Gå til innhold

Hvorfor er de over 67 så mye mer verdt enn dem under 18?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener vi bør ha både uføretrygd og sossialstønad for å fange opp dem som ikke kan jobbe, men ikke pensjon som du får uansett bare du når en viss alder.

Det finnes mange gode ordninger for dem som får barn, men prinsippet om at barn skal leve på sine foreldre er der. Det er det jeg setter spørsmålstegn vid. Vi kunne hatt ordninger som var mye dårligere og ting er bedre k Norge enn i mange andre land men vi har fortsatt et system der barn har få egne rettigheter og der familier som har barn må klare seg på mye mi dre per person enn familier uten barn.

Anonymkode: b8c8f...587

Men selvsagt skal man forsørge sine barn? Hvordan kan du mene at man ikke skal ha noe ansvar ovenfor dem man setter til verden? Man kan jo ikke måle gleden av barn i kroner og øre? Da får man heller forbli barnløs og slippe den utgiften da. Det er ingen menneskerett å ha barn, vet du. 

Og som sagt, de som får høy pensjon er de som har betalt inn mye til pensjonsfondet. Hva er det du ikke skjønner?

Anonymkode: 8c058...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og de som får høy pensjon har jo betalt inn mer til statskassa enn de som får liten? 

Skjønner du ikke helt hvordan dette fungerer? 

Anonymkode: 8c058...ae9

Jo, jeg forstår veldig godt hvordan det fungerer. De færreste betaler lolevell inn så mye som de tar ut. Den regningen blir skjøvet over på nesye generasjon.

Anonymkode: b8c8f...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jo, jeg forstår veldig godt hvordan det fungerer. De færreste betaler lolevell inn så mye som de tar ut. Den regningen blir skjøvet over på nesye generasjon.

Anonymkode: b8c8f...587

Barnefamilier koster jo staten MYE mer enn familier uten barn? Da burde vel de barnløse få en kompensasjon for alle stønadene de går glipp av? 

Anonymkode: 8c058...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnefamilier koster jo staten MYE mer enn familier uten barn? Da burde vel de barnløse få en kompensasjon for alle stønadene de går glipp av? 

Anonymkode: 8c058...ae9

Det kommer helt an på hvordan du  regner. Hvis du ser på hva hvert enkelt individ koster i løpet av sitt liv blir det ikke mer på barnefamiliene. Alle har kostet da de var barn og alle som lever lenge nok koster når de blir gamle.

Anonymkode: b8c8f...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Minstepensjon får du om du aldri har jobbet en dag i ditt liv. Pensjonister kunne lagt til side penger mens de var arbeidsføre, så kunne heller de som ikke hadde noe ske om sossialstønad slik andre grupper må.

 Sån sett burde det vært mer logisk at barna fikk mest. Ikke kan de jobbe og ikke hsr de hatt mulighet til å tjene noe.

Anonymkode: b8c8f...587

Så du tenker at alle barn i Norge skal få 16000 kr i måneden og en pensjonist skal få 1054? Hvordan tenker du at Norge som et samfunn skal gå rundt? Hva skal en 5-åring som bor sammen med sine foreldre med 16000 kr? Hvor skal pensjonisten bo og hva skal de spise?

Anonymkode: 42353...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener faktisk at barn bør ha like stor rett til midler som voksne, men jeg synes det gjerne kunne være en kraftig innskjerping på trygdeytelser. Vi burde ha et system som ikke fører til så stor opphopning av verdier hos de eldste mens de yngste, som også tjener minst, skal ha det økonomiske ansvaret for barna i tillegg til seg selv.

Til dere som henger dere opp i atman ikke får noe hvos man bor sammen med pensjonister. Jeg ser det slik at familien som helhet har inntekter og utgifter.  Den familien med pensjonist får da mye mer enn den familien med barn.

Anonymkode: b8c8f...587

Det du sier henger ikke på greip. Voksne som ikke kan forsørge seg selv pga sykdom skal få mindre. 

Du anser ikke det som et poeng at foreldre skal forsørge sine barn, men at det skal være et statlig anliggende. 

Det siste avsnittet er så teit at det egentlig ikke fortjener en kommentar, men jeg klarer ikke dy meg. Se på hele storfamiliens samlede inntekt og utgifter? Virkelig? Hvor mange kjenner du som bor med sine gamle foreldre? Jeg kjenner ingen.

