Anonym bruker Skrevet 25. november 2019 #1 Skrevet 25. november 2019 Jeg må si meg dritt lei det ordet... Skam? Skam det er jo et ordet som ikke den yngre garde ikke bruker for det er et så strekt ord. Skam deg fikk vi beskjed om når vi hadde gjort noe virkelig galt som barn. Så kom pedagogene og lærte oss at det idet skal vi ikke utsette barn for skam. Anonymkode: e6da6...98a
Anonym bruker Skrevet 25. november 2019 #2 Skrevet 25. november 2019 Skjønte ikke helt hva du mente med denne. Er skam feil å bruke eller mener du at vi har gjort et normalt utrykk veldig negativt? Anonymkode: e383f...de7
Anonym bruker Skrevet 25. november 2019 #3 Skrevet 25. november 2019 Skam er viktig. Når en handøing blir oppfattet som skamfull ungår vi den. Det blor ubehagelig. Flyskam eller egentlig forurensningsskam for eksempel er supert! Anonymkode: 3d5a8...438
Anonym bruker Skrevet 25. november 2019 #4 Skrevet 25. november 2019 Det er på en måte så misbrukt og oppbrukt... Fly skam, plast skam, kjøre bil skam... Og sist her på forumet inhalator skam og kontaktlinseskam. Kutt ut, tenker jeg bare. Flott med fokus, men det blir noe litt "nabokjerringa" over det når man holder på sånn, og da gidder ikke folk høre etter. Opplys saklig. De fleste resirkulerer, og ellers gjør så godt de kan. Jeg har også endret noen vaner de siste årene, takket være opplysning. Men ingen klarer alt. Jeg bruker fortsatt kontaktlinser, tar en Spania ferie i påsken 2020 og lar ungene få bruke Inhalatoren sin på trening - Men kanskje jeg bruker mindre plastposer på butikken, og er litt bevist emballasje. Verden er ikke sort hvit/enten eller. Noen ganger er det "godt nok", og det må aksepteres uten å bruke barnslige ord og pekefinger. Anonymkode: d2e99...bc7
Anonym bruker Skrevet 25. november 2019 #5 Skrevet 25. november 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er på en måte så misbrukt og oppbrukt... Fly skam, plast skam, kjøre bil skam... Og sist her på forumet inhalator skam og kontaktlinseskam. Kutt ut, tenker jeg bare. Flott med fokus, men det blir noe litt "nabokjerringa" over det når man holder på sånn, og da gidder ikke folk høre etter. Opplys saklig. De fleste resirkulerer, og ellers gjør så godt de kan. Jeg har også endret noen vaner de siste årene, takket være opplysning. Men ingen klarer alt. Jeg bruker fortsatt kontaktlinser, tar en Spania ferie i påsken 2020 og lar ungene få bruke Inhalatoren sin på trening - Men kanskje jeg bruker mindre plastposer på butikken, og er litt bevist emballasje. Verden er ikke sort hvit/enten eller. Noen ganger er det "godt nok", og det må aksepteres uten å bruke barnslige ord og pekefinger. Anonymkode: d2e99...bc7 Vi må nok heller lære oss at et liv som du beskriver og som de fleste av oss øever ikke er godt nok. Ikke all slam er til drt gode, men skam for å gjøre ting som er negativt for andre mennesker er bra. Anonymkode: 3d5a8...438
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 25. november 2019 #6 Skrevet 25. november 2019 Skam ja... populært i 2019 det gitt. Jeg tror i grunn folk tar de valgene de selv mener er riktig og så lenge de valgene ikke skader andre så er det helt innafor. Vi kan sikkert alle gjøre ting bedre men stort sett gjør folk det de kan
Anonym bruker Skrevet 25. november 2019 #7 Skrevet 25. november 2019 10 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Skam ja... populært i 2019 det gitt. Jeg tror i grunn folk tar de valgene de selv mener er riktig og så lenge de valgene ikke skader andre så er det helt innafor. Vi kan sikkert alle gjøre ting bedre men stort sett gjør folk det de kan Det er moe stort tull. Folk gjør ikke det de kan hvis det er ubehaglig for dem selv og de tror de kan slippe unna med det uten fordømmelse og skam. Se på ditt eget co2-avtrykk for eksempel. Så lenge du ikke møter så mye gordømmelse for det at du begynner å føle skam gidder du ikke redusere det. Anonymkode: 3d5a8...438
