Gå til innhold

Hva har jeg KRAV på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare jeg som reagerer på manges forventninger til hva de har krav på? Jeg slutter jeg aldri å bli overrasket over hva folk mener at AS Norge skal betale for. Jeg er medlem av en Facebook-gruppe hvor det kommer slike spørsmål hele tiden. Hva kan jeg få? Selvsagt bør man få hjelp til..  osv. 

Utdanning
Jeg er arbeidsledig. Kan jeg få dekket utdanning? Hvis de er interesserte i at folk skal jobbe, bør de dekke utdanning. 
Er det helt slutt på å ta opp studielån i tillegg til å jobbe ved siden av? Jeg startet på høyere utdanning da jeg var 28. Jobbet og fikk studielån.

Flytting
Dekker NAV flytting? Man bør få hjelp til dette når man ikke har råd (ufør). Dette spørsmålet har jeg sett, uten at det dreier seg om jobb eller skole. Folk flytter av fri vilje og mener at de ikke skal betale dette selv. 

Jeg har vært arbeidsledig og flyttet fra sør til nord et par ganger på grunn av jobb, og jeg tok opp lån for få det til. Slo meg ikke at andre hadde «ansvaret» for denne kostnaden. 

Husleie
Jeg går på minstesats AAP og skal flytte. Dekker NAV husleien på 17.500 kr? Må ha 3 soverom og bo i sentrum. Er det helt slutt på å innse at man ikke kan bo hvor man vil eller hvor stort man vil når livssituasjonen endrer seg? Jeg vet at det krever litt å flytte med barn, men man må jo bidra selv til å redusere kostnader. 

Innbo
Jeg skal flytte fra samboer. Har jeg krav på penger til innbo? Trenger nesten alt nytt. Det er mye dom nærmest gis bort på Finn og Facebook, men selv i slike overgangsfaser har vi forventninger til det estetiske,

Min første sofa var i brun skinnimitasjon med sofaputer som var brun- og oransjemønstrede på ene siden. Bordet var i teakimitasjon med gul glassplate. Kjøleskapet var gammelT, med en fryser som rant, og komfyren hadde to plater som fungerte. Vaskemaskina var toppmøtet uten ordentlig sentrifuge. Første dobbeltsenga hadde fjærnadrass fylt med halm fra 40-tallet. Dette var det jeg/vi klarte å skaffe uten å blakke oss totalt. Riktig nok på 90-tallet, men det er da masse brukbart som gis bort mot henting i dag også. 

Det er flott at vi har en velferdsstat, men har vi ikke noe ansvar for oss selv lengre. Det virker som om vi nå forventer å komme til ferdig dekket bord, uansett hvor vi er i livet. Er det flere som sitter med samme inntrykket? 

Anonymkode: 8255f...812

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er du medlem av denne fb-gruppen når du har så mye forakt for de som er med i den?

Mitt inntrykk er at folk ikke er så kravstore, selv om unntak finnes. Jeg tror også slike grupper som du refererer til er uheldige, fordi det blir en egen, ofte negativ, energi i disse gruppene.

Om man sliter er det bare fornuftig å orientere seg om hvilke rettigheter på ev. støtteordninger. Det er jo mange støtteordninger som finnes som langt fra alle trenger, men som er fullt sosialt akseptert at man tar imot, selv om behovet gjerne ikke er så stort.

Jeg tror mange ofte bruker ordet "krav" der de egentlig spør om de har rettigheter. Men når de bruker ordet krav blir det straks mer negativt ladet, enten den som bruker det slik mener det eller ikke.

Anonymkode: 3665b...c82

Skrevet

Helt enig med deg. Lurer på hvor lenge det kan fortsette på denne måten, før det må solide innstramminger til!

Skrevet

Hva med alle alenemødre som har flere hundre tusen i inntekt og spør hva de har krav på

Anonymkode: 2d0fd...00c

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er du medlem av denne fb-gruppen når du har så mye forakt for de som er med i den?

Mitt inntrykk er at folk ikke er så kravstore, selv om unntak finnes. Jeg tror også slike grupper som du refererer til er uheldige, fordi det blir en egen, ofte negativ, energi i disse gruppene.

Om man sliter er det bare fornuftig å orientere seg om hvilke rettigheter på ev. støtteordninger. Det er jo mange støtteordninger som finnes som langt fra alle trenger, men som er fullt sosialt akseptert at man tar imot, selv om behovet gjerne ikke er så stort.

Jeg tror mange ofte bruker ordet "krav" der de egentlig spør om de har rettigheter. Men når de bruker ordet krav blir det straks mer negativt ladet, enten den som bruker det slik mener det eller ikke.

