Gå til innhold

Er jeg gnien?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Datteren min på 3 går i barnehage, og jeg er foreldrerepresentant på avdelingen. Vi 3 representantene fra de 3 avdelingene diskuterte i går dette med julegave. Vle enige om å kjøpe til hver våre avdelinger og de som vil være med vippser 100 kr. 

 

Men altså... det er 32 barn på min avdeling, derav 2 tvillingpar så dvs 30 som bidrar til gave. 3000 kr til fellesgave til 4 faste ansatte? Noen vikarer, men de er sporadisk innom. 

Drøyt synes jeg. Holder med 50 kr. De to andre var ikke enige. Vi skal fylle en kurv med sjokolade, te, godteri til hver avdeling. Sjokolade for 3000 kr... ai ai ai... 

I tillegg er to av damene veldig ivrige treningsdamer og kan ikke tro at de blir glad for 1 års forbruk av sjokolade 😐

Anonymkode: 565bd...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det var alt for mye! En utelukker jo mange ved å sette en så høy sum. Enten så er gaven fra alle barna eller får folk kjøpe selv. Syns 20kr pr barn er mer enn nok. 

Jeg hadde blitt flau om jeg hadde mottatt en så dyr gave fra NESTEN alle barna...

Anonymkode: 129b6...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke 2/3, og så ha litt til overs til feks blomster ved sommeravslutning eller andre "jubileer"? 

Syntes også det var mye på "snop". Man kan jo se om det er noen "ting" de trenger til vakt rommet, personlige kopper eller lign man kan bruke det på også. 

Anonymkode: 344db...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire ansatte og det skal gi gaver for 3000 kroner? Selv med noen vikarer så mener jeg dette blir veldig drøyt!

Slike gaver, om de skal gis, bør være symbolske, ikke noe mer. Dette er drøyt. Jeg synes til og med at 1500 kroner vil være drøyt å bruke. Til og med 750 kroner på fire synes jeg blir mye i en slik sammenheng!

Jeg tenker at en kurv med litt forskjellig til 500 kroner er mer enn nok. Det skal jo bare være symbolsk. Noen klementiner, litt god sjokolade, noen pepperkaker nå i førjulstiden holder lenge, og ev. en blomst til pauserommet - om barnehagen skulle være så heldig å ha et slikt.

Så om du er gnien, så er vel jeg det i ørtende potens eller noe ;)

 

Anonymkode: e51d0...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første skal det ikke være noe «de som vil være med på gaven vippser 100 kr». ALLE skal være med uansett bidrag. Enten kjøper man gave fra alle eller lar det være. Barn skal ikke bli utelatt fordi mor/far ikke betaler noe. 

For det andre, var det en hinsides sum. Jeg hadde ikke betalt 100 kr av prinsipp. Hadde da barnet mitt blitt utelatt fra kortet, hadde det blitt rabalder.

Anonymkode: f458e...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for mye. Maks kr. 50,- pr familie og viktig at alle er med på kortet selv om det er frivillig å betale. 
Blir gøy når bursdagsgavedebatten på første foreldremøte på skolen knekkes i gang med de to der. Får håpe noen tør si fra. 

Anonymkode: 471ab...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøss, aldri møtt på slike summer, og jeg har fire barn så det har blitt noen gaver oppgjennom.. 

20-30 kr er vanlig 

Anonymkode: 21c1d...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt veldig gretten på Fau hvis de foreslo en slik sum. 50 kroner er også mye!

20 kroner hadde holdt med en så stor barnehage 

Anonymkode: 0b21b...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svart over i tråden - hvis det likevel blir slik at foreldre faktisk betaler inn 100 kr så ville jeg stått på for at det blir brukt ca. 500 kr til en symbolsk fellesgave til de ansatte - og at resterende 2 500 kr blir brukt på noe barnehagen trenger eller ønsker seg av utstyr, men ikke har råd til, og gjerne øremerk midlene til dette.

Anonymkode: e51d0...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg faktisk inn for å sjekke Vipps. Da jeg var klassekontakt i vår, og vi skulle kjøpe avskjedsgave til læreren gjennom de siste fire årene, fikk vi 75kr per elev (ingen søsken i klassen). Det holdt i massevis til en flott gave og minne fra klassen.

Til en liten julegave, type sjokolade og liten blomst, var det 15kr per barn. 
 

Tenker det holder med maks 50kr, og da bør det være litt igjen etterpå!

Anonymkode: 00c01...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

For det første skal det ikke være noe «de som vil være med på gaven vippser 100 kr». ALLE skal være med uansett bidrag. Enten kjøper man gave fra alle eller lar det være. Barn skal ikke bli utelatt fordi mor/far ikke betaler noe. 

For det andre, var det en hinsides sum. Jeg hadde ikke betalt 100 kr av prinsipp. Hadde da barnet mitt blitt utelatt fra kortet, hadde det blitt rabalder.

Anonymkode: f458e...54c

Helt enig.

Anonymkode: 9c165...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage kjøper FAU (jeg sitter i FAU) en felles gave fra alle foreldrene på fem avdelinger EN slik kurv med sjokolade, frukt osv til alle de ansatte til pauserommet. Den pleier å koste mellom 500 og 600 kroner. De får det samme, men med litt annet innhold til sommeravslutningen. 
 

3000 kroner til fire ansatte er helt vilt.

Anonymkode: 5d4fb...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Son bhg ansatt så hadde jeg syntes det hadde vært ubehagelig å ta i mot en kurv av sånne dimensjoner, sjokolade for 3000 kroner er hel vilt og bortkastede penger. Hvis de andre avdelingene er like store, så skal dere gi barnehagen snop for over 10 000 kroner

Anonymkode: 3eded...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste har allerede skrevet at de har vippset, så det blir 100 kr per barn 😕

ja de andre avdelingene er ca like store, det er 118 barn i barnehagen. 

På skolen er det heldigvis mer fornuft. Der vippset vi 30 kr per barn, og de er i tillegg mindre klasser (15 barn i datteren min sin klasse og 18 barn i sønnen min sin klasse). Tenk om de også ba om 100 kr, blir 300 kr på meg for gaver til barnehage/skole. Er alene med barna i tillegg, så det kjennes. 

Anonymkode: 565bd...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste har allerede skrevet at de har vippset, så det blir 100 kr per barn 😕

ja de andre avdelingene er ca like store, det er 118 barn i barnehagen. 

På skolen er det heldigvis mer fornuft. Der vippset vi 30 kr per barn, og de er i tillegg mindre klasser (15 barn i datteren min sin klasse og 18 barn i sønnen min sin klasse). Tenk om de også ba om 100 kr, blir 300 kr på meg for gaver til barnehage/skole. Er alene med barna i tillegg, så det kjennes. 

Anonymkode: 565bd...79c

Vet du hva, dette er helt vilt!!!

Jeg foreslår at du tar ansvar og sender ut en felles mail til alle foreldrene og gjør oppmerksom på at siden alle (eller de fleste) betaler kr 100,- så blir det nærmere kr 12 000,- til sammen - og så sier du det som det er, at du mener det er helt vilt å bruke så mye på julegaver, og at du foreslår at det gis en kurv med litt godt oppi til hver avdeling, f.eks. for 500,- pr. avdeling. Hvis det da er fire avdelinger sitter dere igjen med kr 10 000,- igjen, og at ditt forslag er at disse pengene brukes til noe barnehagen virkelig har bruk for, noe som kan komme barna og de ansatte til nytte, og at du foreslår at foreldre og ansatte kan få komme med forslag og så vil det beste forslaget bli kjøpt inn til barnehagen.

Hvis de andre ikke går med på dette og de har tenkt å gjennomføre denne ansattegave-galskapen - sørg for all del at det blir ført et ordentlig regnskap for pengene som kommer inn, bekreftet fra konto, og så kvitteringer for det som kjøpes i gaver! Med så store beløp er det nemlig rom for at noe penger kan "forsvinne"...

Dette er vilt mye penger å skulle bruke på det som kun skal være en symbolsk gave til de ansatte. Ta dette opp, om nødvendig med en fellesmail til alle foreldre om de to andre foreldrerepresentantene setter seg på bakbeina - det hadde jeg gjort. Dette kan bli pinlig for de ansatte, og jeg er helt sikker på at de ville satt langt større pris på å få en gave på 10 000,- som kunne brukes på noe de virkelig trenger i barnehagen!

Anonymkode: e51d0...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg det er altfor mye! Jeg har sittet i noen slike utvalg og vi har alltid vært enig i 20 kr slik at de fleste kan være med. Det er synd om noen foreldre allerede fra barnehagen føler at de ikke klarer å henge med. De ansatte ønsket garantert bare et fint kort der de føler de blir sett og en liten hyggelig ting som litt te og no godt til pauserommet rett før jul. 

Anonymkode: 6cc4e...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en kommunal barnehage? Vi hadde aldri fått lov til det i mine barns barnehage, heldigvis! Til nød lar styrer oss samle inn 25 kr anonymt til jul og til sommer, til en fellesgave til personalrommet. Det skal spesifiseres på kortet at gaven er fra alle barn og foreldre, selv om noen ikke betaler.

Det opplegget deres er helt hinsides.

Anonymkode: 8f12e...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vilt!!!

Jeg er lærer, og setter stor pris på gave ved jul og sommer, men en sjokolade og/eller en liten blomst er mer en nok. 

Skal klassen min samle inn 100,- pr familie, blir det 1.800,- i gave til meg, ev. 600,- hvis det skal deles på alle som er innom klassen fast hver uke. Det er galskap å samle inn så mye! 

Anonymkode: 2390f...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtte :) begynte å lure om jeg er den mest gniene personen på jord, blir litt preget av dårlig økonomi som aleneforsørger, så det kunne jo vært meg det var noe galt med 🙄

Anonymkode: 565bd...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke de har lov å motta 3000kr i gave. Da må det vel betales skatt av gaven? Jeg vet det er regler for sånt, men er usikker på beløpet. 
 

er det kommunal barnehage så er det regler på hva man kan motta og ikke. 

Anonymkode: bb911...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville faktisk vipset pengene tilbake til foreldrene og beholdt feks 500kr totalt til gave til de ansatte.

Anonymkode: bb911...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns det var alt for mye! En utelukker jo mange ved å sette en så høy sum. Enten så er gaven fra alle barna eller får folk kjøpe selv. Syns 20kr pr barn er mer enn nok. 

Jeg hadde blitt flau om jeg hadde mottatt en så dyr gave fra NESTEN alle barna...

Anonymkode: 129b6...7c4

Hadde også blitt flau. Gave til 3000 kroner???

Anonymkode: f3831...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør snakke med styrer. Så kan hun gi tilbakemelding til FAU

Disse pengene må brukes på noe mer fornuftig enn sjokolade.. Støtter forslaget om å kjøpe noe til barnehagen 

Anonymkode: 0b21b...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville faktisk vipset pengene tilbake til foreldrene og beholdt feks 500kr totalt til gave til de ansatte.

Anonymkode: bb911...909

Jeg mottar ikke pengene, det er ei annen som er ansvarlig for den biten. Men er enig med deg. 

Anonymkode: 565bd...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svart tidligere i tråden, Hi, men får liksom ikke dette ut av hodet. Det er her snakk om så mye penger at det nesten ikke er logikk i å mene det skal brukes så mye penger på julegaver - jeg ville ikke blitt forundret om noen penger kommer på avveie. Pass på at det blir fremlagt kvitteringer for alt som kjøpes!!!

Anonymkode: e51d0...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...