Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #26 Skrevet 20. november 2019 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ikke sagt at det paavirker din lunsj. Men ja, jeg forventer at jobb og spisesteder tilpasser seg min allergi. Anonymkode: 2c114...83b På hvilken måte mener de du de bør tilpasse ut over det de gjør i dag? Anonymkode: 24a38...a8d
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #27 Skrevet 20. november 2019 Det er faktisk veldig lett! Min gode venninne som inviterer ofte til middag, har en liste paa innsiden av kjokkenskapet med liste over allergier til venner. Og hvis hun eller andre lurer, saa spor man. Jeg jobber med matlaging paa ett hotel, og vi har an liste anngaende alle matvarer og hva de inneholder, og hva er allergener. Vanskelig? Nei! Anonymkode: 2c114...83b
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #28 Skrevet 20. november 2019 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er faktisk veldig lett! Min gode venninne som inviterer ofte til middag, har en liste paa innsiden av kjokkenskapet med liste over allergier til venner. Og hvis hun eller andre lurer, saa spor man. Jeg jobber med matlaging paa ett hotel, og vi har an liste anngaende alle matvarer og hva de inneholder, og hva er allergener. Vanskelig? Nei! Anonymkode: 2c114...83b Det kommer til å komme en holdningsendring, rett og slett fordi det blir tvingende nødvendig. Snart på alle forholde seg til allergier, for snart vil annenhver person i hele verden ha en eller flere allergier. Dessverre tar slike holdningsendringer tid. Jeg er enig med deg, det er ikke vanskelig, det går kun på vilje. Men en endring i holdninger vil tvinge seg gjennom etterhvert. Anonymkode: 6e5ef...f98
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #29 Skrevet 20. november 2019 Jeg er svært allergisk mot veldig mye. Så dessverre er det veldig mye jeg ikke får gjort. Jeg har flere andre sykdommer og, er derfor jevnlig på sykehus og legekontorer. Og jeg blir fortsatt sjokkert over hvor mange som bruker parfyme de stedene. Men det verste synes jeg er når gode venner skal teste meg. Og hver gang har det jo resultert i at jeg blir svært syk. Men jeg blir ikke trodd. Fordi jeg er veldig allergisk, og allergisk mot så mye. Og flertallet av de som er allergiske, er jo ikke allergisk mot mye, og det går fint får de medisiner. Så derfor blir ikke jeg trodd. Nå ser jeg og at dyr brukes overalt til terapi, de er på sykehjem, sykehus, skoler osv. Men hva med oss som er svært allergiske? Jeg vet selv at med all min allergi, og hvor mye tilrettelegging som vil kreves. Så må jeg ta livet av meg, før jeg blir for syk til å ta vare på meg selv. For det vil aldri gå. Anonymkode: 567f4...90e
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #30 Skrevet 20. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg er svært allergisk mot veldig mye. Så dessverre er det veldig mye jeg ikke får gjort. Jeg har flere andre sykdommer og, er derfor jevnlig på sykehus og legekontorer. Og jeg blir fortsatt sjokkert over hvor mange som bruker parfyme de stedene. Men det verste synes jeg er når gode venner skal teste meg. Og hver gang har det jo resultert i at jeg blir svært syk. Men jeg blir ikke trodd. Fordi jeg er veldig allergisk, og allergisk mot så mye. Og flertallet av de som er allergiske, er jo ikke allergisk mot mye, og det går fint får de medisiner. Så derfor blir ikke jeg trodd. Nå ser jeg og at dyr brukes overalt til terapi, de er på sykehjem, sykehus, skoler osv. Men hva med oss som er svært allergiske? Jeg vet selv at med all min allergi, og hvor mye tilrettelegging som vil kreves. Så må jeg ta livet av meg, før jeg blir for syk til å ta vare på meg selv. For det vil aldri gå. Anonymkode: 567f4...90e Hvordan tenker du det burde vært da? Forbud for alle dyr på alle elseinstitusjoner, inkludert førerhunder? Forbud for ansatte innenbhelse i å ha dyr? Forbud mot å servere ting noen kan være alergiske mot på offentlige steder? Bør man kunne ta buss etter ridetime eller etter å ha vært hos frisøren? Bør planter noen reagerer på, som bjørk, forbys i alle parker? Hvor mye bør samfunnet tilpasse mener du? Anonymkode: 24a38...a8d
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #31 Skrevet 20. november 2019 Selvsagt er de det. De har jo en feil, og er et biologisk svakere eksemplar. Anonymkode: bf480...9a0
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #32 Skrevet 20. november 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Både WHO og norske Helsemyndigheter sier at innen 2030 - om bare ti år - vil halvparten av verdens og Norges befolkning ha en eller flere allergier. Så enten folk vil det eller ei så må alle fremover forholde seg mer til at halvparten av oss vil ha en eller flere allergier. Og i tillegg til dette kommer helt reelle matintoleranser (som ja, leger også kan anerkjenne). Om ikke lenge er normalen å ha en eller flere allergier. Da må alle forholde seg til det på en eller annen måte. Anonymkode: 6e5ef...f98 Og hvorfor? Hvorfor er det slik, tror du? Anonymkode: bb535...174
TheWitch Skrevet 20. november 2019 #33 Skrevet 20. november 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Både WHO og norske Helsemyndigheter sier at innen 2030 - om bare ti år - vil halvparten av verdens og Norges befolkning ha en eller flere allergier. Så enten folk vil det eller ei så må alle fremover forholde seg mer til at halvparten av oss vil ha en eller flere allergier. Og i tillegg til dette kommer helt reelle matintoleranser (som ja, leger også kan anerkjenne). Om ikke lenge er normalen å ha en eller flere allergier. Da må alle forholde seg til det på en eller annen måte. Anonymkode: 6e5ef...f98 Har du lenke til dette? Og viste du at det finnes gode vaksiner også for en del allergier?
