Anonym bruker Skrevet 27. november 2019 #26 Skrevet 27. november 2019 Hvorfor ikke? Anonymkode: 5561b...785
Anonym bruker Skrevet 27. november 2019 #27 Skrevet 27. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor ikke? Anonymkode: 5561b...785 Vi kan jo pynte til jul i august, kanskje. Hvorfor ikke hele året? Anonymkode: 7dac1...cb7
Anonym bruker Skrevet 27. november 2019 #28 Skrevet 27. november 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi kan jo pynte til jul i august, kanskje. Hvorfor ikke hele året? Anonymkode: 7dac1...cb7 Ja, hvorfor ikke? Anonymkode: 5561b...785
Anonym bruker Skrevet 27. november 2019 #29 Skrevet 27. november 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ja, hvorfor ikke? Anonymkode: 5561b...785 Jeg kan bare svare for min egen del, men jeg misliker sterkt de folkene som lar julepynten henge ute i hagen til juni. Det eeer så styyygt Men hver sin smak! Anonymkode: 7dac1...cb7
Anonym bruker Skrevet 27. november 2019 #30 Skrevet 27. november 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Den magiske følelsen av å miste hele adventstiden? Ja, ehm. Okey. Anonymkode: 7dac1...cb7 Mister jo ikke adventstiden, men velger å bytte ut lilla duker osv, med rødt og nisser. Adventskosen er der like mye. Men for mange er det røde gardiner, nisser og farmors gamle julepynt som gir julefølelsen, og da vil de kjenne på det i hele desember. Og det skader vel virkelig ikke de som velger å ha lille advent frem til 23.desember, for så å finne frem rødt og nisser da. Juleaften er 24.desember uansett. Anonymkode: 26a40...9c1
Anonym bruker Skrevet 27. november 2019 #31 Skrevet 27. november 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kan bare svare for min egen del, men jeg misliker sterkt de folkene som lar julepynten henge ute i hagen til juni. Det eeer så styyygt Men hver sin smak! Anonymkode: 7dac1...cb7 Du misliker folkene faktisk. Ikke dømmende du nei Anonymkode: 88736...4d6
Anonym bruker Skrevet 27. november 2019 #32 Skrevet 27. november 2019 Hos oss er det jul i jula, og ikke i adventstida, men jøss - folk må få gjøre som de vil. Jeg følger kalenderen og gammel tradisjon, jula begynner jo i det jula ringes inn, julaften kl 17. Da skal vi være klare. På kvelden lille julaften begynner vi å pynte til jul, med juletre og alt av pynt. Har ikke så mye, tre-fire timer, så er alt på plass. Ting har jo sine faste plasser, så det er fort gjort. Rundt 20. dag jul rydder vi bort igjen. Til adventstiden begynner henger vi opp stjerner i vinduene og tenner den sjuarmede lysestaken. I år kommer vi til å ta denne jobben på søndag. Anonymkode: a097c...87b
Anonym bruker Skrevet 27. november 2019 #33 Skrevet 27. november 2019 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du misliker folkene faktisk. Ikke dømmende du nei Anonymkode: 88736...4d6 Det sier noe om folk som lar slikt henge ute "hele året", ja. Anonymkode: 7dac1...cb7
Anonym bruker Skrevet 27. november 2019 #34 Skrevet 27. november 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det sier noe om folk som lar slikt henge ute "hele året", ja. Anonymkode: 7dac1...cb7 Så mye at du misliker de, selv om du kanskje ikke kjenner de engang. Hva sier det da? Anonymkode: 88736...4d6
Anonym bruker Skrevet 27. november 2019 #35 Skrevet 27. november 2019 Det enkle og ærlige svaret er at vi pynter til jul 1. desember/første søndag i advent (den datoen som kommer først) fordi det er slik vi ønsker å gjøre det. Så velger andre annerledes, og det er helt ok. Vi har alle forskjellig smak, forskjellige ting som er viktig for oss, og forskjellige tradisjoner. Mannen min, f.eks., er britisk, og der er det vanlig med julepynt og juletre hele desember, og "ingen" har hørt om advent. Anonymkode: a66aa...b59
HeiteH Skrevet 27. november 2019 #36 Skrevet 27. november 2019 Jeg gjør det ikke fordi ene barnet ikke ønsker det. Han syns det ødelegger julestemningen. Ellers hadde jeg pyntet 1. desember, for jeg elsker virkelig julepynt og syns ikke den får stå fremme lenge nok. Men barna først. Vi har kompromisset på 15. desember.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2019 #37 Skrevet 27. november 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Magien blir jo borte når adventstiden blir borte!! Eller setter dere frem adventspynt og stjerner i november? Jeg vet av diverse interiørbilder på FB at det er svært få som gleder seg allerede i februar. Det blir kastet ut igjen 1.byttårsfag enda julen varer til 13 januar Anonymkode: e1526...7d0 Vel, jeg kan bare snakke for meg selv. For meg er adventstiden også jul, og i julen pynter jeg til jul. Og jeg gleder meg allerede fra februar til jeg kan pynte igjen. Jeg har julen i hus fra 1.desember til 13. Dag jul ❤🤶🎅❤ Og vi har tradisjonene. Ungene elsker pyntingen, de hjelper til med å pynte treet (som desverre er fake siden vi pynter det senest 3. Søndag i advent og har det fremme til 13. Dag jul) Vi har nissegrøtfest, gløgg, pepperkake baking, røkelse osv. Tradisjonene har vi laget, og de blir holdt. Anonymkode: b8e4d...e5b
Anonym bruker Skrevet 27. november 2019 #38 Skrevet 27. november 2019 Vi pynter til første søndag i advent med full julepynt. Det henger igjen fra da vi var unge og reiste hjem til jul. Derfor ville vi ha opp julepynt "tidlig" slik at vi fikk kose oss i eget julepyntet hjem før vi reiste bort. Vi har enkelte adventsting som fjernes og erstattes av noe annet når 24.desember kommer. I de senere år har mannen hentet opp og pyntet juletreet tidlig i desember. Det er jeg i mot, jeg vil helst ha det oppe og pyntet 23.desember. Men men, jeg har gitt meg på den fordi mannen elsker å ha juletreet oppe. Ungene elsker det selvfølgelig også. I år pyntet vi i midten av november fordi vi har vært mye bortreist for å hjelpe syke familemedlemmer. Ble veeeldig tidlig julehus for min del, men sånn ble det da vi har så mye å gjøre i år. Ellers koser jeg meg skikkelig med fullt julehus hele desember. Tviholder på pynten til langt utti januar. Gleder meg til å pynte hvert eneste år. Min bestemor pyntet til jul tidlig i november hvert år. Hun pleide å si: Jeg koser meg med julepynten og det skader da ingen at jeg pynter tidlig til jul. Hvorfor skal jeg ikke unne meg den gleden da? Anonymkode: 33ea1...1b5
Anonym bruker Skrevet 27. november 2019 #39 Skrevet 27. november 2019 Jeg koser meg i adventstiden. Jeg bruker farmors gamle adventsstake, hverdagsjuleserviset hentes frem, julelys henges opp ute og adventskalenderne som mamma har laget henges opp. Rett før jul pyntes det ytterligere. Hvorfor bryr det deg at min pynt er rød og din lilla? Det virker jo som vi ellers gjør mye det samme (kanskje med unntak av vasking, bad og kjøkken er alltid rene, men ikke pokker om jeg gidder bruke advent til rundvasking). Anonymkode: 60cf4...19a
Anonym bruker Skrevet 27. november 2019 #40 Skrevet 27. november 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Det sier noe om folk som lar slikt henge ute "hele året", ja. Anonymkode: 7dac1...cb7 Den ene lyslenka er ute hele året fordi den er stifta fast i vindskia på huset. Gidder virkelig ikke rive den løs hvert år for så stifte den opp igjen. Og den er slått av i tida mellom 13.dag jul og 1.desember/1.søndag i advent. Anonymkode: 72721...c1e
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #41 Skrevet 28. november 2019 Fordi det er om å gjøre å være først ute på SoMe. Venter man til 1. søndag i advent er man for sen. Forbaska tull å begynne i november og hive julen ut 1. juledag. Anonymkode: b087b...0df
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #42 Skrevet 28. november 2019 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Det sier noe om folk som lar slikt henge ute "hele året", ja. Anonymkode: 7dac1...cb7 Lys kan da fint både henge ute og være på hele året? Ganske vanlig i mange andre land ordinære lyslenker, ikke spesifikke julelys Anonymkode: b087b...0df
Anonym bruker Skrevet 28. november 2019 #43 Skrevet 28. november 2019 Er så trivelig med utelys som kommer her og der,- litt mer for hver dag. Selv om jeg kunne irritert meg grønn over naboer med lysslynger med blåskjær, blinkende lys, lys i farger og annet "støy",- (julelys skulle vært påbudt gulfarget,- og IKKE blinkende), så finner jeg glede og ro i det å løpe gjennom et boligfelt der et og annet hus stikker seg ut mtp dette, eller kjøre forbi hus pyntet med all verdens lys (Dog bør det være litt "ryddig" satt opp da, ikke bare kastet utover liksom) Jeg har alltid begynt fredag/lørdag før første søndag i advent. Da kommer stjerner opp i vinduene, røde gardiner på stua,- og en "stornisse", lysslynge i trapp og på en "Palme" i gangen. Til helga etter kommer røde puter og pledd i sofaen. Til tredje søndag i advent kommer resten av julepynten opp. Siste uka før fjerde søndag i advent kommer gradvis juleduker på,- røde lys i alle lysestaker på "rødstua" og hvite "Julelys" på spisestue som er malt mørk lilla. Lillejuleaften hentes evt lysfat/julelysestaker frem,- juletreet pyntes og alt er ferdig i løpet av tidlige ettermiddag,- så har vi "bytte gave selskap" med spekemat, gløgg og kos for både min og mannens familie,- hvor alle må ut av huset innen kl 2000. Da er det en (!!!) Cognac til mannen og meg (eneste dagen i året jeg synes det smaker fantastisk!!) , julebrus, julesjokolade og julefilm på tv sammen med barna og julefreden senker seg over hjemmet Anonymkode: 14a44...6f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå