ved stygge ord og handling og foreldrene ser ikke dette. De tar en lederrolle og ingen tør å si i mot av frykt for stygge bemerkninger eller at det blir mobbing og også vold. 
Det sies jo at jo mer faglig intelligent man er, jo dummere er man sosialt. Kanskje stemmer det? At disse foreldrene er så smarte at de ikke forstår sosiale koder for seg selv eller for barna sine?

Sånn er det her, og jeg håper jo at dette ikke stemmer. Jeg hadde vel egentlig tro på at akademikere var smarte nok til å oppdra greie og snille barn. Kan dere fortelle meg at dette er spesielt for her jeg bor?

Anonymkode: e00e6...4a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller er dette bare her?

Her er det nemlig sånn at de foreldrene med høyest og lavest utdannelse (master og ufør) som oftest skriker høyest og deltar minst. Det er deres barn som alltid mangler gymtøy. Deres barn som aldri er med på noe sosialt. De deltar sjelden i bursdager, klassefester osv. Foreldrene har alt for mye å gjøre, så de har aldri tid. I tillegg klager de uføre/lavt utdannede på at barna deres føler seg utenfor. Det er også barn i begge ender av utdannelsesskalaen som er først ute med fortnite, Snapchat og andre ting de egentlig er for små til. De er alltid enten for opptatt til å delta på foreldremøter eller de er der og har formaninger til andre foreldre som feks «vi tror jo at barna våre har nettvett, men de har jo ikke det» og så slenger de på en episode som de hvisker til meg i pausen om slemme Erik som skrev noe stygt til deres barn. Deres egne barn mobber mest, plager mest og er de elevene som alltid føler behov for å si hva de mener når de mener det uten å tenke på at de forstyrrer andre. De er også de som forteller andre barn at de er fattige, dumme, stygge osv. De snakker om at barna deres er så godt likt og populære, men de har oppnådd «populæritet» ved stygge ord og handling og foreldrene ser ikke dette. De tar en lederrolle og ingen tør å si i mot av frykt for stygge bemerkninger eller at det blir mobbing og også vold. 
Det sies jo at jo mer faglig intelligent man er, jo dummere er man sosialt. Kanskje stemmer det? At disse foreldrene er så smarte at de ikke forstår sosiale koder for seg selv eller for barna sine?

Sånn er det her, og jeg håper jo at dette ikke stemmer. Jeg hadde vel egentlig tro på at akademikere var smarte nok til å oppdra greie og snille barn. Kan dere fortelle meg at dette er spesielt for her jeg bor?

Har du ikke mer igjen å gjøre før jul og har smakt litt for mye på juleakevitten? ;)

Forskning har vist at de med høyere intelligens også er gode på sosiale koder. Ergo utgår mange av dine argumenter.

Ufør er ingen vaksine mot utdanning.

I og med at du skriver at mye av denne oppførselen også gjelder de med lite/ingen utdannelse, så er dette også ofte de med lavest inntekt, spesielt om de i tillegg er på uføretrygd, da er det merkelig om disse skulle lære ungene sine til å rakke ned på fattige.

Nei, få deg heller en annen omgangskrets, flytt om du trives så lite. Det er jobber å få andre steder også, og det virker jo som om miljøet der for ungene dine kanskje ikke er det beste...

Anonymkode: 464c6...a86

Skrevet

Her er ikke master høy utdanning. Men nei, jeg kjenner ikke igjen det du beskriver. Men kjøper meg glatt ut av en dugnad som ødelegger andre fritidsaktiviteter. Det gjør mannen min også, uten master, og de med PhD. 

Anonymkode: 7ed23...562

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du ikke mer igjen å gjøre før jul og har smakt litt for mye på juleakevitten? ;)

Forskning har vist at de med høyere intelligens også er gode på sosiale koder. Ergo utgår mange av dine argumenter.

Ufør er ingen vaksine mot utdanning.

I og med at du skriver at mye av denne oppførselen også gjelder de med lite/ingen utdannelse, så er dette også ofte de med lavest inntekt, spesielt om de i tillegg er på uføretrygd, da er det merkelig om disse skulle lære ungene sine til å rakke ned på fattige.

Nei, få deg heller en annen omgangskrets, flytt om du trives så lite. Det er jobber å få andre steder også, og det virker jo som om miljøet der for ungene dine kanskje ikke er det beste...

Anonymkode: 464c6...a86

Dette er da ikke min omgangskrets. Og det er selvsagt ikke snakk om å flytte fordi noen foreldre ikke kan oppdra barna sine. Slike vil det være over alt og å flytte vil ikke endre på dette. Jeg har da heller ikke sagt noe om trivselen min eller barnas. 

Jeg bare ser sammenheng i at barn av foreldre med lav utdannelse og høy utdannelse har likehetstrekk. Den store forskjellen er vel at barn av foreldre med lav utdannelse er mobbeofre, og barn av de med hly utdannelse er mobbere. Mulig det har en del med ordforråd å gjøre i de tidlige barneskoleårene.

Gjest KenCreek
Skrevet

Jeg har virkelig aldri reflektert over dette noensinne. 

Virkelig aldri! 

Skrevet

Hvorfor sidestiller du ufør med lav utdannelse? Akademikere kan også bli uføre.

Anonymkode: 5f632...3e5

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor sidestiller du ufør med lav utdannelse? Akademikere kan også bli uføre.

Anonymkode: 5f632...3e5

Sidestiller det mer med lav økonomi, men det er oftest de med lav utdannelse som blir uføre.

Skrevet

Jeg har mastergrad og er helt normal med barn som går i bursdag og ikke får/fikk Snap før de var 13 år.

Anonymkode: 9b64e...1a0

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har mastergrad og er helt normal med barn som går i bursdag og ikke får/fikk Snap før de var 13 år.

