Gå til innhold

Jeg har tre barn i tre institusjoner...

Anbefalte innlegg

Skrevet
42 minutter siden, amandine skrev:

En stor A4 Sjefskalender fra Staples holder orden. Å si at tre ungers opplegg er for mye til å holde orden burde fortelle deg at du må gi deg selv bedre oversikt. Det er virkelig ikke all verden, men uten oversikt er det umulig.

Alle avtaler noteres i kalender med én gang, og hver søndag kveld sjekker vi at vi har kontroll.

Nå er vår yngste (av 5) 12 og hjelper til, det samme har de andre gjort etterhvert. Skriv inn avslutninger, treninger, alle kamper må inn i starten av sesongen etc.

En glemt tursekk på turdag er kanskje ikke noe stort problem for deg, men det er ikke moro å være liten og ikke ha det man trenger.

Jeg synes dette egentlig er helt grunnleggende ansvar i oppfølgingen av barn, og det er ikke uoverkommelig.

Jeg tar ikke lett på dette, absolutt ikke. Da har du misforstått. Det er som sagt nytt for meg at de er på tre forskjellige plasser, og i tillegg ble jeg alene med dem nå i høst. Min minste er ikke 12, men 2. At jeg forsøker å le litt av meg selv betyr ikke at jeg ikke bryr meg, tvert i mot. Det er flott å høre at det blir lettere når de kan hjelpe til selv. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I alle de årene jeg jobbet i barnehage så hadde jeg alltid med to ekstra nystrøkne hvite, kortermede herreskjorter på jobb på Lucia, noen nisseluer i en skuff, en vedsekk i kottet, noen avlagte superheltdrakter fra egne unger osv, for vi er ikke mer enn mennesker de fleste av oss, og av og til glipper det. Glipper det på nisseluer og gymtøy en sjelden gang, så går det som regel bra det også. Glipper det på henting, mat, stell og omsorg, så snakker vi alvor. 

Gjest Antarctica
Skrevet
4 timer siden, amandine skrev:

Det var det jeg sa? Hvertfall det jeg mente når jeg skrev at VI sjekker hver søndag kveld og at ungene fyller inn selv så fort de er gamle nok. 

Å hjelpe og tilrettelegge og passe på for de yngste er voksnes jobb, synes jeg. 

Men det er jo institusjonene som stiller de kravene som gjør at man "feiler". Så det er virkelig ikke SÅ grunnleggende å ha alle eventualiteter og aktiviteter på plass. Det er icing on the cake.

Gjest Antarctica
Skrevet
1 time siden, Himmel og hav skrev:

Glipper det på nisseluer og gymtøy en sjelden gang, så går det som regel bra det også. Glipper det på henting, mat, stell og omsorg, så snakker vi alvor. 

Ja, nemlig. Der har vi forskjellen på det som er grunnleggende og det som er mer perifert.

Skrevet

Du må jo bare lage deg et system og ikke irritere deg over ulike plattformer. Alt må inn i din kalender så fort du får beskjed. Har en google kalender der alt med ungene føres inn på tlf med en eneste gang (og deles med den surrekoppen de har til far ;) ) Det er helt nødvendig. Bhg. bruker mail og/elller app, skolen bruker mailer, sms og visma app i en salig blanding. 

Anonymkode: a1a09...33e

Skrevet

Deilig å ha større barn kjenner jeg!  

Vi har en felles elektronisk kalender, der skrives alt opp med det samme beskjedene når oss. Da ungene var små la jeg ofte ting klart i gangen. To dorullhylser, et syltetøyglass og en nisselue. Det hjalp meg jo å huske det når vi skulle ut døra også. Mine unger har som regel med seg litt ekstra, et par pølser og et syltetøyglass for mye osv, med klar beskjed om å dele med dem som har glemt det de skulle ha med seg. 

Skrevet
2 timer siden, Himmel og hav skrev:

I alle de årene jeg jobbet i barnehage så hadde jeg alltid med to ekstra nystrøkne hvite, kortermede herreskjorter på jobb på Lucia, noen nisseluer i en skuff, en vedsekk i kottet, noen avlagte superheltdrakter fra egne unger osv, for vi er ikke mer enn mennesker de fleste av oss, og av og til glipper det. Glipper det på nisseluer og gymtøy en sjelden gang, så går det som regel bra det også. Glipper det på henting, mat, stell og omsorg, så snakker vi alvor. 

Du vidunderlige menneske ♥️ Barna mine er veldig godt ivaretatt når det gjelder omsorgsbiten, heldigvis. 

Skrevet
30 minutter siden, Iiiiik skrev:

Deilig å ha større barn kjenner jeg!  

Vi har en felles elektronisk kalender, der skrives alt opp med det samme beskjedene når oss. Da ungene var små la jeg ofte ting klart i gangen. To dorullhylser, et syltetøyglass og en nisselue. Det hjalp meg jo å huske det når vi skulle ut døra også. Mine unger har som regel med seg litt ekstra, et par pølser og et syltetøyglass for mye osv, med klar beskjed om å dele med dem som har glemt det de skulle ha med seg. 

Det siste du sier der er jo både lurt og viktig, og jeg gjør det samme. ♥️ 

Skrevet

Mannen min og jeg bruker kalenderen på mobilen til dette. Med en gang vi får beskjed om noe de skal ha med/noe utenom det vanlige, legger vi en påminnelse i kalenderen på riktig dato. Hvis vi må kjøpe inn noe, legger vi det i en delt handleliste, med frist. Vi har bare ett barn så langt, han er fire, men vi har fortsatt ikke glippet på noe. Alt som er "ekstra" finner vi fram, setter på navnelapp og legger i sekken kvelden før.

Anonymkode: 6cb10...658

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fire barn, og her har jeg og mannen synkronisert kalender på telefonene våre. Der skriver vi opp alt så snart vi får mail eller beskjed i skolens/barnehagens app/på Facebook eller en lapp i meldemappen osv. Vi sjekker hver kveld hva morgendagen bringer, og legger da nisselue etc i sekken. Det er sjelden vi glemmer et arrangement. 

Anonymkode: 71a52...448

Dette gjør vi også, og for oss så er det dette som fungerer best. Vi bruker kalenderen mye, til den minste lille ting. Som noen skrev lengre oppe, står det ikke, så skjer det ikke. Skal sies at jeg har bla adhd, så kalenderen er like mye for min del😅

Anonymkode: c8ede...9ee

Skrevet

Wow, leser om filofaxer og veggkalendere, men vi er jo i 2019.

jeg legger alt slikt inn i mobil-kalenderen (som i mitt tilfelle er iPhone sin kalender), med varsel kvelden før. I morgen er det for eksempel nissefest i barnehagen, da skal begge barna møte i røde nisseklær.

Kalenderen på mobilen er gull. Jeg har delt familiekalenderen med mannen min også, så ting for barna som nissefest og tannlegetime osv. dukker opp i hans kalender også

Anonymkode: dd299...d22

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mannen min og jeg bruker kalenderen på mobilen til dette. Med en gang vi får beskjed om noe de skal ha med/noe utenom det vanlige, legger vi en påminnelse i kalenderen på riktig dato. Hvis vi må kjøpe inn noe, legger vi det i en delt handleliste, med frist. Vi har bare ett barn så langt, han er fire, men vi har fortsatt ikke glippet på noe. Alt som er "ekstra" finner vi fram, setter på navnelapp og legger i sekken kvelden før.

Anonymkode: 6cb10...658

Samme her, Delt kalender er genialt :)
Bruker Wunderlist som handleliste 

Skrevet
På 17.12.2019 den 8.56, Leverpostei skrev:

Akkurat den er OBLIGATORISK 😂🙌🏻 Ja, jeg er nok ikke den eneste som bommer litt av og til. Heldigvis er de voksne i barnehagen supre på å hoste opp en nisseluer eller et par lånevotter. 

Åjasså? For foreldrene? Hva skjer hvis du later som du ikke så invitasjonen til det fullstendig meningsløse opplegget, da? ;)

...det er bra det, da. Her gjør ikke de ansatte en dritt for de barna som faller utenfor. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

jeg legger alt slikt inn i mobil-kalenderen (som i mitt tilfelle er iPhone sin kalender), med varsel kvelden før. I morgen er det for eksempel nissefest i barnehagen, da skal begge barna møte i røde nisseklær.

Kalenderen på mobilen er gull. Jeg har delt familiekalenderen med mannen min også, så ting for barna som nissefest og tannlegetime osv. dukker opp i hans kalender også

Jeg bruker kalender på telefonen, og der ligger egentlig alt som skal skje. I hverdagen er det greit å holde oversikt, har kontroll på både gym, turdag, kamper osv, men jeg har vel ikke vært helt flink nok nå i desember, da. For meg tror jeg en visualisering i stort format er bra. 

Skrevet
29 minutter siden, Tøystykke skrev:

Åjasså? For foreldrene? Hva skjer hvis du later som du ikke så invitasjonen til det fullstendig meningsløse opplegget, da? ;)

...det er bra det, da. Her gjør ikke de ansatte en dritt for de barna som faller utenfor. 

Neida, for barna. Men hun blir jo grusomt lei seg hvis vi ikke er der, da, det er jo viktig for ungen. Men jeg er enig med deg i at det kan bli vel mye som skjer  i desember. 

Siden jeg er alene med tre må jeg jo også enten dra med alle (hvis det er lov), eller ha barnevakt tre dager i uken 🤪

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg føler jeg har bedre oversikt med en veggkalender, da kan jeg jo se hva som skjer hele uka (og måneden) bare ved å kaste et blikk bort på veggen, i stedet for å klikke meg inn kalenderen på telefonen. 😛

Men jeg legger inn påminnelse på telefonen på morgenen når noe skal tas med som ikke kan pakkes på forhånd (f.eks. pølser), sånn ca i den tiden jeg pleier å pakke sekken. Og en ny 10 minutter senere, for jeg glemmer ekstremt fort hvis jeg ikke får gjort det med en gang. 😛

Anonymkode: 74f38...fc7

Skrevet

Da kan jeg melde innstramninger i kalenderbruk! I dag står det: 

- Nissefest, ha på røde klær (barn 1).

- Gå rundt juletreet, print ut tekst (barn 2).

- Eggerøre til felles lunsj (barn 3)

- Skinke til felles lunsj (meg)

- Bak kake til barn 2 til i morgen. 

- Skaff gave til lærer (barn 3)

- Avslutning på turn, ha med godis (barn 2)

- Skaffe julegave til søster, lagt av i nabobygda (utgår?!)

- Jobb fra kl 15. Husk å gi beskjed til barnevakt om at vi kjører til turn. 

Skrevet
3 minutter siden, Leverpostei skrev:

Da kan jeg melde innstramninger i kalenderbruk! I dag står det: 

- Nissefest, ha på røde klær (barn 1).

- Gå rundt juletreet, print ut tekst (barn 2).

- Eggerøre til felles lunsj (barn 3)

- Skinke til felles lunsj (meg)

- Bak kake til barn 2 til i morgen. 

- Skaff gave til lærer (barn 3)

- Avslutning på turn, ha med godis (barn 2)

- Skaffe julegave til søster, lagt av i nabobygda (utgår?!)

- Jobb fra kl 15. Husk å gi beskjed til barnevakt om at vi kjører til turn. 

Gave til lærer er jo ikke viktig. Og det er lurt å ordne ferdig julegaver før desember da det jo er så mye annet som skjer i desember.

Hvorfor må du bake kake? Er det evt. mulig å kjøpe noe ferdig? 

Om du er overveldet og stressa, se om det er noe som kan forenkles eller kuttes ut

Skrevet

Det glipper nok litt for de aller fleste innimellom. Jeg har to barn selv, èn på ett år som fremdeles er hjemme men som har mye timer til fysio, sykehus, helsestasjon, dittogdatt, og èn i barneskolen. I tillegg er jeg selv student. Det glipper innimellom med mye avtaler og ting som skjer hele tiden. Sånn er det bare😆

Anonymkode: 37da6...188

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gave til lærer er jo ikke viktig. Og det er lurt å ordne ferdig julegaver før desember da det jo er så mye annet som skjer i desember.

Hvorfor må du bake kake? Er det evt. mulig å kjøpe noe ferdig? 

Om du er overveldet og stressa, se om det er noe som kan forenkles eller kuttes ut

Jeg er klassekontakt og skal ordne felles gave, så det er viktig. Og ja, selvsagt burde julegavene vært i boks, men jeg ante ikke hva som skulle treffe meg. Vurderer å kutte den, som du ser. Kake må hun ha, jeg gjør min dugnad, selvsagt. Jeg er fornøyd med kalendersystemet, jeg! Regner med det topper seg i dag og i morgen. 

Skrevet
På 17.12.2019 den 9.20, Leverpostei skrev:

Det er nok et slikt system som må til, ja. Og det ER jo krise for barna når noe blir glemt. 

For meg er det nytt av året at de er i tre institusjoner, og det er nok en overgang. I fjor hadde jeg to i samme barnehage og én på skolen, og da var jo mange av arrangementene osv felles. Nå er det ingen kommunikasjon mellom de to skolene og barnehagen, og dermed mye som skjer samtidig. 

😂 Ungene mine gikk i samme barnehage frem til i år, og herreguuuuud så mye vanskeligere det er å holde styr på to forskjellige opplegg! Juleavslutning her, juleavslutning der, lucia her lucia der, hvem var det som skulle gå igjen? En skulle ha med kjole og strømpebukse, én skulle bare ha strømpebukse, men hvem av dem var det igjen? Osv osv... Hvis vi hadde hatt TRE hadde jeg dødd 😂😂😂

Anonymkode: f314c...757

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...