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 25. november 2019 #8 Skrevet 25. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er moe stort tull. Folk gjør ikke det de kan hvis det er ubehaglig for dem selv og de tror de kan slippe unna med det uten fordømmelse og skam. Se på ditt eget co2-avtrykk for eksempel. Så lenge du ikke møter så mye gordømmelse for det at du begynner å føle skam gidder du ikke redusere det. Anonymkode: 3d5a8...438 Jeg føler ikke skam for mine valg på noen som helst måte og vil aldri gjøre det. Vi bidrar med vårt og det gjør folk flest også. Jeg tror ikke på å fordele skam.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2019 #9 Skrevet 25. november 2019 17 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Skam ja... populært i 2019 det gitt. Jeg tror i grunn folk tar de valgene de selv mener er riktig og så lenge de valgene ikke skader andre så er det helt innafor. Vi kan sikkert alle gjøre ting bedre men stort sett gjør folk det de kan Men det er jo helt feil? ‘Folk’ gjør ikke det de kan. De slutter ikke å fly. De slutter ikke å kjøre bil. De slutter ikke å spise kjøtt. De slutter ikke å kjøpe plastembalerte varer. Osv. Osv. Den filosofien om at alle skal gjøre det de vil og som passer dem nest er jo det som har fått jordkloden opp i dette uføre. Anonymkode: cd7c2...70a
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 25. november 2019 #10 Skrevet 25. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men det er jo helt feil? ‘Folk’ gjør ikke det de kan. De slutter ikke å fly. De slutter ikke å kjøre bil. De slutter ikke å spise kjøtt. De slutter ikke å kjøpe plastembalerte varer. Osv. Osv. Den filosofien om at alle skal gjøre det de vil og som passer dem nest er jo det som har fått jordkloden opp i dette uføre. Anonymkode: cd7c2...70a Ok . Burde heller sagt at de fleste gjør NOE. Selv kjører vi elbil , handler mye brukt , vi bruker ikke plastposer når vi handler, vi kaster ikke mye mat, vi kjører kollektivt, vi spiser mye plantebasert mat, vi har kuttet kraftig ned på kjøttspising osv osv. Det jeg mener er at jeg tror de aller fleste bidrar
Anonym bruker Skrevet 25. november 2019 #11 Skrevet 25. november 2019 10 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Jeg føler ikke skam for mine valg på noen som helst måte og vil aldri gjøre det. Vi bidrar med vårt og det gjør folk flest også. Jeg tror ikke på å fordele skam. Enig med deg 😊 Anonymkode: 44722...0a4
Anonym bruker Skrevet 25. november 2019 #12 Skrevet 25. november 2019 3 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Ok . Burde heller sagt at de fleste gjør NOE. Selv kjører vi elbil , handler mye brukt , vi bruker ikke plastposer når vi handler, vi kaster ikke mye mat, vi kjører kollektivt, vi spiser mye plantebasert mat, vi har kuttet kraftig ned på kjøttspising osv osv. Det jeg mener er at jeg tror de aller fleste bidrar Problemet er at det du gjør ikke monner. Du velger noen småting som betyr minimalt og foretrekker å fortsette overforbruket av ting som betyr noe. Familien din kunne spist veldig mye kjøtt før det var i nærheten av så skadlig det er med rindt 20 flyturer i året og det hjelper ikke mye å ljøpe brukte klær når du kjøper nytt i tillegg lenge før de gamle klærne dine er utslitt. Hvis oen kunne fått deg til å føle skam for den unødige forurensningen du driver med hadde du sansynlig vis begrenset deg. Det ville vært en god ting. Anonymkode: 3d5a8...438
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 25. november 2019 #13 Skrevet 25. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Problemet er at det du gjør ikke monner. Du velger noen småting som betyr minimalt og foretrekker å fortsette overforbruket av ting som betyr noe. Familien din kunne spist veldig mye kjøtt før det var i nærheten av så skadlig det er med rindt 20 flyturer i året og det hjelper ikke mye å ljøpe brukte klær når du kjøper nytt i tillegg lenge før de gamle klærne dine er utslitt. Hvis oen kunne fått deg til å føle skam for den unødige forurensningen du driver med hadde du sansynlig vis begrenset deg. Det ville vært en god ting. Anonymkode: 3d5a8...438 Alt er bedre enn ikke noe vet du😊
Anonym bruker Skrevet 25. november 2019 #14 Skrevet 25. november 2019 1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Alt er bedre enn ikke noe vet du😊 Ja, men ikke på langt nær hodt nok. Du bør ikke skamme deg for det lille du gjør, men for det store du ikke gjør. Det monner lite å redusere plastposeforbruket når du fyller opp skapene med nye kjoler du ikke trenger og flyr jorden rundt hver gang det dukker opp noen fridager. Anonymkode: 3d5a8...438
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 25. november 2019 #15 Skrevet 25. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja, men ikke på langt nær hodt nok. Du bør ikke skamme deg for det lille du gjør, men for det store du ikke gjør. Det monner lite å redusere plastposeforbruket når du fyller opp skapene med nye kjoler du ikke trenger og flyr jorden rundt hver gang det dukker opp noen fridager. Anonymkode: 3d5a8...438 Nå ja.... så ofte flyr vi ikke altså😊 og du hoppet også glatt over de andre tiltakene vi gjør jeg skrev. Det er greit det altså , du mener det jeg gjør ikke nytter og det er du i din fulle rett å mene.
KellyTaylor Skrevet 25. november 2019 #16 Skrevet 25. november 2019 8 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Nå ja.... så ofte flyr vi ikke altså😊 og du hoppet også glatt over de andre tiltakene vi gjør jeg skrev. Det er greit det altså , du mener det jeg gjør ikke nytter og det er du i din fulle rett å mene. Du vet, det er jo et hat mot deg her inne. så samme f... hva du skriver så blir det vrengt på ! MEN jeg er som deg, gjør det jeg klarer med å redusere det kan og klarer.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2019 #17 Skrevet 25. november 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, men ikke på langt nær hodt nok. Du bør ikke skamme deg for det lille du gjør, men for det store du ikke gjør. Det monner lite å redusere plastposeforbruket når du fyller opp skapene med nye kjoler du ikke trenger og flyr jorden rundt hver gang det dukker opp noen fridager. Anonymkode: 3d5a8...438 Se på deg selv og egen familie, du. ADHD-mamma tar seg ikke nær av deg. Likevel fortsetter du å irettesette. Det er pinlig å være vitne til. Anonymkode: eb986...54b
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 25. november 2019 #18 Skrevet 25. november 2019 2 minutter siden, KellyTaylor skrev: Du vet, det er jo et hat mot deg her inne. så samme f... hva du skriver så blir det vrengt på ! MEN jeg er som deg, gjør det jeg klarer med å redusere det kan og klarer. Vi er nok veldig mange som gjør det vi kan. Ja hatet vil nok bestå til evig tid og heldigvis tar jeg det på ingen måte innover meg. Det eneste jeg noen ganger tenker på er at jeg håper at folks oppførsel her inne ikke direkte reflekterer den de er på utsiden😊
Anonym bruker Skrevet 25. november 2019 #19 Skrevet 25. november 2019 32 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Nå ja.... så ofte flyr vi ikke altså😊 og du hoppet også glatt over de andre tiltakene vi gjør jeg skrev. Det er greit det altså , du mener det jeg gjør ikke nytter og det er du i din fulle rett å mene. 4 personer tur retur blir 8 flygninger. Med 20 tilsammen på et årtror jeg ikke jeg har tatt hardt i. Det blir ikke mindre klimautslipp av å kjøre kolektivt, kaste lite mat eller kjøpe brukt. Det som betyr noe er at du ikke kjører bil, kjøper mindre mat, bruker klær og andre ying til de er utslitt før du kjøper nytt osv. Anonymkode: 3d5a8...438
Anonym bruker Skrevet 25. november 2019 #20 Skrevet 25. november 2019 29 minutter siden, KellyTaylor skrev: Du vet, det er jo et hat mot deg her inne. så samme f... hva du skriver så blir det vrengt på ! MEN jeg er som deg, gjør det jeg klarer med å redusere det kan og klarer. De fleste av osd er slik. Derfor trenger vi mer skam og offentlig "gapestokk" for å stoppe oss fra å være egoistiske. Anonymkode: 3d5a8...438
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 25. november 2019 #21 Skrevet 25. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: 4 personer tur retur blir 8 flygninger. Med 20 tilsammen på et årtror jeg ikke jeg har tatt hardt i. Det blir ikke mindre klimautslipp av å kjøre kolektivt, kaste lite mat eller kjøpe brukt. Det som betyr noe er at du ikke kjører bil, kjøper mindre mat, bruker klær og andre ying til de er utslitt før du kjøper nytt osv. Anonymkode: 3d5a8...438 Du så kanskje at vi kjører elbil. Selv om vi er 4 som reiser på tur blir det bare en flyreise PR gang uansett altså. Eller 2 da om man tenker tur retur.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2019 #22 Skrevet 25. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men det er jo helt feil? ‘Folk’ gjør ikke det de kan. De slutter ikke å fly. De slutter ikke å kjøre bil. De slutter ikke å spise kjøtt. De slutter ikke å kjøpe plastembalerte varer. Osv. Osv. Den filosofien om at alle skal gjøre det de vil og som passer dem nest er jo det som har fått jordkloden opp i dette uføre. Anonymkode: cd7c2...70a Skal jeg slutte å fly, får jeg aldri møtt familie! Flyskam kan dere putte et visst sted! Anonymkode: e68b9...ccd
Anonym bruker Skrevet 25. november 2019 #23 Skrevet 25. november 2019 1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Du så kanskje at vi kjører elbil. Selv om vi er 4 som reiser på tur blir det bare en flyreise PR gang uansett altså. Eller 2 da om man tenker tur retur. 2 reiser per person, 8 reiser på familien. Ja, dere kjører elbil. Det er kanskje litt bedre enn fosilbil, men fortsatt med høyt klimaavtrykk. Du bør ikke skamme deg over å bytte til elbil, men det veier ikke opp for annen forurensning. Så lenge vårt totale co2-avtrykk er større enn det som er grensen for hva hver enkelt person på jorda kan forbruke, uten at vi får negstive klimaendringer, bør vi føle skam og lete etter måter å forbedre oss på. Jeg er ikke i mål selv heller, men jeg har dårlig samvittighet for det gale jeg gjør og jobber med å forbedre meg. Anonymkode: 3d5a8...438
Anonym bruker Skrevet 25. november 2019 #24 Skrevet 25. november 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skal jeg slutte å fly, får jeg aldri møtt familie! Flyskam kan dere putte et visst sted! Anonymkode: e68b9...ccd Det kan desverre være en konsekvens av å velge å bo langt fra familien. Anonymkode: 3d5a8...438
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 25. november 2019 #25 Skrevet 25. november 2019 (endret) 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kan desverre være en konsekvens av å velge å bo langt fra familien. Anonymkode: 3d5a8...438 Nå er det ikke alle som har valgt det selv vet du. Når du drar det så langt at du skal pålegge folk skam fordi de opprettholder kontakt med nære og kjære så mister du helt bakkekontakten. Gå gjerne etter meg som både flyr på ferie og for å se familie men ikke gi folk som velger å se sin egen familie flyskam. Endret 25. november 2019 av mamma til adhd gutt<3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå