Gå til innhold

Hvor omfattende gjør du julevasken?


VictoriaS

Anbefalte innlegg

Jeg rydder i boder

organiserer alle skap/skuffer+garasje,

pusser vinduer,

vasker vegger og tak i alle rom,

vasker ned alle innredninger nøye,

avrimer og vasker fryser/kjøleskap,

tørker støv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rydder og tar rundvask i oppholdsrom, men langt i fra nedvask. 

Bodene blir langt i fra ryddet . Det er der alt "rot" fra andre rom blir plassert. Opprydding skjer til våren.

Jeg eier ikke energi/overskudd vinterstid, så prioriterer det mest nødvendige, så førjuls og juletiden skal bli så kjekk og koselig som mulig.

Anonymkode: 7c1be...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig helgevask. Nedvask er bedre å ta til våren synes jeg, når vinduer står åpne og lyset slipper til. 

Nå i mørket og kulda trengs ingen nedvask 

Anonymkode: 37750...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe forskjell på julevask og annen vask her. Til jul så prioriterer jeg heller tid med familien, tid til å kose meg, tid til litt julebakst og julegavehandel. 
 

Det er mørkt ute og litt skitne vinduer er ikke synlig. Større prosjekt som vask av tak og vegger tar jeg når det passer, men er stort sett mye mer motivert til slikt på våren enn når mørketiden. Det blir uansett ikke tatt så ofte som årlig, da det blir lite gris på disse flatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun vanlig helgevask her. Har mue annet å bruke tid på i desember. Vasker, sydder og sorterer ellers gjennom hele året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, VictoriaS skrev:

Jeg rydder i boder

organiserer alle skap/skuffer+garasje,

pusser vinduer,

vasker vegger og tak i alle rom,

vasker ned alle innredninger nøye,

avrimer og vasker fryser/kjøleskap,

tørker støv osv...

Samme som deg, pluss vask av alle dyner og puter, ulltepper, gulvtepper ol. 

Vask av nesten alle skap og skuffer innvendig. 

Sølv og messingpuss.

Ruller og stryker duker.

Anonymkode: 7dea5...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken julevask? Så, så mye ekstra 😅

Anonymkode: c1a0b...e25

Anonymkode: e1335...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Anonymkode: e1335...535

Du skjønte ikke at jeg med det mente at jeg ikke gjennomfører julevask?

Anonymkode: c1a0b...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vaskehjelp to ganger i uken og vasker ikke mer enn det. I dag ryddet jeg skap og ga en vanvittig mengde klær og tekstiler til Fretex, men det bar fordi jeg har fri i dag og tid til å gjøre det, ikke fordi det snart er jul.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen mere vasking enn vanlig. Kjøl og frys hender trengs før julehandelen da, men siden jeg flyttet i sommer så trengs ingen avriming nå. Vasker kjøleskapet jevnlig. Vinduene tok jeg forrige uke fordi det trengtes, tenkte ikke på det ifht jul. 

Anonymkode: 0ec51...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samme som deg, pluss vask av alle dyner og puter, ulltepper, gulvtepper ol. 

Vask av nesten alle skap og skuffer innvendig. 

Sølv og messingpuss.

Ruller og stryker duker.

Anonymkode: 7dea5...c5f

Dere som gjør sånne ting, har dere fulltidsjobb? Barn? Verv? Subsidiært, tar dere amfetamin? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik nevrotisk var jeg i 20 årene hvorpå det var viktig å fremstå som perfekt. Nå tar jeg heller vårrengjøring i huset :) Og hvorfor nedvaske stekeovn m.m når det blir tilsmusset med søl fra ribbe, stek, pølser, kaker m.m?

Sølvtøyet bruker jeg zalo, bakepulver og folie - VOILA reint!

Og hvem ser inni skaper til jul? Svigermor? Da får dama pelle seg hjem i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, VictoriaS skrev:

Jeg rydder i boder

organiserer alle skap/skuffer+garasje,

pusser vinduer,

vasker vegger og tak i alle rom,

vasker ned alle innredninger nøye,

avrimer og vasker fryser/kjøleskap,

tørker støv osv...

Dette skjer MULIGENS i løpet av et år. Slett ikke hvert år. Og i alle fall ikke til jul. Jeg har da et liv.

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Bjæk skrev:

Dere som gjør sånne ting, har dere fulltidsjobb? Barn? Verv? Subsidiært, tar dere amfetamin? 

Amfetamin, ja! Det har jeg aldri vurdert seriøst, men det burde jeg kanskje  - det er muligens måten å få ting unna på?

Jeg gjør minimalt av de dritkjedelige tingene som ramses opp over her. Derimot baker jeg gjerne sju slag eller der omkring, lager min egen surkål, lager julekortene selv, pusser sølv og messing med glede, stryker og ruller duker og servietter - for det er ting som betyr noe og faktisk MERKES og dermed aktivt gleder både meg og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør ikke noe mer enn vanlig helgevask, synes det er nok andre ting å gjøre i desember som julegaver, baking, pynting, julekort osv som er hyggeligere å gjøre og som også tar tid. Storrengjøring gjør jeg til våren!  Ønsker å bruke førjulstiden på å kose meg sammen med familien i stedet for å stri med vasking. 

Anonymkode: e40e8...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig helgevask. Å bruke til på å vaske er det absolutt kjedeligste jeg veit! Bruker heller tid på bake med barna, se julefilmer og drikke kakao, jeg pusser sølvtøy (men det synes jeg er koselig, har på julemusikk og drikker gløgg), stryker den ene duken som blir brukt . Her er rent nok og vasker heller mer grundig når jeg pælmer ut jula :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julevask driver jeg ikke med. Har nok vansker med å få tida til å strekke til som det er. Prioriterer å lage godteri og bake, og betaler for vaskehjelp annen hver uke. De er heldigvis veldig flinke, så det er ikke behov for storvask til jul. Vinduene er skitne, men det lever vi godt med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robotstøvsugeren skal få gå en ekstra runde. Jeg får også ta med Dysonen på en litt grundigere tur rundt i huset. Strutsefjæra skal også brukes litt flittigere. Ellers blir det som ellers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Bjæk skrev:

Dere som gjør sånne ting, har dere fulltidsjobb? Barn? Verv? Subsidiært, tar dere amfetamin? 

Fulltidsjobb, ja.

Barn, ja. 2 på ungdomsskolen. De settes i arbeid.

Verv, ja. Flere.

Amfetamin, nei. 😂

Det tar faktisk ikke så mye tid å gjøre en skikkelig rydde/vaskerunde i huset. Vi setter av en helg. Det er mer enn tid nok.

Anonymkode: 7dea5...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...