Gå til innhold

Ang faddere....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Holder det at man velger den og den personen som fadder eller må man gjennom en høytidelig prosess? Samt få dette skrevet ned et sted?

Anonymkode: 3f3cf...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man velger og skriver dette opp på skjema til kirken(får et skjema i forkant av dåpen som skal fylles ut)

Anonymkode: 3533a...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen høytidelig prosess, men det skrives ned i kirken og  fadderne får et ark hvor det står hva "pliktene" deres er.

Anonymkode: c9f73...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat. Hva om barnet ikke skal døpes?

Hi

Anonymkode: 3f3cf...c07

Trenger vel ikke fadder da.... 

Anonymkode: 88a25...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat. Hva om barnet ikke skal døpes?

Hi

Anonymkode: 3f3cf...c07

Da er det ikke vanlig med faddere. Hvorfor tenker du at barnet skal ha faddere, hvis det ikke skal døpes?

Vi hadde navnefest for våre barn, og HEF har ikke faddere. Man kan sikkert velge å ha det likevel ... Men det gjorde ikke vi.

Anonymkode: cfbcd...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat. Hva om barnet ikke skal døpes?

Hi

Anonymkode: 3f3cf...c07

Et barn som ikke døpes har jo ikke faddere heller... 

Oppgaven til en fadder er å hjelpe foreldrene å oppdra barnet i den kristne tro, har ikke behov for det når du velger å ikke døpe 

Anonymkode: c9f73...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Holder det at man velger den og den personen som fadder eller må man gjennom en høytidelig prosess? Samt få dette skrevet ned et sted?

Anonymkode: 3f3cf...c07

Fadder til dåp skal være medlem av det kirkesamfunnet du døper barnet inn i. Og du må så klart si til presten hva fadderne heter.

 

Anonymkode: ccb2b...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Fadder til dåp skal være medlem av det kirkesamfunnet du døper barnet inn i.

 

Anonymkode: ccb2b...bc6

Det stemmer ikke. Min datter har en fadder som inneber medlem av den norske kirke.

Anonymkode: 7ffb7...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Et barn som ikke døpes har jo ikke faddere heller... 

Oppgaven til en fadder er å hjelpe foreldrene å oppdra barnet i den kristne tro, har ikke behov for det når du velger å ikke døpe 

Anonymkode: c9f73...471

Skjønner, da trenger ikke barnet fadder.

Nå spør jeg sikkert dumt men hva hvis begge foreldre plutselig dør? Hvem tar seg av barnet da? Kan man "velge" hvem man ønsker å ha som omsorgsperson i tilfelle det verste skulle skje? Er jeg den eneste som tenker slik? Hva som vil skje dersom jeg og mannen min plutselig skulle omkomme i en bilulykke?

Hi

Anonymkode: 3f3cf...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner, da trenger ikke barnet fadder.

Nå spør jeg sikkert dumt men hva hvis begge foreldre plutselig dør? Hvem tar seg av barnet da? Kan man "velge" hvem man ønsker å ha som omsorgsperson i tilfelle det verste skulle skje? Er jeg den eneste som tenker slik? Hva som vil skje dersom jeg og mannen min plutselig skulle omkomme i en bilulykke?

Hi

Anonymkode: 3f3cf...c07

Det er ikke sånn at de som er faddere overtar barnet hvis foreldrene dør. 

Anonymkode: ed932...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner, da trenger ikke barnet fadder.

Nå spør jeg sikkert dumt men hva hvis begge foreldre plutselig dør? Hvem tar seg av barnet da? Kan man "velge" hvem man ønsker å ha som omsorgsperson i tilfelle det verste skulle skje? Er jeg den eneste som tenker slik? Hva som vil skje dersom jeg og mannen min plutselig skulle omkomme i en bilulykke?

Hi

Anonymkode: 3f3cf...c07

Fadderne har ingen slike oppgaver, det var i riktig gamle dager det var sånn 

I dag er det barnevernet sin oppgave å finne et sted for barna å vokse opp om begge foreldrene dør. De leter selvfølgelig først i barnas storfamilie, snakker med besteforeldre, tanter og onkler, er det noen som kunne tenke seg å bli fosterforekdre til de foreldreløse barns. 

