Gå til innhold

Bilde av ein fot. Hva er dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Plutselig blei det så vondt å gå på den ene foten og tok av sokken og så var det hevelse. Hardt akkurat som liktorn. 

20191210_160210.jpg

20191210_160445.jpg

Anonymkode: e3717...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jøss, det var jo en ordentlig hevelse også.

Har du hoppet i det siste? Gått mye på tå? Tråkket på noe? Jogget mye?

 

Anonymkode: c5583...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jøss, det var jo en ordentlig hevelse også.

Har du hoppet i det siste? Gått mye på tå? Tråkket på noe? Jogget mye?

 

Anonymkode: c5583...d17

Nei, jeg har ikke det. Går jo en del på jobb da. Men kjente det heilt plutselig i dag når jeg kom hjem. 

Anonymkode: e3717...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg har ikke det. Går jo en del på jobb da. Men kjente det heilt plutselig i dag når jeg kom hjem. 

Anonymkode: e3717...475

Da bør du ta en telefon til legevakten, tenker jeg.

Jeg tenkte først på brudd/tretthetsbrudd av sesambeina i grunnleddet til stortåen, men om du ikke har vært i risiko for det så er det vel mer trolig at det er en betennelse. Siden den har kommet så fort, er rød og blitt såpass stor på kort tid så bør du ta en telefon til legevakten, så får de vurdere om de vil se på det i dag eller om du kan vente til i morgen.

Anonymkode: c5583...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da bør du ta en telefon til legevakten, tenker jeg.

Jeg tenkte først på brudd/tretthetsbrudd av sesambeina i grunnleddet til stortåen, men om du ikke har vært i risiko for det så er det vel mer trolig at det er en betennelse. Siden den har kommet så fort, er rød og blitt såpass stor på kort tid så bør du ta en telefon til legevakten, så får de vurdere om de vil se på det i dag eller om du kan vente til i morgen.

Anonymkode: c5583...d17

Legevakten? Men vil det spre seg om det venter?Er kun vondt om jeg tråkker det nedpå,  ikkje viss jeg går med foten litt på skeiva 🙈

Anonymkode: e3717...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Legevakten? Men vil det spre seg om det venter?Er kun vondt om jeg tråkker det nedpå,  ikkje viss jeg går med foten litt på skeiva 🙈

Anonymkode: e3717...475

Legevakt! Ring og spør hva de mener.

Anonymkode: 0d265...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alene med unger (mannen er på møte med jobb). Viss det kan vente vil jeg helst det 🙈 hva kan jeg skje dersom det er betennelsw og jeg venter?  HI

Anonymkode: e3717...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er alene med unger (mannen er på møte med jobb). Viss det kan vente vil jeg helst det 🙈 hva kan jeg skje dersom det er betennelsw og jeg venter?  HI

Anonymkode: e3717...475

Verste fall blir det sepsis av det. 

Anonymkode: c8170...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Verste fall blir det sepsis av det. 

Anonymkode: c8170...811

Rull inn a. 

HI om det ikke er smerter og kommet så fort kan du se det an over natten. Legevakten er oppe i hele natt. 

Anonymkode: 80fdb...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en stor hevelse i foten og mente som hi at dette kunne jeg vente med til dagen etter. I løpet av natten ble jeg veldig syk, og ble lagt i isolasjon ettersom det var kjøttetende bakterier som gjorde hevelsen. Det gjorde ikke veldig vondt de første timene, men ni timer etter at jeg kjente litt smerter og så hevelsen var jeg klar for å hoppe ut av vinduet i 6.etasje. Aldri har jeg kjent slike smerter, bakteriene spiste opp bein og brusk i stortåa og de to andre nærmeste tærne, og oppover fotbladet. Jeg ble satt på antibiotika og det stoppet infeksjonen til slutt, men jeg fikk antibiotika intravenøst  i fire uker og gikk på antibiotika tabletter i 6 måneder. Etter 2,5 uker på isolat ble jeg overført til vanlig infeksjonsavdeling på sykehuset. Etter dette anbefaler jeg ingen å avvente når man får en slik plutselig hevelse uten å vite grunnen til hvorfor den har oppstått!

