Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #26 Skrevet 26. november 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Så enten er jeg i jobb og unner ikke de verre stilte muligheter, ellers så er jeg enda dårligere stilt selv og er misunnelig på de som får mer enn det jeg får? Er det det du klarer å trekke ut i fra det jeg skriver? Hva er det som plager meg så fælt? Det har jeg skrevet flere ganger. Jeg er for velferdsstaten, og jeg ønsker selvsagt at folk skal få til både salt og litt til på skiva. Jeg er ikke ute etter uføre eller andre på stønader, men stiller spørsmålet rundt folks (manglende) ansvarsfølelse. Hvorfor skal svaret ligge utenfor en selv? Hvorfor føler vi at samfunnet og velferdsstaten skylder oss å bære oss opp og fram - hele tiden? Da snakker jeg ikke på trygdeytelser, men ved normale livsendring som vi møter en eller flere ganger i livet. Det er helt greit å spørre om det finnes en stønad i gitte situasjoner, men når man da ikke har krav på dette, er det bare flaut når man slenger ut fraser om urettferdighet - også i verdens rikeste land. Tendensen er at man i dag ønsker økonomisk kompensasjon for ting de aller fleste tidligere betalte selv uten spørsmål. Jeg stiller spørsmål ved holdningene vi har til at alt skal tilrettelegges. Vi ønsker ikke å prioritere, derfor vil vi at andre skal hjelpe oss å bære den økonomiske byrden. Jeg savner svar på: -Hvorfor skal man ikke flytte til mindre og rimeligere bopel, når husleia er dyrere enn inntekten? -Hvorfor skal vi ikke nøye oss med gratis og godt brukt når vi etablerer eller reetablerer oss? -Hvorfor skal NAV dekke en frivillig flytting? Og hvorfor skal man skånes for studielån og jobb under studie fordi man er «gammel» student? Anonymkode: 8255f...812 Eller når man som 18-19 åring klager over å måtte leve på «bare» 16643 brutto mens man kun går videregående skole. Anonymkode: 9f340...c65
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #27 Skrevet 26. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Og der kom den igjen! Flere hundre i inntekt? Så om du har 250000 i årsinntekt og skal brødfø to barn har du ikke rett til å spørre hvilken hjelp du kan få? Blir litt matt over folk herinne... Anonymkode: 3e2a7...51c Du tenker at jeg med flere hundre tusen mener de med 250 000? Da blir jeg matt over deg, som ikke skjønner at jeg selvfølgelig ikke snakker om de som har minst, noe som burde være veldig tydelig ut i fra innlegget mitt Anonymkode: 2d0fd...00c
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #28 Skrevet 26. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du tenker at jeg med flere hundre tusen mener de med 250 000? Da blir jeg matt over deg, som ikke skjønner at jeg selvfølgelig ikke snakker om de som har minst, noe som burde være veldig tydelig ut i fra innlegget mitt Anonymkode: 2d0fd...00c De som har mest får omtrent ingen støtte, så det gjør ditt utsagn meningsløst. I tillegg reagerer jeg på den ensidige "alenemor"-bashing som finder sted herinne. Alenemor er omtrent et skjeldsord her. Det er synonymt med å være snylter, lat, kravstor, slem mot faren, ung og dum. Mange alenemødre er flotte sterke kvinner som gjør en god jobb ut fra den situasjon de er i. Men slike holdninger som stadig tyter ut herinne er med på å gjøre livet vanskelig både for dem og barna deres. Og totalt urettferdig. Anonymkode: 3e2a7...51c
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #29 Skrevet 26. november 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: De som har mest får omtrent ingen støtte, så det gjør ditt utsagn meningsløst. I tillegg reagerer jeg på den ensidige "alenemor"-bashing som finder sted herinne. Alenemor er omtrent et skjeldsord her. Det er synonymt med å være snylter, lat, kravstor, slem mot faren, ung og dum. Mange alenemødre er flotte sterke kvinner som gjør en god jobb ut fra den situasjon de er i. Men slike holdninger som stadig tyter ut herinne er med på å gjøre livet vanskelig både for dem og barna deres. Og totalt urettferdig. Anonymkode: 3e2a7...51c Det var en raksjon på den konstante ufør-bashingen som er her inne, noe som er like urettferdig Anonymkode: 2d0fd...00c
