Gå til innhold

33 er bare borte i Hammerfest


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det var under formannskapsmøte i Hammerfest i forrige uke at det kom fram at ingen vet hvor 33 somaliske barn, som bodde i Hammerfest, har blitt av. 33 somaliske barn i alderen 1 til 12 år som alle er norske statsborgere har alts¨forsvunnet fra en liten by i Nord-Norge.

Det går halvannet år. Kommunen i Hammerfest vet at barna ble flydd til Dubai. Men aner ikke hvor de er nå, hvordan de har det, eller hva de skal gjøre. 

«Dette er noe vi må være oppmerksom på, sier rådmann Leif Vidar Olsen, men erkjenner at kommunen ikke kan finne ut hvor disse 33 barna er og om de har det bra der de er i dag.»

Skal man gjøre noe med dette, eller bare la ting gå sin gang?

https://hammerfestingen.no/33-barn-er-borte/

 

Anonymkode: 613a9...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får ikke lest artikkelen, er for abonnenter.

Men dette høres jo ganske vilt ut. Barna har jo rettigheter, også etter internasjonale lover. Hvorfor ble de flydd til Duba?

Og hvis det har skjedd så mange et så lite sted, da kan man jo bare frykte hvor mange andre barn som er utsatt for lignende?

Anonymkode: b6096...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Får ikke lest artikkelen, er for abonnenter.

Men dette høres jo ganske vilt ut. Barna har jo rettigheter, også etter internasjonale lover. Hvorfor ble de flydd til Duba?

 

Sannsynlig vis sendt via Dubay til koranskole i Somalia.

Anonymkode: 613a9...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Tenk på alt det grusomme disse barna kan bli utsatt for. Noen må ha ansvaret for å passe på dem. 1-12 år! Det er jo helt vilt! Håper det settes inn store ressurser for å finne dem og hente dem hjem. 

Anonymkode: 29747...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sannsynlig vis sendt via Dubay til koranskole i Somalia.

Anonymkode: 613a9...da1

Er dette som har foreldre i Norge?

I så fall bør jo disse straffeforfølges! I slike tilfeller bør man stille krav for foreldrenes fortsatte opphold i Norge at de henter barna tilbake til Norge.

Anonymkode: b6096...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg googler det kommer det kun opp link til reset og document. Er dette reelle opplysninger? Rart det ikke tas opp av seriøs media.

Anonymkode: 29747...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare på den skolen jeg jobber på har  6 barn blitt borte etter juleferie, sommerferie og vinterferie. 
 I 2018 og 2019. 
det blir ikke gjort  noen ting. Det er foreldrene som har sendt de til Somalia for å å gå på  skole . 

Anonymkode: 8ea54...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Når jeg googler det kommer det kun opp link til reset og document. Er dette reelle opplysninger? Rart det ikke tas opp av seriøs media.

Anonymkode: 29747...9f9

Innvandrertjenesten i Hammerfest, Barnevernet og Politiet bekrefter dette, og har uttalt seg til rights.no (de har neppe fabrikkert hele historien?). Ingen vil ta noe ansvar for dette.

Rights skriver: Ifølge våre kilder er de fleste av disse 33 barna født i Norge (norskfødte med innvandrerforeldre), og disse er i alle fall norske statsborgere, og i aldersgruppen 1-12 år. De skal ikke ha kommet tilbake til barnehage eller skole etter sommerferien. Noen av disse barna skal også være sammen med sin mor, mens far er tilbake i Hammerfest.

 

Anonymkode: 613a9...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare på den skolen jeg jobber på har  6 barn blitt borte etter juleferie, sommerferie og vinterferie. 
 I 2018 og 2019. 
det blir ikke gjort  noen ting. Det er foreldrene som har sendt de til Somalia for å å gå på  skole . 

Anonymkode: 8ea54...8ac

Hvoran påvirker dette integreringen?

Anonymkode: 613a9...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Innvandrertjenesten i Hammerfest, Barnevernet og Politiet bekrefter dette, og har uttalt seg til rights.no (de har neppe fabrikkert hele historien?). Ingen vil ta noe ansvar for dette.

Rights skriver: Ifølge våre kilder er de fleste av disse 33 barna født i Norge (norskfødte med innvandrerforeldre), og disse er i alle fall norske statsborgere, og i aldersgruppen 1-12 år. De skal ikke ha kommet tilbake til barnehage eller skole etter sommerferien. Noen av disse barna skal også være sammen med sin mor, mens far er tilbake i Hammerfest.

 

Anonymkode: 613a9...da1

Jeg ville ikke stolt på dette hvis det kun er Rights og/eller Document som skriver om det. De fabrikkerer dessverre mye, tar ting ut av kontekst, hauser ting opp osv. Dersom dette var reelt, ville de vanlige avisene skrevet om det. Dette er jo en problemstilling de vanlige avisene skriver om jevnlig.

Hvis barna nå bor i Somalia med sin mor, så er det uansett ikke så mye man kan gjøre. Mor har jo rett til å flytte tilbake til Somalia med barna sine. Selv om jeg ikke ville gjort det selv.

Anonymkode: 302af...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville ikke stolt på dette hvis det kun er Rights og/eller Document som skriver om det. De fabrikkerer dessverre mye, tar ting ut av kontekst, hauser ting opp osv. Dersom dette var reelt, ville de vanlige avisene skrevet om det.

 

Det er jeg ikke så sikker på. Det er ofte alternativmedia er først til å grave opp ting. Og Hammerfest-lokalavisen var den som skrev om det først. Men det er mulig at det er så vanlig at resten av media ikke gidder ta det opp.

Anonymkode: 613a9...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg absolutt ingen ting på! Politiet uttaler seg ikke på denne måten, og definitivt ikke til disse kanalene. Inntil politiet holder en pressekonferanse for seriøse medier om en så ekstremt alvorlig sak anser jeg det for fake news!

Anonymkode: 1a8fb...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette tror jeg absolutt ingen ting på! Politiet uttaler seg ikke på denne måten, og definitivt ikke til disse kanalene. Inntil politiet holder en pressekonferanse for seriøse medier om en så ekstremt alvorlig sak anser jeg det for fake news!

Anonymkode: 1a8fb...009

Nå er du bare konspiratorisk. Er lokalavisa Hammerfestingen også fake news?

Anonymkode: 613a9...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nå er du bare konspiratorisk. Er lokalavisa Hammerfestingen også fake news?

Anonymkode: 613a9...da1

Konspiratorisk? Fordi jeg ikke sluker rått nyheten om at 33 norske barn har forsvunnet fra en liten by, og det bare er drittmedier som melder om det? Kan ikke lese betalingsartikkelen, men tror uansett ikke på en slik nyhet før politiet varsler den til uavhengige, riksdekkende medier. 

Anonymkode: 1a8fb...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Konspiratorisk? Fordi jeg ikke sluker rått nyheten om at 33 norske barn har forsvunnet fra en liten by, og det bare er drittmedier som melder om det?

Ja.

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke lese betalingsartikkelen,

Kanskje du skulle betale for å lese den da. Eventuelt ringe til politiet eller barnevernet  i Hammerfest for å få det bekreftet. Saken skal forøvrig tas opp på kommunestyremøte i morgen. Fake news du liksom. Ja, du er konspiratorisk.

Anonymkode: 613a9...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja.

Kanskje du skulle betale for å lese den da. Eventuelt ringe til politiet eller barnevernet  i Hammerfest for å få det bekreftet. Saken skal forøvrig tas opp på kommunestyremøte i morgen. Fake news du liksom. Ja, du er konspiratorisk.

Anonymkode: 613a9...da1

Ja, inntil denne saken er bekreftet av seriøse medier anser jeg det som fake news. At en journalist i ei lita lokalblekke har dårlig vurderingsevne er ikke akkurat et bevis!

Anonymkode: 1a8fb...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdater gjerne etter det har vært opp i komm.styret, Hi.

Vil tro det også kommer i nasjonale medier snart.

At sånt skjer er jo noe alle vet. Jeg blir ikke forundret om det også kan være et uforholdsmessig høyt antall barn som sendes ut i visse miljøer der de ofte grupperer seg og ikke integrerer seg godt nok. Det kan være mye press innad i slike grupper.

Anonymkode: b6096...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i både barneverntjenesten og nå i NAV. Dette skjer hele tiden! Det er IKKE fake news! 

Somaliske barn blir sendt vekk av ulike årsaker. 

1. Svært store barnefamilier. Mange har opptil 8-12 barn. De har ikke plass i leiligheten til barnet. Barnet kan i tillegg være opprørsk og blir ofte sendt til slektninger i Dubai, Somalia, Etiopia osv. for å bli disiplinert.

2. Foreldrene har liten tiltro og kjennskap til norsk skole og vil at barna skal få muslimsk/somalisk kulturell skole- oppdragelse. Mange barn blir sendt vekk i perioder på 2-5 år. Så kommer de tilbake med store hull i skolesammenheng, har nesten glemt det norske språket, og havner lett i et dårlig miljø som tenåring. 

Helt forferdelig, men ikke glem at Somalia er et svært fattig land med en stor andel analfabeter. Mange vet ikke bedre kan du si. De handler ut fra sitt kulturelle ståsted.

Anonymkode: 304ac...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har jobbet i både barneverntjenesten og nå i NAV. Dette skjer hele tiden! Det er IKKE fake news! 

Somaliske barn blir sendt vekk av ulike årsaker. 

1. Svært store barnefamilier. Mange har opptil 8-12 barn. De har ikke plass i leiligheten til barnet. Barnet kan i tillegg være opprørsk og blir ofte sendt til slektninger i Dubai, Somalia, Etiopia osv. for å bli disiplinert.

2. Foreldrene har liten tiltro og kjennskap til norsk skole og vil at barna skal få muslimsk/somalisk kulturell skole- oppdragelse. Mange barn blir sendt vekk i perioder på 2-5 år. Så kommer de tilbake med store hull i skolesammenheng, har nesten glemt det norske språket, og havner lett i et dårlig miljø som tenåring. 

Helt forferdelig, men ikke glem at Somalia er et svært fattig land med en stor andel analfabeter. Mange vet ikke bedre kan du si. De handler ut fra sitt kulturelle ståsted.

Anonymkode: 304ac...2fa

Hvis de er norske statsborgere, er de ikke somaliske barn.

Anonymkode: 1a8fb...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, inntil denne saken er bekreftet av seriøse medier anser jeg det som fake news. At en journalist i ei lita lokalblekke har dårlig vurderingsevne er ikke akkurat et bevis!

Anonymkode: 1a8fb...009

Tror du at seriøse medier ikke driver med fake news du, da? 🤣

Anonymkode: c03aa...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at somaliere i Norge vil fortsette å leve etter sin elendige kultur, men bo i Norge for å få betalt for dette. Og nå er det 50 000 somaliere i Norge...

Anonymkode: af645...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, inntil denne saken er bekreftet av seriøse medier anser jeg det som fake news. At en journalist i ei lita lokalblekke har dårlig vurderingsevne er ikke akkurat et bevis!

Anonymkode: 1a8fb...009

Du er bare naiv.

image.thumb.png.863a85e966de5702d814bb8b255f5d51.png

Anonymkode: 613a9...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta bort all støtte som overgangstønad, barnetrygd og kontantstøtte om en familie sender bort barnet sitt på den måten så blir det fort slutt på dette. Det er jo også dessverre slik at det mange fra Somalia er de som er minst integrert i Norge, både når det gjelder språk og arbeidsliv. 

Anonymkode: 69e96...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...