Gå til innhold

Hvorfor er de over 67 så mye mer verdt enn dem under 18?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

1. Hva var det du ikke forsto?

2. Barnetrygd er på 1054,-. Minstepensjon er på knapt 16.000,-.

Anonymkode: b8c8f...587

Igjen, det er ikke logikk i det du skriver i hovedinnlegget ditt. Kan du virkelig så lite om samfunnsøkonomiske ting som du her gir inntrykk av?

Foreldre er forventet å forsørge sine barn. De får barnetrygd som et tilskudd. Noen foreldre får også andre stønader for sine barn.

Pensjonister har som regel jobbet hele livet, eller om de har vært for syke til å jobbe har de fått uføretrygd. Uansett har alle pensjonister da opptjent seg et grunnlag for en pensjon, noe de da selvfølgelig får utbetalt når de blir pensjonister. Det er ikke slik at andre får penger for å sørge for pensjonisten. Det er heller ikke slik at alle pensjonister får 16 000 utbetalt pr. måned.

Du roter sammen begreper som er umulige å sammenligne.

Anonymkode: c089a...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kjære vene... 

Hvordan skal pensjonister kunne bo og leve da, hvis de ikke skal få noen kroner å betale husleie og kjøpe mat for? Svært få pensjonister som har noen til å forsørge seg. Et barn er det forventet at foreldre skal forsørge. 

Dessuten har vel pensjonistene betalt inn noen kroner i skatt gjennom ca 40 år i arbeidslivet. Skal de da ikke få noe igjen? 

Anonymkode: 39d03...e32

Minstepensjon får du om du aldri har jobbet en dag i ditt liv. Pensjonister kunne lagt til side penger mens de var arbeidsføre, så kunne heller de som ikke hadde noe ske om sossialstønad slik andre grupper må.

 Sån sett burde det vært mer logisk at barna fikk mest. Ikke kan de jobbe og ikke hsr de hatt mulighet til å tjene noe.

Anonymkode: b8c8f...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Minstepensjon får du om du aldri har jobbet en dag i ditt liv. Pensjonister kunne lagt til side penger mens de var arbeidsføre, så kunne heller de som ikke hadde noe ske om sossialstønad slik andre grupper må.

 Sån sett burde det vært mer logisk at barna fikk mest. Ikke kan de jobbe og ikke hsr de hatt mulighet til å tjene noe.

Anonymkode: b8c8f...587

De skal forsørges av foreldrene, så enkelt er det.

Anonymkode: d68f9...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

De skal forsørges av foreldrene, så enkelt er det.

Anonymkode: d68f9...d37

Ja, det er det systemet vi har i dag, men jeg synes ikke det er en fornuftig løsning. Det fører til barnefattigdom og forventning om at ikke alle skal betale det tjenester koster.

Anonymkode: b8c8f...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, det er det systemet vi har i dag, men jeg synes ikke det er en fornuftig løsning. Det fører til barnefattigdom og forventning om at ikke alle skal betale det tjenester koster.

Anonymkode: b8c8f...587

Hører du ikke bristen i din egen logikk her?

Anonymkode: d68f9...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hører du ikke bristen i din egen logikk her?

Anonymkode: d68f9...d37

Nei, det er derfor jeg spør.

Anonymkode: b8c8f...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Minstepensjon får du om du aldri har jobbet en dag i ditt liv. Pensjonister kunne lagt til side penger mens de var arbeidsføre, så kunne heller de som ikke hadde noe ske om sossialstønad slik andre grupper må.

 Sån sett burde det vært mer logisk at barna fikk mest. Ikke kan de jobbe og ikke hsr de hatt mulighet til å tjene noe.

Anonymkode: b8c8f...587

Æh... Tankegangen din er overhodet ikke logisk. Barn skal forsørges av sine foreldre. Voksne forsørger seg selv og sine barn. Pensjonister trenger også penger for å forsørge seg selv, de har jobbet lenge og får en statlig påskjønnelse for å ha bidratt i samfunnet. Barn bidrar jo slik sett ikke til samfunnet, de er rene utgiftsposter inntil de blir voksne og kan bidra i samfunnet selv. 

Eller skal vi voksne forsørge våre foreldre, tenker du, mens staten skal forsørge barna? 

Anonymkode: 39d03...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Om to voksne med vanelig jobb bor sammen med et barn får de 1054 kr av staten h er måbed. Om de to samme vonsne i steden bor sammen med en person på over 67 år får de nesten 16.000 kr selv om pensjontsten ikke har jobbet en dag i sitt liv.  Burde ikke alle mennesker være like mye verdt?