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #30 Skrevet 26. november 2019 Jeg er helt enig med HI og det spiller faktisk ingen rolle hva hennes situasjon er. Jeg er forresten en av de forferdelige alenemødrene her inne og ja jeg var så heldig at jeg fikk hjelp av staten til å fullføre en utdanning, noe støtte som alenemor og resten studielån. Jeg valgte å bruke denne muligheten godt og har klart å skaffe meg en god jobb og et godt liv for mitt barn og meg selv. Det jeg har fått av støtte etter at jeg begynte å jobbe er redusert skatt, fikk nok litt redusert SFO og en ekstra barnetrygd. Til gjengjeld så betaler jeg skatt med glede og jeg har ikke stoppet og tenkt hva JEG kan ha KRAV på. Jeg er fornøyd med å klare meg selv. Dessverre så kjenner jeg noen som har sugerør inn i velferdssystemet og som nok aldri kommer til å orke å jobbe og beklager men jeg synes ikke det er greit om man ikke er syk. Anonymkode: cf4a5...76b
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #31 Skrevet 26. november 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er helt enig med HI og det spiller faktisk ingen rolle hva hennes situasjon er. Jeg er forresten en av de forferdelige alenemødrene her inne og ja jeg var så heldig at jeg fikk hjelp av staten til å fullføre en utdanning, noe støtte som alenemor og resten studielån. Jeg valgte å bruke denne muligheten godt og har klart å skaffe meg en god jobb og et godt liv for mitt barn og meg selv. Det jeg har fått av støtte etter at jeg begynte å jobbe er redusert skatt, fikk nok litt redusert SFO og en ekstra barnetrygd. Til gjengjeld så betaler jeg skatt med glede og jeg har ikke stoppet og tenkt hva JEG kan ha KRAV på. Jeg er fornøyd med å klare meg selv. Dessverre så kjenner jeg noen som har sugerør inn i velferdssystemet og som nok aldri kommer til å orke å jobbe og beklager men jeg synes ikke det er greit om man ikke er syk. Anonymkode: cf4a5...76b Så hvorfor er du da enig med hi som går etter de som er syke? Anonymkode: 2d0fd...00c
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #32 Skrevet 26. november 2019 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så hvorfor er du da enig med hi som går etter de som er syke? Anonymkode: 2d0fd...00c På hvilken måte mener du at jeg går etter de som er syke? Det må du virkelig forklare meg nærmere. hi Anonymkode: 8255f...812
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #33 Skrevet 26. november 2019 Man har krav og rettigheter. Dumt å ikke benytte seg av det man har krav på da. Anonymkode: 1e14d...8a2
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #34 Skrevet 26. november 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Så hvorfor er du da enig med hi som går etter de som er syke? Anonymkode: 2d0fd...00c Hvor går hun etter de som er syk? Jeg er en av de syke, men jeg føler meg absolutt ikke truffet. Jeg er heldig og jeg er glad jeg bor i Norge nå når livet mitt er snudd til dette, men det har aldri ramlet meg inn å be om penger og støtte til alt mulig, jeg/vi klarer oss med det vi har. Anonymkode: dc250...e44
