Gå til innhold

Hvor ofte er dere syke?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber en plass med ganske høyt korttidssykefravær. Og det er ganske tydelig at det er noen som er syk mye oftere enn andre. Jeg har f.eks en kollega som jeg ikke kan huske at noen gang har vært syk eller hatt sykt barn på de 6 årene jeg har jobbet der. Selv er jeg ganske midt på treet, de fleste er der, men så er det et par stykker som har vært syke/sykt barn i flere dager 4-5 ganger i løpet av høsten. Det er ganske sprøtt at det er så stor forskjell! 

 

Anonymkode: 16954...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ER stor forskjell på hvor ofte barn og voksne blir syke. Noen ganger er det selvsagt et spørsmål om vilje og moral. 
 

Selv har jeg infeksjoner med feber minst en gang i måneden. I tillegg til mye annet kronisk. Jeg jobber derfor ikke. Mannen og barna mine er nesten aldri hjemme fra skole og jobb. Kan gå år i mellom. Da de gikk i barnehagen hadde de en del forkjølelser og omgangssyke. 

Anonymkode: d69f0...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagetiden var det sykdom sikkert annen hver mnd, følte vi var syk hele tiden. Men så lenge ingen av oss hadde feber, så var det rett i bhg og på jobb.

Eksmannen min er hypokonder, så han var mer vekke fra jobb enn han var på jobb og han var ikke syk engang, han bare trodde han var døden nær til enhver tid, så han fikk sparken til slutt.

Jeg har høy arbeidsmoral og stiller, så sant jeg ikke er full i feber, da får vi ikke komme på jobb , men alt annet er godkjent.  

 

Anonymkode: 98d9c...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig sjelden. Tror jeg har brukt kun en egenmelding i løpet av mine 30 år i arbeid. Men jeg har vært sykmeldt da. Både barna og jeg blir sjelden syke, men når vi først blir det, så får vi det skikkelig. Lungebetennelse, streptokokker eller influensa. 

Anonymkode: eaad1...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er aldri syk. Eldste kan jeg nesten ikke huske å hatt fravær med. Yngste har vært MYE syk. Er nå fem og for første gang har hun vært frisk på denne tiden. Andre året i barnehagen var et HELVETE. Omgangssyke, forkjølelse, omgangssyke, lagt inn på sykehus og etter sykehuset var vi hjemme i 14 dager da hun var svært redusert. Nå virker det som hun har bygget immunforsvar. To forkjølelser men ikke vært hjemme pga det. 

Anonymkode: 7ef01...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg har vært mye syk det siste året. Har brukt 3 egenmeldingsdager og hadde en sykmelding på 5 dager. 

Hadde bronkitt i desember ifjor, kraftig førkjølelse og høy feber i påsken, samme i sommer, lungebetennelse i høst og er forkjølet igjen nå.  3 egenmeldingsdager ble brukt før jeg måtte takke ja til sykmelding fra legen ved lungebetennelsen

Anonymkode: 8f358...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KenCreek

Aldri. Men har kollegaer som er syke en gang i mnd. Og så har jeg noen som er syk kanskje to ganger i året. 

Det varierer fra person til person vel. 

Jeg hadde en grusomt jævlig influensa i 1998. 

Etter det har jeg vært frisk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er mye syke. Siden august har minst en av oss vært syke hver eneste uke. Feber, omgangssyke, kraftige forkjølelser, diverse barnesykdommer osv. 

Anonymkode: f4eb9...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sykmelding i høst og 3 egenmeldingsdager i vår. Men har brukt opp 10 syke barndager. Da mine barn gjerne har feber i 2-3 dager hver gang. Og i tillegg hatt skarlagensfeber i høst.

Anonymkode: aa05a...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ca fem år siden sist jeg brukte egenmelding. Tok da en dag. Hadde influensa for 20 år siden, brukte nok ca fem dager på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har perioder der vi nesten ikke er syke og der sykdom kommer som perler på en snor. Nå har ene ungen feber, forkjøla, vondt i hals og ører støtt og stadig. Hun kler seg godt, hun har kommet over den alderen der hun nekter å kle seg etter været eller høre på mamma når jeg sier hun skal ha noe i hals og på ører. I fjor var hun borte en gang fra skolen pga sykdom som ikke var pga en kronisk sykdom hun har. Det var ikke mange dager hun var borte pga det heller, selv om hun var mer borte pga det enn hun har vært på mange år. 

Eldste hangler ofte de siste to åra. Det  er litt feber, forkjøla, vondt i hals osv, men ikke nok til å være hjemme. Hun kan gå slik i over en uke. Som hun sier selv så hadde det vært bedre å blitt skikkelig syk, ligge i senga en dag og blitt bedre. Nå hangler hun bare og det tar så lang tid før kroppen er i topp form igjen. 

