Gå til innhold

Mannen min nekter meg å dra på julebordet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør jeg? Jeg sier til han at han ikke kan nekte meg det. Og at jeg kommer til å dra uansett. Men så sier han «Jeg har sagt nei, du gjør som du vil» Men jeg vet om jeg drar så kommer han til å lage helvete etter det.

Anonymkode: ca940...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du flytter fra han så raskt som mulig, og kvitter deg med hele fyren.

Anonymkode: 6b278...4f1

Som jeg skulle skrevet det selv.

Anonymkode: 8bb8d...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du under 18 år og dette er pappan din? helt ok at han sier nei, hvis ikke så kan han ikke bestemme over hva du skal gjøre eller ei. 

Her lyser alle varselslamper! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min man skulle hatt en veldig god grunn for å "nekte meg" å dra på julebord. "Jeg har ikke lyst til å du skal dra så da får du ikke lov" hadde ikke vært god nok grunn. Heller ikke at "Jeg liker ikke at du kommer til å danse med Petter"

Anonymkode: 86a14...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han muslim?  Har ei venninne som er gift med en muslim. Før fikk hun dra på julebord men måtte ta siste buss(kl 2330) hjem. Det er da det begynner å bli morsomt. I fjor rakk hun ikke bussen. Så i år får hun ikke dra 

Anonymkode: ee945...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor gjør han det?

Pleier du å bli alt for full, har du vært utro i fylle før, har du en eks som skal på samme julebord ++++ ?

Anonymkode: c2bd0...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke vært min mann, da hadde han endt opp som han her :

Mannen gifter seg med ei jente fra Finnmark. Han krever at hun skal stelle huset, middagen skal være utsøkt, klærne vasket og skjortene strøket. Han ser ikke noe de tre første dagene, men fjerde dagen kan han se litt på venstre øye og kan bevege høyrearmen såpass at han får smurt seg ei brødskive.

 

Anonymkode: 8bb8d...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Skulle ikke vært min mann, da hadde han endt opp som han her :

Mannen gifter seg med ei jente fra Finnmark. Han krever at hun skal stelle huset, middagen skal være utsøkt, klærne vasket og skjortene strøket. Han ser ikke noe de tre første dagene, men fjerde dagen kan han se litt på venstre øye og kan bevege høyrearmen såpass at han får smurt seg ei brødskive.

 

Anonymkode: 8bb8d...637

Føler kanskje ikke at vold er løsningen..? 

Anonymkode: 205fe...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en spesiell grunn til at han nekter deg det? Det året vi hadde nyfødt baby og tre andre små barn, «nektet» jeg mannen min å dra på julebord med jobben i nabobyen som innebar en overnatting... Det hadde rett og slett blitt for mye for meg, endt med supersliten mamma, mye skjermtid for ungene, og det kommer et julebord og en fest også ved en annen anledning. Heldigvis ble mannen igjen hjemme uten å bli sur og gretten for det.

Anonymkode: 5ee8b...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Føler kanskje ikke at vold er løsningen..? 

Anonymkode: 205fe...cec

Nei, som regel er det ikke det, men hadde jeg hatt en mann som lagde et helvete for noe så uskyldig som et julebord, så hadde han ikke vart lenge i mitt hus, om han ikke hadde fått juling, så hadde han i det  minste blitt kasta på dør med hodet først. 

Anonymkode: 8bb8d...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skulle ikke vært min mann, da hadde han endt opp som han her :

Mannen gifter seg med ei jente fra Finnmark. Han krever at hun skal stelle huset, middagen skal være utsøkt, klærne vasket og skjortene strøket. Han ser ikke noe de tre første dagene, men fjerde dagen kan han se litt på venstre øye og kan bevege høyrearmen såpass at han får smurt seg ei brødskive.

 

Anonymkode: 8bb8d...637

Ja vold er selvsagt en god løsning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, som regel er det ikke det, men hadde jeg hatt en mann som lagde et helvete for noe så uskyldig som et julebord, så hadde han ikke vart lenge i mitt hus, om han ikke hadde fått juling, så hadde han i det  minste blitt kasta på dør med hodet først. 

Anonymkode: 8bb8d...637

Men vi vet jo absolutt ingenting om hva som ligger bak dette... det kan være så enkelt som en over her skriver, at hun "nektet" mannen å gå på julebord med overnatting da hun ville blitt sittende alene med nyfødt og flere andre barn - eller det kan være en sykelig sjalu og voldelig mann. Det første er jo bare fornuftig. Det andre er alvorlig.

Mener du at du vet nok her til å be hi kaste ut mannen?

Anonymkode: 57cd7...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor mener han at du ikke skal gå?

Bruker han å nekte deg andre ting?

Anonymkode: 57cd7...d42

Ja, han mener at jeg ikke skal gå dit. Har ingenting å gjøre der. Når jeg skal møte ei vennine eller lignende så må jeg som regel si ifra/eller spørre. Jeg har levd i tåke i mange år pga det har vært mye med barna så har ikke hatt tid uansett til å være sosial. 
Men nå som barna er eldre og er i barnehagen så har jeg kommet meg i jobb igjen og begynt å være litt sosial (møtt venninner 3 ganger på 1 år) men da må jeg si ifra som sagt. Han er hel en type som er sjalu. Aldri vært på julebord før heller, men har jo festet mye i min tidligere unge liv før jeg møte han og fikk barn. 
Jeg skal på det julebordet, blir vel ikke lenge. Blir jeg der lenge så kommer han vel til å terrorisere meg meld eller beskylde meg for at jeg har hatt meg med noen der osv. Jeg blir gal. Er det ingen andre som har det slik at mannen bestemmer om du skal dit og dit?

Anonymkode: ca940...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, han mener at jeg ikke skal gå dit. Har ingenting å gjøre der. Når jeg skal møte ei vennine eller lignende så må jeg som regel si ifra/eller spørre. Jeg har levd i tåke i mange år pga det har vært mye med barna så har ikke hatt tid uansett til å være sosial. 
Men nå som barna er eldre og er i barnehagen så har jeg kommet meg i jobb igjen og begynt å være litt sosial (møtt venninner 3 ganger på 1 år) men da må jeg si ifra som sagt. Han er hel en type som er sjalu. Aldri vært på julebord før heller, men har jo festet mye i min tidligere unge liv før jeg møte han og fikk barn. 
Jeg skal på det julebordet, blir vel ikke lenge. Blir jeg der lenge så kommer han vel til å terrorisere meg meld eller beskylde meg for at jeg har hatt meg med noen der osv. Jeg blir gal. Er det ingen andre som har det slik at mannen bestemmer om du skal dit og dit?

Anonymkode: ca940...07d

De aller fleste har det heldigvis ikke sånn nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, han mener at jeg ikke skal gå dit. Har ingenting å gjøre der. Når jeg skal møte ei vennine eller lignende så må jeg som regel si ifra/eller spørre. Jeg har levd i tåke i mange år pga det har vært mye med barna så har ikke hatt tid uansett til å være sosial. 
Men nå som barna er eldre og er i barnehagen så har jeg kommet meg i jobb igjen og begynt å være litt sosial (møtt venninner 3 ganger på 1 år) men da må jeg si ifra som sagt. Han er hel en type som er sjalu. Aldri vært på julebord før heller, men har jo festet mye i min tidligere unge liv før jeg møte han og fikk barn. 
Jeg skal på det julebordet, blir vel ikke lenge. Blir jeg der lenge så kommer han vel til å terrorisere meg meld eller beskylde meg for at jeg har hatt meg med noen der osv. Jeg blir gal. Er det ingen andre som har det slik at mannen bestemmer om du skal dit og dit?

Anonymkode: ca940...07d

Det er nok ikke så mange andre som har det slik, for det er på ingen måte normalt. Jeg lurer litt på om du har skrevet om han før? Jeg synes jeg kjenner det litt igjen. 
Jeg er ikke av de første til å rope «Dump han», men det bør du faktisk gjøre. Har du familie eller venner som kan støtte deg?

Anonymkode: eec30...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, han mener at jeg ikke skal gå dit. Har ingenting å gjøre der. Når jeg skal møte ei vennine eller lignende så må jeg som regel si ifra/eller spørre. Jeg har levd i tåke i mange år pga det har vært mye med barna så har ikke hatt tid uansett til å være sosial. 
Men nå som barna er eldre og er i barnehagen så har jeg kommet meg i jobb igjen og begynt å være litt sosial (møtt venninner 3 ganger på 1 år) men da må jeg si ifra som sagt. Han er hel en type som er sjalu. Aldri vært på julebord før heller, men har jo festet mye i min tidligere unge liv før jeg møte han og fikk barn. 
Jeg skal på det julebordet, blir vel ikke lenge. Blir jeg der lenge så kommer han vel til å terrorisere meg meld eller beskylde meg for at jeg har hatt meg med noen der osv. Jeg blir gal. Er det ingen andre som har det slik at mannen bestemmer om du skal dit og dit?

Anonymkode: ca940...07d

Sorry, mannen min er mannen min, og ikke min verge.
Vi er 2 selvstendige vesen som har valgt å leve sammen.
Hvordan hadde han reagert om du nektet han det samme?

Anonymkode: c2bd0...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, han mener at jeg ikke skal gå dit. Har ingenting å gjøre der. Når jeg skal møte ei vennine eller lignende så må jeg som regel si ifra/eller spørre. Jeg har levd i tåke i mange år pga det har vært mye med barna så har ikke hatt tid uansett til å være sosial. 
Men nå som barna er eldre og er i barnehagen så har jeg kommet meg i jobb igjen og begynt å være litt sosial (møtt venninner 3 ganger på 1 år) men da må jeg si ifra som sagt. Han er hel en type som er sjalu. Aldri vært på julebord før heller, men har jo festet mye i min tidligere unge liv før jeg møte han og fikk barn. 
Jeg skal på det julebordet, blir vel ikke lenge. Blir jeg der lenge så kommer han vel til å terrorisere meg meld eller beskylde meg for at jeg har hatt meg med noen der osv. Jeg blir gal. Er det ingen andre som har det slik at mannen bestemmer om du skal dit og dit?

Anonymkode: ca940...07d

Det du forteller her er ikke normalt, Hi.

Din mann virker å være ekstremt sjalu og å ha et helt unormalt kontrollbehov. Å leve i et forhold til en slik mann er skadelig, for det er en form for psykisk vold du blir utsatt for.

Om han har selvinnsikt og har vilje til å jobbe konstruktivt med forholdet deres så er det mulig å reparere. Men de fleste menn som er så kontrollerende som han virker å være ut fra det du skriver her, de mener de ikke har et problem, at det er dama som har problem og at det er damas "urimelighet" som tvinger ham til å oppføre seg som han gjør. Det er en ansvarsfraskrivelse, og han legger skyld på deg uten grunn, kun for å forsøke å forsvare sin egen urimelighet.

Det at du skriver at han vil "terrorisere deg med meldinger" viser at dette er noe du har opplevd før de få gangene du har gjort noe sosialt. Det viser ta han begynner å bli redd for å miste kontrollen over deg, og da kan hans adferd eskalere og bli langt verre. Hvis det kobles til en ubegrunnet, sterk sjalusi så kan en slik mann bli farlig.

INGEN mann skal "terrorisere" deg eller beskylde deg for noe uten grunn - og heller ikke bestemme om du skal gå på helt normale sosiale aktiviteter. INGEN normal mann vil forsøke å hindre deg fra å ha et normalt sosialt liv. INGEN mann har rett til å kontrollere deg slik han forsøker å gjøre.

Dette vil ikke bli bedre, HI. Han vil ikke venne seg til at du er sosial, for jo mer du gjør utenfor hjemmet, jo mindre kontroll har han over deg - og da vil han bli verre. Han vil trolig bli styggere i sin ordbruk og hva han kaller deg, han vil kanskje begynne å komme med mer eller mindre indirekte trusler, og etterhvert vil han trolig komme med mer trusler og/eller fysisk forsøke å holde deg hjemme. For eneste måten han har full kontroll på deg er om du bare er hjemme. Nå som du viser egen vilje til å gjøre ting vet han at han er i ferd med å miste kontrollen over deg, og da vil han kunne bli verre, eller til og med farlig. Om han ikke allerede har sagt slike ting vil han trolig begynne å si at du er en dårlig mor, at det er din feil at han må bli sint på deg og sette grenser for deg, at du aldri vil greie deg uten ham, at han vil ha barna om du går fra ham, osv.

Dette er en mann du blir skadet av å bo sammen med. Siden du her må spørre om hva du gjør, og om ikke andre har slike menn så viser det at han allerede har fått deg til å tvile en del på deg selv - og det er det han er avhengig av at du må gjøre, du må tvile på deg selv for at han skal ha kontroll på deg.

En mann som holder på slik han gjør, terroriserer deg med meldinger om du møter en venninne eller drar på et julebord, og en mann som vil nekte deg å møte andre og som "lager et helvete" om du har et ørlite sosialt liv utenom ham, det er ikke en mann som elsker deg, HI. Kjærlighet har ikke noe med kontroll, psykisk vold og sykelig sjalusi å gjøre.

Ikke si noe av dette til ham nå, HI. Nå må du være smart! Om du kan greie det, ta opp slike samtaler når dere har dem, der han forsøker å manipulere deg. Samle på alle meldinger om han terroriserer deg når du er ute og møter venninner eller er på det julebordet. Ha gjerne mobilen påslått i veske når du kommer hjem fra julebordet slik at du kan få tatt opp hvordan han er når du kommer hjem. Bare pass på at han ikke oppdager at du tar det opp!

Og så må du søke hjelp! Ring et krisesenter og be om å få snakke med noen der, de er vant med å møte kvinner i lignende forhold, Hi. De vet også at jo lenger man er i et slikt usunt og skadelig forhold, jo verre blir det, og jo vanskeligere blir det å komme seg ut av forholdet - og jo mer blir også barn påvirket. Du trenger hjelp av fagfolk til å se hvor ille forholdet ditt faktisk er. Du kan ev. også kontakte familievernkontoret og be om samtaler der alene.

Det som er veldig bra nå er at du har styrke til å ikke gi etter for ham. Men om ting eskalerer, at han føler han mister mer kontroll over deg, da kan han også bli farlig og/eller truende. Derfor er det viktig at du nå tar smarte valg mens du har styrke i deg til å gjøre noe. Jeg tviler på at han vil endre seg varig og bli med i parterapi, men diskuter med fagfolk om dette er noe du bør foreslå for ham. Ikke sikkert det er det smarteste, ikke hvis han også manipulerer og kontrollerer deg på andre måter. Så vær så snill, snakk med fagfolk!

Anonymkode: 57cd7...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skulle ikke vært min mann, da hadde han endt opp som han her :

Mannen gifter seg med ei jente fra Finnmark. Han krever at hun skal stelle huset, middagen skal være utsøkt, klærne vasket og skjortene strøket. Han ser ikke noe de tre første dagene, men fjerde dagen kan han se litt på venstre øye og kan bevege høyrearmen såpass at han får smurt seg ei brødskive.

 

Anonymkode: 8bb8d...637

lol!! 😂😂

Anonymkode: 4874c...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemmer du hva mannen din får lov til og ikke hi? Går han på julebord eller ut med kompiser uten å spør deg om lov til det?

Anonymkode: e8222...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...