Gå til innhold

Skal frieri regnes som en julegave?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kommer til å bli fridd til og forlovet, enten du vil det eller ikke. Beklager at du tydeligvis aldri har vært en aktuell forlovede for noen, det er trist og jeg forstår at du har negative følelser rundt det. Men jeg har altså en samboer som elsker meg og som jeg elsker like mye tilbake, en person jeg vil dele resten av livet med, og jeg kan bare ikke beskrive hvor deilig det føles😍

En ring er mer enn nok for meg. Om det blir før jul, på julaften eller i romjula vet jeg ikke. Og om han tenker at det er eller ikke er julegaven min vet jeg heller ikke. Det er derfor jeg spør her. Kanskje det er andre som har erfaringer med å bli fridd til i jula? Men om han gir meg én gave til, i tillegg til ringen-noe jeg absolutt ikke forventer, så vil jeg gi ham tidenes gave tilbake. Jeg bare vet ikke hva som er vanlig. 

Han er det beste som har skjedd meg, og er selve julegaven i seg selv. Jeg kommer uansett til å kjøpe julegave til ham, det er ikke det. Jeg vil bare gi ham det beste jeg kan komme på, uansett pris❤️ 

Anonymkode: 2e502...a5c

Good for you. Men siden du VET at du kommer til å bli fridd til, kan du vel bare kjøpe en kjempefin gave til ham, uansett? Det jeg har uthevet over gjør at det virker som du kun vil gi ham tidenes gave tilbake DERSOM du får én gave i tillegg til ringen. Men dersom han ikke gir deg en gave til, da skal du bare kjøpe "vanlig" julegave? Jeg forstår nesten ikke noe av det du skriver, du virker veldig spesiell.

Anonymkode: d0bd1...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kommer til å bli fridd til og forlovet, enten du vil det eller ikke. Beklager at du tydeligvis aldri har vært en aktuell forlovede for noen, det er trist og jeg forstår at du har negative følelser rundt det. Men jeg har altså en samboer som elsker meg og som jeg elsker like mye tilbake, en person jeg vil dele resten av livet med, og jeg kan bare ikke beskrive hvor deilig det føles😍

En ring er mer enn nok for meg. Om det blir før jul, på julaften eller i romjula vet jeg ikke. Og om han tenker at det er eller ikke er julegaven min vet jeg heller ikke. Det er derfor jeg spør her. Kanskje det er andre som har erfaringer med å bli fridd til i jula? Men om han gir meg én gave til, i tillegg til ringen-noe jeg absolutt ikke forventer, så vil jeg gi ham tidenes gave tilbake. Jeg bare vet ikke hva som er vanlig. 

Han er det beste som har skjedd meg, og er selve julegaven i seg selv. Jeg kommer uansett til å kjøpe julegave til ham, det er ikke det. Jeg vil bare gi ham det beste jeg kan komme på, uansett pris❤️ 

Anonymkode: 2e502...a5c

Jeg skjønner ikke helt... hvorfor kjøper du ikke bare den beste gaven til han uansett? En gave er vel ikke en gjenytelse på den måten? Fortjener han det beste, så bør han vel få det uavhengig av hva han gir deg? 

Og ingen her kan jo svare på hva han tenker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig ingen som kan referere til boka " Skikk og bruk"? 

(Jeg har dessverre forlatt den boka hjemme i Norge....).

Der burde det staa hva man skal gjore i en slik situasjon! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dumi skrev:

Er det virkelig ingen som kan referere til boka " Skikk og bruk"? 

(Jeg har dessverre forlatt den boka hjemme i Norge....).

Der burde det staa hva man skal gjore i en slik situasjon! 

Tror ikke dette er noe du finner i skikk og bruk altså

Anonymkode: 73d22...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at det finnes noen for alle der ute...

Det blir fint om dere får barn og du skal begynne å regne på hva som er mest rettferdig, hvem som gjør mest og om en våkenatt veier opp for en kveld på byen eller bare en tur på cafe med en venninne...

