Gå til innhold

Søsken vogn når eldste er nesten 5?

Anbefalte innlegg

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er dette for et merkelig synspunkt. Er det bedre å kjøre ungen i bil enn å ha i vogn?

Er det...fordi det er flaut? 

Er da samme f i hvilket sete barnet sitter. 

Min erfaring er at folk som bruker vogn lenge har en mer aktiv livsstil. Hvis man alltid kjører til bhg og butikk kan jeg skjønne at behovet er lite.

Hi, kjøp sparkesykkel til største. Suveren transportmiddel 

Anonymkode: c5b02...df2

Veldig enig i dette. Utrolig smålig av folk å latterliggjøre at noen velger å bruke vogn til barna sine når de går langt, mens man selv velger å kjøre bil fremfor å gå i det hele tatt. Fascinerende at man ikke ser dobbeltmoralen i dette. 

Anonymkode: efc5b...347

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det noe poeng å kjøpe søsken vogn når storebror blir 5 rett etter babyen blir født? Vi bruker vogna fortsatt men veldig lite å han går mest ved siden av når vi tar den med. 

Anonymkode: 6d822...096

What? Fem år? Da kan man gå Besseggen. Nei, du trenger ikke søskenvogn. Det trenger man om det er to år eller mindre mellom barna. 

Anonymkode: 8c085...d14

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

What? Fem år? Da kan man gå Besseggen. Nei, du trenger ikke søskenvogn. Det trenger man om det er to år eller mindre mellom barna. 

Dette er faktisk et veldig godt poeng! Jeg gikk Besseggen for første gang da jeg var 5 1/2 år, i gummistøvler.

Anonymkode: c126d...ba4

Skrevet
5 minutes ago, Anonym bruker said:

Dette er faktisk et veldig godt poeng! Jeg gikk Besseggen for første gang da jeg var 5 1/2 år, i gummistøvler.

Det er ikke et godt poeng. 

Jeg har en 4-åring som kan gå langt. Og gjør det ofte. 

Men at han skal gå 2 km til og fra barnehagen hver dag er uaktuelt. Så mye tid har vi ikke!  Nå bruker han sparkesykkel/balansesykkel om sommeren og akebrett på vinteren, men hadde vi fortsatt bodd i Oslo sentrum med langt til bhg ville vogn vært aktuelt

Det er i hverdagen logistikken og tidspresset gjør at vogn er aktuelt.. Når vi går til hytta kan vi ta oss tiden det tar.

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer nå an på hvor langt man skal da.
Her en på nesten 5, og dersom vi må på sentret setter jeg han i vognen - det er 5 km hver vei og det er for langt for de små beina vil ville tatt alt for lang tid

Anonymkode: 1b743...4fe

Sykkel, sparkesykkel, spark , akebrett, ski avhengig av årstid. Men vogn? Nei! Uansett hvor langt det er. 

Hilsen foreldre med barn nesten 5 år

Anonymkode: 6ff0f...013

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sykkel, sparkesykkel, spark , akebrett, ski avhengig av årstid. Men vogn? Nei! Uansett hvor langt det er. 

Hilsen foreldre med barn nesten 5 år

Anonymkode: 6ff0f...013

Ganske mange steder er spark, akebrett og ski helt ubrukelig langs veiene, selv om det er vinter. Det strøs og saltes alt for mye til at det er mulig. 

Og hvorfor er det bedre at ungen sitter i et akebrett brukt kun for å dra ungen etter seg, i stedet for i en vogn? Vennligst forklar. 

Skrevet
14 minutes ago, Anonym bruker said:

Ganske mange steder er spark, akebrett og ski helt ubrukelig langs veiene, selv om det er vinter. Det strøs og saltes alt for mye til at det er mulig. 

Og hvorfor er det bedre at ungen sitter i et akebrett brukt kun for å dra ungen etter seg, i stedet for i en vogn? Vennligst forklar. 

Jeg tror det er fordi de ville blitt flaue.

Jeg bruker rattkjelke masse som transportmiddel med 4-åringen, men det er jo som du sier å ha en vogn hengende bak seg. 

