Gå til innhold

33 er bare borte i Hammerfest


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror du at seriøse medier ikke driver med fake news du, da? 🤣

Anonymkode: c03aa...bb4

Jeg vet hvilke medier jeg stoler på og hvilke jeg ikke gir tre sure for, ja. 

Anonymkode: 1a8fb...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet hvilke medier jeg stoler på og hvilke jeg ikke gir tre sure for, ja. 

Anonymkode: 1a8fb...009

Så du bildet 1da la ut? Kikket du i det hele tatt på den?

Så du ikke at det har vært møter mellom kommunen og Fylkesmannen om alle disse barna som er forsvunnet?

Men la meg gjette - du tror selvfølgelig ikke på kommuner eller fylkesmenn heller...?

Anonymkode: b6096...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så du bildet 1da la ut? Kikket du i det hele tatt på den?

Så du ikke at det har vært møter mellom kommunen og Fylkesmannen om alle disse barna som er forsvunnet?

Men la meg gjette - du tror selvfølgelig ikke på kommuner eller fylkesmenn heller...?

Anonymkode: b6096...e0c

Oi, så dårlig du er til å gjette!

Anonymkode: 1a8fb...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi, så dårlig du er til å gjette!

Anonymkode: 1a8fb...009

Men du tror jo ikke på en liten "lokalblekke" har du tidlig uttalt. Nå får du bekreftet at både kommune og Fylkesmann er på saken - tror du da på saken?

Anonymkode: b6096...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet hvilke medier jeg stoler på og hvilke jeg ikke gir tre sure for, ja. 

Anonymkode: 1a8fb...009

Stoler du på NRK, eller benekter du dette forsatt?

https://www.nrk.no/finnmark/33-barn-forsvunnet_-frykter-kjonnslemlestelse-1.14820333

– Det er dramatisk når man oppdager at antallet er så stort som 33, sier Bodil Nergård, virksomhetsleder for barnevernet i Hammerfest.

– I og med at det er så mange fra Somalia, har vi også en frykt for at kjønnslemlestelse skal foregå.

Det ble avdekket i januar, da Integrerings- og mangfoldsdirektoratet ble koblet inn i saken. Formannskapet i Hammerfest ble orientert for et par uker siden, og torsdag stilte kommunalsjef for oppvekst og kultur Arve Paulsen for å informere kommunestyret.

Nergård mener de har god kontroll på omkring halvparten av barna.

– I enkelte kulturer er kjønnslemlestelse vanlig. Man har ikke tatt inn over seg at det er forbudt i Norge, og da reiser man til hjemlandet hvor det fortsatt er lovlig å gjøre det.

Tvangsekteskap er også en bekymring for de litt eldre barna.

Noen av familiene har vært i kontakt med barnevernet tidligere, og ser ut til å forlate Norge av frykt for hva barnevernet kan gjøre i neste omgang.

Anonymkode: 613a9...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oi, så dårlig du er til å gjette!

Anonymkode: 1a8fb...009

Nå ble det stille fra deg ja.

Anonymkode: 613a9...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Stoler du på NRK, eller benekter du dette forsatt?

https://www.nrk.no/finnmark/33-barn-forsvunnet_-frykter-kjonnslemlestelse-1.14820333

– Det er dramatisk når man oppdager at antallet er så stort som 33, sier Bodil Nergård, virksomhetsleder for barnevernet i Hammerfest.

– I og med at det er så mange fra Somalia, har vi også en frykt for at kjønnslemlestelse skal foregå.

Det ble avdekket i januar, da Integrerings- og mangfoldsdirektoratet ble koblet inn i saken. Formannskapet i Hammerfest ble orientert for et par uker siden, og torsdag stilte kommunalsjef for oppvekst og kultur Arve Paulsen for å informere kommunestyret.

Nergård mener de har god kontroll på omkring halvparten av barna.

– I enkelte kulturer er kjønnslemlestelse vanlig. Man har ikke tatt inn over seg at det er forbudt i Norge, og da reiser man til hjemlandet hvor det fortsatt er lovlig å gjøre det.

Tvangsekteskap er også en bekymring for de litt eldre barna.

Noen av familiene har vært i kontakt med barnevernet tidligere, og ser ut til å forlate Norge av frykt for hva barnevernet kan gjøre i neste omgang.

Anonymkode: 613a9...da1

Det er tydelig at barn i Norge trenger et langt sterkere rettsvern. Det er snakk om at flere av barna kan ha blitt utsatt for kjønnslemlestelse, tvangsekteskap eller ekstreme koranskoler med vold.

Her bør Norge jobbe ikke bare med egne lover, men også få internasjonale lover som kan beskytte barn bedre!

(Agent 009 sliter nok med ettervirkningene etter fallet - den gode hesten hennes var nok langt høyere enn hun trodde ;) )

Anonymkode: b6096...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men du tror jo ikke på en liten "lokalblekke" har du tidlig uttalt. Nå får du bekreftet at både kommune og Fylkesmann er på saken - tror du da på saken?

Anonymkode: b6096...e0c

Nå skrev hun vel «Ja, inntil dennsaken er bekreftet av seriøse medier anser jeg det som fake news.». Skal ikke uttale meg på hennes vegne, men mulig hun ser på NRK som seriøs (i alle fall mer enn Reset og Document). Da er det bekreftet av en mer seriøs agent, og saken stiller seg annerledes. Klippet som ble lagt ut kom også etter kommentaren. Der er sunt å ha en dose skepsis til populistisk, brunsttipet media, og det er ingen skam i å ønske mer troverdige kilder før en gjør seg opp en mening. 

Anonymkode: 29747...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå skrev hun vel «Ja, inntil dennsaken er bekreftet av seriøse medier anser jeg det som fake news.». Skal ikke uttale meg på hennes vegne, men mulig hun ser på NRK som seriøs (i alle fall mer enn Reset og Document). Da er det bekreftet av en mer seriøs agent, og saken stiller seg annerledes. Klippet som ble lagt ut kom også etter kommentaren. Der er sunt å ha en dose skepsis til populistisk, brunsttipet media, og det er ingen skam i å ønske mer troverdige kilder før en gjør seg opp en mening. 

Anonymkode: 29747...9f9

Hi refererte til en lokalavis som igjen refererte fra et møte i formannsskapsrådet i Hammerfest kommune. Og det var der gjengitt hva rådmannen i Hammerfest kommune hadde uttalt om saken.

Likevel velger lille agent 009 å kalle det for "drittmedia" og sier videre "At en journalist i ei lita lokalblekke har dårlig vurderingsevne er ikke akkurat et bevis!" Når kommunens representaner har hatt problemet oppe i et formelt møte, etter at det er gjort undersøkleser i saken, da sier det seg selv at det er hold i saken - og ikke noe en overivrig journalist dikter opp.

For enhver som følger gode og uavhengige medier burde ikke denne saken komme som en overraskelse, da det er ganske allment kjent at dette er noe som stadig skjer barn i Norge med utenlandske foreldre fra visse kulturer/land. Det som er uvanligst i denne saken er at det er så mange barn fra et relativt lite miljø som har forsvunnet. Hadde saken skjedd i en kommune på det sentrale østlandet ville også de store mediehusene ha kastet seg over saken i langt større grad enn de har gjort til nå med denne saken. Det er en kjent sak at mange viktige saker fra utkantnorge ikke får på langt nær den oppmerksomheten alvorlighetsgraden i sakene burde tilsagt at de fikk.

Om 009 fulgte de mediene hun selv sier hun følger og har tillit til, da ville hun ha visst disse tingene. Hun ville også ha visst at for en lokalavis å dikte opp en usannsynlig historie om et falskt formannsskapsmøte, falske uttalelser fra kommunens rådmann... det er slikt som bare ikke skjer. Saken ville ikke blitt tatt opp på formelt plan i kommunen om det ikke var hold i opplysningene.

His kilder var troverdige fra første innlegg.

Anonymkode: b6096...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2019 den 22.11, Anonym bruker skrev:

Dette tror jeg absolutt ingen ting på! Politiet uttaler seg ikke på denne måten, og definitivt ikke til disse kanalene. Inntil politiet holder en pressekonferanse for seriøse medier om en så ekstremt alvorlig sak anser jeg det for fake news!

Anonymkode: 1a8fb...009

Du må gjerne vise til saker hvor HRS forfalsker intervjuer.

Anonymkode: 613a9...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er man plutselig så sjokkert av dette??

flere tusen barn antas å være sendt ut av landet i løpet av det siste 10-året. Og roper man plutselig  høyt Av 33 barn??

Ja, selvfølgelig er det grusomt at man ikje har stoppet dette. Men plutselig sjokkert burde man neppe bli. Det har vært en mengde rapporter fra fagmiljøene, barnevernet og media iallfall siden midten av 2000-tallet. Dette er ikke noe som PLUTSELIG skjedde i 2019....

Anonymkode: 5dc9a...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2019 den 21.02, Anonym bruker skrev:

Det var under formannskapsmøte i Hammerfest i forrige uke at det kom fram at ingen vet hvor 33 somaliske barn, som bodde i Hammerfest, har blitt av. 33 somaliske barn i alderen 1 til 12 år som alle er norske statsborgere har alts¨forsvunnet fra en liten by i Nord-Norge.

Det går halvannet år. Kommunen i Hammerfest vet at barna ble flydd til Dubai. Men aner ikke hvor de er nå, hvordan de har det, eller hva de skal gjøre. 

«Dette er noe vi må være oppmerksom på, sier rådmann Leif Vidar Olsen, men erkjenner at kommunen ikke kan finne ut hvor disse 33 barna er og om de har det bra der de er i dag.»

Skal man gjøre noe med dette, eller bare la ting gå sin gang?

https://hammerfestingen.no/33-barn-er-borte/

 

Anonymkode: 613a9...da1

Det er helt grusomt.

Det samme skjedde med nabojente her i Oslo, jeg var i kontakt med advokat og flere for å finne ut om barn har noen rettigheter når foreldrene velger å sende dem ut av landet og det er visst lite eller ingenting de kan gjøre etter lovverket per i dag 😥

Anonymkode: aa9e9...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er man plutselig så sjokkert av dette??

flere tusen barn antas å være sendt ut av landet i løpet av det siste 10-året. Og roper man plutselig  høyt Av 33 barn??

 

Kanskje forde det skjedde i det little tettstedet Hammerfest, med ca 200 somaliere. Da blir det ganske mange.

Anonymkode: 613a9...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...