Gruppen har en hensikt som kan være grei å ha. Jeg forakter ikke medlemmene. Gruppa er Veldig stor, og jeg vet kanskje hvem noen få er. 

Dessverre føler flere der at de har krav på noe. Det merkes godt når noen påpeker at litt bør man vel ordne opp i selv. Da påpekes det av dem selv og andre at man bør jo få hjelp til ditt og datt. 

Mitt inntrykk er at overganger og endringer skal være så sømløse som mulig. Du skal ikke merke disse endringene. 

Jeg hadde nettopp denne diskusjonen med et familiemedlem også. Han og kona skal hå fra hverandre. Hva har de krav på. Den son flyttet ut måtte jo få det hun trengte, siden alt ble igjen i huset. Hun hadde ikke råd til å kjøpe seg noe. Jeg lurte på hvorfor han skulle beholde alt. Han har egentlig råd til å skaffe seg ting (om enn brukt). Argumentet er at da må han spare inn her og der... Ja? Alle har vi vel vært der. 
Ikke har de to barna besteforeldre til avlastning, så de måtte vel ga krav på hjelp fes barnevernet med avlastning. Dd er to voksne med to halvstore barn. Hva med p betale en barnepasser om de trenger avlastning en kveld?

Dette er ikke første gangen jeg har hørt at folk lure (og finner det urimelig at det koster å velge å få barn).  

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med alle alenemødre som har flere hundre tusen i inntekt og spør hva de har krav på

Ja, hva med dem? Mange av stønadene der forsvinner jo ved for høy inntekt. De vil jo evt. bare kunne få ekstra barnetrygd i tillegg til at far evt. betaler bidrag. 

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er sosialt akseptabelt, så det er jo bare fornuftig og informasjon deles gledelig...

Det er ikke sosialt akspetabelt å være arbeidsledig eller ufør, knapt ha økonomi til mat, da bør man ikke spørre hva man har rett til...

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er sosialt akseptabelt, så det er jo bare fornuftig og informasjon deles gledelig...

Det er ikke sosialt akspetabelt å være arbeidsledig eller ufør, knapt ha økonomi til mat, da bør man ikke spørre hva man har rett til...

Nå er det veldig oppskrytt at de fleste aleneforsørgere får hivd penger etter seg. Det er ikje en skam å være arbeidsledig eller ufør, men vi har kommet dit at vi forventer at andre rydder opp i alt for oss. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det veldig oppskrytt at de fleste aleneforsørgere får hivd penger etter seg. Det er ikje en skam å være arbeidsledig eller ufør, men vi har kommet dit at vi forventer at andre rydder opp i alt for oss. 

Men det merkelige er at det ofte de som faktisk har aller minst som andre mener ikke bør bruke sine rettigheter.

Veldig mange aleneforsørgere får stønader, selv om de har mange hundre tusen i lønn. For all del, jeg unner dem det, barna har det bedre når de ikke trenger slite seg helt ut. Men at andre som da gjerne har langt mindre i utgangspunktet blir rakket ned på pga. "dårlige holdninger", det blir for ensidig og dumt.

Nei, "vi" forventer ikke at andre rydder opp i alt for "oss". Jeg forventer at kommune/stat gir de som trenger det mest den hjelpen de trenger for å komme seg ut igjen i jobb, for å bli friskere, for å få et verdig liv - og at disse skal kunne etterspørr de rettighetene de faktisk har uten å få kritikk for det.

Skrevet

Jeg skjønner ikke problemet. Er det ikke greit at folk får det de har krav på?

Anonymkode: 933c2...3b0

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er desverre blitt en skam, i hvertfall å være uføretrygdet, og sånne innlegg som ditt er med på å bygge opp under det. Hvorfor går du etter de svakeste grupppene i innlegget ditt?

Skrevet (endret)
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det et vel noe med måten de spør på og forventningene de har, som gjør at folk reagerer. De er fryktelig opptatt av hva de har «krav» på. Gjør din plikt, krev din rett er det noe som heter. Ser ut til at mange glemmer at det følger noen plikter med rettighetene!

Endret av Hengebukksvinet
Skrevet
4 minutter siden, Hengebukksvinet skrev:

Det et vel noe med måten de spør på og forventningene de har, som gjør at folk reagerer. De er fryktelig opptatt av hva de har «krav» på. Gjør din plikt, krev din rett er det noe som heter. Ser ut til at mange glemmer at det følger noen plikter med rettighetene!

Hva slags plikter tenker du på da? For det er jo ingen av de som er gjennom det systemet som ikke utfører de pliktene de skal

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er desverre blitt en skam, i hvertfall å være uføretrygdet, og sånne innlegg som ditt er med på å bygge opp under det. Hvorfor går du etter de svakeste grupppene i innlegget ditt?

Nå kjenner ikke du til livssituasjonen min. Jeg angriper ikke de svakeste gruppene i samfunnet. Jeg angriper holdninger og forventninger.  Jeg er, om du tror det eller ikke, langt ute på venstresiden politisk. Jeg synes velferdssystemet er topp. Det betyr allikevel at vi må overlate alt ansvar til andre. Hva er galt med å måtte betale for egen flytting på tvers av landet (når det ikke er jobb eller utdanning som er årsaken)? Hvorfor skal man ikke ta i mot en gratis sofa og et kjøleskap til 200,-, i stedet for å få alt nytt av NAV? Hvis man har utbetalt 15.000/mnd, hvorfor tror man da at en bør kunne flytte inn i en bolig til over 17.000/mnd? Og hvorfor er det en selvfølge at NAV skal dekke utdanning fordi du har ventet til du er 26 med å ta den?
Det er en diskrepans mellom forventninger og ansvar for egne valg. Det betyr ikke at man skal frata uføre og arbeidsledige verdigheten, men at vi som individer klarer å tilpasse oss endringer. 

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Poenget er jo at folk blir sure om dette er noe de ikke har krav på. De forventer at det skal være noen som fjerner alt ubehag. Nå skal overgangen fra mor og fars rede være så smertefri at det knapt skal merkes at man har flyttet. 

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags plikter tenker du på da? For det er jo ingen av de som er gjennom det systemet som ikke utfører de pliktene de skal

Det er ikke det? Unge jenter får barn uten opptjente foreldrepenger. Forventer engangsstønad på noen og 80 000 og enten aap, dagpenger eller sosialstønad etter fødsel. De kan jo ikke jobbe, studere eller møte kravene satt (faktisk gjennom loven) fordi de har små barn hjemme. Det finnes alltid en måte å komme seg unna kravene på og likevel leve godt og gratis på velferden. Vi kan forøvrig også bare se kommentarfelt i landets medier om dagen, hvor mye fokus det er på KRAV man har, men ingen lyst til å følge pliktene. Ja til enda tøffere krav for offentlige ytelser. (Og ja, jeg har vært gjennom hele røkla selv som alvorlig og kronisk syk, så jeg vet om systemet og det er ikke bare synd i oss og nei jeg er ikke en av dem jeg nevner. Jeg brukte tiden slik den skal og bør brukes og tok initiativ selv. Noe som mange også dessverre manglet når pengene kommer på konto mens man sitter på sofaen eller i beachbaren på Granca) 

Anonymkode: 9f340...c65

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke det? Unge jenter får barn uten opptjente foreldrepenger. Forventer engangsstønad på noen og 80 000 og enten aap, dagpenger eller sosialstønad etter fødsel. De kan jo ikke jobbe, studere eller møte kravene satt (faktisk gjennom loven) fordi de har små barn hjemme. Det finnes alltid en måte å komme seg unna kravene på og likevel leve godt og gratis på velferden. Vi kan forøvrig også bare se kommentarfelt i landets medier om dagen, hvor mye fokus det er på KRAV man har, men ingen lyst til å følge pliktene. Ja til enda tøffere krav for offentlige ytelser. (Og ja, jeg har vært gjennom hele røkla selv som alvorlig og kronisk syk, så jeg vet om systemet og det er ikke bare synd i oss og nei jeg er ikke en av dem jeg nevner. Jeg brukte tiden slik den skal og bør brukes og tok initiativ selv. Noe som mange også dessverre manglet når pengene kommer på konto mens man sitter på sofaen eller i beachbaren på Granca) 

Anonymkode: 9f340...c65

👏👏👏

Skrevet

Å yte før man kan nyte, het det tidligere. Da måtte man altså opparbeide seg rettigheter, og man måtte altså gjøre nettopp sin plikt, før man kunne kreve sin rett. 

Dette ser dessverre ut til å være helt uaktuelt i dag. Mange vil ha, ha, ha, til seg selv og kanskje sine, men å yte noe - nei, det er ikke i planen. Mye enklere, da gitt, å motta. 

Anonymkode: 6cf82...c32

Skrevet

Veldig enig! Det er veldig fokus på hva man har krav på. 

Anonymkode: 349c4...e24

Skrevet

Velferdssamfunnet går ikke rundt lenger. Det er jo tallenes klare tale.

Når 50% av norske barn får regulering fordi ordningene er gode... 

Når brillebutikker sier at tilbudet ikke gjelder de som har NAV som betaler... 

Når vi er dobbelt så syke som svenskene... 

Noe må jo gjøres! 

Anonymkode: 63278...602

Skrevet

Jeg er enig, HI, men jeg tror dette gjelder et veldig synlig mindretall, som roper altfor høyt. Det er jo ofte en sammenheng mellom det å ha lite utdanning og/eller aldri ha vært innom arbeidslivet, og det å ikke klare å brette opp ermene eller fikse noe selv. Med andre ord en direkte sammenheng mellom hvor tafatte folk er enten pga. egen personlighet eller manglende livserfaring, og det å stille slike krav. De fleste liker å klare seg selv, og tar det som en selvfølge at man skal klare seg selv. Men så er det unntak, og det er jo dem som blir synlige i en slik gruppe.

Anonymkode: 1420b...fa4

Skrevet

Hvem er du HI?

Er du i jobb.eller har du fått avslag på uføretrygden ,?

Hva er det som plager deg så fælt? 

Jeg kan si meg enig i at velferdsstaten er på vei ned hvis ikke flere kan jobbe. Hvem skal betale for alle som er syke etterhvert. Eldre bølgen slår også inn for fullt. Jeg tror det vil bli strammet inn med tiden. Systemet vil kollapse etterhvert.  

Anonymkode: 257b5...a07

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem er du HI?

Er du i jobb.eller har du fått avslag på uføretrygden ,?

Hva er det som plager deg så fælt? 

Jeg kan si meg enig i at velferdsstaten er på vei ned hvis ikke flere kan jobbe. Hvem skal betale for alle som er syke etterhvert. Eldre bølgen slår også inn for fullt. Jeg tror det vil bli strammet inn med tiden. Systemet vil kollapse etterhvert.  

Anonymkode: 257b5...a07

Så enten er jeg i jobb og unner ikke de verre stilte muligheter, ellers så er jeg enda dårligere stilt selv og er misunnelig på de som får mer enn det jeg får? Er det det du klarer å trekke ut i fra det jeg skriver? 
Hva er det som plager meg så fælt? Det har jeg skrevet flere ganger. Jeg er for velferdsstaten, og jeg ønsker selvsagt at folk skal få til både salt og litt til på skiva. Jeg er ikke ute etter uføre eller andre på stønader, men stiller spørsmålet rundt folks (manglende) ansvarsfølelse. Hvorfor skal svaret ligge utenfor en selv? Hvorfor føler vi at samfunnet og velferdsstaten skylder oss å bære oss opp og fram - hele tiden? Da snakker jeg ikke på trygdeytelser, men ved normale livsendring som vi møter en eller flere ganger i livet. 
Det er helt greit å spørre om det finnes en stønad i gitte situasjoner, men når man da ikke har krav på dette, er det bare flaut når man slenger ut fraser om urettferdighet - også i verdens rikeste land. Tendensen er at man i dag ønsker økonomisk kompensasjon for ting de aller fleste tidligere betalte selv uten spørsmål. Jeg stiller spørsmål ved holdningene vi har til at alt skal tilrettelegges. Vi ønsker ikke å prioritere, derfor vil vi at andre skal hjelpe oss å bære den økonomiske byrden. 
Jeg savner svar på: -Hvorfor skal man ikke flytte til mindre og rimeligere bopel, når husleia er dyrere enn inntekten? -Hvorfor skal vi ikke nøye oss med gratis og godt brukt når vi etablerer eller reetablerer oss? -Hvorfor skal NAV dekke en frivillig flytting? Og hvorfor skal man skånes for studielån og jobb under studie fordi man er «gammel» student? 

Skrevet

Man burde skrote «krav på» og heller bruke «rett til». 

Anonymkode: b75dc...920

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man burde skrote «krav på» og heller bruke «rett til». 

Anonymkode: b75dc...920

Men det er i grunn irrelevant hva man kaller det, hvis man føler at man har rett til hjelp, selv når man ikke har det. Det er holdningen til det man evt. kan ha rett til som er problemet. Det at man forventer å ha rett til hjelp i en hver situasjon. Det at noen skal gi deg prøv lykken kortet og få  «rykk fram til start og motta 5000 kr», i det du kun har passert Parkveien (finn fram Monopol og se hvor den fata ligger, så skjønner du poenget). 

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og der kom den igjen! Flere hundre i inntekt? Så om du har 250000 i årsinntekt og skal brødfø to barn har du ikke rett til å spørre hvilken hjelp du kan få? 

Blir litt matt over folk herinne...

Anonymkode: 3e2a7...51c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...