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #34 Skrevet 20. november 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Selvsagt skal de det! Hva er problemet?. Hva med aa vare losningsorientert? Vise litt omsorg for folk, koster ikke mye, og alle.har det bedre. Anonymkode: 2c114...83b Selvfølgelig skal ikke alle andre tilpasse seg alle andre. Jeg lever mitt liv som jeg ønsker, og ønsker jeg å bruke parfyme på jobb så gjør jeg det. Anonymkode: 38950...7af
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #35 Skrevet 20. november 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg bare lurer. Anonymkode: cc65c...fed Rangerer du folk ? 🤔 Bekymringsverdig. Kjeder du deg ? Anonymkode: 331d6...d9b
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #36 Skrevet 20. november 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er faktisk veldig lett! Min gode venninne som inviterer ofte til middag, har en liste paa innsiden av kjokkenskapet med liste over allergier til venner. Og hvis hun eller andre lurer, saa spor man. Jeg jobber med matlaging paa ett hotel, og vi har an liste anngaende alle matvarer og hva de inneholder, og hva er allergener. Vanskelig? Nei! Anonymkode: 2c114...83b Hva gjør dere for å legge til rette for andre ting enn matallergier da? Anonymkode: c75a4...f69
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #37 Skrevet 20. november 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Selvsagt skal de det! Hva er problemet?. Hva med aa vare losningsorientert? Vise litt omsorg for folk, koster ikke mye, og alle.har det bedre. Anonymkode: 2c114...83b Håper du lar være å bruke parfyme , jeg får migrene av det. 😣 Anonymkode: 331d6...d9b
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #38 Skrevet 20. november 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig skal ikke alle andre tilpasse seg alle andre. Jeg lever mitt liv som jeg ønsker, og ønsker jeg å bruke parfyme på jobb så gjør jeg det. Anonymkode: 38950...7af Raust. Anonymkode: 331d6...d9b
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #39 Skrevet 20. november 2019 5 hours ago, Anonym bruker said: Jeg har ikke sagt at det paavirker din lunsj. Men ja, jeg forventer at jobb og spisesteder tilpasser seg min allergi. Anonymkode: 2c114...83b Herregud. Kan du stille inn æ, ø og å på tastaturet. Det er gjort med et tastetrykk... Anonymkode: 66fa8...cd8
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #40 Skrevet 20. november 2019 Det er fint at man prøver å tilpasse seg allergikere, men det går en grense. På min arbeidsplass (i det offentlige) fikk vi forespørsel om vi kunne ta inn en overtallig ansatt fra et annet sted i kommunen, som krevde litt (de skrev faktisk litt) tilrettelegging. Siden jeg er verneombud så fikk jeg se listen med krav. Tepper måtte fjernes i hele lokalet og det måtte installeres filter på lufteanlegget. Dette kunne gått greit, men så kom den vanskelige biten: 40 ansatte måtte ikke bruke noe som inneholdt parfyme (vaskemidler, såpe, shampo, hårstyling, hudkrem, osv), ansatte med kjæledyr måtte ha tøy som ble vasket og oppbevart i et rom der dyret ikke hadde tilgang, og skifte når de kom på jobb om dyret hadde vært i bilen, alternativt vaske og oppbevare arbeidsantrekk på jobb. Ansatte som tok buss eller tog måtte også skifte, det samme gjaldt de som syklet i pollensesongen. Det sier seg selv at dette ikke kunne gå, så vi sa nei. Anonymkode: 6edc5...5d9
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #41 Skrevet 20. november 2019 Glemte å nevne at det selvsagt ikke kunne jobbe røykere eller dampere på kontoret. Anonymkode: 6edc5...5d9
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #42 Skrevet 20. november 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ikke sagt at det paavirker din lunsj. Men ja, jeg forventer at jobb og spisesteder tilpasser seg min allergi. Anonymkode: 2c114...83b Hahaha ja, du kan spøke! 😂😂😂😂😂😂 Anonymkode: a07a4...f2d
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #43 Skrevet 20. november 2019 1 av 5 reagerer på parfyme, så det burde tas hensyn til. Spesielt av de som jobber i helsevesenet. Anonymkode: e709b...66b
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #44 Skrevet 20. november 2019 Jeg tar lite hensyn, har ingen kollegaer eller venner som er allergiske. Om noen forventer at jeg skal ta hensyn må de si fra verbalt, ikke gjennom himling og telepati Anonymkode: b93be...5ee
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #45 Skrevet 20. november 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Håper du lar være å bruke parfyme , jeg får migrene av det. 😣 Anonymkode: 331d6...d9b Jeg bruker ikke parfyme. Anonymkode: 2c114...83b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå