Gå til innhold

Når er man egentlig for gammel for å få et barn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dere møttes i fjor og har flytta sammen alt og nå skal det lages kjærlighetsbarn? Oppskrift på undergangen.

Anonymkode: 57f7c...ff8

Tja, hvis de møttes i januar i fjor så snakker vi snart to år...

Anonymkode: b3215...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I følge legen min så bør man være ferdig med barn innen man er 30 år. I ditt tilfelle er min mening at når du er blitt såpass voksen og har 2 barn fra før, så bør du legge det på hylla. Du er i en alder hvor sjansen for å få barn med behov er høyt, og hvorfor skal du utsette et uskyldig barn for det for å tilfredsstille en fyr du har vært sammen med i ett år og fordi babylysten har meldt seg litt hos deg? Selvfølgelig så kan det gå bra, men sjansen er, i ditt tilfelle, stor for at det ikke gjør det sammenlignet med yngre kvinner. Jeg synes nå det er litt egoistisk, men selvsagt så er det jo opp til deg.

Anonymkode: adf4c...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I følge legen min så bør man være ferdig med barn innen man er 30 år. I ditt tilfelle er min mening at når du er blitt såpass voksen og har 2 barn fra før, så bør du legge det på hylla. Du er i en alder hvor sjansen for å få barn med behov er høyt, og hvorfor skal du utsette et uskyldig barn for det for å tilfredsstille en fyr du har vært sammen med i ett år og fordi babylysten har meldt seg litt hos deg? Selvfølgelig så kan det gå bra, men sjansen er, i ditt tilfelle, stor for at det ikke gjør det sammenlignet med yngre kvinner. Jeg synes nå det er litt egoistisk, men selvsagt så er det jo opp til deg.

Anonymkode: adf4c...ae9

Kul lege! Tenker han alle er klare for sex og befruktning den dagen de får mensen første gang og? Om man skal orienteres etter hva vi er biologisk innstilt på at er det «mest naturlige» for kroppen så er seksuell lavalder et onde, på samme måte som man burde forby kvinner å bli gravide etter 30 år-dagen. Samfunnet styrer hvordan vi legger opp livene våre, i tillegg til kroppen. Det er størst sannsynlighet for at et svangerskap hos Hi går fint!

Anonymkode: 0e0a2...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kul lege! Tenker han alle er klare for sex og befruktning den dagen de får mensen første gang og? Om man skal orienteres etter hva vi er biologisk innstilt på at er det «mest naturlige» for kroppen så er seksuell lavalder et onde, på samme måte som man burde forby kvinner å bli gravide etter 30 år-dagen. Samfunnet styrer hvordan vi legger opp livene våre, i tillegg til kroppen. Det er størst sannsynlighet for at et svangerskap hos Hi går fint!

Anonymkode: 0e0a2...ec6

Det ER en mellomting da 😅 Og rent fysisk er det mye som tyder på at 20-årene er de årene som er best egnet til å få barn, altså en god del år etter første mens for de fleste. 

Anonymkode: 40f21...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det ER en mellomting da 😅 Og rent fysisk er det mye som tyder på at 20-årene er de årene som er best egnet til å få barn, altså en god del år etter første mens for de fleste. 

Anonymkode: 40f21...749

Jada, selvsagt og helt enig 😉 Syns bare det var  teit å insinuere at de som tenker på barn etter fylte 29,5, burde revurdere det etter råd fra fagekspert. 

Anonymkode: 0e0a2...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen var 42,5 år da vi fikk barn nr 3. De to første fikk vi begynnelsen av 20 årene. Før vi fikk nr3 var min absolutte grense for barn 40 år, og egentlig synes jeg vel også det var for gammelt. Men tiden gikk og grensen ble stadig flyttet. Av hensyn til barnet sier jeg meg enig med de som har satt 45 år som grense. Den synes jeg gjelder både for mor og far. Jeg har selv familiemedlemmer hvor far var 50+ da barnet ble født. Det synes jeg er for gammelt. Rett og slett fordi vi vet ikke hvordan fremtiden blir og etterhvert som vi blir eldre så øker risikoen for sykdom. Synes småbarns tiden til nr 3 har vært den enkleste. Det dreier seg om at vi har senket kravene med årene. Når vi fikk de to første var vi fortsatt studenter og vi hadde ett høyere tempo. Nå har vi hatt tid og økonomi til å reise og kose oss mer enn vi hadde mulighet til når de største var små.

Anonymkode: 8f0bc...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, Anonym bruker said:

Dette er det vel litt forskjellige meninger på..  En ting er hvis man er så gammel at kroppen sier stopp. Overgangsalderen osv.. Men hvis man fremdeles er fruktbar når man er over 40.. Og ønsker seg en ny baby... Er det ille?? 

Jeg nærmer meg 40.

Jeg har barn som er relativt store. Mellom 10 og 16 år. Har vært alene i mange år. Hadde egentlig ikke ønsket meg flere barn.. men i fjor møtte jeg en mann som jeg er blitt veldig glad i og vi har flyttet sammen og han er 8 år yngre enn meg og ønsker etterhvert å bli pappa. Har vært ærlig med han fra starten og sagt at jeg er ferdig med babylaging, og han godtar dette, Selv om han ønsker seg egne barn. Likevel har lysten meldt seg litt i det siste. Hadde jo vært koselig med en liten en... 🤔😳 

 

Vet at det er en risiko når man velger å få barn i 40 årene.. Ting som kan skje... Men oddsene er gode sånn sett... jeg har fremdeles regelmessig menstruasjon, er slank, aktiv og har generelt god helse... 

Hva tenker folk? 

Anonymkode: 104bf...c61

jeg har 2 kull ( med samme far ), de 3 største er 19,16 og snart 15,mens de 2 appåklattene er snart 5 ,3 og 6mnd, fikk de 3 siste når jeg var 42,44 og nær 47, mannen var 53 når yngste kom, vi trives veldig godt, masse liv i huset,men nå drar største snart i millitæret og det er merkelig

Anonymkode: 5db99...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jada, selvsagt og helt enig 😉 Syns bare det var  teit å insinuere at de som tenker på barn etter fylte 29,5, burde revurdere det etter råd fra fagekspert. 

Anonymkode: 0e0a2...ec6

Hvem har sagt det? Har ikke bedt henne revurdere det pga at legen min mente man bør være ferdig med barn innen man fyller 30 år. Ts spør «Når er man egentlig for gammel for å få barn?» jeg svarer hva legen min sa til meg og deretter hva jeg mener.  Man trenger ikke å revurdere noen verdens ting. Vi står fritt til å ta egne valg og bestemme over egen kropp, alle sammen. Her spør hun om råd og meninger.

Anonymkode: adf4c...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener personlig at man ikke er for gammel før kroppen sier stopp. Men jeg synes det er forskjell på å få barna når man er 39 og 41 år, og å få dem når man er 22, 24 og 41. I det første scenariet har man ikke noe å sammenlikne med, begge barna er gjerne med samme far, og det er som regel gode grunner til at det tok tid før man kom i gang. I det andre eksemplet var man ung og sprek når man gikk gravid, fødte og hadde småbarnsperioden, så det kan bli en mye større overgang når man skal gjennom det igjen i en alder av 41.

En kollega av meg har barn på 17 og 14 som hun fikk med én mann, og et "kjærlighetsbarn" på tre som hun fikk med en annen. Sistemann kom da hun var 42. De gikk dessverre fra hverandre i permisjonstiden, og selv om hun ikke sier det rett ut, så angrer hun på at hun fikk en attpåklatt. Jeg vet at man aldri kan vite hvordan det går, men hvis hun og mannen hadde holdt sammen, hadde det vært noe annet. Nå har hun tre barn med to fedre, med ulike samværskabaler og feriekabaler, og treåringen gjør selvfølgelig at alt blir mer låst. Hun skulle egentlig vært over i en annen fase av livet, men er småbarnsmor (alene) igjen. Så tenk nøye gjennom den siden av det, også.

Anonymkode: f61f1...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

I følge legen min så bør man være ferdig med barn innen man er 30 år. I ditt tilfelle er min mening at når du er blitt såpass voksen og har 2 barn fra før, så bør du legge det på hylla. Du er i en alder hvor sjansen for å få barn med behov er høyt, og hvorfor skal du utsette et uskyldig barn for det for å tilfredsstille en fyr du har vært sammen med i ett år og fordi babylysten har meldt seg litt hos deg? Selvfølgelig så kan det gå bra, men sjansen er, i ditt tilfelle, stor for at det ikke gjør det sammenlignet med yngre kvinner. Jeg synes nå det er litt egoistisk, men selvsagt så er det jo opp til deg.

Anonymkode: adf4c...ae9

Tullete lege. Gjennomsnitts førstegangsfødende i Oslo er nå 31.5 år for kvinner. Det sier sitt egentlig. Finnnmark var lavest med 27.5 år i gjennomsnitt. Hvis alle skulle sluttet til de var 30 ville det gått virkelig galt i Norge.

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/fruktbarheten-fortsetter-a-synke

Anonymkode: 815d1...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er det vel litt forskjellige meninger på..  En ting er hvis man er så gammel at kroppen sier stopp. Overgangsalderen osv.. Men hvis man fremdeles er fruktbar når man er over 40.. Og ønsker seg en ny baby... Er det ille?? 

Jeg nærmer meg 40.

Jeg har barn som er relativt store. Mellom 10 og 16 år. Har vært alene i mange år. Hadde egentlig ikke ønsket meg flere barn.. men i fjor møtte jeg en mann som jeg er blitt veldig glad i og vi har flyttet sammen og han er 8 år yngre enn meg og ønsker etterhvert å bli pappa. Har vært ærlig med han fra starten og sagt at jeg er ferdig med babylaging, og han godtar dette, Selv om han ønsker seg egne barn. Likevel har lysten meldt seg litt i det siste. Hadde jo vært koselig med en liten en... 🤔😳 

 

Vet at det er en risiko når man velger å få barn i 40 årene.. Ting som kan skje... Men oddsene er gode sånn sett... jeg har fremdeles regelmessig menstruasjon, er slank, aktiv og har generelt god helse... 

Hva tenker folk? 

Anonymkode: 104bf...c61

Jeg er også 40 år og prøver 😀synes ikke det er for gammelt. Føler meg i fin form har overskudd til et barn til. Hvis vi klarer😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tullete lege. Gjennomsnitts førstegangsfødende i Oslo er nå 31.5 år for kvinner. Det sier sitt egentlig. Finnnmark var lavest med 27.5 år i gjennomsnitt. Hvis alle skulle sluttet til de var 30 ville det gått virkelig galt i Norge.

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/fruktbarheten-fortsetter-a-synke

Anonymkode: 815d1...c40

Altså, jeg trenger ikke informasjon om det, for dette vet jeg. Hadde selv aldri vært klar for å være ferdig med å føde barn i 20 årene. Dette var kun det legen min sa, ikke min mening. 

Men biologisk og fysiologisk så har hun vel et poeng. Grunnen til at folk ikke er så tidlig ute i dag er vel fordi man vil ha «livet» på stell før man setter barn til verden. Det var i hvert fall tilfelle for meg, men så er det igjen kanskje større sjanse for å miste, ikke lykkes med graviditet osv🤷🏻‍♀️

Anonymkode: adf4c...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men biologisk og fysiologisk så har hun vel et poeng. Grunnen til at folk ikke er så tidlig ute i dag er vel fordi man vil ha «livet» på stell før man setter barn til verden. Det var i hvert fall tilfelle for meg, men så er det igjen kanskje større sjanse for å miste, ikke lykkes med graviditet osv🤷🏻‍♀️

Anonymkode: adf4c...ae9

Neida, det er også en myte. Grunnen er at de fleste studier er noen år gamle, og da fikk kvinner flest barn tidligere. Det er vist de siste årene at fruktbarheten ikke synker så mye som man trodde i 30-årene, det trodde man før fordi færre kvinner fikk barn i 30-årene. Men det var fordi de var ferdige med barn, for de hadde startet tidlig, ikke fordi de ikke kunne fått barn hvis de hadde villet. :) 

Anonymkode: f61f1...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har en grense på 35 ish, hvor gamle er dere? Og fikk dere selv barn tidlig og føler dere ferdige? Jeg er 34 og skal begynne prøvingen på sistemann etter jul. Jeg gleder meg masse og døler meg langt fra for gammel, selv om jeg fikk første da jeg var 25. Kunne lett ventet noen år også, for oss passer det imidlertid best nå. 

Anonymkode: 0e0a2...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker streken bør blir satt ved sånn 45 års alder. Da er man enda ikke pensjonist når barna flytter ut. Men det er veldig individuelt altså. Men jeg hever ingen bryn dersom man er 38, 40, 42 eller 44.

Anonymkode: 66e4d...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du 38 år og gravid må du inn til samtale om risiko for flere diagnoser/kromosomfeil. Det er flere som er verre enn Downs. Jeg finner veldig ulike tall, se på dem selv, men økt alder er gjengangeren her. Så til de som snakker om at man er slank, i god form og at alder er bare et tall, så er ikke det relevant eller regelrett feil. 

I 1967-2014 ble det registrert totalt 5,5 tilfeller av Downs syndrom per 10 000 svangerskap hos kvinner i alderen 20-24 år.

Hos kvinner i aldersgruppen 40 år og eldre var antallet 129 per 10 000 svangerskap, det vil si en mer enn 20 ganger økt risiko.

- Det at kvinner er stadig eldre før de får barn, kan forklare hele økningen i forekomsten av svangerskap med Downs syndrom.

https://www.fhi.no/nyheter/2016/nye-tall-om-down-syndrom-i-norge/

 

Jeg håper denne virkelig IKKE stemmer. 

For aldrene 20, 35 og 40 år er risikoen henholdsvis 1:1500, 1:400 og 1:100. Fars alder har derimot ingen sikker betydning.  En skal likevel huske på at det er mødre under 35 år som føder 2/3 av ungene med Down syndrom fordi flest barn blir født av denne aldersgruppen.  

https://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/downs.php

Så kan du legge til hyppigere forekomster av spontanabort, brystkreft ved økt alder for førstegangsfødende etc. 

 

risiko-for-down-syndrom.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 40 når jeg fikk yngste biologiske. Har et fosterbarn på 2 og selv er jeg 47. Det går veldig fint, barna holder meg ung😊

Anonymkode: 80780...6dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, mipsmaster skrev:

Er du 38 år og gravid du inn til samtale om risiko for flere diagnoser/kromosomfeil. Det er flere som er verre enn Downs. Jeg finner veldig ulike tall, se på dem selv, men økt alder er gjengangeren her. Så til de som snakker om at man er slank, i god form og at alder er bare et tall, så er ikke det relevant eller regelrett feil. 

I 1967-2014 ble det registrert totalt 5,5 tilfeller av Downs syndrom per 10 000 svangerskap hos kvinner i alderen 20-24 år.

Hos kvinner i aldersgruppen 40 år og eldre var antallet 129 per 10 000 svangerskap, det vil si en mer enn 20 ganger økt risiko.

- Det at kvinner er stadig eldre før de får barn, kan forklare hele økningen i forekomsten av svangerskap med Downs syndrom.

https://www.fhi.no/nyheter/2016/nye-tall-om-down-syndrom-i-norge/

 

Jeg håper denne virkelig IKKE stemmer. 

For aldrene 20, 35 og 40 år er risikoen henholdsvis 1:1500, 1:400 og 1:100. Fars alder har derimot ingen sikker betydning.  En skal likevel huske på at det er mødre under 35 år som føder 2/3 av ungene med Down syndrom fordi flest barn blir født av denne aldersgruppen.  

https://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/downs.php

Så kan du legge til hyppigere forekomster av spontanabort, brystkreft ved økt alder for førstegangsfødende etc. 

 

risiko-for-down-syndrom.jpg

Nei, det må man ikke. Men det er et tilbud til alle gravide over 38. Da kan man også ta en blodprøve og en ultralyd som vil gi en god indikasjon på om fosteret har disse avvikene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Nei, det må man ikke. Men det er et tilbud til alle gravide over 38. Da kan man også ta en blodprøve og en ultralyd som vil gi en god indikasjon på om fosteret har disse avvikene. 

Ved ultralyd er man vel et stykke på vei og jeg vil tro at en abort ikke er triviell. Da kan noen par planlegge å få barn tidligere eller ikke flere barn pga denne risikoen.  

Anonymkode: cfc42...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ved ultralyd er man vel et stykke på vei og jeg vil tro at en abort ikke er triviell. Da kan noen par planlegge å få barn tidligere eller ikke flere barn pga denne risikoen.  

Anonymkode: cfc42...d0b

Neida, man kan ta NIPT-blodprøve allerede fra uke 9/10 (avhengig av BMI) og få vite med veldig stor sikkerhet om fosteret har en av de tre trisomiene. Man får svaret ca. en uke senere, og så må man ta fostervannsprøve eller morkakeprøve for å være helt sikker. Og så man kan ta abort allerede i uke 10/11 med denne blodprøven, dersom man ønsker det.

Trisomiene er derfor ikke alene en god grunn til å la vær å få barn i høy alder.

Anonymkode: f61f1...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neida, man kan ta NIPT-blodprøve allerede fra uke 9/10 (avhengig av BMI) og få vite med veldig stor sikkerhet om fosteret har en av de tre trisomiene. Man får svaret ca. en uke senere, og så må man ta fostervannsprøve eller morkakeprøve for å være helt sikker. Og så man kan ta abort allerede i uke 10/11 med denne blodprøven, dersom man ønsker det.

Trisomiene er derfor ikke alene en god grunn til å la vær å få barn i høy alder.

Anonymkode: f61f1...0c8

Du har helt sikkert rett i alt du skriver, men jeg tror det kan oppleves som et tungt valg for mange kvinner og derfor ønskelig å unngå en slik situasjon. Det er også de som føder barn med downs. Noen er abortmotstandere. Jeg mener det bør inn i beregningen. 

Jeg er en mann om det skulle ha noe å si. Jeg var kjempenervøs etter den praten på sykehuset for å si det sånn. Alt gikk bra, men det er ikke slik for alle til tross for oddsberegning og testene. 

Anonymkode: cfc42...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2019 den 17.54, Anonym bruker skrev:

I følge legen min så bør man være ferdig med barn innen man er 30 år. I ditt tilfelle er min mening at når du er blitt såpass voksen og har 2 barn fra før, så bør du legge det på hylla. Du er i en alder hvor sjansen for å få barn med behov er høyt, og hvorfor skal du utsette et uskyldig barn for det for å tilfredsstille en fyr du har vært sammen med i ett år og fordi babylysten har meldt seg litt hos deg? Selvfølgelig så kan det gå bra, men sjansen er, i ditt tilfelle, stor for at det ikke gjør det sammenlignet med yngre kvinner. Jeg synes nå det er litt egoistisk, men selvsagt så er det jo opp til deg.

Anonymkode: adf4c...ae9

Ja, risikoen dobles i en alderen, men fra 0,5% til 1%. Så å påstå at sjansen er høy, er vås!

Anonymkode: 98e80...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig få som inkluderer barna hun allerede har i debatten. Et stesøsken vil påvirke hverdagen deres, kanskje i en periode der de kunne trengt mors fulle oppmerksomhet. De må allerede dele oppmerksomheten med en ny mann, og et nytt barn vil utvilsomt påvirke dem. Hvorvidt dette blir en positiv eller negativ opplevelse avhenger av mange faktorer, blant annet hvor stor kapasitet mor har, hvor påkoblet stefar er og hvordan samarbeidet mellom dem utarter seg. Et nytt barn kan bringe glede til et hjem, men det kan også påføre samtlige familiemedlemmer belastninger som det kan bli vanskelig å stå i. Det er helt klart andre hensyn som må tas hensyn til framfor om kroppen takler graviditet etter en viss alder - barna som allerede er satt til verden må være førsteprioritet. 

Anonymkode: 28bd7...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ved ultralyd er man vel et stykke på vei og jeg vil tro at en abort ikke er triviell. Da kan noen par planlegge å få barn tidligere eller ikke flere barn pga denne risikoen.  

Anonymkode: cfc42...d0b

Kub-testen du får tilbud om, tas senest uke 13+0. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...