Anonymkode: 81a08...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du tenker at alle barn i Norge skal få 16000 kr i måneden og en pensjonist skal få 1054? Hvordan tenker du at Norge som et samfunn skal gå rundt? Hva skal en 5-åring som bor sammen med sine foreldre med 16000 kr? Hvor skal pensjonisten bo og hva skal de spise?

Anonymkode: 42353...ecc

Hun er vel lei av at ungene hennes ikke kan bidra med større inntekter til familien. Da kunne hun sikkert brukt egne penger på moro i stedet for å forsørge egne unger. Spørs om det ikke hadde blitt en annen låt om svigermor plutselig måtte bo hos henne pga at hun fikk 1000,- i måneden å leve for.

Anonymkode: 81a08...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun er vel lei av at ungene hennes ikke kan bidra med større inntekter til familien. Da kunne hun sikkert brukt egne penger på moro i stedet for å forsørge egne unger. Spørs om det ikke hadde blitt en annen låt om svigermor plutselig måtte bo hos henne pga at hun fikk 1000,- i måneden å leve for.

Anonymkode: 81a08...01c

Er du ikke i stand til å diskutere prinsipper uten å gjøre det personlig eller i det heletatt å tenke over at ting kunne vært organisert annerledes enn det vi er vant til?

Dette dreier seg ikke om min økonomi. Jeg har midler nok til både barn og svigermor om det var saken og jeg synes det er idiotisk at jeg og mine jevnaldrende skal sitte med store verdier, digre, nedbetalte hus og milioner på bok, ens barna våre som sart skal sitifte egen familieskal ha mye større utgifter enn oss og mindre inntekter.

Anonymkode: b8c8f...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du ikke i stand til å diskutere prinsipper uten å gjøre det personlig eller i det heletatt å tenke over at ting kunne vært organisert annerledes enn det vi er vant til?

Dette dreier seg ikke om min økonomi. Jeg har midler nok til både barn og svigermor om det var saken og jeg synes det er idiotisk at jeg og mine jevnaldrende skal sitte med store verdier, digre, nedbetalte hus og milioner på bok, ens barna våre som sart skal sitifte egen familieskal ha mye større utgifter enn oss og mindre inntekter.

Anonymkode: b8c8f...587

Men hvordan tenker du at dette skal foregå i praksis? Skal det ikke lønne seg å spare? Skal man ikke ta utdannelse og få seg en god jobb? Skal en på 20 automatisk ha like store verdier som en på 60? Hvem skal finansiere dette? Ved å ta fra minstepensjonistene deres 16000 PR mnd? Er det ikke naturlig at man blir forsørget av foreldrene til man er ferdig med videregående, for så å stå på egne ben hele sitt yrkesaktive liv? Og så få nyte godt av oppsparte midler, både privat og gjennom folketrygden når den tid kommer? Skal Norge være et land som ikke tar seg av sine gamle når de har ytt sin skjerv? 

Anonymkode: 8c058...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du ikke i stand til å diskutere prinsipper uten å gjøre det personlig eller i det heletatt å tenke over at ting kunne vært organisert annerledes enn det vi er vant til?

Dette dreier seg ikke om min økonomi. Jeg har midler nok til både barn og svigermor om det var saken og jeg synes det er idiotisk at jeg og mine jevnaldrende skal sitte med store verdier, digre, nedbetalte hus og milioner på bok, ens barna våre som sart skal sitifte egen familieskal ha mye større utgifter enn oss og mindre inntekter.

Anonymkode: b8c8f...587

De aller fleste sitter ikke med store verdier, digre nedbetalte hus og millioner på bok altså...

Anonymkode: 13bc4...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

De aller fleste sitter ikke med store verdier, digre nedbetalte hus og millioner på bok altså...

Anonymkode: 13bc4...394

Skulle ikke børe anonym!

Anonymkode: 13bc4...394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Skulle ikke børe anonym!

Anonymkode: 13bc4...394

Skulle ikke *være*anonym😊

Endret av Hengebukksvinet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er du ikke i stand til å diskutere prinsipper uten å gjøre det personlig eller i det heletatt å tenke over at ting kunne vært organisert annerledes enn det vi er vant til?

Dette dreier seg ikke om min økonomi. Jeg har midler nok til både barn og svigermor om det var saken og jeg synes det er idiotisk at jeg og mine jevnaldrende skal sitte med store verdier, digre, nedbetalte hus og milioner på bok, ens barna våre som sart skal sitifte egen familieskal ha mye større utgifter enn oss og mindre inntekter.

Anonymkode: b8c8f...587

Du vil frivillig gi pensjonen din til sine barn og barnebarn, ikke sant? Du står jo helt fritt til å fordele den slik du vil og beholde 1054 selv i mnd. 

Anonymkode: 04eec...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

En femåring er ikke forventet å kunne forsørge seg selv.

Anonymkode: b8c8f...587

En 5 åring har da vel foreldre eller? 

Anonymkode: b6a88...280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har barn, Hi, skaff deg den helt elementære allmennkunnskap om det samfunnet du lever i før du skaffer deg barn. Spørsmålene du stiller er spørsmål som både ungdomskoleelever forstår og pensum på videregående skole.

Hvis du allerede har barn - skaff deg for all del den elementære allmennskunnskapen du mangler slik at dine barn får en bedre forståelse av hvordan samfunnet er bygd enn det du har.

I et svar over her gir du inntrykk av selv å være pensjonist, skaff deg likevel den kunnskapen og fortåelsen du så tydelig mangler - for dine barnebarns skyld. Du har gått glipp av helt elementær kunnskap de fleste har om det samfunnet vi lever i.

Og nei, det er ikke personkritikk jeg kommer med. Det er bare observarsjon av hva du selv viser oss om deg selv. Og så er det noen gode råd, som er velmente, selv om jeg tviler på at du vil se det slik.

Du har fått svar på det du spør om, men du mangler så mye annen elementær kunnskap om det samme at du ikke ser logikken i det og bristen i din egen logikk. Det gjør deg frustrert, og det kan jeg forstå. Men dette bunner altså i at det er du som mangler denne elementære kunnskapen.

 

Anonymkode: c089a...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener faktisk at barn bør ha like stor rett til midler som voksne, men jeg synes det gjerne kunne være en kraftig innskjerping på trygdeytelser. Vi burde ha et system som ikke fører til så stor opphopning av verdier hos de eldste mens de yngste, som også tjener minst, skal ha det økonomiske ansvaret for barna i tillegg til seg selv.

Til dere som henger dere opp i atman ikke får noe hvos man bor sammen med pensjonister. Jeg ser det slik at familien som helhet har inntekter og utgifter.  Den familien med pensjonist får da mye mer enn den familien med barn.

Anonymkode: b8c8f...587

Hva i alle dager er det du snakker om? Ingen får 16 000 for å ha en pensjonist i familien. Hvis det er sånn så vil jeg åpne huset mitt for en 2-3 pensjonister, for da vil jeg vel få nesten 50 000 utbetalt for de....fett. At jeg ikke har tenkt på det før

Anonymkode: d68f9...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener vi bør ha et sikkerhetsnett som sørger for at alle har inntekt til å klare seg, uansett alder, men jeg mener alderspensjonen bør avvikles i sin nåværende form. Ingen bør få pensjon hvis de kan forsørge seg selv. Det gjelder også dem over 70. Kan du jobbe bør du gjøre det og har du penger nok bør ikke staten gi deg mer for å gjøre ingenting.

I dag har pensjonistene en formue som er omtrent 7 ganger så stor som barnefamiliene. Det er helt vilt at denne gruppen skal ha enda mer fra staten.

Anonymkode: b8c8f...587

Men kjære deg, er du klar over hvor mange som har gode inntekter, men likevel feilprioriterer bruken av dem? Skal de også få dekket nok til et luksusforbruk bare fordi de ikke har peiling på økonomi?

De pensjonistene med formue, hvordan tror du de har klart å opparbeide seg den? Ved å la staten betale for seg? Nei, de har jobbet og hatt et nøkternt forbruk og derfor spart og kunne investert klokt. 
 

Vi har et sikkerhetsnett så alle skal klare seg, men det er ikke perfekt. Dessverre er det også noen grådige sjeler som utnytter systemet slik at det blir mindre midler til alle, det rammer dem som faktisk trenger pengene, og ikke dem som mener at en sydentur i året er en menneskerett.

Ja, dessverre faller endel mennesker mellom to stoler. Noen fordi de mangler grunnleggende forståelse for økonomi, noen fordi de har trukket et dårlig lodd i livet. Noen av disse er minstepensjonister.