Det ville heller ikke fungert med akebrett i Oslo, eller kanskje noen byer med mange overganger og strødde veier. 

Skrevet

Jeg ville gått for balansesykkel eller sparkesykkel i stedet for. Balansesykkel reddet de lengre strekningene for oss da eldste var tre og det gikk treeeegt til fots.

Skrevet
3 minutes ago, Mostly Harmless said:

Jeg ville gått for balansesykkel eller sparkesykkel i stedet for. Balansesykkel reddet de lengre strekningene for oss da eldste var tre og det gikk treeeegt til fots.

Om vinteren da? 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om vinteren da? 

Vanlig sykkel med piggdekk for en femåring. 
20 tommers hjul, 3-6 gir og funker perfekt. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Om vinteren da? 

Kan vel ha et søskenbrett i bakhånd om føret er godt nok til vogn i det hele tatt. Søskenvogn tror jeg fortere blir for tung om vinteren, så det kanskje må sees på andre alternativer til det mest utfordrende føret uansett.

Om det er spesielle grunner til at femåringen trenger å sitte i vogn til dagen, er det ingenting i veien for å kjøpe det. Men normalt sett, tror jeg det vil lønne seg dårlig fordi tiden man får glede av den tross alt sannsynligvis vil være ganske kort, og resten av tiden er det bare til besvær med svær vogn. En femåring som blir vant til å ta seg frem selv, blir normalt ganske utholdende ganske kjapt.

Skrevet

Herlighet så mye slakt du fikk. Ikke bry deg o. Det! Alle barn er forskjellige. Jeg har en gutt på 4 1/2 år og en på 1 1/2 år. Har ingen søskenvogn. Men de har begge hatt hver sin vogn. F.eks når vi var på ferie i syden i sommer så hadde begge vogn. Gutten på 4 år sov en dubb i vognen hver dag. Han sluttet å sove i vognen når han fylte 3, men jeg ser til tider at han fortsatt kunne hatt godt av å sove på dagen. Vurder om dere trenger to vogner. Ville vurdert et søskenbrett ☺️

Anonymkode: 00f14...2b5

Skrevet

3 åringene her nekter å sitte i vogn. Hvordan skal du motivere en 5 åring til å sitte i vognen sammen med baby? 

søskenbrett, sykkel som festes på vogna eller sparkesykkel ville jeg gått for.

Anonymkode: a6a32...f05

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke et godt poeng. 

Jeg har en 4-åring som kan gå langt. Og gjør det ofte. 

Men at han skal gå 2 km til og fra barnehagen hver dag er uaktuelt. Så mye tid har vi ikke!  Nå bruker han sparkesykkel/balansesykkel om sommeren og akebrett på vinteren, men hadde vi fortsatt bodd i Oslo sentrum med langt til bhg ville vogn vært aktuelt

Det er i hverdagen logistikken og tidspresset gjør at vogn er aktuelt.. Når vi går til hytta kan vi ta oss tiden det tar.

Jeg har også en fireåring og vi går til og fra barnehagen hver dag, i all slags vær. Vi setter av den tiden det tar. På vei til barnehagen tar det ca. 20 minutter (like lang avstand som dere), da er han uthvilt og det går radig. På vei hjem tar det 45–60 min på en "dårlig" dag – men gud så koselig den tiden er. Vi skravler, teller biler, ser på snegler og koser oss. Frisk luft og mosjon.

Han har ikke sittet i vogn siden han var 2,5 år (det var da vi begynte å gå til og fra barnehagen) og jeg tror seriøst han ville nektet dersom jeg foreslo det. Det blir selvfølgelig noe annet med barn med spesielle behov.

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er nok bedre å putte han i bilen hvis avstanden er stor. Mye bedre det. 

Anonymkode: 34028...bc2

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer nå an på hvor langt man skal da.
Her en på nesten 5, og dersom vi må på sentret setter jeg han i vognen - det er 5 km hver vei og det er for langt for de små beina vil ville tatt alt for lang tid

Nei ærlig talt. Vet du hvor langt 5-åringer er i stand til å gå? Faktisk kan de gå veldig langt, så vogn er helt bak mål. 