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #35 Skrevet 26. november 2019 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg savner svar på: -Hvorfor skal man ikke flytte til mindre og rimeligere bopel, når husleia er dyrere enn inntekten? -Hvorfor skal vi ikke nøye oss med gratis og godt brukt når vi etablerer eller reetablerer oss? -Hvorfor skal NAV dekke en frivillig flytting? Og hvorfor skal man skånes for studielån og jobb under studie fordi man er «gammel» student? Anonymkode: 8255f...812 Men det er jo her du har misforstått det meste. Hvis man kommer til Nav og har 15 000 i inntekt pr. måned og sier man vil ha støtte til å flytte inn i en leilighet til 17 000 pr. måned, da får man ikke det. Kommunene har satt maksbeløp for hva de mener enslige, par, og enslige/par med barn skal ha i boligutgift pr. måned. Husbanken opererer også med slike makstakster. Så hvis reglene sier at de dekker f.eks. maks 8000 pr måned der hun bor, da går de ut fra dette. Så går de ut fra de takstene som er satt for at en mor og tre barn skal greie seg på som et minimum. Dvs. denne moren vil trolig få en lite beløp i bostøtte, men ikke mye. Hvis sosialkontoret anser det som nødvendig kan de supplere litt. Så de som har slike virkelighetsfjerne forventninger som du sier noen har, de vil raskt nok møte virkeligheten når de møter systemet med Nav, kommune/sosialkontor og Husbanken. Da må de finne seg et billigere sted å bo. Sosialkontor rundt om i landet vil som regel også si at folk først må sjekke brukt og gis bort i nærområdet - og de følger selv med noenlunde hva som ligger ute i det aktuelle området. Hvis det derimot ikke er noe som gis bort eller selges brukt i området, da kan de gi støtte til nytt. Men det betyr ikke at de nødvendigvis dekker kostnaden. De går ut fra det absolutt billigste alternativet som finnes, om produktet er funksjonelt for den aktuelle familien (f.eks. vaskemaskin) betyr ikke nødvendigvis så mye. Hvis f.eks. det ikke er muligheter til å tørke klær ute eller ikke er tørketrommel der, så dekker de likevel ikke en maskin med bedre sentrifugefunksjon, selv om de da vet at barna trolig bor i et altfor fuktig inneklima som gir grobunn for mugg. I tillegg til dette krever de ofte at bruker selv må betale en egenandel. Frivillig flytting. Når det ikke gjelder utdanning eller arbeid så dekkes det normalt ikke. Men det finnes unntak hvor det å dekke det er det eneste fornuftige. Hvis f.eks. en alenemor eller - far bodde langt unna slekt og venner da de var gift, og nå er alene, kanskje blitt uføretrygdet eller går på aap, ikke har nettverk igjen der de bor, kanskje er det langt høyere leieutgifter der de nå bor enn der de har sitt nettverkt - da er det opplagt at det vil være bedre å gi dem støtte til å flytte "hjem", hvor leieutgiftene kanskje er så lave at de både kan bo ok og greie utgiftene selv, og i tillegg vil det å ha familie/venner i nærheten trolig være bra for både ungene og den som er alene og ev. syk. Man skånes ikke for studielån hvis man er godt voksen og frisk, da må man ta studielån som alle andre, noe mange da også tar opp. Anonymkode: 3665b...c82
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #36 Skrevet 26. november 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: På hvilken måte mener du at jeg går etter de som er syke? Det må du virkelig forklare meg nærmere. hi Anonymkode: 8255f...812 Hele innlegget ditt baserer seg jo på de, sammen med de arbeidsledige Anonymkode: 2d0fd...00c
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #37 Skrevet 26. november 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det er jo her du har misforstått det meste. Hvis man kommer til Nav og har 15 000 i inntekt pr. måned og sier man vil ha støtte til å flytte inn i en leilighet til 17 000 pr. måned, da får man ikke det. Kommunene har satt maksbeløp for hva de mener enslige, par, og enslige/par med barn skal ha i boligutgift pr. måned. Husbanken opererer også med slike makstakster. Så hvis reglene sier at de dekker f.eks. maks 8000 pr måned der hun bor, da går de ut fra dette. Så går de ut fra de takstene som er satt for at en mor og tre barn skal greie seg på som et minimum. Dvs. denne moren vil trolig få en lite beløp i bostøtte, men ikke mye. Hvis sosialkontoret anser det som nødvendig kan de supplere litt. Så de som har slike virkelighetsfjerne forventninger som du sier noen har, de vil raskt nok møte virkeligheten når de møter systemet med Nav, kommune/sosialkontor og Husbanken. Da må de finne seg et billigere sted å bo. Sosialkontor rundt om i landet vil som regel også si at folk først må sjekke brukt og gis bort i nærområdet - og de følger selv med noenlunde hva som ligger ute i det aktuelle området. Hvis det derimot ikke er noe som gis bort eller selges brukt i området, da kan de gi støtte til nytt. Men det betyr ikke at de nødvendigvis dekker kostnaden. De går ut fra det absolutt billigste alternativet som finnes, om produktet er funksjonelt for den aktuelle familien (f.eks. vaskemaskin) betyr ikke nødvendigvis så mye. Hvis f.eks. det ikke er muligheter til å tørke klær ute eller ikke er tørketrommel der, så dekker de likevel ikke en maskin med bedre sentrifugefunksjon, selv om de da vet at barna trolig bor i et altfor fuktig inneklima som gir grobunn for mugg. I tillegg til dette krever de ofte at bruker selv må betale en egenandel. Frivillig flytting. Når det ikke gjelder utdanning eller arbeid så dekkes det normalt ikke. Men det finnes unntak hvor det å dekke det er det eneste fornuftige. Hvis f.eks. en alenemor eller - far bodde langt unna slekt og venner da de var gift, og nå er alene, kanskje blitt uføretrygdet eller går på aap, ikke har nettverk igjen der de bor, kanskje er det langt høyere leieutgifter der de nå bor enn der de har sitt nettverkt - da er det opplagt at det vil være bedre å gi dem støtte til å flytte "hjem", hvor leieutgiftene kanskje er så lave at de både kan bo ok og greie utgiftene selv, og i tillegg vil det å ha familie/venner i nærheten trolig være bra for både ungene og den som er alene og ev. syk. Man skånes ikke for studielån hvis man er godt voksen og frisk, da må man ta studielån som alle andre, noe mange da også tar opp. Anonymkode: 3665b...c82 Nettopp! Det er jo det jeg har sagt hele tiden. At folk ønsker mer dekket enn er kan få. De blir sier, kaller NAV urimelige og bare ute etter å ta de som ikke klarer seg selv. Jeg sier jo bare at det er mange som føler seg berettiget til stønader der de bør ta mer ansvar selv. NAV sosial er ikke urimelige hvis de mener at man ikke kan bo i en leilighet til 17.000, men da kommenteres det med at verdens rikeste land heller setter folk på gata i stedet for å hjelpe. Men å be noen finne husrom til 10.000 i stedet for over 17.000 er ikke urimelig. Penger mitt hele veien er jo ikke at alle får mer enn de fortjener, men at de mener de har krav på mer enn de faktisk har. At et nei fra NAV er urimelig. Hvis du er student, selv som 30-åring, er det ikke en selvfølge å sitte på en leilighet på 70 m^2. Da får man faktisk flytte på hybel. Anonymkode: 8255f...812
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #38 Skrevet 26. november 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hele innlegget ditt baserer seg jo på de, sammen med de arbeidsledige Anonymkode: 2d0fd...00c Nei! Voksne studenter er ikke syke (de vil jo i så fall ha AAP eller uføretrygd, og behovet ikke spørre om å bli sponset). Mennesker som frivillig velger å flytte fes øst til vest er ikke nødvendigvis uføre for å ikke ha pengene på bok. Men det er ikke angrep på syke hvis NAV ikke betaler flytting for noen som verken skal ha ny jobb eller studie. De har jo i grunn ikke behov for å flytte på seg. Innbo brukte jeg folk som flytter fra hverandre som eksempel, ikke syke. Du behøver ikke være syk for å trenge hjelp til en husleie på 17.500 kr/mnd. Det er ikke for å ta den syke, når det påpekes at man ikke må bo med 3 soverom midt i byen når man har 2 unger. Vi har riktig nok råd til å bo dyrere enn vi gjør, men vi bor utenfor byen og her deler barna soverom. Alle kan ikke bo staselig til, selv om man ikke er syk med vilje. Det er ikke et angrep på de som faktisk trenger hjelp, men på de som forventer at endringer ikke skal merkes. Og som finner det urimelig at man må endre livsstil etter livssituasjon (og jeg snakker fremdeles ikke om de som ikke har penger til mat). Anonymkode: 8255f...812
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #39 Skrevet 26. november 2019 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nettopp! Det er jo det jeg har sagt hele tiden. At folk ønsker mer dekket enn er kan få. De blir sier, kaller NAV urimelige og bare ute etter å ta de som ikke klarer seg selv. Jeg sier jo bare at det er mange som føler seg berettiget til stønader der de bør ta mer ansvar selv. NAV sosial er ikke urimelige hvis de mener at man ikke kan bo i en leilighet til 17.000, men da kommenteres det med at verdens rikeste land heller setter folk på gata i stedet for å hjelpe. Men å be noen finne husrom til 10.000 i stedet for over 17.000 er ikke urimelig. Penger mitt hele veien er jo ikke at alle får mer enn de fortjener, men at de mener de har krav på mer enn de faktisk har. At et nei fra NAV er urimelig. Hvis du er student, selv som 30-åring, er det ikke en selvfølge å sitte på en leilighet på 70 m^2. Da får man faktisk flytte på hybel. Anonymkode: 8255f...812 Da er det spørsmålet som bør stilles - hvem har gjort at disse få har disse urimelige forventningene? Mitt inntrykk er at dette ofte er personer med en sammensatt problematikk. Ofte en vanskelig historie bak, og en del har også psykiske problemer, men har gjerne ikke selvinnsikt på dette slik at de ikke har fått hjelp for det. De har jo helt tydelig heller ikke et nettverk som greier å gi dem tilbakemeldinger på en slik måte at de forstår det - som igjen gjerne viser at de ikke kommer fra hjem/miljø med særlig gode ressurser. Dessverre så finner slike i dag for lett sammen på div. forum på nettet, og dermed så får de "bekreftelse" fra andre med samme problematikk at det er de som har rett, og dermed blir det en kamp "de mot oss". Slike forum er med på å forsterke problemene deres, men de ser det gjerne ikke selv. Men tar man utgangspunkt i at de aller fleste av de du kritiserer og de du ser på disse forumene faktisk har såpass store problemer at de egentlig kunne trengt en god del hjelp, da er det kanskje lettere å forholde seg til dem? Mange av dem har svake ressurser, har aldri lært fra gode forbilder. De fleste mangler gjerne utdannelse eller muligheter til å ta det (pga. egne personlige ressurser), noen har bare aldri fått riktig hjelp til å greie det. Disse sidene du refererer til er omtrent som disse sidene for de som er anti bv - de hauser hverandre opp, får "bekreftet" den "uretten" de mener blir begått mot dem, og det øker en polarisering som gjør at de heller ikke kommer seg videre. Oppegående personer, uansett hvor mye de sliter, har ikke slike forventninger som du beskriver du ser. Men ser vi bort fra de eksemplene du beskriver er det likevel ikke tvil om at systemet ofte svikter, at folk ikke får hjelp til det de egentlig har rett på og trenger for å komme seg tilbake i jobb. I disse tilfellene virker systemet mot sin hensikt. Men det er en annen diskusjon. De tilfellene du nevner trenger hjelp, men spørsmålet er også om de er mottakelige for en slik hjelp - og ikke minst om helsevesenet har ressurser til å gi dem hjelp. Anonymkode: 3665b...c82
Hengebukksvinet Skrevet 26. november 2019 #40 Skrevet 26. november 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Man har krav og rettigheter. Dumt å ikke benytte seg av det man har krav på da. Anonymkode: 1e14d...8a2 Det er ingen som mener at man ikke skal benytte seg av det man har krav på. Det reageres på hvordan og hvilke krav som fremsettes og forventningene folk har til at staten skal ordne opp!
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #41 Skrevet 26. november 2019 4 minutter siden, Hengebukksvinet skrev: Det er ingen som mener at man ikke skal benytte seg av det man har krav på. Det reageres på hvordan og hvilke krav som fremsettes og forventningene folk har til at staten skal ordne opp! Staten SKAL ordne opp for de som av diverse årsaker ikke makter det selv! Man skal være oppegående i dag for å søke hjelp, NAV forteller sjeldent hvilke stønader man har RETT på. Det ser jeg ofte i min jobb, som er å bistå de som har falt utenom. Anonymkode: 42b85...e9c
Anonym bruker Skrevet 27. november 2019 #42 Skrevet 27. november 2019 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Staten SKAL ordne opp for de som av diverse årsaker ikke makter det selv! Man skal være oppegående i dag for å søke hjelp, NAV forteller sjeldent hvilke stønader man har RETT på. Det ser jeg ofte i min jobb, som er å bistå de som har falt utenom. Anonymkode: 42b85...e9c Poenget er at her snakkes det ikke om stønader folk faktisk har rett til, men stønader de selv føler seg berettiget til. Anonymkode: 8255f...812
Anonym bruker Skrevet 27. november 2019 #43 Skrevet 27. november 2019 Jeg blir rimelig frustrert på holdningene folk har til alenemødre, uføre mm her inne, men jeg ble enda mer sjokkert når jeg møtte denne holdningen fra en dame i virkelig liv. Jeg ble tilfeldig sittende ved siden av henne i et selskap og vi kom i snakk. Helt naturlig kom vi inn på vår familie, og da jeg sa jeg var alene med to barn 100 % fikk jeg så hatten passet. Det var ikke måte på hvor fæl jeg var som levde på hennes skattepenger, nektet den stakkars barnefaren å se barna sine og hun ønsket at barnevernet skulle komme og fjerne barna mine ettersom jeg i hennes øyne var verste sort av en mamma. Jeg ble helt satt ut, men en venn av meg ble skikkelig forbannet da han også overhørte kjeftskuren jeg fikk. Man kan godt si at dama ble rimelig flau da min venn informerte henne at barnefar stakk når barna var små og skrev frivillig fra seg både foreldreretten og samvær, at jeg hadde en jobb med en lønn 5 ganger så høy som henne og at hun nok måtte jobbe og betale skatt i mange år før hun hadde fått betalt skatten jeg betaler på ett år. Anonymkode: 95dfa...557
Anonym bruker Skrevet 27. november 2019 #44 Skrevet 27. november 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg blir rimelig frustrert på holdningene folk har til alenemødre, uføre mm her inne, men jeg ble enda mer sjokkert når jeg møtte denne holdningen fra en dame i virkelig liv. Jeg ble tilfeldig sittende ved siden av henne i et selskap og vi kom i snakk. Helt naturlig kom vi inn på vår familie, og da jeg sa jeg var alene med to barn 100 % fikk jeg så hatten passet. Det var ikke måte på hvor fæl jeg var som levde på hennes skattepenger, nektet den stakkars barnefaren å se barna sine og hun ønsket at barnevernet skulle komme og fjerne barna mine ettersom jeg i hennes øyne var verste sort av en mamma. Jeg ble helt satt ut, men en venn av meg ble skikkelig forbannet da han også overhørte kjeftskuren jeg fikk. Man kan godt si at dama ble rimelig flau da min venn informerte henne at barnefar stakk når barna var små og skrev frivillig fra seg både foreldreretten og samvær, at jeg hadde en jobb med en lønn 5 ganger så høy som henne og at hun nok måtte jobbe og betale skatt i mange år før hun hadde fått betalt skatten jeg betaler på ett år. Anonymkode: 95dfa...557 Å, jada, de finnes. Altfor mange av dem også. De jeg har møtt som har slike holdninger har uten unntak stemt ett parti, det mest populistiske vi har, men det er en annen diskusjon... Anonymkode: 3665b...c82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå