Gå til innhold

I går slo han mobberen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en gutt på 4. Trinn som blir plaget daglig av en annen gutt. Møter med skolen, samtaler osv gir liten effekt. I dag på skolen tok mitt barn igjen og slo han skikkelig hardt. Hvordan ville du reagert. Denne gutten sparket og dyttet mitt barn først.

Anonymkode: 4283f...b76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det samme gjorde min sønn (også fjerdeklassing) sist uke, etter å ha blitt mobbet siden førstetrinn. Han fikk beskjed av læreren om at han måtte skrive et brev med unnskyldning i lekse. Jeg ga klar beskjed om at det kunne han gjøre, og forventet da et brev tilbake der mobberen unnskyldte seg tilbake for alle sårende ord, utfrysning og drittslenging. Jeg sa også at jeg håpet mobberen ikke ble skadet, og at den fysiske smerten ikke var stor, men at hvis a-laget førte til at mobbingen stopper er det verdt det. 

Anonymkode: c7bc5...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det samme gjorde min sønn (også fjerdeklassing) sist uke, etter å ha blitt mobbet siden førstetrinn. Han fikk beskjed av læreren om at han måtte skrive et brev med unnskyldning i lekse. Jeg ga klar beskjed om at det kunne han gjøre, og forventet da et brev tilbake der mobberen unnskyldte seg tilbake for alle sårende ord, utfrysning og drittslenging. Jeg sa også at jeg håpet mobberen ikke ble skadet, og at den fysiske smerten ikke var stor, men at hvis a-laget førte til at mobbingen stopper er det verdt det. 

Anonymkode: c7bc5...3d1

A-laget = at dette

Anonymkode: c7bc5...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en feminist og vil ikke oppdra en voldtektsmenn, derfor ville jeg aldri ha godtatt det. Jeg hadde sagt til gutten at han fikk prate med lærer eller rektor i så fall. Men jeg ville aldri ha oppdratt han til å slå noen.

Anonymkode: 0c5be...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er en feminist og vil ikke oppdra en voldtektsmenn, derfor ville jeg aldri ha godtatt det. Jeg hadde sagt til gutten at han fikk prate med lærer eller rektor i så fall. Men jeg ville aldri ha oppdratt han til å slå noen.

Anonymkode: 0c5be...bf7

Atte hæ????

Anonymkode: fe132...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville blitt stolt av sønnen min hvis han tok igjen i selvforsvar, etter å ha blitt mobbet og så angrepet av en annen gutt (eller jente!). Når skolen ikke klarer å få bukt med problemet, må man kunne stå opp for seg selv. Selvfølgelig skal ikke vold være en løsning, men her er det snakk om selvforsvar, hvis jeg forstår deg rett?

Jeg er for øvrig også feminist, ser ikke helt hva det har med saken å gjøre (ref. det andre innlegget over).

Anonymkode: 1d378...ca6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er en feminist og vil ikke oppdra en voldtektsmenn, derfor ville jeg aldri ha godtatt det. Jeg hadde sagt til gutten at han fikk prate med lærer eller rektor i så fall. Men jeg ville aldri ha oppdratt han til å slå noen.

Anonymkode: 0c5be...bf7

Hvis det var dattera di som hadde klint til en gutt som hadde plaget henne over tid da? Tipper du hadde syntes det hadde vært kult.

Anonymkode: e6db3...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det var dattera di som hadde klint til en gutt som hadde plaget henne over tid da? Tipper du hadde syntes det hadde vært kult.

Anonymkode: e6db3...0e3

Ja, men så er det ingen voldtektskultur blant kvinner. Derimot er det en veldig sterk "flink pike"-kultur blant kvinner, som lærer jenter, helt fra vi er små, at en skal akseptere og godta alt. 

Anonymkode: 0c5be...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men så er det ingen voldtektskultur blant kvinner. Derimot er det en veldig sterk "flink pike"-kultur blant kvinner, som lærer jenter, helt fra vi er små, at en skal akseptere og godta alt. 