Anonymkode: e16fb...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ellers føler deg i ok form så ville ikke jeg personlig løpt på legevakten. Noen roper sepsis og det som verre er, det merker du... Da blir det verre, du får feber og føler deg generelt dårligere en du noen gang har følt deg før. (og de som nå evt føler seg tråkket på, ja jeg har sett sepsis mange ganger - også folk som har dødd av det i mine hender, så jeg er ikke helt ignorant) 

Personlig ville jeg gjettet på slimposebettenelse, evt Google Hallux valgus og se om det passer deg. 

Blir det uutholdelig, og du får feks feber, så burde du jo søke legehjelp i kveld. Du er et voksent menneske som kjenner deg selv og din kropp sin normaltilstand mye bedre en noen av oss her :)

Men for all del, skader ikke å ringe legevakten. Men mistenker at de sier noe lignende, og ber deg evt kontakte fastlege i morgen. 

Anonymkode: c573c...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Rull inn a. 

HI om det ikke er smerter og kommet så fort kan du se det an over natten. Legevakten er oppe i hele natt. 

Anonymkode: 80fdb...5dd

 

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge du ellers føler deg i ok form så ville ikke jeg personlig løpt på legevakten. Noen roper sepsis og det som verre er, det merker du... Da blir det verre, du får feber og føler deg generelt dårligere en du noen gang har følt deg før. (og de som nå evt føler seg tråkket på, ja jeg har sett sepsis mange ganger - også folk som har dødd av det i mine hender, så jeg er ikke helt ignorant) 

Personlig ville jeg gjettet på slimposebettenelse, evt Google Hallux valgus og se om det passer deg. 

Blir det uutholdelig, og du får feks feber, så burde du jo søke legehjelp i kveld. Du er et voksent menneske som kjenner deg selv og din kropp sin normaltilstand mye bedre en noen av oss her :)

Men for all del, skader ikke å ringe legevakten. Men mistenker at de sier noe lignende, og ber deg evt kontakte fastlege i morgen. 

Anonymkode: c573c...beb

Du får ikke Hallux valgus sånn over dagen altså😂

jeg roper ikke sepsis. Hi spurte hva som kunne skje, og jeg sa i VERSTE fall får du sepsis. Ubehandlet betennelse som går over i blodet kan bli deg. Og det kan komme fort. Jeg sa ikke at det så sånn ut eller noe. Kanskje dere må lese litt bedre?

Anonymkode: c8170...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge du ellers føler deg i ok form så ville ikke jeg personlig løpt på legevakten. Noen roper sepsis og det som verre er, det merker du... Da blir det verre, du får feber og føler deg generelt dårligere en du noen gang har følt deg før. (og de som nå evt føler seg tråkket på, ja jeg har sett sepsis mange ganger - også folk som har dødd av det i mine hender, så jeg er ikke helt ignorant) 

Personlig ville jeg gjettet på slimposebettenelse, evt Google Hallux valgus og se om det passer deg. 

Blir det uutholdelig, og du får feks feber, så burde du jo søke legehjelp i kveld. Du er et voksent menneske som kjenner deg selv og din kropp sin normaltilstand mye bedre en noen av oss her :)

Men for all del, skader ikke å ringe legevakten. Men mistenker at de sier noe lignende, og ber deg evt kontakte fastlege i morgen. 

Anonymkode: c573c...beb

Hvor er hun som skrek opp om "hobbyleger" på forumet i går?

Hvis du kjente litt bedre til hallux valgus ville du visst at ikke noe ved His bilder tyder på at dette er en hallux valgus - Hi har ingen skjevstilling i leddet og hevelsen hennes er på feil sted.

Ang. sepsis - jeg sier heller ikke at Hi har det. Men i Norge er man generelt for dårlige til å tolke tidlige tegn på sepsis. Helsedirektoratet gjorde et tilsyn for halvannet år siden, og igjen nå i sommer - fremdeles er seks av ti norske sykehus for dårlige til å oppdage sepsis og setter dermed igang behandling for sent, med de fatale følgene det får for altfor mange. Og helt ærlig, det at flere av sepsis har dødd i dine hender, det er virkelig ikke noe som er beroligende ;) Når man får tegn som feber som tegn på sepsis, da haster det, og da skal behandling helst settes igang før det er gått en time...

Pr. nå har ikke Hi tegn på det hvis hun ellers er i fin form, men poenget er at hun likevel bør kontakte lege fordi denne hevelsen har oppstått så brått, utviklet seg raskt til å bli så stor, er rød i et område rundt og det ikke er kjent akutt traume/belastning.

En venninne av meg, hvis ene forelder er overlege på sykehus, holdt på å dø to ganger som barn/ungdom fordi forelder ikke forstod at det var sepsis på gang. Ukesvis med sykehusopphold begge ganger og div. langtidsfølger. Tredje gangen tok forelder og venninnen tegnene langt tidligere, før hun var blitt særlig dårlig og behandling ble satt igang på sykehuset raskt, da var det bare få dager på sykehuset før hun igjen var i form igjen. Man skal være forsiktig med å være så bastant...

Meget mulig Hi får beskjed om at det kan vente om hun ringer legevakten, men med de tegnene hun har så bør hun kontakte legevakten og snakke med dem som et minimum.

Hi, så lenge allmennformen din er fin så er det mest trolig ikke en sepsis. Likevel, noen får atypiske symptomer til å begynne med. Det er mer trolig at du har noe annet, som tidligere nevnt, men ting kan utvikle seg. Kontakt legevakt, de må vurdere om du må inn eller om det kan vente, det skal ingen på forumet gjøre.

Anonymkode: c5583...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor er hun som skrek opp om "hobbyleger" på forumet i går?

Hvis du kjente litt bedre til hallux valgus ville du visst at ikke noe ved His bilder tyder på at dette er en hallux valgus - Hi har ingen skjevstilling i leddet og hevelsen hennes er på feil sted.

Ang. sepsis - jeg sier heller ikke at Hi har det. Men i Norge er man generelt for dårlige til å tolke tidlige tegn på sepsis. Helsedirektoratet gjorde et tilsyn for halvannet år siden, og igjen nå i sommer - fremdeles er seks av ti norske sykehus for dårlige til å oppdage sepsis og setter dermed igang behandling for sent, med de fatale følgene det får for altfor mange. Og helt ærlig, det at flere av sepsis har dødd i dine hender, det er virkelig ikke noe som er beroligende ;) Når man får tegn som feber som tegn på sepsis, da haster det, og da skal behandling helst settes igang før det er gått en time...

Pr. nå har ikke Hi tegn på det hvis hun ellers er i fin form, men poenget er at hun likevel bør kontakte lege fordi denne hevelsen har oppstått så brått, utviklet seg raskt til å bli så stor, er rød i et område rundt og det ikke er kjent akutt traume/belastning.

En venninne av meg, hvis ene forelder er overlege på sykehus, holdt på å dø to ganger som barn/ungdom fordi forelder ikke forstod at det var sepsis på gang. Ukesvis med sykehusopphold begge ganger og div. langtidsfølger. Tredje gangen tok forelder og venninnen tegnene langt tidligere, før hun var blitt særlig dårlig og behandling ble satt igang på sykehuset raskt, da var det bare få dager på sykehuset før hun igjen var i form igjen. Man skal være forsiktig med å være så bastant...

Meget mulig Hi får beskjed om at det kan vente om hun ringer legevakten, men med de tegnene hun har så bør hun kontakte legevakten og snakke med dem som et minimum.

Hi, så lenge allmennformen din er fin så er det mest trolig ikke en sepsis. Likevel, noen får atypiske symptomer til å begynne med. Det er mer trolig at du har noe annet, som tidligere nevnt, men ting kan utvikle seg. Kontakt legevakt, de må vurdere om du må inn eller om det kan vente, det skal ingen på forumet gjøre.

Anonymkode: c5583...d17

Dårlige gener eller? Siden hun hadde sepsis 3 ganger. 

Anonymkode: 92775...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dårlige gener eller? Siden hun hadde sepsis 3 ganger. 

Anonymkode: 92775...bd1

Det var det viktigste du måtte spørre om?

Begge foreldrene har vært friske, minimalt syke, nesten aldri sykemelding hele yrkeslivet. Så....

Anonymkode: c5583...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dårlige gener eller? Siden hun hadde sepsis 3 ganger. 

Anonymkode: 92775...bd1

Eller som meg som har crohns. Nedsatt imunforsvar pga medisiner og hatt begynnende sepsis flere ganger. Ingen andre i familien har for øvrig crohns.

Anonymkode: 0d265...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generell tommelfingerregel i mitt hode, har du overskudd til å spørre medisinske spørsmål på nettforum så er en hverken kritisk syk eller engstelig nok. Er man det kontakter man helse direkte. 

#jungelregel

Anonymkode: c573c...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dårlige gener eller? Siden hun hadde sepsis 3 ganger. 

Anonymkode: 92775...bd1

Hvis man først har fått sepsis en gang er man mer utsatt for å få det igjen. 

Tulling. 

Anonymkode: 4de82...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du tar en telefon til legevakten, hi. 
mener de det kan vente, så venter du, mener de du må inn drar du inn.

Ikke ta for gitt at de som skriver at de har erfaring med det ene eller det andre her inne faktisk har det. Det kan israelittene være hvem som helst som skriver dette, en tenåringsjente på 17 år, eller en gretten mann på 90. Det eneste trygge rådet du kan få er fra legevakten, eller om du har noen i familien som er helsepersonell,

Lykke til og god bedring, håper det er helt ufarlig 😊

Anonymkode: c5475...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Håper du tar en telefon til legevakten, hi. 
mener de det kan vente, så venter du, mener de du må inn drar du inn.

Ikke ta for gitt at de som skriver at de har erfaring med det ene eller det andre her inne faktisk har det. Det kan israelittene være hvem som helst som skriver dette, en tenåringsjente på 17 år, eller en gretten mann på 90. Det eneste trygge rådet du kan få er fra legevakten, eller om du har noen i familien som er helsepersonell,

Lykke til og god bedring, håper det er helt ufarlig 😊

Anonymkode: c5475...962

Israelittene= like så fort 🙈🙈

Anonymkode: c5475...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Generell tommelfingerregel i mitt hode, har du overskudd til å spørre medisinske spørsmål på nettforum så er en hverken kritisk syk eller engstelig nok. Er man det kontakter man helse direkte. 

#jungelregel

Anonymkode: c573c...beb

Si ikke det. For noen år siden var et ei her inne som ble akutt febersyk og lurte på om hun burde kontakte legevakta. Som en apropos nevnte hun at hun hadde menstruasjon. Noen av damene her på forumet rådet henne til å kontakte legevakt asap. Et par dager etterpå takket hun for at jentene på forumet hadde presset henne, hun hadde TSS og holdte på å stryke med. Sykdom kan utvikle seg veldig raskt!

Anonymkode: 67126...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Si ikke det. For noen år siden var et ei her inne som ble akutt febersyk og lurte på om hun burde kontakte legevakta. Som en apropos nevnte hun at hun hadde menstruasjon. Noen av damene her på forumet rådet henne til å kontakte legevakt asap. Et par dager etterpå takket hun for at jentene på forumet hadde presset henne, hun hadde TSS og holdte på å stryke med. Sykdom kan utvikle seg veldig raskt!

Anonymkode: 67126...03f

Joda, men hun ville kontaktet de selv når hun ble dårlig nok. 

"meget enkel forskning viser" osv... Det er alltid en som kjenner til en. 

Anonymkode: c573c...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...