Gå til innhold

avføringsmiddel....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kan jeg be om å ta det hos lege og ikke hjemme? Mtp bivirkninger. Er i en spesiell situasjon og har ikke lyst til å ta det hjemme. 

Anonymkode: 515be...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags middel tenker du på da? De fleste har ikke virkning før mange timer etter inntak, legen har ikke kapasitet til å følge opp det. Da må du legges inn et sted. Fastlegen kan bistå deg med det. 

Anonymkode: 59862...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lyst til å gjøre det på et toalett på legekontoret med folk på alle kanter istedenfor hjemme hos deg selv? 

Anonymkode: c5d17...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørsmålet kan jeg ikke mene noe om uten flere opplysninger. Hva er det som gjør at du forventer bivirkninger av en slik art at du må ha lege i nærheten ?

Anonymkode: a7cf2...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det spørsmålet kan jeg ikke mene noe om uten flere opplysninger. Hva er det som gjør at du forventer bivirkninger av en slik art at du må ha lege i nærheten ?

Anonymkode: a7cf2...348

Allergisk reaksjon

Anonymkode: 515be...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så det å spise mye lakris eller druer vil du ikke ta hjemme? 

Anonymkode: 44a21...a76

hæ. Jeg spiser verken lakris eller druer

Anonymkode: 515be...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har lyst til å gjøre det på et toalett på legekontoret med folk på alle kanter istedenfor hjemme hos deg selv? 

Anonymkode: c5d17...c75

JA.. Dvs helst legevakten. Kunne sitti der hele natta bare jeg slapp å gjøre det hjemme. 

Anonymkode: 515be...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags middel tenker du på da? De fleste har ikke virkning før mange timer etter inntak, legen har ikke kapasitet til å følge opp det. Da må du legges inn et sted. Fastlegen kan bistå deg med det. 

Anonymkode: 59862...d9a

Picoprep f.eks. Trodde den skulle virke ganske umiddelbart?

Hvis jeg må legges inn så er det idag.

Anonymkode: 515be...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hæ. Jeg spiser verken lakris eller druer

Anonymkode: 515be...524

Spis mye av det, så skal du se det blir liv i gamla... 

Anonymkode: 44a21...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spis mye av det, så skal du se det blir liv i gamla... 

Anonymkode: 44a21...a76

Hvorfor det??.. Jeg får resept på avføringsmiddel. Dessuten er jeg allergisk mot druer og har aldri merka løs mage v/inntak av lakris.

Anonymkode: 515be...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spis mye av det, så skal du se det blir liv i gamla... 

Anonymkode: 44a21...a76

Eller masse sukkerfri sjokolade

Anonymkode: d2bcb...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det??.. Jeg får resept på avføringsmiddel. Dessuten er jeg allergisk mot druer og har aldri merka løs mage v/inntak av lakris.

Anonymkode: 515be...524

Men hvis du er så allergisk og får avføringsmiddel på resept, så burde du vel hatt en dialog med legen om hvordan gjøre det?

Anonymkode: d2bcb...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutes ago, Anonym bruker said:

Men hvis du er så allergisk og får avføringsmiddel på resept, så burde du vel hatt en dialog med legen om hvordan gjøre det?

Anonymkode: d2bcb...3a9

Dette her.. 

Men denne personen vet bedre om allergener enn all verdens leger.

Anonymkode: 080c4...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du fått forskrevet et middel du er allergisk mot? I såfall ville jo legen sørget for oppfølging. 

Legevakten har ikke muligheten til å overvåke på den måten, da må det skje planlagt på en avdeling med kapasitet til å sitte med deg på do - Hvis det er så alvorlig som potensiell allergisk reaksjon. 

Hvorfor ikke dypt klyster isteden feks? Jeg tok det (før og etter faste) før tarm operasjon for noen uker siden. Fikk forklart hvordan, og fikk gjøre det selv i ro og fred. Kunne fint gjort det hjemme, hadde det ikke vært for at jeg var innlagt. Klyster gir ingen allergisk reaksjon, med mindre du er allergisk mot saltvann - Og det har du i kroppen fra før. 

Anonymkode: 0ff84...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller masse sukkerfri sjokolade

Anonymkode: d2bcb...3a9

Tåler ikke.

Anonymkode: 515be...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis du er så allergisk og får avføringsmiddel på resept, så burde du vel hatt en dialog med legen om hvordan gjøre det?

Anonymkode: d2bcb...3a9

Ja, men dette er en hastetime med svært kort forberedelsestid... 

Anonymkode: 515be...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette her.. 

Men denne personen vet bedre om allergener enn all verdens leger.

Anonymkode: 080c4...18e

Hvorfor er du spydig? 