Finner de ingen i familien må de finne noen utenfor familien, men det er altså barnevernet som tar denne jobben, ikke kirken. 

Anonymkode: c9f73...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner, da trenger ikke barnet fadder.

Nå spør jeg sikkert dumt men hva hvis begge foreldre plutselig dør? Hvem tar seg av barnet da? Kan man "velge" hvem man ønsker å ha som omsorgsperson i tilfelle det verste skulle skje? Er jeg den eneste som tenker slik? Hva som vil skje dersom jeg og mannen min plutselig skulle omkomme i en bilulykke?

Hi

Anonymkode: 3f3cf...c07

Faddere har ingenting med dette å gjøre. Mitt barn er ikke døpt og har ikke faddere.

Vi har skrevet en viljeserklæring om at vi ønsker at barnet vårt skal bo hos søsteren min dersom vi begge dør. Det er ikke gitt at det blir sånn, men med mindre hun blir vurdert som uegnet vil det sannsynligvis bli tatt hensyn til. Barnet vårt er stort nok til å bli hørt og ønsker det selv (han har spurt hva som skjer med ham hvis vi dør), og familiene på begge sider er informert, så ingen andre kommer til å kreve omsorgen. Det øker sjansene for at det blir sånn vi ønsker. Det er også en fordel om viljeserklæringen er begrunnet, samt signert av begge foreldre.

Anonymkode: a44c5...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Faddere har ingenting med dette å gjøre. Mitt barn er ikke døpt og har ikke faddere.

Vi har skrevet en viljeserklæring om at vi ønsker at barnet vårt skal bo hos søsteren min dersom vi begge dør. Det er ikke gitt at det blir sånn, men med mindre hun blir vurdert som uegnet vil det sannsynligvis bli tatt hensyn til. Barnet vårt er stort nok til å bli hørt og ønsker det selv (han har spurt hva som skjer med ham hvis vi dør), og familiene på begge sider er informert, så ingen andre kommer til å kreve omsorgen. Det øker sjansene for at det blir sånn vi ønsker. Det er også en fordel om viljeserklæringen er begrunnet, samt signert av begge foreldre.

Anonymkode: a44c5...73a

sæææææært.

Anonymkode: 7b9a0...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fadder til dåp skal være medlem av det kirkesamfunnet du døper barnet inn i. Og du må så klart si til presten hva fadderne heter.

 

Anonymkode: ccb2b...bc6

Neida, ingen av mine faddere er medlem av kirken. 

Anonymkode: 08aa3...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neida, ingen av mine faddere er medlem av kirken. 

Anonymkode: 08aa3...49f

de var nok det da du ble døpt

 

Anonymkode: 7b9a0...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

de var nok det da du ble døpt

 

Anonymkode: 7b9a0...b75

De aksepterer faddere som ikke er det også, om de "aksepterer barnedåp". Som regel sier de at ihvertfall noen av fadderne må være medlem, men krever ikke at alle er det.

En fadder må ha fylt 15 år og som hovedregel være medlem av Den norske kirke. Medlemmer av andre kirkesamfunn kan være faddere så lenge de aksepterer barnedåp. Det er presten som ser til at valget av faddere svarer til disse forutsetningene.

https://kirken.no/nb-NO/daap/a-vare-fadder/

Anonymkode: c9f73...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fadder til dåp skal være medlem av det kirkesamfunnet du døper barnet inn i. Og du må så klart si til presten hva fadderne heter.

 

Anonymkode: ccb2b...bc6

Det stemmer ikke. Jeg er fadder til to barn som er døpt i kirke, og er verken kristen eller medlem av Den norske kirke (eller statskirken som det het da disse barna var døpt). 

Anonymkode: d4329...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Litt merkelig å spørre noen som har meldt seg ut av kirken å være faddere i barndåpen?

Anonymkode: 73a50...7b7

Like merkelig som at noen faktisk sier ja til å være fadder uten selv å være medlem av kirken... Jeg skjønner det ikke.

Anonymkode: c9f73...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt merkelig å spørre noen som har meldt seg ut av kirken å være faddere i barndåpen?

Anonymkode: 73a50...7b7

 

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Like merkelig som at noen faktisk sier ja til å være fadder uten selv å være medlem av kirken... Jeg skjønner det ikke.

Anonymkode: c9f73...471


Man kan representere de såkalte «kristne» verdiene uten å være medlem av den norske kirken altså. Det er ikke sånn at kirken har enerett på det. Det burde vel ellers være greit for dere så lenge det er greit for DNK. 

Anonymkode: d4329...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

 


Man kan representere de såkalte «kristne» verdiene uten å være medlem av den norske kirken altså. Det er ikke sånn at kirken har enerett på det. Det burde vel ellers være greit for dere så lenge det er greit for DNK. 

Anonymkode: d4329...9df

Det som skiller DNK fra ikke-kristne som er snille og greie (ref. «de kristne verdiene») er vel nettopp troen på Gud og Jesus som menneskets frelser. Å ikke tro på Gud og Jesus, men likevel si seg villig til å oppdra et barn i den kristne tro, er jo bare tøysete. Hvorfor ikke bare la være? Hva trenger man kirka til hvis man ikke er religiøs?

Anonymkode: 61803...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Like merkelig som at noen faktisk sier ja til å være fadder uten selv å være medlem av kirken... Jeg skjønner det ikke.

Anonymkode: c9f73...471

Kjenner ukristne som lever kristent. Feks etter de 10 bud. Ikke alle kristne egner seg å være faddere. 

Anonymkode: 08aa3...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner, da trenger ikke barnet fadder.

Nå spør jeg sikkert dumt men hva hvis begge foreldre plutselig dør? Hvem tar seg av barnet da? Kan man "velge" hvem man ønsker å ha som omsorgsperson i tilfelle det verste skulle skje? Er jeg den eneste som tenker slik? Hva som vil skje dersom jeg og mannen min plutselig skulle omkomme i en bilulykke?

Hi

Anonymkode: 3f3cf...c07

Da tar barnevernet ansvar for barna. Og de plasseres i en fosterfamilie. Sammen eller hver for seg. Noen ganger er slektninger fosterfamilie. Men du kan ikke planlegge med å dø (før du blir gammel. Planlegg livet! 

Anonymkode: 34ec8...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det som skiller DNK fra ikke-kristne som er snille og greie (ref. «de kristne verdiene») er vel nettopp troen på Gud og Jesus som menneskets frelser. Å ikke tro på Gud og Jesus, men likevel si seg villig til å oppdra et barn i den kristne tro, er jo bare tøysete. Hvorfor ikke bare la være? Hva trenger man kirka til hvis man ikke er religiøs?

Anonymkode: 61803...714

Hvorfor bryr du deg om hva andre gjør? Er der så viktig for seg at folk gjør ting slik DU oppfatter at det skal gjøres? 
 

Jeg oppdrar ingen andre barn enn mine egne. Foreldrene til mine fadderbarn oppdrar disse to barna. Jeg er der for barna på mange måter og bidrar til at de blir bra mennesker på mange vis. Jeg kan dog love deg at jeg er mer involvert i disse barnas liv enn svært mange andre faddere, som aldri ser sine fadderbarn etter dåpsdagen, og kun sender gave i posten til jul og bursdag. 
 

Den delen av den norske befolkning som faktisk tror på Gud og Jesus, og som aktivt går inn for å oppdra sine egne eller andres barn i den kristne tro er svært liten. Og av de som velger å døpe barna sine i kirken er det definitivt få som gjør det av annen grunn enn tradisjon. Å påstå noe annet er i beste fall naivt. Så det mest betimelige spørsmålet her er ikke hvorfor folk velger å bli faddere selv om de ikke er kristne selv, men snarer hvorfor så mange velger å døpe barna sine når de ikke er kristne. 

Anonymkode: d4329...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...