Gå til innhold

Er allergikere annenrangs borgere?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer. 

Anonymkode: cc65c...fed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det med krenkoramaet her inne i dag?

Anonymkode: df5ea...c3c

Skrevet

Selvsagt. 

På lik linje med brillebrukere, de med feil benstilling og tenna på tørk. 

 

Anonymkode: 7b98f...b2b

Skrevet

Det føles litt sånn av og til. Har en sønn med cøliaki, og det er ikke måte på harselering rundt de som ikke kan spise glutenholdig mat. Som om det er noe man velger 🙄 Noen er stokk dumme, dessverre. 

Anonymkode: 9d064...92a

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det med krenkoramaet her inne i dag?

Anonymkode: df5ea...c3c

Hæ? Hva er det for et svar på spørsmålet mitt? :)

Anonymkode: cc65c...fed

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bare lurer. 

Anonymkode: cc65c...fed

Hvorfor lurer du?

Anonymkode: c75a4...f69

Skrevet

Kommer an på. 

Er de allergiske fordi de «fikk litt vondt i magen» sist de spiste ananas, så er ikke det godkjent. 

Er de allergiske og har fått det stadfestet hos lege, så er det noe helt annet.

Anonymkode: bb535...174

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor lurer du?

Anonymkode: c75a4...f69

Jeg vet ikke helt. Føler det er de friske som styrer samfunnet? Det er mange arbeidsplasser som tillater parfyme f.eks., selv om man fint klarer seg en arbeidsdag uten. Og i USA er det mange arbeidsplasser der man kan (skal?) ha med hunden sin på jobb. 

Anonymkode: cc65c...fed

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kommer an på. 

Er de allergiske fordi de «fikk litt vondt i magen» sist de spiste ananas, så er ikke det godkjent. 

Er de allergiske og har fått det stadfestet hos lege, så er det noe helt annet.

Anonymkode: bb535...174

Så du må ha det skriftlig fra legen, som en slags legeerklæring, for at du skal ta hensyn? Det var da byråkratisk av deg.

Anonymkode: cc65c...fed

Skrevet
11 minutter siden, sug lut skrev:

Er du krenka nå?

Nei, er du? 

Anonymkode: cc65c...fed

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke helt. Føler det er de friske som styrer samfunnet? Det er mange arbeidsplasser som tillater parfyme f.eks., selv om man fint klarer seg en arbeidsdag uten. Og i USA er det mange arbeidsplasser der man kan (skal?) ha med hunden sin på jobb. 

Anonymkode: cc65c...fed

De friske som styrer samfunnet? Det finnes utallige plager i tillegg til allergi. Skal man forby alt som folk kan plages av? Jeg har kronisk migrene, skal det forbys mye og høye lyder, sterke lys  og sterke lukter overalt jeg er da?

Nei, jeg føler meg ikke som en annerangs borger fordi jeg har allergi.

Anonymkode: c75a4...f69

Skrevet

Man kan ikke ta hensyn til alt, hele tiden. Det er for mange hensyn å ta om alle sykdommer skal tas hensyn til på alle arbeidsplasser hele tiden.

Men selvfølgelig tar man hensyn om man har noen i omgangskretsen sin som trenger det, min mann er allergisk så selvfølgelig tar vi hensyn til det når vi lager middag her i huset. Men selvfølgelig kan vi ikke forvente at alle arbeidsplasser i landet tar hensyn til alle slags allergier som finnes, det hadde blitt helt umulig.

Anonymkode: dda20...8a9

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan ikke ta hensyn til alt, hele tiden. Det er for mange hensyn å ta om alle sykdommer skal tas hensyn til på alle arbeidsplasser hele tiden.

Men selvfølgelig tar man hensyn om man har noen i omgangskretsen sin som trenger det, min mann er allergisk så selvfølgelig tar vi hensyn til det når vi lager middag her i huset. Men selvfølgelig kan vi ikke forvente at alle arbeidsplasser i landet tar hensyn til alle slags allergier som finnes, det hadde blitt helt umulig.

Anonymkode: dda20...8a9

Selvsagt maa vi, og skal vi ( altsaa alle arbeidsplasser) ta hensyn til allergier!

Jeg selv har alvorlig allergi mot egg, saa pass at jeg er selvsagt noye med hva jeg spiser og har epipen med meg alltid. Jeg kan faa en allergisk reaksjon hvor jeg slutter aa puste! Alvorlig og viktig nok?