Anonymkode: 4a8fa...412

Skrevet

Antar at barnet har spesielle behov ettersom du vurderer det?! Psykisk utviklingshemmet? Atferdsproblemer? 

Anonymkode: 55aa1...1a7

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det noe poeng å kjøpe søsken vogn når storebror blir 5 rett etter babyen blir født? Vi bruker vogna fortsatt men veldig lite å han går mest ved siden av når vi tar den med. 

Anonymkode: 6d822...096

NEEEEEI!

Femåringer skal ikke sitte i vogn. Ikke fireåringer heller. Ikke egentlig treåringer heller. Med mindre dere går flere kilometer. 

Anonymkode: 1c659...531

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Antar at barnet har spesielle behov ettersom du vurderer det?! Psykisk utviklingshemmet? Atferdsproblemer? 

Anonymkode: 55aa1...1a7

Ok, da skjønner jeg jo HI sitt spørsmål. Det er så klart en 5-åring med spesielle behov. Da kan det jo være et poeng. 

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også en fireåring og vi går til og fra barnehagen hver dag, i all slags vær. Vi setter av den tiden det tar. På vei til barnehagen tar det ca. 20 minutter (like lang avstand som dere), da er han uthvilt og det går radig. På vei hjem tar det 45–60 min på en "dårlig" dag – men gud så koselig den tiden er. Vi skravler, teller biler, ser på snegler og koser oss. Frisk luft og mosjon.

Han har ikke sittet i vogn siden han var 2,5 år (det var da vi begynte å gå til og fra barnehagen) og jeg tror seriøst han ville nektet dersom jeg foreslo det. Det blir selvfølgelig noe annet med barn med spesielle behov.

Så heldig du er som kan sette av så mye tid hver dag. Men du kan selvfølgelig ikke gå utifra at alle har like mye tid som det du har. 

Skrevet

En 5 åring skal kunne bruke føttene sine å gå lengre turer,med mindre barnet har en fysisk funksjonshemning. 

Anonymkode: 5b844...e46

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En 5 åring skal kunne bruke føttene sine å gå lengre turer,med mindre barnet har en fysisk funksjonshemning. 

Det er ikke det som er spørsmålet her. Det er et spørsmål om tid! Går du til og fra barnehagen med ditt barn i minimum 30 en vei? 

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei ærlig talt. Vet du hvor langt 5-åringer er i stand til å gå? Faktisk kan de gå veldig langt, så vogn er helt bak mål. 

Ja, han klarer å gå de 5 km hver vei, men da vil det ta over 2 timer hver vei, og det har jeg som regel ikke tid til.
Alternativet ville være å enten gå alene, eller ta bilen. Har han lyst til å være med å handle på sentret og det er fint vær så setter jeg han i vognene og vi går.
Vognen er også utrolig praktisk til å ha varene på vei hjem

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke det som er spørsmålet her. Det er et spørsmål om tid! Går du til og fra barnehagen med ditt barn i minimum 30 en vei? 

Klart en kan det som 5 åring. Hadde barnet vert 3 år hadde saken vert en annen. 

Ta med sparkesykkel o. L om du synes det er stress med barn som går seint. 

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes ingenting. Jeg svarer folk her som ikke evner å forstå at folk har forskjellige livssituasjoner. SELVSAGT klarer barna det, men du vet det at enkelte voksne har jobber de skal rekke også. Vet ikke om du har hørt om det? Tjene penger til livets opphold og alt det der. Da er det ikke alle som mulighet til å bruke en time reisevei bare til og fra barnehagen, og samtidig ikke ønsker å bruke bil unødvendig. Og sparkesykkel er ikke aktuelt på vinteren. 

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Klart at en 5 åring kan det. Men det kan jo være at folk ikke har tid til det da, det burde jo ikke være så vanskelig å forstå.

Anonymkode: e14b4...f18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...