Anonymkode: 5ac58...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
43 minutter siden, Dumi skrev:

Er det virkelig ingen som kan referere til boka " Skikk og bruk"? 

(Jeg har dessverre forlatt den boka hjemme i Norge....).

Der burde det staa hva man skal gjore i en slik situasjon! 

Jeg har boka, men de går ikke så detaljert til verks at de beskriver den eventualiteten der hun allerede vet om et hemmelig frieri, og at det skjer ved juletider, og at hun ikke vet om han i tillegg til ring vil overraske henne med en julegave. Så det finnes nok ingen utarbeidet kotyme på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Pashla skrev:

Jeg har boka, men de går ikke så detaljert til verks at de beskriver den eventualiteten der hun allerede vet om et hemmelig frieri, og at det skjer ved juletider, og at hun ikke vet om han i tillegg til ring vil overraske henne med en julegave. Så det finnes nok ingen utarbeidet kotyme på dette...

Noe som egentlig er litt synd :D

Anonymkode: ddf55...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg har hatt min dose latter fra svarene i tråden.

Jeg har også forsøkt å forstå deg, Hi, men jeg greier det liksom ikke. Selv om spørsmålet ditt i seg selv virker enkelt nok, så greier jeg bare ikke å forstå.

Du skal ikke vite, men vet likevel, at han skal fri?

Du vil bare kjøpe en veldig bra julegave til ham hvis han skal kjøpe gave til deg?

Dere skal reise bort i julen, men har ikke snakket om det praktiske ved reisen, om dere skal ta med gaver osv.?

Det jeg reagerer mest på er at det virker som om dere ikke kommuniserer med hverandre, og jeg er ikke den eneste som på et eller annet vis sier det, HI. Ta det til deg, for hvis ikke risikerer dere å gå på noen veldig unødvendige smeller i fremtiden. Sier det i beste mening.

Snakk sammen. Og kjøp den gaven til ham du mener han som din kjære fortjener og ikke minst - som du ønsker å gi ham. Noe annet gir virkelig ikke mening, HI! Mulig du nå er ruset på lykkehormoner, men det er ikke logikk i resonnementet ditt.

Altså - han ønsker å holde et ev. frieri hemmelig for deg. Du har likevel funnet ut at han trolig skal fri. Og likevel velger du å holde tett om det. Videre spør du oss (?!) om dette regnes som julegave, for hvis han har tenkt ringene som julegave, og ikke gir deg noe annet, da vil du heller ikke gi ham en gave. Selv om du ikke har bidratt økonomisk til ringene deres. Men hva hvis vi alle fortalte deg at joda, ringer og frieri regnes selvfølgelig som julegave, han vil ikke ha noen annen julegave til deg og du trenger selvfølgelig ikke kjøpe en til ham? Når han da lurte på hvorfor du ikke hadde kjøpt julegave til ham - hva skulle du svare ham da?? Glemte det? Glemte den hjemme? Hadde ikke lyst å gi deg noe i år? For å si at du ikke ga ham noe fordi han ikke kjøpte gave utenom ringer/frieri til deg... det ville jo ha avslørt at du visste om frieriet på forhånd. Og dermed ville du ødelagt noe av hans glede ved det. Ser du ikke dette selv?

Kjøp en gave til ham. En gave du uansett ville gitt til ham, helt uavhengig av frieri eller ikke frieri! Det er det eneste riktige, uansett hva han gjør. Gjør livet ditt litt enklere fremover, ikke vei på vekt hva du og han gir og får i forholdet, hverken av gaver eller praktiske ting. Gjør det som du tror vil glede ham, og gjør det fordi det å glede ham gleder deg! Vanskeligere er det ikke!

Anonymkode: ddf55...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og poenget ditt er? Hvis du synes det er morsomt kan du holde det for deg selv. Hva er det med folk lurer jeg på. 

Anonymkode: 71b04...8c7

Poenget mitt, og jeg forstår det var utydelig så det beklager jeg, men dette er materiale til Parterapi og Kevin Vågenes. Dagens mest absurde problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet at mannen kommer til å fri i jula, hvordan og hvorfor jeg vet det vil jeg ikke utdype meg om her. Men blir ringen og frieriet min julegave da? Eller får jeg en annen gave i tillegg? Ville du regnet den som selve julegaven? Ringer er jo dyrt så jeg vet han kommer til å legge litt penger i det. Og hva bør jeg da gi i julegave til han? Vi skal reise bort i jula.

Anonymkode: 2e502...a5c

Ja, jeg ville sett på dette som en gave, om jeg ønsket å forlove/gifte meg. Hadde vært koslig med et par smågaver ved siden av, men ikke forventet det. 

Ville gitt en(fler) gave du tror han ønsker seg, uavhengig av om du "bare" får ring eller ikke. 

Anonymkode: 99a09...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett på det som en gave ja. Så får du heller ta det som en bonus om det dukker opp noe med under treet. Selv burde du kjøpe han en gave som du hadde gjort uansett om han hadde fridd eller ikke. Lykke til med frieri og julefeiring , blir nok minneverdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere enig om å ikke kjøpe gave til hverandre i år?

Bare skjønner ikke helt dette med gavekjøpet ditt. Om ringen regnes som gave, MÅ du kjøpe en super gave til han? Men han vet ikke at du vet om frieriet? Regnes ikke ringen som gave får han ingen gave eller bare noe svada?

Tror du må utdype dette litt

Anonymkode: 29a38...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er dere enig om å ikke kjøpe gave til hverandre i år?

Bare skjønner ikke helt dette med gavekjøpet ditt. Om ringen regnes som gave, MÅ du kjøpe en super gave til han? Men han vet ikke at du vet om frieriet? Regnes ikke ringen som gave får han ingen gave eller bare noe svada?

Tror du må utdype dette litt

Anonymkode: 29a38...57b

Vi var egentlig blitt enige om å ikke kjøpe julegave til hverandre ja, det burde jeg kanskje opplyst om i hi. Planen var at denne turen skulle være julegaven vår, men så vet jeg nå at han skal fri og så spurte ham meg i tillegg om det var noe spesielt jeg egentlig ønsket meg til jul. Så da vet jeg ikke helt om han tenker at frieriet skal være julegave eller om han tenker gave i tillegg til frieri, og da vil jeg i hvert fall gi ham noe flott tilbake❤️
 

Ts

Anonymkode: 2e502...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så fint at det finnes noen for alle der ute...

Det blir fint om dere får barn og du skal begynne å regne på hva som er mest rettferdig, hvem som gjør mest og om en våkenatt veier opp for en kveld på byen eller bare en tur på cafe med en venninne...

Anonymkode: 5ac58...d5c

Hva vet du om livet mitt egentlig? Om vi har barn og hvordan vi deler omsorgsoppgaver og hva vi bruker fritiden vår på? Du går fra et spørsmål om frieri/gave til å angripe vår rolle som foreldre? Og du er mor..?

Anonymkode: 2e502...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Bruker3 skrev:

Hahahaha, takk. Dette er kremen av dib.  En tråd som like gjerne kunne vært en trolletråd, også er det på ekte 😍🤩😻👸💕💕💕💕💕

Vel, du er definitivt «kremen» av hvorfor barn mobber og at det aldri noen sinne vil bli slutt på mobbing med forbilder som deg som foreldre, uansett hvor mye fokus det legges i det👏🏻 Et voksent menneske som ønsker og håper at et annet menneske blir såret, pga et spørsmål om frieri regnes som julegave. Pga et spørsmål som ikke berører deg på noen som helst måte. DET er «kremen» av dib det😊

Ts

Anonymkode: 2e502...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, du er definitivt «kremen» av hvorfor barn mobber og at det aldri noen sinne vil bli slutt på mobbing med forbilder som deg som foreldre, uansett hvor mye fokus det legges i det👏🏻 Et voksent menneske som ønsker og håper at et annet menneske blir såret, pga et spørsmål om frieri regnes som julegave. Pga et spørsmål som ikke berører deg på noen som helst måte. DET er «kremen» av dib det😊

Ts

Anonymkode: 2e502...a5c

👏 👏

Anonymkode: 71b04...8c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi var egentlig blitt enige om å ikke kjøpe julegave til hverandre ja, det burde jeg kanskje opplyst om i hi. Planen var at denne turen skulle være julegaven vår, men så vet jeg nå at han skal fri og så spurte ham meg i tillegg om det var noe spesielt jeg egentlig ønsket meg til jul. Så da vet jeg ikke helt om han tenker at frieriet skal være julegave eller om han tenker gave i tillegg til frieri, og da vil jeg i hvert fall gi ham noe flott tilbake❤️
 

Ts

Anonymkode: 2e502...a5c

Men hjelpe meg. Dere har en avtale om at dere ikke skal gi hverandre gaver. Han prøver å holde et frieri hemmelig. Et frieri er ingen gave. Det er et løfte og en forpliktelse.

Ikke kjøp en gave til ham som en gjenytelse, kjøp en gave fordi du vil gi ham en gave! Om du vil det. En gave skal aldri være fordi man skylder noen det, en gave er uten forventninger og krav. Kjøp en gave om du vil, men da får du være ærlig og si at den avtalte gave-droppingen deres utgår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis dere har avtalt å ikke gi gaver så skal selvsagt ikke et ev frieri regnes som gave heller?

Dette er den snodigste problemstilling jeg har hørt, tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi var egentlig blitt enige om å ikke kjøpe julegave til hverandre ja, det burde jeg kanskje opplyst om i hi. Planen var at denne turen skulle være julegaven vår, men så vet jeg nå at han skal fri og så spurte ham meg i tillegg om det var noe spesielt jeg egentlig ønsket meg til jul. Så da vet jeg ikke helt om han tenker at frieriet skal være julegave eller om han tenker gave i tillegg til frieri, og da vil jeg i hvert fall gi ham noe flott tilbake❤️
 

Ts

Anonymkode: 2e502...a5c

Jeg har skrevet det tidligere, og du bekrefter det egentlig her - dere må lære dere å kommunisere bedre med hverandre, for slik dere nå holder på så åpner det for masse unødvendige misforståelser og misnøye som på sikt kan gi dere større problemer, selv om ting nå fungerer bra mellom dere.

Nå sier du at dere egentlig er enige om å ikke gi hverandre gaver, at turen i seg selv skal være gave til hverandre. Det er jo en flott gave til hverandre, god investering i forholdet. Når han da likevel spør deg om det er noe du ønsker deg til jul, da kunne du enkelt ha svart "skal vi gi hverandre julegaver likevel?". Så hadde dere avklart det. Istedenfor går du nå og lurer, vet ikke hva han mener og tenker, så blander du inn om frieri/ring defineres som julegave.

Gjør deg selv en tjeneste, HI, snakk med han du snart trolig blir din ektemann. Kommuniser med hverandre. Ikke gjør ting så kompliserte. "Du, jeg har tenkt litt, ble litt usikker jeg nå, du spurte hva jeg ønsker meg til jul, betyr det at vi likevel skal gi hverandre gaver utenom turen vi skal på?" Si det på en positiv måte, ikke noe rart i det.

Du ønsker det beste, du ønsker å glede ham fordi du føler han gleder deg. Det er kjempebra, Hi. Men ingen her kan vite hva mannen din tenker eller mener. Det kan du imidlertid finne enkelt ut, med et lite spørsmål. Spør ham! :)

Lykke til i julen :)

Anonymkode: ddf55...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...