Gå til innhold

Skam meg her og skam meg der....

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Nå er det ikke alle  som har valgt det selv vet du. Når du drar det så langt at du skal pålegge folk skam fordi de opprettholder kontakt med nære og kjære så mister du helt bakkekontakten. Gå gjerne etter meg som både flyr på ferie og for å se familie men ikke gi folk som velger å se sin egen familie flyskam. 

Hvem skulle det være som ikke har valgt det selv? De som er fengslet etter justismord eller måtte flylte på grunn av sult eller forfølgelse? Da snakker vi om en veldig liten gruppe. I tillegg går det an å ta tog veldig mange steder, selv om det tar tid.

Anonymkode: 3d5a8...438

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Skam ja... populært i 2019 det gitt. Jeg tror i grunn folk tar de valgene de selv mener er riktig og så lenge de valgene ikke skader andre så er det helt innafor. Vi kan sikkert alle gjøre ting bedre men stort sett gjør folk det de kan 

Men de valgene skader jo alle, de skader hele verden - alle miljøproblemene er alles ansvar. Da betyr det ikke noe hva du mener er riktig, det er feil uansett.

Anonymkode: b9261...545

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvem skulle det være som ikke har valgt det selv? De som er fengslet etter justismord eller måtte flylte på grunn av sult eller forfølgelse? Da snakker vi om en veldig liten gruppe. I tillegg går det an å ta tog veldig mange steder, selv om det tar tid.

Herregud ! Så enkel er du vel ikke? Mange som flytter på grunn av jobb, utdanning og muligheter . Mange har ikke nær familie i samme land engang . Skulle vi tatt tog til våre nærmeste hadde vi brukt mer tid enn vi har til rådighet bare på tog. Vår aller nærmeste familie bor spredd for alle vinder både i og utenfor Norge . 

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

2 reiser per person, 8 reiser på familien.

Ja, dere kjører elbil. Det er kanskje litt bedre enn fosilbil, men fortsatt med høyt klimaavtrykk. Du bør ikke skamme deg over å bytte til elbil, men det veier ikke opp for annen forurensning. 

Så lenge vårt totale co2-avtrykk er større enn det som er grensen for hva hver enkelt person på jorda kan forbruke, uten at vi får negstive klimaendringer, bør vi føle skam og lete etter måter å forbedre oss på. Jeg er ikke i mål selv heller, men jeg har dårlig samvittighet for det gale jeg gjør og jobber med å forbedre meg.

Du er jo rett og slett dum å høre på. 

Selvfølgelig betyr det noe å redusere utslipp ved for eks å kjøpe brukt, kjøre el-bil, bruke mindre plast. Det er ikke KUN fly som skader miljøet. 

Anonymkode: eb986...54b

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjør du deg dum, eller bare er du det? 

Ganske mange steder i landet vårt det ikke går tog, buss, trikk eller bane. Kan jo alltids slenge meg på Hurtigruta, og heller bruke hele ferien der. 

Jeg har ikke valgt å flytte langt fra familien. Ett nært familiemedlem flyttet til gokk for å komme seg ut av rusmiljøet og få en ny start. Tilfeldigvis ble det stiftet familie der, da hverdagen ble bra. Et annet nært familiemedlem har valgt å flytte tilbake til barndomshjemmet og heimplassen. Et tredje flyttet for karriere. 

At jeg skal bli påført flyskam for å opprettholde kontakt og nære forhold til familie, gjør at jeg får enda mindre lyst til å unngå å fly. Vi ses én gang i året, det kommer jeg til å fortsette med, UTEN SKAM!!

Anonymkode: e68b9...ccd

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjør du deg dum, eller bare er du det? 

Ganske mange steder i landet vårt det ikke går tog, buss, trikk eller bane. Kan jo alltids slenge meg på Hurtigruta, og heller bruke hele ferien der. 

