Gå til innhold

Bilde av ein fot. Hva er dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, men hun ville kontaktet de selv når hun ble dårlig nok. 

"meget enkel forskning viser" osv... Det er alltid en som kjenner til en. 

Anonymkode: c573c...beb

"når hun ble dårlig nok" - hadde meget mulig blitt for sent. Et sted mellom tre og fem tusen nordmenn dør i sepsis hvert eneste år. Når det er blitt så ille at man "blir dårlig nok", da teller hvert eneste minutt, da har man ikke lang tid på å redde livet.

Anonymkode: c5583...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, men hun ville kontaktet de selv når hun ble dårlig nok. 

"meget enkel forskning viser" osv... Det er alltid en som kjenner til en. 

Anonymkode: c573c...beb

Siden du selv påstår at du jobber med folk som får sepsis (og dør av det), så er det faktisk ganske skremmende at du tar så lett på det!

Anonymkode: c5583...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg sier ikke at man ikke skal ringe legevakten, bare så det er sagt. Mener generelt at det er veldig mye bedre løsning en å spørre her, nettopp fordi man aldri vet hva slags person som svarer en og folk her svarer uten noe kjennskap til personen som spør og deres bakgrunn. 

Tenker heller at når i tvil, ring og snakk med lgv. 

Det er når folk her går rett fra 0 til 100 og svarer omtrent "du må kaste alt du har i hendene, skaffe barnevakt og kjøre rett på akuttmottaket!!!" (helst i capslock) For å skremme livet av folk. Alt er ikke sepsis. Alt er ikke kritisk. Noen (få) ganger er det det. 

Oppsummert, stol aldri på medisinske råd fra et nettforum - Kontakt/ring fagfolk, eller venner som kjenner deg,hvis du er i tvil. 

Anonymkode: c573c...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Siden du selv påstår at du jobber med folk som får sepsis (og dør av det), så er det faktisk ganske skremmende at du tar så lett på det!

Anonymkode: c5583...d17

Tar ikke lett på det. Men observerer at noen her alltid skriver sepsis på alt, basert på svigerforskning. Hun har ikke det nå i allefall (da hun kun nevner et av fire kardinaltegn), og ingen her kjenner noe til henne. Ikke medisinsk historikk, ikke alder, ikke medisiner, ikke forløp, ikke vitaltegn. 

Hun har en vond fot, som er litt rød. Det kan være mye før man roper sepsis. Ring fagfolk og spør, ikke baser deg på nettforum  (ref mitt svar rett over her) 

Anonymkode: c573c...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg sier ikke at man ikke skal ringe legevakten, bare så det er sagt. Mener generelt at det er veldig mye bedre løsning en å spørre her, nettopp fordi man aldri vet hva slags person som svarer en og folk her svarer uten noe kjennskap til personen som spør og deres bakgrunn. 

Tenker heller at når i tvil, ring og snakk med lgv. 

Det er når folk her går rett fra 0 til 100 og svarer omtrent "du må kaste alt du har i hendene, skaffe barnevakt og kjøre rett på akuttmottaket!!!" (helst i capslock) For å skremme livet av folk. Alt er ikke sepsis. Alt er ikke kritisk. Noen (få) ganger er det det. 

Oppsummert, stol aldri på medisinske råd fra et nettforum - Kontakt/ring fagfolk, eller venner som kjenner deg,hvis du er i tvil. 

Anonymkode: c573c...beb

Tror du må jobbe litt med leseforståelsen din, ingen som har gått fra 0 til 100 eller har skrevet at Hi skal gjøre det du her skriver.  Det er bare noe du selv dikter opp når du blir konfrontert med det du selv har skrevet som ikke stemmer.

Men HI bør ringe legevakten i kveld for å høre med dem, uansett hva dette er, siden det oppstod så raskt!

Anonymkode: c5583...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tar ikke lett på det. Men observerer at noen her alltid skriver sepsis på alt, basert på svigerforskning. Hun har ikke det nå i allefall (da hun kun nevner et av fire kardinaltegn), og ingen her kjenner noe til henne. Ikke medisinsk historikk, ikke alder, ikke medisiner, ikke forløp, ikke vitaltegn. 

Hun har en vond fot, som er litt rød. Det kan være mye før man roper sepsis. Ring fagfolk og spør, ikke baser deg på nettforum  (ref mitt svar rett over her) 

Anonymkode: c573c...beb

Jo, du tok farlig lett på det i det du skrev til HI første gang:

"Så lenge du ellers føler deg i ok form så ville ikke jeg personlig løpt på legevakten. Noen roper sepsis og det som verre er, det merker du... Da blir det verre, du får feber og føler deg generelt dårligere en du noen gang har følt deg før. (og de som nå evt føler seg tråkket på, ja jeg har sett sepsis mange ganger - også folk som har dødd av det i mine hender, så jeg er ikke helt ignorant) 

Personlig ville jeg gjettet på slimposebettenelse, evt Google Hallux valgus og se om det passer deg. 

Blir det uutholdelig, og du får feks feber, så burde du jo søke legehjelp i kveld."

Disse to setningene kan være farlige og i verste fall føre til at noen dør. Du skriver ikke dette til Hi, som i øyeblikket trolighar en god allmenntilstand, men du skriver det på nett slik at det blir stående varig. Det er nettopp slik feilinformasjon og misforståelser som har ført til at folk har dødd av sepsis! Fordi hverken folk selv eller helsepersonell har vært gode nok til å forstå alvoret tidlig nok. Når det "blir uutholdelig og du får... feber", da er det dessverre ofte for sent når det kommer til sepsis. Og du som sier du jobber med dette burde virkelig vite bedre enn å komme med slike uttalelser!

 

Anonymkode: c5583...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, men hun ville kontaktet de selv når hun ble dårlig nok. 

"meget enkel forskning viser" osv... Det er alltid en som kjenner til en. 

Anonymkode: c573c...beb

Så du mener helt seriøst at HI ikke bør spørre kvalifisert helsepersonell, fordi en tilfeldig person på et forum (deg) vet best?

Anonymkode: 67126...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"når hun ble dårlig nok" - hadde meget mulig blitt for sent. Et sted mellom tre og fem tusen nordmenn dør i sepsis hvert eneste år. Når det er blitt så ille at man "blir dårlig nok", da teller hvert eneste minutt, da har man ikke lang tid på å redde livet.

Anonymkode: c5583...d17

Da bør man ikke bo i nordnorge ihvertfall... 

Anonymkode: 8ab30...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her. Nå ser den slik ut og er mye mindre vond når jeg trør på den. Området er heller ikke varmt  pleier det ikke være det ved betennelser? Har ikke ringt til legevakt (er ikke slakk eller har feber osv) merkelige greier.

20191210_224022.jpg

Anonymkode: e3717...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her. Nå ser den slik ut og er mye mindre vond når jeg trør på den. Området er heller ikke varmt  pleier det ikke være det ved betennelser? Har ikke ringt til legevakt (er ikke slakk eller har feber osv) merkelige greier.

20191210_224022.jpg

Anonymkode: e3717...475

Hvorfor spør du når du ikke tar imot noen av rådene du får?

Den ser verre ut enn tidligere.

Anonymkode: c5583...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ringt legevakt bare for å høre. 

Det kan være så mye. En liten betennelse. Kanskje har du fått flis. Fra hår f.eks. som har blitt betent.

Urinsyregikt. 

Belastningsbrudd.

Skader ikke å ringe for å høre. Også bestille time i morgen. 

Anonymkode: 9e9f5...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen fikk en lignende kul utav det blå på albuen en gang. Viste seg at det var en skade på en hinne en plass slik at at lakk væske ut i vevet. Var veldig vondt, men de kunne ikke gjøre noe med det og den forsvant av seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke ringt legevakt pga en hevelse som ikke var veldig vond om jeg ikke følte meg syk ellers,

Men jeg hadde ringt fastlegen i dag, og det satser jeg på du også har gjort hi? Du får oppdatere oss om hva legen mente da...

Anonymkode: 8ab30...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ikke ringt legevakt pga en hevelse som ikke var veldig vond om jeg ikke følte meg syk ellers,

Men jeg hadde ringt fastlegen i dag, og det satser jeg på du også har gjort hi? Du får oppdatere oss om hva legen mente da...

Anonymkode: 8ab30...ae8

Ja, legetime nå 09.10.

Anonymkode: e3717...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært hos legen. Det var ikkje infeksjon og legen meinte at det heller ikkje var noko farlig siden det ikkje gjorde vondt. Må sitte med foten opp og pose på for å få ned hevelsen og ta kontakt om det ble verre. Ble og henvist til rtg for å utelukke brudd. Det var verken brudd eller fremmedlegeme inne i foten, men han legen synes dette var veldig rart. Han satte det opp på akutt så legen vil få svar innen en time. HI

Anonymkode: e3717...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du fått noe svar, HI?

Anonymkode: cae4f...5dc

Hun skrev et svar for 4t siden ☝️🙂

Anonymkode: c573c...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har vært hos legen. Det var ikkje infeksjon og legen meinte at det heller ikkje var noko farlig siden det ikkje gjorde vondt. Må sitte med foten opp og pose på for å få ned hevelsen og ta kontakt om det ble verre. Ble og henvist til rtg for å utelukke brudd. Det var verken brudd eller fremmedlegeme inne i foten, men han legen synes dette var veldig rart. Han satte det opp på akutt så legen vil få svar innen en time. HI

Anonymkode: e3717...475

Jeg har ikke hørt svar fra legen. HI

Anonymkode: e3717...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun skrev et svar for 4t siden ☝️🙂

Anonymkode: c573c...beb

Ja, hvor legen skulle få svar innen en time 👆🏻😉 Derfor jeg spør...

Anonymkode: cae4f...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, hvor legen skulle få svar innen en time 👆🏻😉 Derfor jeg spør...

Anonymkode: cae4f...5dc

Har ikke høyrt noe. Foten ser slik ut nå. Mindre hevelse, men blå. Kan det være sprukket blodkar? 🤔

20191211_191611.jpg

20191211_191619.jpg

Anonymkode: e3717...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, veldig rart, du er jo blå oppå foten også, mellom tærne?

Et sprukket blodkar blir ikke så hovent vel?

Anonymkode: 8ab30...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser slik ut. Mindre hoven og heller ikkje vond. 

20191212_192509.jpg

20191212_192524.jpg

Anonymkode: e3717...475

Men synes fremdeles det er litt rart og uforståelig 🤔 Hi

Anonymkode: e3717...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...