Gå til innhold

Hvor omfattende gjør du julevasken?


VictoriaS

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fulltidsjobb, ja.

Barn, ja. 2 på ungdomsskolen. De settes i arbeid.

Verv, ja. Flere.

Amfetamin, nei. 😂

Det tar faktisk ikke så mye tid å gjøre en skikkelig rydde/vaskerunde i huset. Vi setter av en helg. Det er mer enn tid nok.

Anonymkode: 7dea5...c5f

Ei helg på å rydde og vaske? 48 timer ut vinduet. Spesielt i desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rydder litt ekstra, men kun i rom som blir brukt under julefeiringen, dvs stue, kjøkken og bad. Og kun det som er synlig, rydder ikke i skap og skuffer, der skal vi ikke feire jul. 😛

Ellers tørker jeg støv og vasker gulv og vinduer.

Anonymkode: c0659...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, sug lut skrev:

Ei helg på å rydde og vaske? 48 timer ut vinduet. Spesielt i desember.

En gang i året er det greit å få gjort det.  På våren er det høysesong på jobb. Da rekker jeg drt ikke. Desuten er det mye enklere å motivere ungene til å være med på en skikkelig gjennomgang når jeg gir beskjed om at julepynten kommer frem når vi er ferdige, ikke før. Den "gulleroten" virker ikke resten av året.

Når vi setter av en helg har vi godt med tid, men en del prosesser tar jo noen timer selv om vi ikke gjør jobben selv. Vasking og tørking av dyner for eksempel. Det er bare å bruke maskinene, men det tar likevell tid fra vi putter en dyne i vaskemadkinen til den er tør og kan legges på senga igjen.

Anonymkode: 7dea5...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig helgevask pluss enkelte andre ting - litt etter hva jeg får tid til og orker. Stue, kjøkken, gang og bad får en ekstra omgang før treet settes opp 23.des. 

Ellers forsøker jeg i løpet av desember å få gjort slike ting som å vaske inni kjøkkenskapene, pusse sølvtøy, rense alle sluk, rydde i klesskap og skuffer og rydde i boden. Men det er langt fra hvert år jeg rekker over alt det. Det blir som det blur, og en god jul blir det uansett!

Anonymkode: 32a8b...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år: Lite! Er nyoperert og blir borte hele jula, så kommer ikke til å stresse.

Til vanlig: Blir iallefall en god helgevask, pluss vinduer, fronter på kjøkken ++ alt etter hvor god tid vi har før jul.

Anonymkode: 5ad6b...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fulltidsjobb, ja.

Barn, ja. 2 på ungdomsskolen. De settes i arbeid.

Verv, ja. Flere.

Amfetamin, nei. 😂

Det tar faktisk ikke så mye tid å gjøre en skikkelig rydde/vaskerunde i huset. Vi setter av en helg. Det er mer enn tid nok.

Anonymkode: 7dea5...c5f

Nja, I beg to differ. 🤷🏼‍♀️ Det tar atskillig mer enn en helg å vaske ned mitt hus i alle fall, i betydningen tak, vegger, nedi alle skuffer og skap, tømme boder, vaske dyner og puter, pusse flere skuffer med sølvtøy osv. Enten har du lite hus, ekstremt få ting, veldig dyktige barn som bidrar eller så legger du lista et annet sted enn meg kvalitetsmessig. Men det skal du selvsagt mer enn gjerne få lov til. Godt vi er ulike! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Bjæk skrev:

Nja, I beg to differ. 🤷🏼‍♀️ Det tar atskillig mer enn en helg å vaske ned mitt hus i alle fall, i betydningen tak, vegger, nedi alle skuffer og skap, tømme boder, vaske dyner og puter, pusse flere skuffer med sølvtøy osv. Enten har du lite hus, ekstremt få ting, veldig dyktige barn som bidrar eller så legger du lista et annet sted enn meg kvalitetsmessig. Men det skal du selvsagt mer enn gjerne få lov til. Godt vi er ulike! 

Huset er på ca 250m2, større enn noen og mindre enn andre, men ungene blir satt i skikkelig arbeid. Vinduspuss tar vi ikke samme helg med mindre det er varmt ute.

Hvor lang tid det tar kommer nok mye an på hvor rotete det er til vanlig. Vi har ganske mange ting, men også godt med skaplass. Ting er ikke stappa fulle.

Ungene er ganske flinke til å hjelpe til, spessielt når jeg detaljstyrer dem. De trenger ikke tenke så mye på hva eller hvordan de skal gjøre oppgavene. Hvis jeg bare sier at de skal rydde og vaske gangen tar det en evighet og blir ikke skikkelig gjort. Om jeg derimot gir små oppgaver, som tar maks 5-10 minutter, får de gjort masse på en time. Viktig å jobbe med hver våre ting, men så nære at vi ser hverandre og kan snakke sammen.

Jeg ser ikke bort fra at du har høyere kvalitetskrav enn meg, men det pleier å bli ganske skikkelig når vi tar en slik runde.

Anonymkode: 7dea5...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Huset er på ca 250m2, større enn noen og mindre enn andre, men ungene blir satt i skikkelig arbeid. Vinduspuss tar vi ikke samme helg med mindre det er varmt ute.

Hvor lang tid det tar kommer nok mye an på hvor rotete det er til vanlig. Vi har ganske mange ting, men også godt med skaplass. Ting er ikke stappa fulle.

Ungene er ganske flinke til å hjelpe til, spessielt når jeg detaljstyrer dem. De trenger ikke tenke så mye på hva eller hvordan de skal gjøre oppgavene. Hvis jeg bare sier at de skal rydde og vaske gangen tar det en evighet og blir ikke skikkelig gjort. Om jeg derimot gir små oppgaver, som tar maks 5-10 minutter, får de gjort masse på en time. Viktig å jobbe med hver våre ting, men så nære at vi ser hverandre og kan snakke sammen.

Jeg ser ikke bort fra at du har høyere kvalitetskrav enn meg, men det pleier å bli ganske skikkelig når vi tar en slik runde.

Anonymkode: 7dea5...c5f

Vel, jeg bøyer meg i støvet - bokstavelig talt... 😅 Jeg nøyer meg med en helt ordinær helgevask. Trøster meg med at vi helrenoverte for et par år siden og det ble vasket rundt da. En riktig god jul til deg og dine! 🌲🎅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...