Jeg har ikke valgt å flytte langt fra familien. Ett nært familiemedlem flyttet til gokk for å komme seg ut av rusmiljøet og få en ny start. Tilfeldigvis ble det stiftet familie der, da hverdagen ble bra. Et annet nært familiemedlem har valgt å flytte tilbake til barndomshjemmet og heimplassen. Et tredje flyttet for karriere. 

At jeg skal bli påført flyskam for å opprettholde kontakt og nære forhold til familie, gjør at jeg får enda mindre lyst til å unngå å fly. Vi ses én gang i året, det kommer jeg til å fortsette med, UTEN SKAM!!

Man kan ha gode grunner til å flytte, men alt du nevner er valg man tar der fordelene med flytting regnes som større enn ulempene. Vi kan ikke fortsette å ødelegge planeten uansett hvor mye vi har lyst til å reise for å se familien.

Vi burde hatt forurensningskvoter som vi kunne fordele selv. De som ønsket å eise måtte da leve tilsvarende miljøvennlig ellers. Det er ikke noe galt med å fly i seg selv, men det er en av de enkleste måtene å kutte mye i utslippene på.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo rett og slett dum å høre på. 

Selvfølgelig betyr det noe å redusere utslipp ved for eks å kjøpe brukt, kjøre el-bil, bruke mindre plast. Det er ikke KUN fly som skader miljøet. 

Det blir ikke mindre klimaavtrykk av å kjøpe brukt i seg selv. Det hjeøper bare indirekte hvis det fører til redusert forbruk totalt. Det er for eksempel 20 ganger bedre å kjøpe en ny genser og bruke den 200 ganger før du kaster den, enn å kjøpe en genser som har vært brukt 5 ganger og bruke den selv 5 ganger før du kaster den.

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan ha gode grunner til å flytte, men alt du nevner er valg man tar der fordelene med flytting regnes som større enn ulempene. Vi kan ikke fortsette å ødelegge planeten uansett hvor mye vi har lyst til å reise for å se familien.

Vi burde hatt forurensningskvoter som vi kunne fordele selv. De som ønsket å eise måtte da leve tilsvarende miljøvennlig ellers. Det er ikke noe galt med å fly i seg selv, men det er en av de enkleste måtene å kutte mye i utslippene på.

Å gi folk skam fordi de velger å besøke familie er uansett ikke ok 

Skrevet
7 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Folk må jo få gjøre som de vil? Vil de påføre andre skam, må de jo få gjøre det. Alle er forskjellige, vet du. 

Anonymkode: cd7c2...70a

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Folk må jo få gjøre som de vil? Vil de påføre andre skam, må de jo få gjøre det. Alle er forskjellige, vet du. 

Du tok meg der gitt😊😊😊😊

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det er en av dine livsambisjoner, så synes jeg faktisk synd på deg. 

Skrevet
40 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Ikke fordi de besøker familien men for store co2-utslipp.

Skrevet

Det går ut på det samme . At folk må føle på skam fordi de velger å fly ... jeg tror bare ikke på det. Så lenge man gjør det man kan er det godt nok 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For oss blir det det samme... 

Kommer aldri til å skamme meg over å fly for å møte familie. Uaktuelt å bruke 13-15 timer for å reise til pappaen min. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo helt feil? ‘Folk’ gjør ikke det de kan. De slutter ikke å fly. De slutter ikke å kjøre bil. De slutter ikke å spise kjøtt. De slutter ikke å kjøpe plastembalerte varer. Osv. Osv. 

Den filosofien om at alle skal gjøre det de vil og som passer dem nest er jo det som har fått jordkloden opp i dette uføre. 

Regner med at du bor ute i skogen og lever på gammeldags vis? Men internett er det visst der ute, pc eller telefon har du jammen meg og. Kanskje litt skam hadde gjort seg

Anonymkode: 9e411...418

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Regner med at du bor ute i skogen og lever på gammeldags vis? Men internett er det visst der ute, pc eller telefon har du jammen meg og. Kanskje litt skam hadde gjort seg

Du regner med det? Så rart. 

Jeg gjør absolutt ikke nok selv, men forsvarer det heller ikke. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje gjøre mer selv før du går etter andre? 😊

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det spiller jo egentlig veldig liten rolle, for resultatet er jo uansett det samme, om du forsvarer det eller ikke

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det spiller jo egentlig veldig liten rolle, for resultatet er jo uansett det samme, om du forsvarer det eller ikke

Det er faktisk en ganske stor forskjell. De som hardnakket forsvarer sin "rett" til å forurense uten skam påvirker andre til å tenke at "hvis andre ikke gidder så gjør ikke jeg det heller" og "det nytter ikke uansett". Jo fler som snakker om det å ta de viktige, men ubehagelige, miljøbesluttningene som en selvfølgelig handling for alle moralske oppegående mennesker, jo større er sjansen for at flere andre vil gjøre tilsvarende valg. At alle feiler innimellom og ingen gjør helt nok endrer ikke hvordan det påvirker andre så mye.

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må si meg dritt lei det ordet... 

Skam? 

Skam det er jo et ordet  som ikke den yngre garde ikke bruker for det er et så strekt ord.  Skam deg fikk vi beskjed om når vi hadde gjort noe virkelig galt som barn. Så kom pedagogene og lærte oss at det idet skal vi ikke utsette barn for skam. 

Anonymkode: e6da6...98a

Selvsagt skal man ikke utsette barn for skam. Det er en fruktesløs følelse som ikke endrer på noe. Man skal lære å følge samvittigheten, men det klarer man fint uten å skamme seg.

Anonymkode: d503a...3d9

Skrevet
13 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Du tok meg der gitt😊😊😊😊

Ja, det gjorde hun faktisk... 

Anonymkode: d503a...3d9

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk en ganske stor forskjell. De som hardnakket forsvarer sin "rett" til å forurense uten skam påvirker andre til å tenke at "hvis andre ikke gidder så gjør ikke jeg det heller" og "det nytter ikke uansett". Jo fler som snakker om det å ta de viktige, men ubehagelige, miljøbesluttningene som en selvfølgelig handling for alle moralske oppegående mennesker, jo større er sjansen for at flere andre vil gjøre tilsvarende valg. At alle feiler innimellom og ingen gjør helt nok endrer ikke hvordan det påvirker andre så mye.

Personlig tror jeg faktisk at det er mer skadelig når det i denne miljødiskusjonen blir fortalt gang på gang at det du gjør er ikke nok. Hvorfor skal jeg bytte ut dieselbilen til elbil? Bruke gjenbruk og arvelære? Resirkulere? Pante? Unngå plastemballasje? Kutte kjøtt? Når det ikke er bra nok? 

Det å få disse beskjedene kan ta motivasjon fra de mest dedikerte. Hva med å heller sette fokus på alt det positive folk gjør i stede? Og på det viset motivere til mer? 

Les dere opp på PALS systemet som ofte brukes i barneskolen. Så ser dere hva jeg mener...

Anonymkode: e383f...de7

Skrevet
18 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Er helt enig med deg i dette utsagnet. Tror bare det å ta denne diskusjonen her blir som å diskutere bevaring av ulvestammen med de som bor i Oslo-gryta kontra de som har dyra trekkende over trappa...

Skrevet

Er helt enig med deg i dette utsagnet. Tror bare det å ta denne diskusjonen her blir som å diskutere bevaring av ulvestammen med de som bor i Oslo-gryta kontra de som har dyra trekkende over trappa...

Du er inne på noe. Jeg tror de aller fleste forstår at å gjøre NOE er bedre enn ingenting .😊

Skrevet
21 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Du er inne på noe. Jeg tror de aller fleste forstår at å gjøre NOE er bedre enn ingenting .😊

Ingen er uenig i at ddt er bedre å gjøre noe enn ingenting. Det er bare at "noe" ikke besta dig er nok.

For å ta en sammenlikning som de fleste nok forstår. Det er bedre å gi barna frokst enn å aldri gi dem mat,  men det er ikke nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...