Men jeg vet mer om "allergener", siden jeg vet at det meste som befinner seg rundt oss er et "allergen", om du møter på rett allergiker. 

Noen har også overfølsomhetsreksjonee ovenfor tilfeldige stoffer og kjemiske miksturer som gjør det vanskelig å forutse hvordan reaksjonen på et medikament er og vil bli. Når man drar til Ullevål og tar allergitester (prikktester og blodprøver), så kjører de ikke testene i en database som sjekker for alle stoffer og forbindelser som eksisterer på tellus. 

Det man må gjøre er å forberede tilstrekkelig. 

Anonymkode: 515be...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men dette er en hastetime med svært kort forberedelsestid... 

Anonymkode: 515be...524

Da må du ringe avdelingen hvor du har fått hastetime, og høre med de om løsninger. 

Anonymkode: 0ff84...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor har du fått forskrevet et middel du er allergisk mot? I såfall ville jo legen sørget for oppfølging. 

Legevakten har ikke muligheten til å overvåke på den måten, da må det skje planlagt på en avdeling med kapasitet til å sitte med deg på do - Hvis det er så alvorlig som potensiell allergisk reaksjon. 

Hvorfor ikke dypt klyster isteden feks? Jeg tok det (før og etter faste) før tarm operasjon for noen uker siden. Fikk forklart hvordan, og fikk gjøre det selv i ro og fred. Kunne fint gjort det hjemme, hadde det ikke vært for at jeg var innlagt. Klyster gir ingen allergisk reaksjon, med mindre du er allergisk mot saltvann - Og det har du i kroppen fra før. 

Anonymkode: 0ff84...456

Det er ikke sagt at jeg er allergisk mot det. Men noen har en kropp som reagerer absurd på egentlig ufarlige stoffer - og hva man reagerer på kan variere fra uke til uke :) Det er komplisert.

Dypt klyster, skyller det slik at hele tarmen blir helt ren? 

Anonymkode: 515be...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da må du ringe avdelingen hvor du har fått hastetime, og høre med de om løsninger. 

Anonymkode: 0ff84...456

Ja, de la ansvaret over til fastlegen. 

Anonymkode: 515be...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, de la ansvaret over til fastlegen. 

Anonymkode: 515be...524

Hvorfor har du ikke snakket med fastlegen din i dag da? Det er jo bare de som kan svare på om de kan hjelpe deg med dette

Anonymkode: d2bcb...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke sagt at jeg er allergisk mot det. Men noen har en kropp som reagerer absurd på egentlig ufarlige stoffer - og hva man reagerer på kan variere fra uke til uke :) Det er komplisert.

Dypt klyster, skyller det slik at hele tarmen blir helt ren? 

Anonymkode: 515be...524

Ren nok til at de kunne åpne magen min, kutte tarmen i to og legge den ut (sigmoideostomi) i allefall. Og med den risikoen det medfører i form av avføringen i buken som kan føre til bukhinnebettenelse og sepsis så var tykktarmen ren for avføring ja. 

Om man tar et først, da renses nedre del, så faster 12t og tar et nytt fjernes resten. Det "skyller" ikke tarmen ren annet en at det setter i gang peristaltikken. Men avføringsmiddel skyller ikke tarmen heller,det bare setter i gang bevegelsene så det som er der dyttes ut. 

-Hør med legen din. Kommer jo an på hva slags undersøkelse du skal på. 

Anonymkode: 0ff84...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor har du ikke snakket med fastlegen din i dag da? Det er jo bare de som kan svare på om de kan hjelpe deg med dette

Anonymkode: d2bcb...3a9

Jeg har time der idag :)

Anonymkode: 515be...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ren nok til at de kunne åpne magen min, kutte tarmen i to og legge den ut (sigmoideostomi) i allefall. Og med den risikoen det medfører i form av avføringen i buken som kan føre til bukhinnebettenelse og sepsis så var tykktarmen ren for avføring ja. 

Om man tar et først, da renses nedre del, så faster 12t og tar et nytt fjernes resten. Det "skyller" ikke tarmen ren annet en at det setter i gang peristaltikken. Men avføringsmiddel skyller ikke tarmen heller,det bare setter i gang bevegelsene så det som er der dyttes ut. 

-Hør med legen din. Kommer jo an på hva slags undersøkelse du skal på. 

Anonymkode: 0ff84...456

Aha, jeg skal helt klart nevne det for legen. Jeg skal faste i ca 19 timer. Så kan stå opp om natten etter 12t faste og ta et nytt klyster da. Men det har kanskje legen peiling på... Kan jo prøve å få legen til å ringe sykehuset og spørre også.

Optimalt sett skulle jeg vært innlagt. Men det virket usannsynlig.

Anonymkode: 515be...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...