Gå til innhold

Om ungdommen slutter på videregående, hva skjer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom avgjørelsen blir den, at ungdommen ikke greier å fullføre, hva skjer? 

Dette handler om flere ting, og forhåpentligvis er ungdommen i stand til å begynne på ny til høsten. Vil ungdommen bli fulgt opp fra et sted? Eller kan vi foreldre selv hjelpe ungdommen å finne  en deltidsjobb etterhvert? Vil ungdommen ha rett på utredning av feks ppt, selv om han ikke går på skole?

Anonymkode: 3ca37...9ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opplæringskontoret har kanskje et ansvar her

Anonymkode: 3883a...ce6

Skrevet

Snakk med rådgiver på skolen, de har folk som jobber med dropouts

De anbefaler f.eks å fullføre noen fag, om ungdommen f.eks fullfører to fag får de fritak fra dem året etter 

Anonymkode: aeb6d...816

Skrevet

Om ikke dere støtter opp i alle ender så skjer det at barnet blir taperstemplet for resten av livet.

Anonymkode: 8d086...cf6

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om ikke dere støtter opp i alle ender så skjer det at barnet blir taperstemplet for resten av livet.

Hvordan skal vi støtte opp, tenker du? Hva skal vi gjøre?

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er viktig å ikke droppe helt ut og bare være hjemme. 

Sørg for at ungdommen ihvertfall fullfører noen fag. Å ha litt gjennomføringsevne gjør mye med selvfølelsen, og om det byttes linje e.l neste år vil de uansett få fritak fra fagene som er gjennomført og neste år blir enklere. 

Anonymkode: aeb6d...816

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer jo helt an på hvorfor ungdommen har sluttet. Om det er pga mobbing kan dere ikke bare tvinge gjennom ting

Skrevet

Her så sluttet mitt barn etter første året på videregående. Vi fikk elendig oppfølging etterpå. Men barnet fikk seg jobb selv, og ble månedens ansatt måned nummer 2, og etter 6 mnd, så gikk hen opp i stilling og fikk lederansvar. 

Anonymkode: a7336...efb

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vell...jeg hoppet ut i 2 klasse på vgs og jeg har lederstilling nå👍🏻

Anonymkode: c75a5...bf8

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hoppet også ut i 2.klasse på vgs. Jeg er uføre! Men det er en rekke tilfeldigheter da, og maks uflaks... Så egentlig fullstendig irrelevant. Hoppet ut pga mobbing. 

Skrevet

Det er ikke så lett uten utdannelse lenger, så det er et litt dårlig poeng. Nå må man ha utdannelse til det meste snart

Anonymkode: 92dfc...929

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er ikke så lett uten utdannelse lenger, så det er et litt dårlig poeng. Nå må man ha utdannelse til det meste snart

Klart, det beste er å ha utdannelse.Nå var mitt poeng at det trenger ikke gå så galt selv om man hopper av.Har aldri følt meg taperstemplet.Jeg var veldig flink på skolen, så flink at jeg slet meg helt ut.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Klart, det beste er å ha utdannelse.Nå var mitt poeng at det trenger ikke gå så galt selv om man hopper av.Har aldri følt meg taperstemplet.Jeg var veldig flink på skolen, så flink at jeg slet meg helt ut.

Og i hvilket år hoppet du av skolen da?

Skrevet

Og i hvilket år hoppet du av skolen da?

2010

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mulig du hadde klart å stave «vel» riktig om du hadde fullført VGS ;) 

Anonymkode: 4117f...bb2

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

2010

Det viser at poenget ditt ikke er brukelig

Skrevet

Hehe, godt poeng! 

Ved "min" vgs har vi noe som kalles Oppfølgingstjenesten, tror det er i samarbeid med NAV og kanskje kommunen. Drop-outs får endel hjelp her, til å ta noen fag, komme seg i (deltids)jobb og sette opp reelle planer for de nærmeste årene fremover. 

I dag er det ikke enkelt å få seg jobb uten utdanning, derfor er det viktig å følge opp og ikke havne i inaktivitet. Selvsagt har foreldre sin del av ansvaret, i alle fall så lenge ungdommen ikke er myndig. Foreldre må i det minste hjelpe til med å få ungdommen ut av senga og sørge for at den håpefulle kommer til avtalte møter osv. I tillegg må foreldre backe opp og bidra til å realitetsorientere om hva som kan bli konsekvenser av å ikke fullføre grunnleggende utdanningsløp. 

Anonymkode: 80a1f...111

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

VelL, dette viser jo at det ikke er rart at unger blir mobbet og mobber på skolen når foreldre svarer slikt bak et anonymt nick.Du hadde nok ikke svart meg slik ansikt til ansikt...vell?

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

VelL, dette viser jo at det ikke er rart at unger blir mobbet og mobber på skolen når foreldre svarer slikt bak et anonymt nick.Du hadde nok ikke svart meg slik ansikt til ansikt...vell?

Som den språknerden jeg er, så hadde jeg nok kanskje gjort det, jo. Sagt i fra på en pen måte at "vel" skrives med én L. Et "vell" er noe ganske annet. 

https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=vell&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Anonymkode: 80a1f...111

Skrevet

Velger en elev å skrive seg ut fra skolen så foreligger det ingen retningslinjer for videre oppfølging. Da er det opp til vedkommende og foreldrene å skaffe jobb eller lignende på egenhånd. 

En annen faktor som bør tas med er at dropper eleven ut nå har elven brukt ett år av ungdomsretten sin. 

Nå vet ikke jeg årsaken til at elven ønsker å droppe ut, men snakk med rådgiver. Det finnes mange alternativer som er bedre enn å kaste inn håndkleet. Eksempelvis å få fritak for programfag eller enkektfag og på det viset gjøre det enklere ved en eventuell oppstart til høsten. Alternativt få tatt året over to år. 

Anonymkode: 9a62d...e3a

Skrevet

Takker for svar alle sammen!

Vi har vært i kontakt med skolens rådgiver, uten at han har vært til særlig hjelp. Vi har også vært hos fastlege, og blitt henvist til ppt og bupa. Legen var ikke spesielt optimistisk, da han mente OM de tok imot saken, så var det opp mot et års ventetid.

Vi kjenner ikke gutten vår igjen. Fra å være veldig sosial og fornøyd, har han blitt mer og mer innesluttet. Han kom inn på drømmelinja, men minuset er at det er lang reisevei. Han orker ikke jobbe med skolen, han orker ikke jobbe på skolen. Han har faktisk ikke noe fravær, men er ikke mentalt til stede (egne ord). Vi merker og ser jo at ting ikke fungerer. Han blir ikke mobbet eller utestengt. Han vet ikke hva han vil med livet eller fremtiden. 

Sånn det er akkurat nå, tenker vi foreldre at det muligens er best at han slutter på skolen. Da får han litt tid til å tenke på hva han vil begynne på til høsten igjen. Både skole og linje. Kanskje en skole med 20 minutters reisetid (uten drømmelinja), mot 1,5 timer som han har i dag... vi vet virkelig ikke hva vi skal gjøre, eller råde han til.

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takker for svar alle sammen!

Vi har vært i kontakt med skolens rådgiver, uten at han har vært til særlig hjelp. Vi har også vært hos fastlege, og blitt henvist til ppt og bupa. Legen var ikke spesielt optimistisk, da han mente OM de tok imot saken, så var det opp mot et års ventetid.

Vi kjenner ikke gutten vår igjen. Fra å være veldig sosial og fornøyd, har han blitt mer og mer innesluttet. Han kom inn på drømmelinja, men minuset er at det er lang reisevei. Han orker ikke jobbe med skolen, han orker ikke jobbe på skolen. Han har faktisk ikke noe fravær, men er ikke mentalt til stede (egne ord). Vi merker og ser jo at ting ikke fungerer. Han blir ikke mobbet eller utestengt. Han vet ikke hva han vil med livet eller fremtiden. 

Sånn det er akkurat nå, tenker vi foreldre at det muligens er best at han slutter på skolen. Da får han litt tid til å tenke på hva han vil begynne på til høsten igjen. Både skole og linje. Kanskje en skole med 20 minutters reisetid (uten drømmelinja), mot 1,5 timer som han har i dag... vi vet virkelig ikke hva vi skal gjøre, eller råde han til.

Sjekk opp om skolen har psykososial rådgiver. De bruker å være flinke til å hjelpe og sortere tanker. 

Skrevet

Jeg droppet ut i 1.klasse etter 2 mnd. Jeg hadde valgt feil og var kjempeskolelei. Skulket mye og ble nesten deprimert av tanken på å gå 3 år på gymnaset. Karakterene gikk fra 6 til 2. Jeg og mine foreldre snakket med rådgiveren på skolen. De hadde en oppfølgingstjeneste for drop-outs. Et samarbeid med den gang Aetat. 3 dager senere jobbet jeg i barnehage som praktikant. Tjente vel ca 150 kr dagen eller noe. Det ble en fin månedslønn for en 16-åring. Etter dette året begynte jeg på helse og sosial og fikk 6-ere igjen. Så høyere studier. Jeg er så glad for at jeg droppet ut og fikk et års arbeidserfaring. 

Det viktigste er at ungdommen har noe annet å gå til at det ikke soser hjemme et helt år.

Anonymkode: 5d111...443

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg droppet ut i 1.klasse etter 2 mnd. Jeg hadde valgt feil og var kjempeskolelei. Skulket mye og ble nesten deprimert av tanken på å gå 3 år på gymnaset. Karakterene gikk fra 6 til 2. Jeg og mine foreldre snakket med rådgiveren på skolen. De hadde en oppfølgingstjeneste for drop-outs. Et samarbeid med den gang Aetat. 3 dager senere jobbet jeg i barnehage som praktikant. Tjente vel ca 150 kr dagen eller noe. Det ble en fin månedslønn for en 16-åring. Etter dette året begynte jeg på helse og sosial og fikk 6-ere igjen. Så høyere studier. Jeg er så glad for at jeg droppet ut og fikk et års arbeidserfaring. 

Det viktigste er at ungdommen har noe annet å gå til at det ikke soser hjemme et helt år.

Dessverre har verden endrer seg på disse 13-20 åra. Ikke har vi aetaten lenger og det er ikke en oppfølgingstjeneste for droppouts. I tillegg er det ikke bare enkelt å skaffe seg jobb som 16 åring. Narvesen eller kassa på kiwi selges det røyk og alkohol. Ergo må du være over 18 år. Du har ikke lov å jobbe for lenge på kvelden og må være over 18 år alle plasser det er maskiner. 

Hadde i tillegg barber til HI tatt dette etter 2 mnd hadde vedkommende beholdt ungdomsretten for dette året. Nå vil vedkommende ha ett år mindre, ergo ingen flere muligheter til å endre mening. 

Skrevet

Dessverre har verden endrer seg på disse 13-20 åra. Ikke har vi aetaten lenger og det er ikke en oppfølgingstjeneste for droppouts. I tillegg er det ikke bare enkelt å skaffe seg jobb som 16 åring. Narvesen eller kassa på kiwi selges det røyk og alkohol. Ergo må du være over 18 år. Du har ikke lov å jobbe for lenge på kvelden og må være over 18 år alle plasser det er maskiner. 

Hadde i tillegg barber til HI tatt dette etter 2 mnd hadde vedkommende beholdt ungdomsretten for dette året. Nå vil vedkommende ha ett år mindre, ergo ingen flere muligheter til å endre mening. 

I vår kommune har vi fremdeles oppfølgingstjeneste heldigvis. Er flere på vgs som har tilrettelagt opplegg som et alternativ til å droppe ut og en kamerat av sønnen min jobber på samme måte som jeg gjorde. Det er synd at det skal være slike forskjeller rundt omkring. Kanskje det hjelper at vi bor i en liten kommune.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...