Anonymkode: 0c5be...bf7

Hva i All verden har voldtekt med å slå noen? Det er noe av det dummeste jeg har lest

Anonymkode: 87bf6...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvforsvar er greit for voksne, hvorfor skal det ikke være greit for barn? Jeg har sagt til min sønn at han får lov til å slå for å forsvare seg hvis det trengs. (Men at han må være sikker på at det ble gjort med vilje, prøve andre metoder først osv.)

Hadde det vært min sønn som ble slått etter å ha plaget noen over tid, så hadde jeg (så sant jeg visste hele historien) gitt ham klar beskjed om at det var hans egen feil.

Anonymkode: 280d5...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men så er det ingen voldtektskultur blant kvinner. Derimot er det en veldig sterk "flink pike"-kultur blant kvinner, som lærer jenter, helt fra vi er små, at en skal akseptere og godta alt. 

Anonymkode: 0c5be...bf7

Ok, så en skolegutt skal ikke få ta igjen med en som plager ham fordi det finnes voksne menn som voldtar...? Du tror på arvesynd kanskje?

Du må ta innover deg følgende: en gutt/mann som aldri har voldtatt er like uskyldig som en jente/kvinne som aldri har voldtatt.

Anonymkode: e6db3...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge skolen og foreldre ikke har fått stoppet mobbingen så fortjener mobberen og få tilbake med samme mynt. 

Anonymkode: 8e969...1ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har jo forsøkt riktig tjenestevei, uten effekt. 

Jeg har full forståelse for din sønn, han blir ikke voldsmann eller voldtektsmann fordi om han slår tilbake når noen plager han over tid. Det er selvforsvar! Ville tatt en konstruktiv samtale hvor dere snakker om hva dette førte til, hvordan ble hverdagen, løste det noe, kan de komme i samtale rundt det som har skjedd? Kunne det vært løst på en annen måte? Spør litt hva han tenker selv, få han til å reflektere litt over hva veien videre blir når slikt skjer. 

Enig med hun over som har opplevd lignende, først når den andre gutten som har plaget over lengre tid og som startet det hele, ber om unnskyldning. Da kan dere godt unnskylde andre veien og gå i samtale for å "skvære opp". Men å ta igjen når noen dytter og plager deg over lang tid, vel, det er bare en naturlig konsekvens for å sette grenser for seg selv når ingenting annet fungerer. 

Det er jo opplagt når dette skjer over tid at den andre eleven trenger en form for korreksjon og konsekvens over egen oppførsel. 

Min sønn kom utfor en mann i området her som har fulgt etter små barn. Han var ruset og oppførte seg truende og drev med en del seksuelle tilnærmelser. Sønnen min var da 14 år og ventet i bilen mens faren handlet på butikken. Han ga denne mannen en skikkelig på trynet, etter å ha forsøkt flere ganger å få han til å gå. Vi ble ikke sinte eller kjeftet da vi snakket om det, det er viktig at barna er åpne og kan snakke om det. Vi gikk gjennom hva som hadde skjedd, spurte hvordan han ville reagert hvis mannen slo tilbake. Hva han tenkte om at vedkommende kunne ha kniv eller andre ting på seg, hva ville han da gjort? Fikk mye ut av den samtalen og tror vi alle lærte mye av det, så er man bedre rustet en annen gang hvis man kommer i en slik situasjon igjen. Etter denne hendelsen har vi ikke hørt om noen andre tilfeller og vi ringte også politiet for å loggføre saken. 

Anonymkode: 00c5d...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra!

Det gjorde mitt barn og, men hun venta til 5.klasse. Da hadde det vært daglige mobbinger siden første dag i 1.klasse. Møter, samtaler, mobbevedtak etc etc. Fikk en telefon fra lærern om at hun hadde slått og da sa jeg at det var jaggu på tide. Hun er opplært til å ikke slå, ikke mobbe, ikke ta igjen, snakk med en voksen osv. Men det går en grense selv for barna.

Anonymkode: a30ef...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev brev til rektor der jeg sa at jeg ga min datter lov til å ta igjen om hun ble slått eller mishandlet på andre måter. Gjorde hun dette skulle jeg heller ikke høre at hun fikk kjeft for dette. Hadde skolen noe å si om dette så skulle de ta det opp med meg. Brevet var ganske langt, for jeg skrev at om dette hadde vært en arbeidsplass så hadde det ikke vært greit at noen gjorde slike ting med andre og at dette hadde blitt politianmeldt. 

Skal si skolen reagerte raskt, for jeg fikk en telefon fra rektor så fort hun hadde lest brevet. Hun skjelte meg ut på telefonen, for slikt gikk ikke ann å si til barnet at var greit. At jeg var helt rolig og sa at jeg sto ved alt som sto i brevet og at jeg ikke var villig til å rikke meg en tomme gjorde det nok værre for rektor. Dagen etter hadde skolen satt inn ekstra tiltak i klassen og en plan hadde blitt lagt. Nå var det ikke ett barn men flere barn som ikke var greie mot mitt barn, så det var mye å ta tak i. Klassen  var egentlig en fin gjeng, men da to lærere ble sykemeldte på samme tid var det som det gikk av en bombe i klassen. Skolen satte inn ekstra lærere i klassen og etter to mnd var ny fast lærer på plass. Læreren gikk hardt ut og sa at klassen hadde ett problem, det var ikke enkelt elever som var problemet. Absolutt alle hadde en del i problemene som som var, og sammen løste de det helt supert. Det ble en veldig sammensveiset klasse, som enda har kontakt selv om de er spredt for alle vinder på videregående. De møter opp på hverandres kamper, turnstevner osv de er fortsatt en god gjeng som trives sammen. Min datter kom drassende hjem med kompisen som slo henne med en jernstang i 2 klasse i våres. Hun møtte han full i en grøftekant på vei hjem, så da tok hun han med hjem og foret han med pizza før hun fulgte han hjem når han var i bedre form. 

Min datter forsvarte seg aldri, men jeg hadde støttet henne 100% om hun hadde gjort og jeg hadde tatt kampen med skolen og foreldrene om det hadde trengtes. Det morsomme er at rektor ringte meg en stund etter jeg sendte brevet. Hun sa at mitt barn mest sannsynlig kom hjem full av blåmerker, for hun hadde grepet inn i en uønsket hendelse på skolen. Ett mindre barn ble plaget av eldre elever, hun hadde gått rett inn i slosskampen. Jeg ble utrolig stolt da jeg snakket med henne etterpå, for hun hadde blitt så sint når andre bare så på uten å gjøre noe. Hun mente de var like ille de som bare sto og så på, og det klarte hun ikke. Hun hadde fått vennene sine til å hente lærere mens hun gikk inn, så hun gjorde ting riktig selv om hun var litt dumdristig. 

Anonymkode: 064fb...8a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er en feminist og vil ikke oppdra en voldtektsmenn, derfor ville jeg aldri ha godtatt det. Jeg hadde sagt til gutten at han fikk prate med lærer eller rektor i så fall. Men jeg ville aldri ha oppdratt han til å slå noen.

Anonymkode: 0c5be...bf7

Ehh. Stå opp for seg selv vil ikke eskalere 

Anonymkode: 86274...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ehh. Stå opp for seg selv vil ikke eskalere 

Anonymkode: 86274...408

Til en voltektsmann

Anonymkode: 86274...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men så er det ingen voldtektskultur blant kvinner. Derimot er det en veldig sterk "flink pike"-kultur blant kvinner, som lærer jenter, helt fra vi er små, at en skal akseptere og godta alt. 

Anonymkode: 0c5be...bf7

Det i seg selv er vel ikke noen grunn til å lære sønnen din å godta alt. 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nevø blir ofte sparket i skrittet av ei jente. Skolen gjør ingenting. 

Har sagt neste gang ta igjen. 

Anonymkode: 86274...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...