Gå til innhold

"Tråden er ryddet for innlegg på dialekt og svar til dette."


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Opptil flere tegnsettingsfeil der. Slettes!

Nei, jeg gjør ikke det. Men jeg synes det blir latterlig å slette innlegg skrevet på dialekt når innlegg med enorme mengder skrivefeil får stå. 

Anonymkode: 3bf2e...680

Bra for meg da, så jeg slipper å bli kastet ut av forumet pga tegnsettingsfeil

Anonymkode: ced17...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bra for meg da, så jeg slipper å bli kastet ut av forumet pga tegnsettingsfeil

Anonymkode: ced17...dcf

Sant. Men du kan jo alltids sette deg som mål å sette punktum etter fortellende setninger?

Anonymkode: 3bf2e...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Sant. Men du kan jo alltids sette deg som mål å sette punktum etter fortellende setninger?

Anonymkode: 3bf2e...680

Nei

Anonymkode: ced17...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei

Anonymkode: ced17...dcf

Nei, selvsagt ikke i et tøff-i-trynet-anonyminnlegg. Men ta det med deg som et godt råd ut i virkeligheten.

Anonymkode: 3bf2e...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, selvsagt ikke i et tøff-i-trynet-anonyminnlegg. Men ta det med deg som et godt råd ut i virkeligheten.

Anonymkode: 3bf2e...680

Tøff-i-trynet faktisk 😂

Anonymkode: ced17...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så vanskelig å forholde seg til regler? Du kan godt mislike en regel, men det er like vel en regel. 
Har vært på forum der det skrives på dialekt godt ispedd dysleksi. Det gir ofte ingen mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Det var en gang et menneske skrev:

Hvorfor er det så vanskelig å forholde seg til regler? Du kan godt mislike en regel, men det er like vel en regel. 
Har vært på forum der det skrives på dialekt godt ispedd dysleksi. Det gir ofte ingen mening. 

Jeg forholder meg til regelen. Jeg skriver bokmål. Det var ikke noen av mine innlegg som ble slettet. Men ja, jeg synes regelen er direkte latterlig. 

Anonymkode: 3bf2e...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fordi at da hadde antallet idiotinnlegg sunket betraktelig. 

Anonymkode: 3bf2e...680

Du vet at du ikke trenger å være her hvis det irriterer deg slik? Jeg velger i hvert fall bort ting som plager meg.

Og du skjønner kanskje forskjell på å velge å skrive dialekt og å rett og slett ikke evne å skrive korrekt? 

Å lese dialekt er utrolig slitsom og jeg hopper over alt som ikke er skrevet på bokmål eller nynorsk. Skrivefeil kan også være irriterende, men det er sjelden så mange i ett og samme innlegg at det irriterer på samme måte. 

Jeg er svært glad for den regelen. 

Anonymkode: 4e397...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvor er arrogansen i at jeg synes det er latterlig å slette innlegg skrevet på dialekt på et anonymforum? Ja, jeg har godkjent reglene, og jeg følger dem. Det betyr ikke at jeg ikke kan synes de er latterlige. Det samme gjelder forresten for et par norske lover. 

Jeg forstår at man må ha retningslinjer for skriftlig språk i media og i bøker (skjønt det finnes skjønnlitteratur skrevet på dialekt), men jeg ser ikke helt behovet på dette forumet. 90 % av innleggene og svarene her inne er rent søppel, og en stor andel av brukerne behersker ikke grunnleggende skrive- og grammatikkregler. Det er greit å skrive "intressangt", "jeg har godt med samme truse i ei uke" og "beskjymra", men ikke dialektord? 

Anonymkode: 3bf2e...680

Du har selvfølgelig rett. Men alle som snakker dialekt er mindre verdt, vet du.. 😊

Anonymkode: 8e7fe...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet at du ikke trenger å være her hvis det irriterer deg slik? Jeg velger i hvert fall bort ting som plager meg.

Og du skjønner kanskje forskjell på å velge å skrive dialekt og å rett og slett ikke evne å skrive korrekt? 

Å lese dialekt er utrolig slitsom og jeg hopper over alt som ikke er skrevet på bokmål eller nynorsk. Skrivefeil kan også være irriterende, men det er sjelden så mange i ett og samme innlegg at det irriterer på samme måte. 

Jeg er svært glad for den regelen. 

Anonymkode: 4e397...59a

Eller egentlig bør det vel være bokmål, og ikke nynorsk? Eller?

Anonymkode: 8e7fe...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at du ikke har vært på forumet allverdens lang tid, Hi?

I hvert fall ikke så lenge at du husker hvordan det var før denne regelen ble innført. Tidlig fungerte det helt greit, for det var kun et fåtall som innimellom kom med noe på dialekt, og når det var gjort var det gjerne gjort bevisst for å understreke et poeng eller få frem humoren i noe. Så endret det seg ganske raskt med at det plutselig ble mange, virkelig mange som kun skrev på dialekt. Mange av dem hadde i tillegg dårlig forståelse for fonetikk, noe som medførte at de brukte feil bokstavsamling for de dialektlydene de egentlig trodde de skrev. Det ble etterhvert et mareritt å lese innlegg som var skrevet på den måten, og det førte til at færre svarte i en del av trådene eller at trådene altfor ofte sporet av pga. uforståelig skriftspråk.

Jeg elsker dialekter i taleform. Har bodd mange steder, er fascinert over de store forskjellene som finnes i landet vårt, og hvor vakkre mange dialekter kan være. Til og med de som kanskje skjærer litt i mine ører kan jeg synes er flotte, rett og slett fordi de skiller seg så tydelig ut. Dialekt er kultur og identitet og veldig viktig!

Ja, vi går glipp av noen få virkelig gode dialektinnlegg på forumet en gang iblant pga. den regelen som forbyr å skrive på dialekt, men totalt sett er forumet langt bedre med dette forbudet enn det var uten.

Anonymkode: c63d2...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du har selvfølgelig rett. Men alle som snakker dialekt er mindre verdt, vet du.. 😊

Anonymkode: 8e7fe...5f2

Alle i Norge snakker jo dialekt? 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Eller egentlig bør det vel være bokmål, og ikke nynorsk? Eller?

Anonymkode: 8e7fe...5f2

Nei, det syns jeg ikke. Nynorsk er vakkert når man skiver korrekt. 

Anonymkode: 4e397...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Opptil flere tegnsettingsfeil der. Slettes!

Nei, jeg gjør ikke det. Men jeg synes det blir latterlig å slette innlegg skrevet på dialekt når innlegg med enorme mengder skrivefeil får stå. 

Anonymkode: 3bf2e...680

Der må jeg si meg enig.

Anonymkode: ddfdf...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke vanskelig å forstå. Det vanskelige er å forstå hvorfor de har en slik tullete regel. 

Anonymkode: 3bf2e...680

Admin skal kunne lese innleggene og skjønne dem. Det er ikke vanskelig å forstå. Å skrive korrekt bokmål/nynorsk med dysleksi er ikke uleselig. Å skrive f eks nordmørsmål med hjemmesnekret staving kan være totalt uleselig for en som ikke jevnlig vanker i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg antar at du ikke har vært på forumet allverdens lang tid, Hi?

I hvert fall ikke så lenge at du husker hvordan det var før denne regelen ble innført. Tidlig fungerte det helt greit, for det var kun et fåtall som innimellom kom med noe på dialekt, og når det var gjort var det gjerne gjort bevisst for å understreke et poeng eller få frem humoren i noe. Så endret det seg ganske raskt med at det plutselig ble mange, virkelig mange som kun skrev på dialekt. Mange av dem hadde i tillegg dårlig forståelse for fonetikk, noe som medførte at de brukte feil bokstavsamling for de dialektlydene de egentlig trodde de skrev. Det ble etterhvert et mareritt å lese innlegg som var skrevet på den måten, og det førte til at færre svarte i en del av trådene eller at trådene altfor ofte sporet av pga. uforståelig skriftspråk.

Jeg elsker dialekter i taleform. Har bodd mange steder, er fascinert over de store forskjellene som finnes i landet vårt, og hvor vakkre mange dialekter kan være. Til og med de som kanskje skjærer litt i mine ører kan jeg synes er flotte, rett og slett fordi de skiller seg så tydelig ut. Dialekt er kultur og identitet og veldig viktig!

Ja, vi går glipp av noen få virkelig gode dialektinnlegg på forumet en gang iblant pga. den regelen som forbyr å skrive på dialekt, men totalt sett er forumet langt bedre med dette forbudet enn det var uten.

Anonymkode: c63d2...104

Det kan jeg virkelig skrive under på. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes personlig det er mye lettere å lese og forstå innlegg skrevet på bokmål eller nynorsk med en god del skrivefeil, dårlig tegnsetting o.l., enn å lese innlegg skrevet på dialekt. Man blir sjeldent "utsatt" for tekst skrevet på dialekt, så det har jeg rett og slett ingen erfaring med. Jeg må omtrent lese teksten høyt for å forstå hva som står, spesielt når det er nordnorske dialekter.

Så jeg synes denne regelen er flott!

Anonymkode: c448b...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg husker riktig kom denne reglen fordi det ble skrevet flere diskusjoner på andre språk. Alt fra russisk til spansk. Språk som ikke moderatorene forstod, og derfor kunne de ikke ha oversikt over innholdet. Samtidig kom den siste linjen om dialekter. Ikke fordi det var et så fryktelig stort problem, men innimellom kunne det være vanskelig å tyde hva forfatteren av innlegget mente.

Man kan absolutt synes at det er en dum regel, men den er der fordi moderatorene og Egmont ønsker å ha full kontroll over hva deres forum inneholder. Noe som er meget forståelig når man står ansvarlig for det som er skrevet. 

Endret av Kira
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kira skrev:

Hvis jeg husker riktig kom denne reglen fordi det ble skrevet flere diskusjoner på andre språk. Alt fra russisk til spansk. Språk som ikke moderatorene forstod, og derfor kunne de ikke ha oversikt over innholdet. Samtidig kom den siste linjen om dialekter. Ikke fordi det var et så fryktelig stort problem, men innimellom kunne det være vanskelig å tyde hva forfatteren av innlegget mente.

Man kan absolutt synes at det er en dum regel, men den er der fordi moderatorene og Egmont ønsker å ha full kontroll over hva deres forum inneholder. Noe som er meget forståelig når man står ansvarlig for det som er skrevet. 

Var det ikke leid inn moderatorer som var svensk/dansk eller hvertfall ikke norske? Husker det var et styr og spetakkel her en periode😅

Anonymkode: 780e7...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...