Anonymkode: 9b64e...1a0

Ja, ok. Men det var ikke deg jeg spurte om. Det var mer generelt for stedet der man bor.

Skrevet

Det der var et oppgulp av generaliseringer som ikke stemmer med min oppfatning av området her vi bor. Kjøper ikke helt at det er slik der du bor heller, men at du har så lite å finne på, at du slår i hjel tiden med livlig fantasi ispedd svogerforskning. 

Skrevet
4 minutter siden, Det var en gang et menneske skrev:

Det der var et oppgulp av generaliseringer som ikke stemmer med min oppfatning av området her vi bor. Kjøper ikke helt at det er slik der du bor heller, men at du har så lite å finne på, at du slår i hjel tiden med livlig fantasi ispedd svogerforskning. 

Jeg skriver jo at jeg håper dette er kun her jeg bor. Jeg har alltid hatt den oppfatning at de med høyere utdannelse er gode på å følge opp, stille opp og oppdra barn. 

Skrevet

Tror kansje det ikke har noe med utdanning å gjøre...  Du kan være smart selv om du har lav utdanning lige så som du kan være stokk dum å ha høy utdannelse.

Det handler om person, prioriteringer og sunn fornuft!

Anonymkode: 2bc17...bf6

Skrevet

Du store verden! 

Hvor på skalaen ligger perfekte du da? Du virker jo til å være full av mindreverdighetskomplekser. 

Og uføre er ikke automatisk uten utdannelse altså. 

Jeg tipper at du max har et fagbrev og sliter med å finne din plass i hiriakiet? Pass på dine egne unger du, så får bermen og fiffen ordne med sine 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: a0822...f4d

Skrevet

Nå er vel ikke master en spesielt høy grad, da. Det du skisserer her høres mest ut som dine egne fordommer, for å være helt ærlig. 

Anonymkode: 36a09...4dd

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du store verden! 

Hvor på skalaen ligger perfekte du da? Du virker jo til å være full av mindreverdighetskomplekser. 

Og uføre er ikke automatisk uten utdannelse altså. 

Jeg tipper at du max har et fagbrev og sliter med å finne din plass i hiriakiet? Pass på dine egne unger du, så får bermen og fiffen ordne med sine 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: a0822...f4d

Jeg er ikke perfekt. Langt i fra. Jeg har mer enn fagbrev også, men det var vel kanskje bare en hersketeknikk du trengte å få gjort. Det er helt ok. 
Å passe mine egne barn innebærer også å passe på at de ikke blir mobbet eller plaget på skolen.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er vel ikke master en spesielt høy grad, da. Det du skisserer her høres mest ut som dine egne fordommer, for å være helt ærlig. 

Jeg hat ikke noen fordommer mot me med master+. Jeg har hele livet «sett opp til» de. 

Skrevet

Nei, jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver. Men jeg har heller ikke full oversikt over hvorvidt de andre foresatte i barnehagen og skolen har mastergrad/doktorgrad, eller om de er uføre. Vi har heldigvis generelt svært få problemer av den art du skisserer.

Anonymkode: e98a3...b91

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver. Men jeg har heller ikke full oversikt over hvorvidt de andre foresatte i barnehagen og skolen har mastergrad/doktorgrad, eller om de er uføre. Vi har heldigvis generelt svært få problemer av den art du skisserer.

Anonymkode: e98a3...b91

Vi er et lite samfunn der alle «kjenner» alle. Det er mye problemer med mobbing på skolen her blant de 120 elevene vi har

Skrevet

Jeg kjenner meg heller ikke igjen. Mulig det faktisk er sånn der du bor, men det er også mulig at man ser etter det som bekrefter egne hypoteser. Det er nok lettere å legge merke til Dr Philos som ikke følger opp ungene, og fru fattig som aldri kommer på foreldremøtet enn herr og fru Hvermannsen som stadig vekk sniker seg unna oppgaver som andre da må løse. Jeg tror det er individuelle forskjeller mellom hva man har av kapasitet, og at det er det som bestemmer hvor mye folk deltar på barnas arenaer. 

Skrevet

Generaliseringer er sjelden treffende.

Anonymkode: a9fbc...927

Skrevet
16 minutter siden, Iiiiik skrev:

Jeg kjenner meg heller ikke igjen. Mulig det faktisk er sånn der du bor, men det er også mulig at man ser etter det som bekrefter egne hypoteser. Det er nok lettere å legge merke til Dr Philos som ikke følger opp ungene, og fru fattig som aldri kommer på foreldremøtet enn herr og fru Hvermannsen som stadig vekk sniker seg unna oppgaver som andre da må løse. Jeg tror det er individuelle forskjeller mellom hva man har av kapasitet, og at det er det som bestemmer hvor mye folk deltar på barnas arenaer. 

Dette jeg har sett er jo motsatt av min hypotese.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

For en latterlig kommentar.

Jo professor, master er definert som en høy grad. Betyr ikke at det ikke finnes høyere. 

Anonymkode: 03c0f...70d

Skrevet

Sånn er det ikke her jeg bor. Her er det både de med høy utdannelse, de med lav utdannelse og uføre som er med i FAU, er trenere/lagledere, klassekontakter osv. Det er også uføre, folk med høy og folk med lav utdannelse som sniker seg unna

Anonymkode: 3e085...53f

Skrevet

Når jeg tenker etter så ser jeg faktisk litt av den samme tendensen her jeg bor...

Anonymkode: b4c0b...ce7

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

For en latterlig kommentar.

Jo professor, master er definert som en høy grad. Betyr ikke at det ikke finnes høyere. 

Anonymkode: 03c0f...70d

Så vanlig som en mastergrad er i dag er det ikke spesielt imponerende, i alle fall. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...