Gå til innhold

Ang faddere....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På 12.12.2019 den 20.04, Anonym bruker skrev:

Da tar barnevernet ansvar for barna. Og de plasseres i en fosterfamilie. Sammen eller hver for seg. Noen ganger er slektninger fosterfamilie. Men du kan ikke planlegge med å dø (før du blir gammel. Planlegg livet! 

Anonymkode: 34ec8...181

Det var fint sagt, planlegg livet 😃 ja du har så rett i det.

Hi

Anonymkode: 3f3cf...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 12.12.2019 den 20.31, Anonym bruker skrev:

Hvorfor bryr du deg om hva andre gjør? Er der så viktig for seg at folk gjør ting slik DU oppfatter at det skal gjøres? 
 

Jeg oppdrar ingen andre barn enn mine egne. Foreldrene til mine fadderbarn oppdrar disse to barna. Jeg er der for barna på mange måter og bidrar til at de blir bra mennesker på mange vis. Jeg kan dog love deg at jeg er mer involvert i disse barnas liv enn svært mange andre faddere, som aldri ser sine fadderbarn etter dåpsdagen, og kun sender gave i posten til jul og bursdag. 
 

Den delen av den norske befolkning som faktisk tror på Gud og Jesus, og som aktivt går inn for å oppdra sine egne eller andres barn i den kristne tro er svært liten. Og av de som velger å døpe barna sine i kirken er det definitivt få som gjør det av annen grunn enn tradisjon. Å påstå noe annet er i beste fall naivt. Så det mest betimelige spørsmålet her er ikke hvorfor folk velger å bli faddere selv om de ikke er kristne selv, men snarer hvorfor så mange velger å døpe barna sine når de ikke er kristne. 

Anonymkode: d4329...9df

Jøss, du var da voldsomt hissig. Hva får deg til å tro at jeg bryr meg så mye om hva andre gjør? Jeg deltar i en meningsutveksling på lik linje som deg. Og ja, jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor ikke-kristne skal døpe barna sine eller være faddere (altså love å hjelpe foreldrene med å oppdra barn i den kristne tro.

Hvorfor bryr det deg så mye hva jeg mener?

Anonymkode: 61803...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2019 den 7.32, Anonym bruker skrev:

Faddere har ingenting med dette å gjøre. Mitt barn er ikke døpt og har ikke faddere.

Vi har skrevet en viljeserklæring om at vi ønsker at barnet vårt skal bo hos søsteren min dersom vi begge dør. Det er ikke gitt at det blir sånn, men med mindre hun blir vurdert som uegnet vil det sannsynligvis bli tatt hensyn til. Barnet vårt er stort nok til å bli hørt og ønsker det selv (han har spurt hva som skjer med ham hvis vi dør), og familiene på begge sider er informert, så ingen andre kommer til å kreve omsorgen. Det øker sjansene for at det blir sånn vi ønsker. Det er også en fordel om viljeserklæringen er begrunnet, samt signert av begge foreldre.

Anonymkode: a44c5...73a

Herregud. 

Her i gården ville familiene på begge sider ha ledd seg fillete og trodd at vi hadde rablet hvis vi hadde informert dem om at "vi har skrevet en viljeserklæring i tilfelle vi begge dør, sånn at ingen av dere skal kreve omsorgen for vårt barn."

Anonymkode: ccb2b...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Herregud. 

Her i gården ville familiene på begge sider ha ledd seg fillete og trodd at vi hadde rablet hvis vi hadde informert dem om at "vi har skrevet en viljeserklæring i tilfelle vi begge dør, sånn at ingen av dere skal kreve omsorgen for vårt barn."

Anonymkode: ccb2b...bc6

Men noen av oss har ikke idioter til familie. 

Anonymkode: 2a0f0...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2019 den 22.03, Anonym bruker skrev:

Akkurat. Hva om barnet ikke skal døpes?

Hi

Anonymkode: 3f3cf...c07

Vi har hatt navnefest og under denne har vi foreldre og de valgte signert en vergeavtale som vi alle har en kopi av. Der står alle oppgavene en verge for barnet har, feks dersom en eller begge foreldre skulle gå bort.

På 12.12.2019 den 11.23, Anonym bruker skrev:

Litt merkelig å spørre noen som har meldt seg ut av kirken å være faddere i barndåpen?

Anonymkode: 73a50...7b7

Hvorfor det? Det finnes flere kristne samfunn enn den norske kirke å være medlem av. Jeg har aldri vært medlem av statskirken/den norske kirke. Men det betyr ikke at jeg har meldt meg ut eller ikke er medlem av et annet kristent felleskap

På 12.12.2019 den 11.25, Anonym bruker skrev:

Like merkelig som at noen faktisk sier ja til å være fadder uten selv å være medlem av kirken... Jeg skjønner det ikke.

Anonymkode: c9f73...471

Man kan være kristen uten å være medlem av kirken. Finnes mange forskjellige kristne retninger her i Norge.

På 12.12.2019 den 13.48, Anonym bruker skrev:

Det som skiller DNK fra ikke-kristne som er snille og greie (ref. «de kristne verdiene») er vel nettopp troen på Gud og Jesus som menneskets frelser. Å ikke tro på Gud og Jesus, men likevel si seg villig til å oppdra et barn i den kristne tro, er jo bare tøysete. Hvorfor ikke bare la være? Hva trenger man kirka til hvis man ikke er religiøs?

Anonymkode: 61803...714

Må man være medlem av den norske kirke for å være kristen? Hva med salemkirken, filadelfiakirken, hillsongkirken osv? Er de ikke kristne de da?

Anonymkode: f328a...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi har hatt navnefest og under denne har vi foreldre og de valgte signert en vergeavtale som vi alle har en kopi av. Der står alle oppgavene en verge for barnet har, feks dersom en eller begge foreldre skulle gå bort.

Hvorfor det? Det finnes flere kristne samfunn enn den norske kirke å være medlem av. Jeg har aldri vært medlem av statskirken/den norske kirke. Men det betyr ikke at jeg har meldt meg ut eller ikke er medlem av et annet kristent felleskap

Man kan være kristen uten å være medlem av kirken. Finnes mange forskjellige kristne retninger her i Norge.

Må man være medlem av den norske kirke for å være kristen? Hva med salemkirken, filadelfiakirken, hillsongkirken osv? Er de ikke kristne de da?

Anonymkode: f328a...85c

Jeg tror du forsto at jeg mente de som ikke er kristne. For å være mer tydelig: det er rart å ville følge en religiøs skikk, som f.eks. dåp, når man ikke er religiøs.

Anonymkode: 61803...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror du forsto at jeg mente de som ikke er kristne. For å være mer tydelig: det er rart å ville følge en religiøs skikk, som f.eks. dåp, når man ikke er religiøs.

Anonymkode: 61803...714

Rart å følge den særesligiøse skikken jul også om man ikke er religiøs?

Anonymkode: f328a...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rart å følge den særesligiøse skikken jul også om man ikke er religiøs?

Anonymkode: f328a...85c

Nei det synes jeg ikke, jula er ikke lenger en religiøs høytid for de fleste av oss. Å stå foran prest, familie og andre vitner og gi løfte om at man skal oppdra barnet i den kristne tro, uten å være kristen, og uten å ha planer om å oppdra barnet i den kristne tro, det er i en heeeelt annen liga enn å spise ribbe og bytte gaver. 

Har DU noen formening om hvorfor så mange står i kirka og juger om disse tingene?

Anonymkode: 61803...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det synes jeg ikke, jula er ikke lenger en religiøs høytid for de fleste av oss. Å stå foran prest, familie og andre vitner og gi løfte om at man skal oppdra barnet i den kristne tro, uten å være kristen, og uten å ha planer om å oppdra barnet i den kristne tro, det er i en heeeelt annen liga enn å spise ribbe og bytte gaver. 

Har DU noen formening om hvorfor så mange står i kirka og juger om disse tingene?

Anonymkode: 61803...714

Fordi det ikke er en religiøs oppgave for de fleste. Tror du de fleste som døper barna sine forventer at fadderen skal oppdra barnet i kristen tro? 
Hvorfor feirer vi jul? Hvorfor døper vi barn? Tradisjoner begge deler.

Anonymkode: f328a...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi det ikke er en religiøs oppgave for de fleste. Tror du de fleste som døper barna sine forventer at fadderen skal oppdra barnet i kristen tro? 
Hvorfor feirer vi jul? Hvorfor døper vi barn? Tradisjoner begge deler.

Anonymkode: f328a...85c

Vel jeg er uenig. Jul er noe vi feirer hvert år. Dåp gjør vi kun én gang, og det er ikke den samme spenningen og de gode følelsene knytta til barnedåp. Strengt tatt synes vel de fleste dette er ganske kjedelig og.

Dåpen handler om kun én eneste ting: å markere at barnet skal vokse opp som Guds barn, i den kristne tro. At noen gjennomfører en barnedåp uten å tro på Gud klarer jeg bare ikke å fatte. Hvorfor er det greit å stå slik å juge? Det finnes jo alternativer hvis man på død og liv må markere at man har fått barn med noe annet enn en hyggelig feiring med familie og venner. 

Anonymkode: 61803...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

har hatt navnefest og under denne har vi foreldre og de valgte signert en vergeavtale som vi alle har en kopi av.

Det var smart 👍

Hi

Anonymkode: 3f3cf...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...