Anonymkode: b8c8f...587

De to voksne menneskene her som bor sammen med en minstepensjonist, får ikke noe. Pensjonisten får pengene selv. 

Anonymkode: d3b6a...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

De to voksne menneskene her som bor sammen med en minstepensjonist, får ikke noe. Pensjonisten får pengene selv. 

Anonymkode: d3b6a...620

Hvem pengene går til betyr jo ikke noe. Staten forsørger pensjonisten men ikke barnet. Noe som betyr at famimer som får barn får mye dårligere økonomi enn familier uten barn. De som får barn må først bruke tid på barnet slik at det blir mindre tid til å tjene penger og så må de brune det relativt lille de tjener på å forsørge barnet. De som ikke bidrar til samfunnet ved å få barn får både masse fritid og kan bruke alt de tjener på seg selv. Samtidig ønsker staten at det fødes barn.

Anonymkode: b8c8f...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Æh... Tankegangen din er overhodet ikke logisk. Barn skal forsørges av sine foreldre. Voksne forsørger seg selv og sine barn. Pensjonister trenger også penger for å forsørge seg selv, de har jobbet lenge og får en statlig påskjønnelse for å ha bidratt i samfunnet. Barn bidrar jo slik sett ikke til samfunnet, de er rene utgiftsposter inntil de blir voksne og kan bidra i samfunnet selv. 

Eller skal vi voksne forsørge våre foreldre, tenker du, mens staten skal forsørge barna? 

Anonymkode: 39d03...e32

Jeg tenker at det ikke er noen støŕe grunn til at staten skal forsørge pensjonister enn barn.

Anonymkode: b8c8f...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om to voksne med vanelig jobb bor sammen med et barn får de 1054 kr av staten h er måbed. Om de to samme vonsne i steden bor sammen med en person på over 67 år får de nesten 16.000 kr selv om pensjontsten ikke har jobbet en dag i sitt liv.  Burde ikke alle mennesker være like mye verdt?

Anonymkode: b8c8f...587

De 16.000 kr som minstepersonen får er for å dekke dennes livsutgifter ettersom ingen har forsørgeransvar for vedkommende. Barn under 18 år som har foreldre som lever har da personer som forsørger dem, og hvis de ikke har det så blir de satt i fosterhjem (begge foreldre døde) eller de mottar barnepensjon hvis ene forelderen er død. Mao har de ikke foreldrene i live som forsørger dem så får de mer økonomisk støtte fra det offentlige, og det er disse barna du må ta utgangspunkt i hvis du skal sammenligne med andre som ikke har personer som forsørger dem. 

Anonymkode: 53794...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

1. Hva var det du ikke forsto?

2. Barnetrygd er på 1054,-. Minstepensjon er på knapt 16.000,-.

Anonymkode: b8c8f...587

De færreste pensjonister bor sammen med sine foreldre. Det er muligens et sted å starte hvis du trenger forklaringshjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Minstepensjon får du om du aldri har jobbet en dag i ditt liv. Pensjonister kunne lagt til side penger mens de var arbeidsføre, så kunne heller de som ikke hadde noe ske om sossialstønad slik andre grupper må.

 Sån sett burde det vært mer logisk at barna fikk mest. Ikke kan de jobbe og ikke hsr de hatt mulighet til å tjene noe.

Anonymkode: b8c8f...587

Men pensjo istane skal no klare seg sjølve! Og du har feil i hi, for om du har mor di som minstepensjonistar får du ingenting for det uten at du og mora di er einige om ein sum i husleige. Pensjonen er det mor di som får. 

Slik at du skal sleppe å betale alle hennar utgifter òg. Erkje det fint då? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Syngensang skrev:

Men pensjo istane skal no klare seg sjølve! Og du har feil i hi, for om du har mor di som minstepensjonistar får du ingenting for det uten at du og mora di er einige om ein sum i husleige. Pensjonen er det mor di som får. 

Slik at du skal sleppe å betale alle hennar utgifter òg. Erkje det fint då? 

Det er selvfølgelig fint å få penger for ingenting, uansett om det er barnetrygd eller pensjon. Spørsmålet er hvorfor man foreldrene skal forsørge barn og ikke staten, mens pensjonister skal forsørges av staten selv om de ikke har jobbet og selv lm de har egne midler.

Anonymkode: b8c8f...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To voksne som bor med en pensjonist får ingenting av staten.

To voksne som velger å få barn som de vet de må forsørge får en symbolsk støtte fra staten. Den er ikke ment å dekke det barnet koster. De får også dekket noen av utgiftene sine til pass av barnet. Dersom barna er syke får de full lønn for å være hjemme og pleie dem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men du klarer ikke gi noen forklaring? Vi er vant til at det skal være slik  men det er etter min mening ikke noen god grunn til økonomisk forskjellsbehandling.

Anonymkode: b8c8f...587

 

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lege og helsehjelp er dyrere for de gamle. De er oftere alvorlig syke. Vi får alle mye fra staten når vi regner slik.

Anonymkode: b8c8f...587

Akkurat?

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er det systemet vi har i dag, men jeg synes ikke det er en fornuftig løsning. Det fører til barnefattigdom og forventning om at ikke alle skal betale det tjenester koster.

Anonymkode: b8c8f...587

Mener du at ‘Staten’ (altså dine og mine skattekroner) skal dekke ALT et barn koster? Det holder ikke med barnetrygd, subsidiert barnehage, gratis skole og helsehjelp?

Jeg skjønner heller ikke det med at man får 16000 om man bor sammen med en minstepensjonist? Det gjør man da ikke. Pensjonen følger personen, samt at man ikke har forsørgerplikt for gamle foreldre. 

Jeg tenker at her har man en klassisk ‘lyset på, men ingen hjemme’. 

Anonymkode: 8c058...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange land i verden vet du om der barn og barnefamilier får mer støtte enn i Norge? Det lurer jeg oppriktig på... 

Anonymkode: a0039...88b

Sier jeg også. Vi får så ufattelig. Gratis skole, gratis lege. Gratis tannlege. Kontantstøtte. Overgansstønad. Småbarnstilleg. Foreldrepenger. Barnetrygd. Masse mer 

Anonymkode: 0834f...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Akkurat?

Mener du at ‘Staten’ (altså dine og mine skattekroner) skal dekke ALT et barn koster? Det holder ikke med barnetrygd, subsidiert barnehage, gratis skole og helsehjelp?

Jeg skjønner heller ikke det med at man får 16000 om man bor sammen med en minstepensjonist? Det gjør man da ikke. Pensjonen følger personen, samt at man ikke har forsørgerplikt for gamle foreldre. 

Jeg tenker at her har man en klassisk ‘lyset på, men ingen hjemme’. 

Anonymkode: 8c058...ae9

Jeg mener faktisk at barn bør ha like stor rett til midler som voksne, men jeg synes det gjerne kunne være en kraftig innskjerping på trygdeytelser. Vi burde ha et system som ikke fører til så stor opphopning av verdier hos de eldste mens de yngste, som også tjener minst, skal ha det økonomiske ansvaret for barna i tillegg til seg selv.

Til dere som henger dere opp i atman ikke får noe hvos man bor sammen med pensjonister. Jeg ser det slik at familien som helhet har inntekter og utgifter.  Den familien med pensjonist får da mye mer enn den familien med barn.

Anonymkode: b8c8f...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener faktisk at barn bør ha like stor rett til midler som voksne, men jeg synes det gjerne kunne være en kraftig innskjerping på trygdeytelser. Vi burde ha et system som ikke fører til så stor opphopning av verdier hos de eldste mens de yngste, som også tjener minst, skal ha det økonomiske ansvaret for barna i tillegg til seg selv.

Til dere som henger dere opp i atman ikke får noe hvos man bor sammen med pensjonister. Jeg ser det slik at familien som helhet har inntekter og utgifter.  Den familien med pensjonist får da mye mer enn den familien med barn.

Anonymkode: b8c8f...587

Så du tenker at man ikke skal forsørge egne barn? Man skal overlate alt til staten? Og disse pengene skal man ta fra minstepensjonistene? Hva tenker du at de skal leve av da? De færreste blir nok minstepensjonist av et planlagt valg. 

Har du ikke råd til å gi barnet ditt mat og klær, må du faktisk la være å få barn. Og er du så dårlig stilt nå i arbeidsfør alder er vel sjansen for at du selv blir minstepensjonist stor? 

Anonymkode: 8c058...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du tenker at man ikke skal forsørge egne barn? Man skal overlate alt til staten? Og disse pengene skal man ta fra minstepensjonistene? Hva tenker du at de skal leve av da? De færreste blir nok minstepensjonist av et planlagt valg. 

Har du ikke råd til å gi barnet ditt mat og klær, må du faktisk la være å få barn. Og er du så dårlig stilt nå i arbeidsfør alder er vel sjansen for at du selv blir minstepensjonist stor? 

Anonymkode: 8c058...ae9

Jeg mener vi bør ha et sikkerhetsnett som sørger for at alle har inntekt til å klare seg, uansett alder, men jeg mener alderspensjonen bør avvikles i sin nåværende form. Ingen bør få pensjon hvis de kan forsørge seg selv. Det gjelder også dem over 70. Kan du jobbe bør du gjøre det og har du penger nok bør ikke staten gi deg mer for å gjøre ingenting.

I dag har pensjonistene en formue som er omtrent 7 ganger så stor som barnefamiliene. Det er helt vilt at denne gruppen skal ha enda mer fra staten.

Anonymkode: b8c8f...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke økonomisk i hvertfall. Hvorfor har vi valgt å gjøre det slik?

Anonymkode: b8c8f...587

Det burde ikke være sånn, og så er det VANSKELIGERE for foreldre å få lån. Helt høl i huet.

Anonymkode: 7e2e1...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener vi bør ha et sikkerhetsnett som sørger for at alle har inntekt til å klare seg, uansett alder, men jeg mener alderspensjonen bør avvikles i sin nåværende form. Ingen bør få pensjon hvis de kan forsørge seg selv. Det gjelder også dem over 70. Kan du jobbe bør du gjøre det og har du penger nok bør ikke staten gi deg mer for å gjøre ingenting.

I dag har pensjonistene en formue som er omtrent 7 ganger så stor som barnefamiliene. Det er helt vilt at denne gruppen skal ha enda mer fra staten.

Anonymkode: b8c8f...587

Men da er det jo ikke minstepensjonistene du har problemer med?

Vet du egentlig selv hva du mener? For jeg har falt av lasset, det innrømmer jeg glatt. Her sier du jo at alle må få støtte av staten så de klarer seg? Altså en form for minstepensjon?

Og barnefamilier blir jo som flere har prøvd å forklare deg, sponset i vannvittige mengder. Gratis svangerskapsomsorg, fødsel, betalt permisjon, barnetrygd, subsidiert barnehage, gratis skole, gratis helsehjelp, sykt barn dager med full lønn osv. Hva mener du egentlig at man som foreldre skal betale for egne barn? Ingenting? 

Anonymkode: 8c058...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener vi bør ha et sikkerhetsnett som sørger for at alle har inntekt til å klare seg, uansett alder, men jeg mener alderspensjonen bør avvikles i sin nåværende form. Ingen bør få pensjon hvis de kan forsørge seg selv. Det gjelder også dem over 70. Kan du jobbe bør du gjøre det og har du penger nok bør ikke staten gi deg mer for å gjøre ingenting.

I dag har pensjonistene en formue som er omtrent 7 ganger så stor som barnefamiliene. Det er helt vilt at denne gruppen skal ha enda mer fra staten.

Anonymkode: b8c8f...587

Og de som får høy pensjon har jo betalt inn mer til statskassa enn de som får liten? 

Skjønner du ikke helt hvordan dette fungerer? 

Anonymkode: 8c058...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men da er det jo ikke minstepensjonistene du har problemer med?

Vet du egentlig selv hva du mener? For jeg har falt av lasset, det innrømmer jeg glatt. Her sier du jo at alle må få støtte av staten så de klarer seg? Altså en form for minstepensjon?

Og barnefamilier blir jo som flere har prøvd å forklare deg, sponset i vannvittige mengder. Gratis svangerskapsomsorg, fødsel, betalt permisjon, barnetrygd, subsidiert barnehage, gratis skole, gratis helsehjelp, sykt barn dager med full lønn osv. Hva mener du egentlig at man som foreldre skal betale for egne barn? Ingenting? 

Anonymkode: 8c058...ae9

Jeg mener vi bør ha både uføretrygd og sossialstønad for å fange opp dem som ikke kan jobbe, men ikke pensjon som du får uansett bare du når en viss alder.

Det finnes mange gode ordninger for dem som får barn, men prinsippet om at barn skal leve på sine foreldre er der. Det er det jeg setter spørsmålstegn vid. Vi kunne hatt ordninger som var mye dårligere og ting er bedre k Norge enn i mange andre land men vi har fortsatt et system der barn har få egne rettigheter og der familier som har barn må klare seg på mye mi dre per person enn familier uten barn.

Anonymkode: b8c8f...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvem pengene går til betyr jo ikke noe. Staten forsørger pensjonisten men ikke barnet. Noe som betyr at famimer som får barn får mye dårligere økonomi enn familier uten barn. De som får barn må først bruke tid på barnet slik at det blir mindre tid til å tjene penger og så må de brune det relativt lille de tjener på å forsørge barnet. De som ikke bidrar til samfunnet ved å få barn får både masse fritid og kan bruke alt de tjener på seg selv. Samtidig ønsker staten at det fødes barn.

Anonymkode: b8c8f...587

Sorry, du er jo helt i tåkeheimen... 

Anonymkode: 31e64...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...