Jeg har vel ikke vært syk utover omgangsyken på mange år, men omgangsyken har jeg fått veldig mange ganger. Det er nesten bare å si ordet så henger jeg over do. Jeg hadde det aldri før, så litt morsomt hvordan ting plutselig endrer seg. Heldigvis startet denne perioden etter at ungene ble store og ordner seg selv når de er syke, så slapp å ligge syk sammen med de når dette skjedde ofte når de gikk i barnehage og småskolen. Eller ofte hadde de det ikke, men det skjedde med jevne mellomrom. 

Anonymkode: b88dd...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber en plass med ganske høyt korttidssykefravær. Og det er ganske tydelig at det er noen som er syk mye oftere enn andre. Jeg har f.eks en kollega som jeg ikke kan huske at noen gang har vært syk eller hatt sykt barn på de 6 årene jeg har jobbet der. Selv er jeg ganske midt på treet, de fleste er der, men så er det et par stykker som har vært syke/sykt barn i flere dager 4-5 ganger i løpet av høsten. Det er ganske sprøtt at det er så stor forskjell! 

 

Anonymkode: 16954...7cb

Ja, jeg er mye syk. Har hatt tre korttidsfravær bare denne høsten, senest forrige uke. Jeg spurte legen min hva det kommer av, og han sa at det er fordi immunforsvaret svekkes når man er syk, så det er fort gjort å komme inn i en ond sirkel. Jeg er drittlei av slike holdninger som skinner gjennom i innlegget ditt, at hvis man er mye syk er man egentlig lat og skulker jobb. Jeg skal love at jeg heller går på jobb enn å ligge hjemme med feber eller spysjuke! Jeg har dessuten en jobb der oppgavene bare tårner seg opp i fraværstida, så jeg må bare påregne ubetalt overtid i neste uke for å komme i ajour. 

Anonymkode: 2ff81...45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk aldri syk. Kan ikke huske sist jeg var syk heller. Har litt vondt i vilja av og til😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ha hjemmekontor så jeg har det ofte istedenfor å bruke egenmelding eller sykt barn (når barnet ikke er så sykt, men for syk for barnehage) 
Første året hans brukte vi 35 dager hjemme fra august til februar. Det var heftig! De andre barna har ikke vært på langtnær så syke

Anonymkode: a8acd...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kanskje en egenmeldingsdag hver tredje måned. Blir dessverre slått ut med feber ganske ofte, og det setter seg i lungene. Pleier å holde med en dag hjemme. Tror kanskje det har å gjøre med at jeg har gått med ubehandlet astma i mange år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mye sykefravær, maks 2 dager i året de siste 10 årene, men i tillegg har jeg vært sengeliggende over en uke i 3 ganger i påskeferien og en gang i jula.

Anonymkode: ca007...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte to egenmeldingsdager denne uken før første gang siden jeg begynte i jobben for 6,5 år siden. Jeg har vært småsyk noen ganger, men typisk da når det er helg eller jeg har ferie. Barna er store og derfor sjeldent syke også, men ene har en kronisk tilstand som utløser noen sykt barn-dager i året, vanligvis 4-5 på hver av oss.

Anonymkode: 6ddee...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i barnehage og har fire barn selv. Er sjelden syk eller forkjølet. Hvis jeg først blir syk så blir jeg veldig syk og ender ofte opp på sykehuset noen dager. Egentlig like greit. Jeg synes synd på de som til stadighet hangler i ukevis, men som ikke blir ordentlig syk . Da er det bedre med en 14 dagers annenhvert år.

Anonymkode: 72578...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan variere veldig. Med første barnet hadde vi veldig mye sykefravær, jenta var ekstremt ofte syk fra 1,5-5 år (mye infeksjoner med skyhøy feber, luftveisinfeksjoner, falsk krupp, enormt mange halsbetennelse og opererert mandler og polypper, refluks og astma, utredning, innleggelser og div). Måtte være hjemme med henne veldig hyppig i den perioden og ble smittet av mange infeksjoner selv også, vi var syke i et sett begge to. Jente nr to har bare vært syk 1-2 ganger i året og som oftest ganske kortvarig. Jeg har sjelden blitt smittet når hun har vært syk, kun en gang ved omgangssyke og en gang av mycoplasma. Veldig sjelden sykefravær både for meg og barna nå. 

Anonymkode: 39352...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri syk selv. Har brukt 3 egenmeldingsdager på 20 år. Vært sykmeldt to ganger i forbindelse med graviditet. Da ble jeg 20% sykmeldt den siste måneden før jeg gikk ut i permisjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...