Gå til innhold

Bilde. Bekymret!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter på tråden min:

Kan hematom eller hemangiomer bli bedre for så å forverre seg igjen? 20191208_102112.thumb.jpg.8c400b6618a595103fe8a197ee46ea3a.jpg

Blodprøver for å utelukke kreft ble tatt, og de var fine. Henvist til kjevespesialist, men ikke fått time. Absolutt ingen har sett noe lignende før. Er det hysterisk å oppsøke lege igjen før timen på sykehuset, så lenge det er slik forverring? 

20191208_101949.jpg

20191208_102031.jpg

Anonymkode: 1064d...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er IKKE hysterisk å oppsøke lege igjen!

Det er jo noe som er galt, uskyldig eller ikke.

Er det ondt?
 

 

Anonymkode: e8b76...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.11.2019 den 6.30, Anonym bruker skrev:

Tannlege er det riktige her ja. Ser nesten ut som en blodblemme, men med et blåmerke rundt.

Anonymkode: 12ea3...5ed

Jeg hadde purret på kjeveortoped også, hadde forhørt meg om det var mulig å sette meg på liste, hvor de ringer hvis de får en avbestilling.  Da kan man komme til kjappere. 

Anonymkode: 9f0ce...6dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ringt lege igjen i morgen, han/hun kan nemlig skynde på henvisningen som er sendt. 

Om legen ringer kjevespesialisten og sier dette raskt blir verre kan hun få time fortere enn den vanlige ventelisten... 

Når man får brev fra sykehuset om at henvisning er mottatt eller et brev med timeavtale så står det alltid at man skal ta kontakt ved endring i situasjonen, jeg vil si dette er ending i situasjonen. 

Anonymkode: 65dc0...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hysterisk, man skal alltid oppsøke lege igjen hvis situasjonen forverrer seg. Jeg ser imidlertid ikke en forverring på de to siste bildene, synes det ser bedre ut på det siste bildet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pobie skrev:

Det er ikke hysterisk, man skal alltid oppsøke lege igjen hvis situasjonen forverrer seg. Jeg ser imidlertid ikke en forverring på de to siste bildene, synes det ser bedre ut på det siste bildet. 

Så du på datoene?

Anonymkode: e8b76...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pobie skrev:

Det er ikke hysterisk, man skal alltid oppsøke lege igjen hvis situasjonen forverrer seg. Jeg ser imidlertid ikke en forverring på de to siste bildene, synes det ser bedre ut på det siste bildet. 

Å jo, det er verre på siste bildet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lessismore skrev:

Å jo, det er verre på siste bildet. 

Hvordan er det verre? Overflaten ser glattere ut på det siste bildet, som om det har lukket seg, og det har ikke blitt noe større. 

Sier ikke at det ikke er verre, regner med det vises bedre i virkeligheten enn på bildene, og at moren vet best. Jeg bare ser det ikke basert på bildene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket om du har helseforsikring via jobben HI? Her dekker min forsikring som ejg har via jobben barnet mitt også. Da sender vi henvisning til dem også får vi time privat noen dager etter bare

Anonymkode: 51870...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pobie skrev:

Hvordan er det verre? Overflaten ser glattere ut på det siste bildet, som om det har lukket seg, og det har ikke blitt noe større. 

Sier ikke at det ikke er verre, regner med det vises bedre i virkeligheten enn på bildene, og at moren vet best. Jeg bare ser det ikke basert på bildene. 

Det øverste bildet er nyest. 

Jeg hadde ringt kjevespesialisten og forklart at det har blitt verre. Ofte har de avbestilte timer de kan sette dere opp på og hvis de anser det som akutt, kan det også hende de ser på det innimellom andre pasienter, selv om de egentlig har fulle bøker. 

Anonymkode: 4f909...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Pobie skrev:

Hvordan er det verre? Overflaten ser glattere ut på det siste bildet, som om det har lukket seg, og det har ikke blitt noe større. 

Sier ikke at det ikke er verre, regner med det vises bedre i virkeligheten enn på bildene, og at moren vet best. Jeg bare ser det ikke basert på bildene. 

Bildene er ikke rekkefølge. Skrev på dato for å vise. Midterste bildet er fra jeg oppdaget det, nederste er fra det var blitt bedre, og det øverste er fra i går, når det plutselig hadde forverret seg igjen. Det er blitt større i omkrets, mer "bulkete" og mørkere/ mer fremtreden i fargen. Selvsagt mer synlig i virkeligheten enn på bilder, men føler jeg har fått det ganske greit frem.

Skjønner bare ikke noe. Tøffeste jenta i gata tåler nesten ikke noen er borti henne lengre uten å få vondt. 

Anonymkode: 1064d...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.11.2019 den 12.15, Anonym bruker skrev:

Hvis det er et hemangiom så burde det jo vært synlig tidligere. det er svært sjeldent at et hemangiom debuterer etter 4-års alder.

Anonymkode: a50fe...834

Hvis du tenker på hemangiom som i infantile hemangiom er jeg enig med deg. Det passer dårlig.

Det riktige hadde vel vært å si et blodårenøste/at det ser vaskulært ut. Men det er jo flere typer "hemangiom" (ser litteraturen bruker begrepet litt diffust og upresist også) som først oppstår etterhvert. Spørsmålet er jo også om dette er noe som har vært der lenge, men bare nå blitt mer synlig. 

HI, du kan jo ta en telefon, og hvertfall hvis det begynner å blø. 

 

Anonymkode: 8dcfa...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Bildene er ikke rekkefølge. Skrev på dato for å vise. Midterste bildet er fra jeg oppdaget det, nederste er fra det var blitt bedre, og det øverste er fra i går, når det plutselig hadde forverret seg igjen. Det er blitt større i omkrets, mer "bulkete" og mørkere/ mer fremtreden i fargen. Selvsagt mer synlig i virkeligheten enn på bilder, men føler jeg har fått det ganske greit frem.

Skjønner bare ikke noe. Tøffeste jenta i gata tåler nesten ikke noen er borti henne lengre uten å få vondt. 

Anonymkode: 1064d...857

Beklager, jeg så datoen på de to siste, men bare gikk utifra at det første bildet var fra da du først oppdaget det. Ja da er jeg enig i at det ser mye verre ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok vurdert spesialist i morgen. Du er ikke hysterisk. Jeg har min venninnes historie friskt i minne. Hennes datter var mye syk men treghet i systemet og delvis avfeid av lege oppsøkte hun volvat. Jenta var alvorlig syk og ble sendt rett på sykehus. Det gikk bra og hun ble frisk men hadde hun ventet på den timen hun fikk så er det ikke sikkert det hadde gått så bra. 

Det er dårlig gjort å dele denne historien for det kommer til å skremme deg, det er ikke meningen. Lytt til magefølelsen og dra til legen igjen og igjen. Det er ikke godt å gå slik å være bekymret. 

Trolig har dette en forklaring og tilstanden er ufarlig. 

Anonymkode: 0853d...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun driver ikke og suger på kinnet sitt når hun sover, da? Slik at det blir en blodutredelse der? 

Anonymkode: fcf62...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun driver ikke og suger på kinnet sitt når hun sover, da? Slik at det blir en blodutredelse der? 

Anonymkode: fcf62...9fc

Kan ikke vite sikkert, men tror det skal godt gjøres da jeg må dra kinnet opp for å få det frem. Merket er helt nede i gropa hvor kinn går over til gumme, om det gav mening. 

Anonymkode: 1064d...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bildene er ikke rekkefølge. Skrev på dato for å vise. Midterste bildet er fra jeg oppdaget det, nederste er fra det var blitt bedre, og det øverste er fra i går, når det plutselig hadde forverret seg igjen. Det er blitt større i omkrets, mer "bulkete" og mørkere/ mer fremtreden i fargen. Selvsagt mer synlig i virkeligheten enn på bilder, men føler jeg har fått det ganske greit frem.

Skjønner bare ikke noe. Tøffeste jenta i gata tåler nesten ikke noen er borti henne lengre uten å få vondt. 

Anonymkode: 1064d...857

Siden hun har såpass vondt og det er en helt klar forverring synes jeg du skal purre på lege/sykehus i morgen tidlig, Hi! De skal gjøre en ny vurdering når det er forverring!

Dette er ikke mitt felt, men googlet litt og kom over en artikkel hvor det stod at det var viktig for fagfolk å skille mellom "oral hemangioma" (som noen allerede har nevnt) og "vascular malformation", da disse av mange blandes sammen. Du kan jo ev. nevne det. (Ingen av dem er ondartede.)

Anbefaler deg ikke å google, for da får man opp mye rart som ikke har noe med det din datter å gjøre, men som kan skremme unødvendig!

Men purr fra og med i morgen tidlig. Vis til at det nå har 3-5-doblet seg ift. hvordan det var 21. november og at hun nå er tydelig smertepreget, nesten ikke tåler å bli tatt i pga. smertene!

Håper dere får raskt hjelp - lykke til :)

Oppdater om du orker.

Anonymkode: ffea4...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til datteren din! Ville absolutt fått hastetime hos lege imorgen igjen. Når legen ikke selv vet hva det er, må han/hun jo få datteren din til noen som vet hva det er snarest! Når man vet hva noe er og det ikke er farlig, kan man jo vente, men når man ikke vet og det forverres, må dere jo få komme til noen som kan finne ut av det.

Anonymkode: f5163...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor dere? Hvis dere bor i (eller i nærheten av) Oslo, Bergen eller Tromsø ville jeg kontaktet odontologisk fakultet (kirurgisk eller pedodontisk avdeling).

Anonymkode: eed34...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser helt grusomt ut på bildet datert 7. desember, så jeg ville satt himmel og jord i bevegelse i morgen. Sykehuset, fastlege, legevakten, tannlege, privat helseforsikring – start der du mener det er mest riktig. Ta en dag fri fra jobb i morgen og sørg for at hun blir sett og fulgt opp. Vis helsepersonalet bildene dine (i riktig rekkefølge!), for det er veldig tydelig at det forverres raskt. Hvis hun f.eks. hadde hatt en pinne i munnen og falt, slik noen tenkte tidligere i tråden, ville det vært mye bedre nå. Men det går jo helt feil vei – det er VERRE nå enn det var opprinnelig. I tillegg har hun smerter, det må du virkelig ikke legge to fingre imellom når du forteller om.

LYKKE TIL!

Anonymkode: 55f9e...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har roet seg igjen i løpet av dagen. Kontakter tannlegen i morgen og får henne til å purre på henvisningen. Fikk gode tips over her, og det kan se ut som oral vaskulær malformasjon. Sannsynligvis helt ufarlig, men må selvsagt sjekke det opp. Bor på Sørlandet så vi får reise om spesialisten henviser oss videre. 🙂

Anonymkode: 1064d...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...