Gå til innhold

Er jeg urimelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere.

Jeg ønsker noen tilbakemeldinger på om jeg er urimelig. Saken gjelder bil.

I 2016 ble jeg og min nåværende samboer et par, og jeg brakte inn i forholdet en ganske så strøken liten Bmw. Dog ikke den nyeste modellen men den gikk som en kule å gjorde nytta si . Min samboer benyttet seg av denne bilen hver dag til jobb og gjentatte ganger spurte jeg om han ikke kunne velge kollektivt da vi bodde 5 min fra T bane og påfølgende 10 min på banen til jobben hans ,men nei det fikk jeg ikke gjennomslag på å lot det gå frem til det kom ulyd på bilen. Da reparerte jeg den for 13 000..Han betalte for de årlige dekkskiftene og vask som jeg syntes var naturlig ettersom han brukte den hele tiden.  Så kom problemene: en liten bulk, her en ripe der, grillen borte plutselig, en stygg liten skade i døra,flere bulker,ødelagt bilmatte han ødela hattehylla fordi han knuste festene da han slengte igjen bagasjerommet etc. Jeg ble irritert og sur og syntes han behandlet den dårlig og han mente det ikke var hans feil,men kunne være min..🙄( .som brukte den 4 ganger i mnd og sjekket den hver gang for nye skader)

Jeg har betalt forsikring og årsavgift og han tilbød seg å betale litt på forsikringen i en liten periode..men så kom det en ny skade under bilen og da satte han seg på bakbeina og mente at bilen var gammel og at jeg hadde vært snill å låne han den så han fraskrev seg alt ansvar...det var liksom mitt problem..vi har hatt utallige krangler om den bilen og jeg vil ikke kjøpe eller lease sammen med ham fordi han er så skjødesløs.

Nå har vi fått barn og bor mer på landet og etter siste reparasjon (som ikke kostet allverden og som han betalte halvparten av ,for tort og svie)sa han at han ikke ville betale mer på den ..han ville ta kollektiv. Greit nok sa jeg ,men hva med alle de gangene vi skal noe sammen og trenger å ha med vogn, bag,hund etc? Det var ikke noe problem for han kunne "sitte på" og vippse meg litt penger for hver tur. Jeg betaler bortimot 10 000 i årsavgift/forsikring for å ha bilen tilgjengelig og av prinsipp sa jeg at han ikke trengte å tenke at han hadde bil tilgjengelig. En gang har han tatt lillemor til lege og brukte nesten hele dagen på kollektivt. Værsågod! Jeg som er i perm trenger bilen litt hyppigere😉

Så kom dagen vi skulle sammen til lege. Jeg synes han har vært så kjip i denne familiesituasjonen og han får meg til å føle meg pill rotten når jeg sier "Du kan ta kollektivt"! Men jeg stod på mitt og han på sitt..så vi dro hver for oss....og han kom da timen nesten var ferdig😑

Dette blir for dumt eller hva..? Er man en familie skal man vel jobbe sammen...Jeg syns han er så teit og lite "mann" 😣

Temaet er så betent at det er én av mange grunner til at vi nå går fra hverandre...

Hilsen deprimert småbarnsmor😔😳

Anonymkode: e7c92...880

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor har du fått barn med denne idioten?? Han der høres ut som et kupp! 

Anonymkode: 06d75...512

Skrevet

Som du fremstiller det, nei. Det er jo ofte vanskelig å vurdere noe slikt etter å ha hørt bare den enes fremstilling.

Men betyr det noe - om dere nå uansett skiller lag?

Anonymkode: 68fd9...91b

Skrevet

Kan virke som dere begge er urimelige. Dere stiller helt syke krav til hverandre og det er enten/eller.

«Enten bruker jeg bilen hver dag eller jeg tar kollektiv hver dag.»

«du sa du ikke skulle bruke bilen, så ta kollektiv og så kjører jeg» 

Anonymkode: b9826...ef4

Skrevet

Hvis dere likevel nå skal gå fra hverandre, HI, så tror jeg det er like greit å akseptere at de tusene du har tapt på bilen er en del av det forholdet kostet deg. Du er delvis skyld i det selv, at han utnyttet det/deg, siden du ikke satte ned foten lenge før.

Du kommer trolig ingen vei med dette i ettertid uansett, og det å lage en større sak av dette vil bare skade samarbeidet dere nå må ha for barnet - og det vil ikke være til det beste for barnet ditt.

Men siden dere har barn sammen - kanskje dere burde forsøke parterapi før dere går fra hverandre? Om ikke annet kan det være dere får et lettere samarbeid om barnet i fremtiden, så det kan være verdt det selv om dere skulle gå fra hverandre.

Anonymkode: 769e7...87a

Skrevet

Enten er man sammen og har felles økonomi. Betaler likt på utgifter, bruker fellgoder som bil etc. sammen. Å lage slike regler rundt «mitt og ditt» er en god oppskrift til brudd. Mener nå jeg. 

Dere har ikke kjørt skuta i samme retning, det er fleste trinn. Å møtes på midten er andre trinn. Å gi og ta er tredje. 

Dere høres veldig spesielle ut begge to. En bil er en TING! Skal en TING virkelig ødelegge for dere? Dere må jo snakke bedre sammen og prøve å bli enige om felles kjøreregler om det ene og det andre. 

Prøv nå parterapi, for barnets skyld også. 

Ikke gi opp så lett....

Anonymkode: 31ca0...f2b

Skrevet

Ja dette blir ALTFOR dumt!!!! Kjære vene...,, 

Anonymkode: 31ca0...f2b

Skrevet

Han høres ut som en premieidiot. 

Anonymkode: 5b79a...2d1

Skrevet

Din bil.... han tok seg tilrettelagt brukte bilen hver dag..... du spurte forsiktig om han kunne ta kollektivt til jobb, men han svarte NEI??? Du lot det gå og betalte forsikringer, årsavgift og reparasjoner?? Han gadd ikke engang skifte dekk eller vaske bilen selv, men betalte for å få der gjort??

Helt ærlig - han har utnyttet deg. Og du har latt deg utnytte. Spørsmålet er om du har fått noe annet i retur. Gratis husleie? Han har betalt mat, kommunale avgifter, andre forsikringer etc? Jeg håper iallefall du har fått noe annet igjen!

Anonymkode: 1703d...19e

Skrevet

Dere høres like korka ut begge to. Dersom man ikke kan bli enige om en bil setter man da ikke barn til verden.

Skrevet

Herregud... Er dere 18 år begge to?! Noe så umodent og rigid.

Anonymkode: eaed6...2c5

Skrevet

For en merkelig ting å havne i brudd for. Som nevnt over her så funker det sjelden med delt økonomi, og helt ærlig, så er det rart å drive med delt økonomi på denne måten dere tydeligvis gjør det. 

Man kommuniserer i et godt forhold, man respekterer hverandre, man støtter og hjelper hverandre, man eier ting sammen, altså man blir en enhet.

Anonymkode: 46e20...281

Skrevet

Sammen i 2016. Dere har «kranglet» om økonomi og bil siden starten og på disse tre årene klarer dere å klemme inn et barn? 

Vel, pult er pult og barn er barn. 

DERE ER VOKSNE MENNESKER, ta dere sammen. Jeg tenker FVK umiddelbart, pga det stakkars lille barnet, hadde det ikke vært barn i bildet hadde jeg sagt, flytt fra hverandre, dere passer ikke sammen. 

Samboeren din er en barnslig drittunge og jeg synes også du fremstår rimelig umodent. Kommunikasjon. Dere må begynne å prate skikkelig sammen. 

Anonymkode: c900a...31d

Skrevet

Håper du tenker litt over grunnene til at du lot han utnytte deg osv. Er det noe fra barndommen din? Hvordan var relasjonen din med dine foreldre?

Før du går inn i et nytt forhold, reflekter over disse tingene. Les gjerne om lifetraps. Prøv å ikke gjenta negative mønster i neste forhold.

Lykke til!

Anonymkode: 739a8...59c

Skrevet

Dette høres jo helt vannvittig ut, fra begges side. Dere er like barnslige og egoistiske begge to.

Et parforhold fungerer da ikke sånn som dette, når man flytter sammen og etterhvert blir foreldre er da Familien AS et fellesprosjekt, også økonomisk.

Når begge to går rundt og tenker meg meg meg, og mitt mitt mitt, så fungerer ikke et forhold og en familie altså.

Anonymkode: f2186...ad3

Skrevet

Voks opp begge to! Dere er sammen om ting. De faste utgiftene til bilen er felles uavhengig av hvem som bruker den mest, men hvis den ene er uforsiktig, er det bare rett og rimelig at den betaler for skadene og dermed får litt mindre penger å bruke på moro. Ikke rart skilsmissestatistikken er høy når man ikke engang klarer å samarbeide om en bil. 

Anonymkode: 322ef...c05

Skrevet

Dere er fryktelig vrange begge to. Du derimot tar kaka , når du nekter han å sitte på når dere har legetime sammen. Det er jo helt merkelig!

Skrevet
1 time siden, Hengebukksvinet skrev:

Dere er fryktelig vrange begge to. Du derimot tar kaka , når du nekter han å sitte på når dere har legetime sammen. Det er jo helt merkelig!

Enig, hadde jeg vært mannen din hadde jeg gått fra deg om du tvang gjennom noe sånt.

Skrevet

He he, det minner meg om ei jeg kjenner. Samboeren hadde fått et brett med brus fra Sverige, og hun måtte betale ham hver gang hun tok en av dem.

De er ikke sammen lenger for å si det sånn

Anonymkode: 8099c...b93

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

He he, det minner meg om ei jeg kjenner. Samboeren hadde fått et brett med brus fra Sverige, og hun måtte betale ham hver gang hun tok en av dem.

De er ikke sammen lenger for å si det sånn

Anonymkode: 8099c...b93

Haha, det er sånt en 15 åring kan si til en bror på 13 ;) 

Skrevet

Helt ærlig kan jeg forstå hvordan du er kommet dit at han må komme seg til legen selv. Derimot er jeg enig i hun over som skriver at dette er en tapt sak, gå fra gjøken, kjøp deg en annen bil og gjør aldri denne feilen igje. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...