 

Velsg mange eldre velger også å stå i arbeidslivet så lenge de kan. Økt krav til både kompetanse og effektivitet gjør det både vanskelig og etterhvert umulig, og noen må slutte fordi samfunnet ikke lenger «trenger» dem. Samtidig kan det være vanskelig for unge og nyutdannete mennesker å få fast jobb, fordi stillingene er besatt av eldre mennesker allerede. Men det er kanskje ikke så farlig, for staten kan jo bare forsørge dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er du ikke i stand til å diskutere prinsipper uten å gjøre det personlig eller i det heletatt å tenke over at ting kunne vært organisert annerledes enn det vi er vant til?

Dette dreier seg ikke om min økonomi. Jeg har midler nok til både barn og svigermor om det var saken og jeg synes det er idiotisk at jeg og mine jevnaldrende skal sitte med store verdier, digre, nedbetalte hus og milioner på bok, ens barna våre som sart skal sitifte egen familieskal ha mye større utgifter enn oss og mindre inntekter.

Anonymkode: b8c8f...587

Joda, jeg har svart før også. Om du sitter på haugevis med penger så står du vel fritt til å hjelpe ungene dine.

Anonymkode: 81a08...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Joda, jeg har svart før også. Om du sitter på haugevis med penger så står du vel fritt til å hjelpe ungene dine.

Anonymkode: 81a08...01c

Hva jeg er i stand til er ikke poenget. Det som er et problem er at ganske mange foreldre ikke har råd til å gi sine barn starthjelp. Så lenge samfunnet er lagt opp til at foreldrene må hjelpe barna, ikke bare gjennom barndomen men også inn på boligmarkedet skapes et uretferdig stort skille mellom de som har foreldre med formue og de som ikke har det. Dagens system fører til at det er vanskelig å komme ut av fattigdom. Skillet mellom dem som komer fra bemidlede familier og dem som kommer fra ubemidlede familier øker. I tillegg øker skillet mellom generasjonene. 

Anonymkode: b8c8f...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva jeg er i stand til er ikke poenget. Det som er et problem er at ganske mange foreldre ikke har råd til å gi sine barn starthjelp. Så lenge samfunnet er lagt opp til at foreldrene må hjelpe barna, ikke bare gjennom barndomen men også inn på boligmarkedet skapes et uretferdig stort skille mellom de som har foreldre med formue og de som ikke har det. Dagens system fører til at det er vanskelig å komme ut av fattigdom. Skillet mellom dem som komer fra bemidlede familier og dem som kommer fra ubemidlede familier øker. I tillegg øker skillet mellom generasjonene. 

Anonymkode: b8c8f...587

Da må man ikke få barn. Jeg er enig i at det er store forskjeller mellom fattig og rik, men det er en helt annen diskusjon enn det du legger opp til i hovedinnlegget

Anonymkode: d68f9...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva jeg er i stand til er ikke poenget. Det som er et problem er at ganske mange foreldre ikke har råd til å gi sine barn starthjelp. Så lenge samfunnet er lagt opp til at foreldrene må hjelpe barna, ikke bare gjennom barndomen men også inn på boligmarkedet skapes et uretferdig stort skille mellom de som har foreldre med formue og de som ikke har det. Dagens system fører til at det er vanskelig å komme ut av fattigdom. Skillet mellom dem som komer fra bemidlede familier og dem som kommer fra ubemidlede familier øker. I tillegg øker skillet mellom generasjonene. 

Anonymkode: b8c8f...587

Ganske mange foreldre har mulighet til å hjelpe barna, men de prioriterer annerledes. Det er heller ikke nødvendig å hjelpe dem inn på boligmarkedet, men mange har nok en forventning om det. Jeg tror ikke at den forventningen kommer til å endre seg om staten også ska bidra med det. Det er ikke en menneskerett å eie egen bolig, og det er fullt godt nok å evt kjøpe en ganske liten bolig og pusse opp med tiden etter lommeboken. 
Det som karakteriseres som fattig i dag er i mine øyne bare «fattig». Man kan leve et ganske godt liv med de inntektene. Det som gjør det verre å være fattig på ordentlig er nettopp at de som bare er «fattige» eller prioriterer dårlig kaller seg fattige. De som blåser av diskusjoner om at «alle» har råd til en femtilapp osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...