Leverpostei Skrevet 17. desember 2019 #1 Skrevet 17. desember 2019 De to eldste går på ulike barneskoler, og minste i barnehagen. Vanligvis går det greit, men nå i desember er det helt forbanna kaos. I tillegg til vanlig vintertøy, votter, luer og skift, skal de ha med seg nisseluer og forkle og syltetøyglass og pålegg og rødt tøy og hvite klær og en vedkubbe. Jeg skal på lysfest og Lucia (okei, den er grei å huske) og julefrokost og bakekveld. Jeg aner ikke hvem som skal ha med hva når. Vurderer å lage en standardutrustning til hvert barn, så er de klare for alle eventualiteter. Flere som glipper på den nisseluen av og til? 🙈
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2019 #2 Skrevet 17. desember 2019 Nei, jeg har stålkontroll på mine ungers hverdag Anonymkode: bd05a...bdb
Tøystykke Skrevet 17. desember 2019 #3 Skrevet 17. desember 2019 Lysfest😂 Hadde jeg glatt driti i, i hvert fall. Jeg har to unger og stort sett kontroll, men det hender det glipper. Har sett mange unger i bhg der foreldrene har glemt at det var den og den dagen idag...
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2019 #4 Skrevet 17. desember 2019 Det går som regel greit. Vi har en kaøender der vi skriver ting inn ettersom vi får beskjedene og så sjekker vi hver kveld for neste dag. Anonymkode: 09a47...a88
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2019 #5 Skrevet 17. desember 2019 Jeg har en unge i småskolen, og enda klarer jeg å rote litt 🙈 Men prøver å studere planene nøye og notere meg de dagene de skal noe spesielt. Går stort sett greit da. Anonymkode: 54d84...e17
Leverpostei Skrevet 17. desember 2019 Forfatter #6 Skrevet 17. desember 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, jeg har stålkontroll på mine ungers hverdag Anonymkode: bd05a...bdb Er du ironisk?
litekreativtbrukernavn Skrevet 17. desember 2019 #7 Skrevet 17. desember 2019 Vi har en tavle i gangen fra ukeplan, hvor vi prøver å skrive av ukeplanene vi får fra skole, Ifo og bhg hver søndag i tillegg til fritidsaktiviteter. Det hjelper oss mye, selv om vi også glipper nå og da Har to barn, bhg og barneskole. Julegaveønske kanskje? https://ukeplan.no/
Leverpostei Skrevet 17. desember 2019 Forfatter #8 Skrevet 17. desember 2019 7 minutter siden, Tøystykke skrev: Lysfest😂 Hadde jeg glatt driti i, i hvert fall. Jeg har to unger og stort sett kontroll, men det hender det glipper. Har sett mange unger i bhg der foreldrene har glemt at det var den og den dagen idag... Akkurat den er OBLIGATORISK 😂🙌🏻 Ja, jeg er nok ikke den eneste som bommer litt av og til. Heldigvis er de voksne i barnehagen supre på å hoste opp en nisseluer eller et par lånevotter.
Leverpostei Skrevet 17. desember 2019 Forfatter #9 Skrevet 17. desember 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en unge i småskolen, og enda klarer jeg å rote litt 🙈 Men prøver å studere planene nøye og notere meg de dagene de skal noe spesielt. Går stort sett greit da. Anonymkode: 54d84...e17 Ha ha, du aner ikke hva kaos er. Det hjelper litt at flere roter.
Leverpostei Skrevet 17. desember 2019 Forfatter #10 Skrevet 17. desember 2019 1 minutt siden, litekreativtbrukernavn skrev: Vi har en tavle i gangen fra ukeplan, hvor vi prøver å skrive av ukeplanene vi får fra skole, Ifo og bhg hver søndag i tillegg til fritidsaktiviteter. Det hjelper oss mye, selv om vi også glipper nå og da Har to barn, bhg og barneskole. Julegaveønske kanskje? https://ukeplan.no/ Det er nok veldig lurt, takk for tips! Litt av problemet er at all informasjon kommer på tre ulike plattformer, så det er nok ikke så dumt med en sånn tavle. Veldig kjedelig når eldste kommer på baking med en vedkubbe, eller når jeg sender yngste på nissefest utkledd som en betlehemsk sau.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2019 #11 Skrevet 17. desember 2019 Jeg er totalavhengig av min kalender. Stor filofax-type. Der skriver jeg ned ALT! Det som ikke står der, skjer ikke. Da går det stort sett greit. Sjekker hver søndag hva uken bringer. Skal et barn ha med leverpostei til julelunsj onsdag f eks skriver jeg "kjøp leverpostei" på tirsdagen. Hver kveld sjekker jeg planen for neste dag. Har forsøkt litt forskjellige systemer. Men for meg er dette det eneste som har fungert skikkelig. Anonymkode: 57d95...0ee
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2019 #12 Skrevet 17. desember 2019 Jeg synes at skole og barnehage griper for langt inn i ting som familien burde tatt seg av. Vi opplever at ting som vi i familien ønsket å kose oss med sammen, har de allerede gjort på skolen. Føler av og til at skolearrangement setter familien på sidelinjen. Fint for de som ikke har familie, men de fleste har jo det. Anonymkode: 3aa32...80a
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2019 #13 Skrevet 17. desember 2019 Jeg har fire barn på barneskolen. I tillegg til alt annet er det utviklingssamtaler og en haug bursdager i desember. Har faktisk fått med oss alt, bare surrer litt med hvor de forskjellige avslutningene skal være etc. Jeg har en månedskalender på kjøkkenet, pluss en stor ukestavle der alt føres inn på søndag. Hver gang vi får mail/beskjed om noe som skjer eller skal has med, skrives det inn i månedskalenderen og overføres til ukeplanen når uken kommer. tenker at med så mange MÅ man ha orden! Men i fjor glemte vi nissefest i barnehagen, og det var KRISE! Sånt skjer! Anonymkode: dc032...077
Leverpostei Skrevet 17. desember 2019 Forfatter #14 Skrevet 17. desember 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har fire barn på barneskolen. I tillegg til alt annet er det utviklingssamtaler og en haug bursdager i desember. Har faktisk fått med oss alt, bare surrer litt med hvor de forskjellige avslutningene skal være etc. Jeg har en månedskalender på kjøkkenet, pluss en stor ukestavle der alt føres inn på søndag. Hver gang vi får mail/beskjed om noe som skjer eller skal has med, skrives det inn i månedskalenderen og overføres til ukeplanen når uken kommer. tenker at med så mange MÅ man ha orden! Men i fjor glemte vi nissefest i barnehagen, og det var KRISE! Sånt skjer! Anonymkode: dc032...077 Det er nok et slikt system som må til, ja. Og det ER jo krise for barna når noe blir glemt. For meg er det nytt av året at de er i tre institusjoner, og det er nok en overgang. I fjor hadde jeg to i samme barnehage og én på skolen, og da var jo mange av arrangementene osv felles. Nå er det ingen kommunikasjon mellom de to skolene og barnehagen, og dermed mye som skjer samtidig.
litekreativtbrukernavn Skrevet 17. desember 2019 #15 Skrevet 17. desember 2019 21 minutter siden, Leverpostei skrev: Det er nok veldig lurt, takk for tips! Litt av problemet er at all informasjon kommer på tre ulike plattformer, så det er nok ikke så dumt med en sånn tavle. Veldig kjedelig når eldste kommer på baking med en vedkubbe, eller når jeg sender yngste på nissefest utkledd som en betlehemsk sau. He he ja, det er akkurat sånn her og... Noe info på epost, noe på lapper, noe via app. Noe får mannen min, noe får jeg. Filofax eller tlf har ikke fungert, fordi jeg glemmer i hverdagen. Så å ha det hengende synlig og samlet i gangen gjør at det er bokstavelig foran oss hver dag. Mer en en gang har jeg løftet blikket, idet vi tar på støvlene og sett "oi, i dag var det" ha på grønne klær dag i bhg ja"😂 så fått rasket med noen ekstra strømpebukser og en genser før vi løper ut døra. Eller sett det idet vi går opp for å legge oss at de skulle ha med pølser til turdag på Ifo, så en av oss kan takke kiwi for at de åpner kl 07 neste morgen 🤦♀️😅 Du er ikke alene om å føle på kaos 😉
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2019 #16 Skrevet 17. desember 2019 Jeg har fire barn, og desember og mai er definitivt de travleste månedene ja... Jeg har en sånn ukeskalender/familiekalender i whiteboard på kjøkkenet, den er helt gull altså, helt avhengig av den. Ungene får stort sett ukeplan på fredag, så søndag kveld føres neste uke opp på kalenderen. Det er jo de vanlige tingene som treninger, bursdager, tannlegetimer (har to med regulering) osv, og i tillegg kommer frisørtimer, kinoavtaler og pokkers oldemor i tillegg til alt som skjer med nisser, lucia, juleverksted osv. Det blir fullstendig kaos i hodet om alt skal huskes, så det skrives ned. Da kan skuldrene senkes og vi sjekker kalenderen hver dag for å vite hva som trengs neste dag. Anonymkode: 01b9d...4fa
Gjest Antarctica Skrevet 17. desember 2019 #17 Skrevet 17. desember 2019 Forstår deg godt, HI... Og ikke før er de blitt gamle nok til å selv huske forklær til bakestunden og paprika til julefrokosten og gymtøy til elev/lærer-turneringen i kanonball... og så blir de plutselig tenåringer og hjernen slutter å virke! Så da er det tilbake til lappesystem og kalendere og alarmer - og selv da er det så vidt de får med seg hodet.
Ariel83 Skrevet 17. desember 2019 #18 Skrevet 17. desember 2019 1 time siden, Leverpostei skrev: Det er nok veldig lurt, takk for tips! Litt av problemet er at all informasjon kommer på tre ulike plattformer, så det er nok ikke så dumt med en sånn tavle. Veldig kjedelig når eldste kommer på baking med en vedkubbe, eller når jeg sender yngste på nissefest utkledd som en betlehemsk sau. 🤣🤣🤣 Har ett barn i bhg og ett i barneskole, og det samme skjer stadig vekk her. Har begynt å rote fælt med datoer og hvem som skal hva/ha med hva nå i desember... 🤪 Tror jeg også må sjekke ut en sånn ukeplan.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2019 #19 Skrevet 17. desember 2019 Jeg har fire barn, og her har jeg og mannen synkronisert kalender på telefonene våre. Der skriver vi opp alt så snart vi får mail eller beskjed i skolens/barnehagens app/på Facebook eller en lapp i meldemappen osv. Vi sjekker hver kveld hva morgendagen bringer, og legger da nisselue etc i sekken. Det er sjelden vi glemmer et arrangement. Anonymkode: 71a52...448
amandine Skrevet 17. desember 2019 #20 Skrevet 17. desember 2019 En stor A4 Sjefskalender fra Staples holder orden. Å si at tre ungers opplegg er for mye til å holde orden burde fortelle deg at du må gi deg selv bedre oversikt. Det er virkelig ikke all verden, men uten oversikt er det umulig. Alle avtaler noteres i kalender med én gang, og hver søndag kveld sjekker vi at vi har kontroll. Nå er vår yngste (av 5) 12 og hjelper til, det samme har de andre gjort etterhvert. Skriv inn avslutninger, treninger, alle kamper må inn i starten av sesongen etc. En glemt tursekk på turdag er kanskje ikke noe stort problem for deg, men det er ikke moro å være liten og ikke ha det man trenger. Jeg synes dette egentlig er helt grunnleggende ansvar i oppfølgingen av barn, og det er ikke uoverkommelig.
Løvinna30 Skrevet 17. desember 2019 #21 Skrevet 17. desember 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, jeg har stålkontroll på mine ungers hverdag Anonymkode: bd05a...bdb Jeg også 😂🙏🏼
Gjest Antarctica Skrevet 17. desember 2019 #22 Skrevet 17. desember 2019 19 minutter siden, amandine skrev: En stor A4 Sjefskalender fra Staples holder orden. Å si at tre ungers opplegg er for mye til å holde orden burde fortelle deg at du må gi deg selv bedre oversikt. Det er virkelig ikke all verden, men uten oversikt er det umulig. Alle avtaler noteres i kalender med én gang, og hver søndag kveld sjekker vi at vi har kontroll. Nå er vår yngste (av 5) 12 og hjelper til, det samme har de andre gjort etterhvert. Skriv inn avslutninger, treninger, alle kamper må inn i starten av sesongen etc. En glemt tursekk på turdag er kanskje ikke noe stort problem for deg, men det er ikke moro å være liten og ikke ha det man trenger. Jeg synes dette egentlig er helt grunnleggende ansvar i oppfølgingen av barn, og det er ikke uoverkommelig. Grunnleggende ansvar i oppfølgingen av barn er vel heller å lære dem å følge timeplanen sin selv. Og ellers å være snill og raus mot andre, gi en pølse til ham som har glemt sine på turdagen, snakke fint til folk og anerkjenne at vi er ulike.
amandine Skrevet 17. desember 2019 #23 Skrevet 17. desember 2019 Akkurat nå, Pashla skrev: Grunnleggende ansvar i oppfølgingen av barn er vel heller å lære dem å følge timeplanen sin selv. Og ellers å være snill og raus mot andre, gi en pølse til ham som har glemt sine på turdagen, snakke fint til folk og anerkjenne at vi er ulike. Det var det jeg sa? Hvertfall det jeg mente når jeg skrev at VI sjekker hver søndag kveld og at ungene fyller inn selv så fort de er gamle nok. Å hjelpe og tilrettelegge og passe på for de yngste er voksnes jobb, synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2019 #24 Skrevet 17. desember 2019 Her får vi jo ukeplaner fra både skole og barnehage, så via den husker jeg på ting. Jeg bruker å være flink til å notere ting på kalenderen min på telefonen. Uten den hadde jeg ikke husket noe som helst! Jeg noterer meg det og gir beskjeder til mannen. Men det er mange morgener jeg har stått og tenkt.. var det ikke noe de skulle i dag? Og slengt med gymtøyet i siste liten. Hver søndag sjekker jeg kommende uke og hvis det er noen avtaler eller møter, så dobbeltsjekker jeg at jeg har ført opp riktig tidspunkt. Når vi flytter ønsker jeg meg en stor tavle hvor jeg kan skrive opp alle avtaler. Anonymkode: 1b29a...40a
Lessismore Skrevet 17. desember 2019 #25 Skrevet 17. desember 2019 2 timer siden, Leverpostei skrev: De to eldste går på ulike barneskoler, og minste i barnehagen. Vanligvis går det greit, men nå i desember er det helt forbanna kaos. I tillegg til vanlig vintertøy, votter, luer og skift, skal de ha med seg nisseluer og forkle og syltetøyglass og pålegg og rødt tøy og hvite klær og en vedkubbe. Jeg skal på lysfest og Lucia (okei, den er grei å huske) og julefrokost og bakekveld. Jeg aner ikke hvem som skal ha med hva når. Vurderer å lage en standardutrustning til hvert barn, så er de klare for alle eventualiteter. Flere som glipper på den nisseluen av og til? 🙈 Haha, akkurat det samme her! Fullstendig kaos.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå