Gå til innhold

Når er man egentlig for gammel for å få et barn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dette er det vel litt forskjellige meninger på..  En ting er hvis man er så gammel at kroppen sier stopp. Overgangsalderen osv.. Men hvis man fremdeles er fruktbar når man er over 40.. Og ønsker seg en ny baby... Er det ille?? 

Jeg nærmer meg 40.

Jeg har barn som er relativt store. Mellom 10 og 16 år. Har vært alene i mange år. Hadde egentlig ikke ønsket meg flere barn.. men i fjor møtte jeg en mann som jeg er blitt veldig glad i og vi har flyttet sammen og han er 8 år yngre enn meg og ønsker etterhvert å bli pappa. Har vært ærlig med han fra starten og sagt at jeg er ferdig med babylaging, og han godtar dette, Selv om han ønsker seg egne barn. Likevel har lysten meldt seg litt i det siste. Hadde jo vært koselig med en liten en... 🤔😳 

 

Vet at det er en risiko når man velger å få barn i 40 årene.. Ting som kan skje... Men oddsene er gode sånn sett... jeg har fremdeles regelmessig menstruasjon, er slank, aktiv og har generelt god helse... 

Hva tenker folk? 

Anonymkode: 104bf...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig individuelt! Jeg er 36 og definitivt for gammel. Jeg klarer ikke søvnunderskudd på samme måte som da jeg fikk barn. Naboen er 43 og tydeligvis ikke for gammel. 

Anonymkode: dc1ff...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40 og hadde ikke orket baby nå. Så jeg er for gammel. Har du lyst og får det til er du ikke for gammel. 

Anonymkode: f845b...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig, helt til de skriker hver eneste dag, eller natt :P Jeg hadde kolikkbarn.

Og de er nå 6 og 4 år, og de sover ikke om natta. ENDA... Bruker 2-5 timer på leggetiden. 

Men sånt glemmer man seff. Men jeg hadde ikke startet på nytt, var jeg deg. 

Anonymkode: 7e85f...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere møttes i fjor og har flytta sammen alt og nå skal det lages kjærlighetsbarn? Oppskrift på undergangen.

Anonymkode: 57f7c...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror også dette er veldig individuelt, du må kjenne på hva du ønsker rett og slett.

Jeg kjenner flere som har fått barn etter 40, og for de fleste går det helt utmerket.

Svigermor var 40 da mannen min ble født, og det er snart 50 år siden, hun lever i beste velgående enda hun. Gammel selvfølgelig, nærmer seg 90 år, men bor hjemme og har ingen sykdommer annet enn alderdom.

Datteren min på 12 år har to venninner som begge har godt voksne foreldre, ene var 41 og andre 42 år da de fikk jentene min datter leker med. Ikke noen problemer der.

Pappa derimot fikk et barn med sin nye kone da hun var 42 år, men det var ikke planlagt. De så for seg et liv med voksne barn på hver sin kant da hun plutselig ble gravid. De klarte ikke ta det vekk og fikk et barn sammen. Det holdt på å knekke dem. De var slitne og lange i maska i mange år da de fikk en unge som knapt sov og de overhodet ikke var klar for det.... Har gått seg til nå som jenta har begynt på skolen, men de var liksom ferdig med våkenetter, barnehage, foreldremøter osv også fikk de noen veldig slitsomme år med et barn som slet med søvn.

Anonymkode: 58804...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes grensen går på 43. Vet ikke hvorfor. 45 er ille. 40 er helt Ok. 
Men alder er bare tall. Jeg har bekjente på 28 som er eldre i hode og kropp enn andre bekjente på 45.

Anonymkode: 483ed...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig individuelt, men jeg fikk sistemann da jeg var 41 og det har gått helt strålende. Nyter hver dag og har hatt lave skuldre både når det gjelder nattevåk og utvikling. Det meste går over og man har erfart at både nattevåk og trass pågår i en begrenset periode. 

For oss har attpåklatten kun vært en glede og jeg kjenner ikke på at jeg er 10-15 år eldre enn de andre foreldrene. Eneste ‘sorgen’ er at vi ikke klarte å få en til før jeg følte meg for gammel (er 48 år nå). Jeg ble gravid to år etter, men mistet pga kromosomfeil. Da ga vi opp og sa oss takknemlige for de barna vi har fått. 

Anonymkode: 3110b...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette er veldig individuelt HI.

Jeg og mannen fikk barn i slutten av 30 og begynnelsen av 40 årene. Jeg var 40 da vi fikk siste og han enda et par år eldre.

Graviditet og fødsel var uproblematisk og fordelen er jo at vi har god økonomi og mye livserfaring. Ulempen er at vi til dels er i utakt med andre på samme alder, vi er stort sett de eldste og mest velutdannede foreldrene i våre barns foreldrekrets.Vi er vel heller ikke så lekne og impulsive som foreldre

Jeg kjenner at nå som jeg er nærmere 50 enn 40 er det heeelt uaktuelt å tenke på baby, ikke at dette er et tema hjemme hos oss. Mens noen av mine venninner kanskje snart blir bestemor:biggrin:

Elsker begge barna mine selvfølgelig, og jeg ventet jo litt med å få barn så sånn er din historie en annen. Men du er i hvert fall ikke for gammel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på. Om kroppen kan få barn er du selvsagt rustet ril det og om du i tillegg kjenner på en lyst på enda et barn 🙂 Når man er for gammel er individuelt. Du høres ikke for gammel ut. Dessuten ser jeg for meg at han som ønsker seg et barn vil trå til å dele våkenetter og det slitsomme førsteåret med deg.

Anonymkode: 0e0a2...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få barn i moden alder er helt greit. De som har opplevd det beskriver jo at de føler seg mer styrket til det enn da de var unge. Kjør på sier jeg 👏 

Om alt ellers er greit syns jeg man kan stole på naturen og ta i mot det man kan få. Alder ingen hindring, bortsett fra naturlig stopp som overgangsalderen. 

Anonymkode: bb2e8...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere møttes i fjor og har flytta sammen alt og nå skal det lages kjærlighetsbarn? Oppskrift på undergangen.

Anonymkode: 57f7c...ff8

Slutt og surr, da. Det er definitivt ikke min erfaring med de rundt meg som har vært så heldige å oppleve dette. 
Kjør på, HI. Man har aldri noen garanti for noe som helst. Har du lyst har du lov, ikke hør på anonyme surmagede gamle tanter på mammaforum. 

Anonymkode: 98914...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk min da jeg var 39. Etter 6 SA fikk jeg hjelp og jeg ble endelig mamma. Jeg følte meg faktisk for gammel men hadde forsøkt i mange år. Jeg føler meg ikke for gammel nå som hun er her. Og jeg setter VELDIG pris på at jeg er økonomisk uavhengig, gjeldfri og har bra jobb. Det er en fordel med å være «moden mamma»

Jeg koser meg veldig med å være mamma   ❤️

Anonymkode: d0b1e...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som andre her. Veldig individuelt. Tenker likevel at det går en slags grense ved 45. Og at man aller helst bør få barna man skal ha før man fyller 40. Er man noe særlig eldre enn det begynner man å bli litt gammel når barna blir voksne, og kanskje vil man ikke kunne følge dem så lenge. Eller følge barnebarna så lenge.

Begge mine svigerforeldre døde av kreft tidlig i 60-årene. Det var forferdelig for min mann å miste dem i 30-årene, men det hadde jo vært enda verre for han om han var tenåring ellet tidlig i tjueårene.

Så er det jo folk som lever til de er 100 og er friske og raske til de er godt oppi 90-årene. Men man vet jo ikke.

Fikk selv første barnet da jeg var 28, og andre barnet da jeg var 32. Orker ikke tanken på 3 barn nå, men har satt en foreløpig frist for met selv ved 38 år. Om vi fortsatt ikke orker tanken på en tredje da, blir det ikke flere :)

Anonymkode: 405ae...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slutt og surr, da. Det er definitivt ikke min erfaring med de rundt meg som har vært så heldige å oppleve dette. 
Kjør på, HI. Man har aldri noen garanti for noe som helst. Har du lyst har du lov, ikke hør på anonyme surmagede gamle tanter på mammaforum. 

Anonymkode: 98914...596

Eller prøv å høre litt på folk som har verdifulle innspill, ikke bare på folk som sier det du har lyst til å høre. Stebarnsproblematikk, den nye sammensatte familien, stefar som ikke lenger er så opptatt av lånebarna når han får sitt eget, familien som ble smelt sammen altfor fort, dine ordentlige barns egentlige mening om saken, osv osv. Din alder er i denne sammenhengen en fjert i orkanen.

Anonymkode: 57f7c...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller prøv å høre litt på folk som har verdifulle innspill, ikke bare på folk som sier det du har lyst til å høre. Stebarnsproblematikk, den nye sammensatte familien, stefar som ikke lenger er så opptatt av lånebarna når han får sitt eget, familien som ble smelt sammen altfor fort, dine ordentlige barns egentlige mening om saken, osv osv. Din alder er i denne sammenhengen en fjert i orkanen.

Anonymkode: 57f7c...ff8

«Dine ordentlige barn» faktisk. Det er innspillet sitt, verdt å knuge til sitt hjerte. 

Anonymkode: 0e0a2...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller prøv å høre litt på folk som har verdifulle innspill, ikke bare på folk som sier det du har lyst til å høre. Stebarnsproblematikk, den nye sammensatte familien, stefar som ikke lenger er så opptatt av lånebarna når han får sitt eget, familien som ble smelt sammen altfor fort, dine ordentlige barns egentlige mening om saken, osv osv. Din alder er i denne sammenhengen en fjert i orkanen.

Anonymkode: 57f7c...ff8

I motsetning til det liksombarnet hun har fått med den nye drittsekken??

Ikke ofte jeg får lyst å si noe dritt til folk, du gav meg litt lyst til å kategorisere deg altså. 😳

Anonymkode: d0b1e...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er det vel litt forskjellige meninger på..  En ting er hvis man er så gammel at kroppen sier stopp. Overgangsalderen osv.. Men hvis man fremdeles er fruktbar når man er over 40.. Og ønsker seg en ny baby... Er det ille?? 

Jeg nærmer meg 40.

Jeg har barn som er relativt store. Mellom 10 og 16 år. Har vært alene i mange år. Hadde egentlig ikke ønsket meg flere barn.. men i fjor møtte jeg en mann som jeg er blitt veldig glad i og vi har flyttet sammen og han er 8 år yngre enn meg og ønsker etterhvert å bli pappa. Har vært ærlig med han fra starten og sagt at jeg er ferdig med babylaging, og han godtar dette, Selv om han ønsker seg egne barn. Likevel har lysten meldt seg litt i det siste. Hadde jo vært koselig med en liten en... 🤔😳 

 

Vet at det er en risiko når man velger å få barn i 40 årene.. Ting som kan skje... Men oddsene er gode sånn sett... jeg har fremdeles regelmessig menstruasjon, er slank, aktiv og har generelt god helse... 

Hva tenker folk? 

Anonymkode: 104bf...c61

Hvis du fortsatt er fertil, så kjør på? Kjenner mange som har fått barn i 40-årene. Noen fikk til og med sin førstefødte etter den alderen, en kollega var 47! 

Anonymkode: 110c5...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 år er helt uproblematisk, men ikke hvis du bare vil ha en liten en. Husk oppfølging gjennom tenåene når du er ca 60.

Anonymkode: 00ab1...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at 45 år er absolutt øvre grense av hensyn til barnet også, men ellers er det vel helt individuelt. 

For meg personlig er det helt utenkelig å få flere barn nå i en alder av 39 år. Jeg hadde tatt abort om jeg ble gravid ved uhell. Jeg fikk mitt fjerde og siste barn før over 10 år siden, og er på et sted i livet der bare tanken på å begynne på nytt med baby får meg til å grøsse.

Anonymkode: 40f21...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som har fått barn rundt og etter 40 år har det gått veldig fint med. De har taklet spedbarnstiden veldig godt, de har følt på en trygghet i seg selv som de ikke hadde tidligere, de føler ikke lenger de må prestere. De har en del ting på plass som man ikke har som yngre - bosted, økonomi m.m. - som gjør at de på flere områder har mindre stress enn de ville hatt som yngre.

Den eneste som kan avgjøre om du er for gammel eller ikke, det er du selv, HI. Det er du som skal gå gravid og føde, du som ev. skal amme, du som vet hvordan forholdet til mannen din er.

Min bestemor fikk sitt siste barn da hun var nesten 47, og jeg vet om få som hadde mer energi og tilstedeværelse enn henne ❤️

Anonymkode: 4ad6e...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 38 år og gravid👍🏻 Har to barn fra før som vil være 16 og 13 når junior kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...