Naa bor jeg i England, og her er kafeer og restaurenter fantastiske med aa tilrettelegge! Bedre enn i Norge. 

Anonymkode: 2c114...83b

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt maa vi, og skal vi ( altsaa alle arbeidsplasser) ta hensyn til allergier!

Jeg selv har alvorlig allergi mot egg, saa pass at jeg er selvsagt noye med hva jeg spiser og har epipen med meg alltid. Jeg kan faa en allergisk reaksjon hvor jeg slutter aa puste! Alvorlig og viktig nok?

Naa bor jeg i England, og her er kafeer og restaurenter fantastiske med aa tilrettelegge! Bedre enn i Norge. 

Anonymkode: 2c114...83b

Du kan forvente at de ikke serverer deg egg når du gir beskjed om alergien, men du kan ikkeforvente at du kan spise alt alle steder iten å sjekke.

Anonymkode: 24a38...a8d

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan forvente at de ikke serverer deg egg når du gir beskjed om alergien, men du kan ikkeforvente at du kan spise alt alle steder iten å sjekke.

Anonymkode: 24a38...a8d

Det er jo snakk om parfyme og kjæledyr. 

Det er faktisk helt ekstremt lett å unngå det, det er ikke snakk om at du skal selge huset og bo i en knøttliten leilighet og bare spise gulrøtter til alle måltider. Det er ikke slike krav som stilles.

Anonymkode: cc65c...fed

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo snakk om parfyme og kjæledyr. 

Det er faktisk helt ekstremt lett å unngå det, det er ikke snakk om at du skal selge huset og bo i en knøttliten leilighet og bare spise gulrøtter til alle måltider. Det er ikke slike krav som stilles.

Anonymkode: cc65c...fed

Parfymeforbud på spisestedene i England?

Hvilken tilrettelegging er det du mener samfunnet burde gjort?

Anonymkode: 24a38...a8d

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo snakk om parfyme og kjæledyr. 

Det er faktisk helt ekstremt lett å unngå det, det er ikke snakk om at du skal selge huset og bo i en knøttliten leilighet og bare spise gulrøtter til alle måltider. Det er ikke slike krav som stilles.

Anonymkode: cc65c...fed

Det kommer an på hva du mener med å «unngå kjæledyr». Det er grei skuring at kjæledyr ikke tas med på jobb (for de fleste), men mener du de skal unngås helt? 

Anonymkode: df5ea...c3c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så du må ha det skriftlig fra legen, som en slags legeerklæring, for at du skal ta hensyn? Det var da byråkratisk av deg.

Anonymkode: cc65c...fed

Det er forskjell på allergi og «allergi». Det var noen forskere som undersøkte barn med allergi. Viste seg at flesteparten ikke hadde allergi i det hele tatt. De hadde heller ikke fått allergien stadfestet ved lege. Foreldrene hadde fortalt dem at de var allergisk, ofte basert på én hendelse hvor de spiste noe og ble litt uggen etterpå. 

Vi er i et samfunn hvor alle er følsomme, allergiske snøfnugg. Jeg tar hensyn der det ER allergi. Ikke hvor de ble litt svimmel for 12 år siden da de luktet på en tomat.

Anonymkode: bb535...174

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt maa vi, og skal vi ( altsaa alle arbeidsplasser) ta hensyn til allergier!

Jeg selv har alvorlig allergi mot egg, saa pass at jeg er selvsagt noye med hva jeg spiser og har epipen med meg alltid. Jeg kan faa en allergisk reaksjon hvor jeg slutter aa puste! Alvorlig og viktig nok?

Naa bor jeg i England, og her er kafeer og restaurenter fantastiske med aa tilrettelegge! Bedre enn i Norge. 

Anonymkode: 2c114...83b

Så fint. Bli der. At du er allergisk mot egg får ikke påvirke min lunsj.

Anonymkode: a07a4...f2d

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så fint. Bli der. At du er allergisk mot egg får ikke påvirke min lunsj.

Anonymkode: a07a4...f2d

Jeg har ikke sagt at det paavirker din lunsj.

Men ja, jeg forventer at jobb og spisesteder tilpasser seg min allergi.

Anonymkode: 2c114...83b

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke sagt at det paavirker din lunsj.

Men ja, jeg forventer at jobb og spisesteder tilpasser seg min allergi.

Anonymkode: 2c114...83b

Skal de tilpasse alle andre plager fplk kan ha og da, eller er din allergi i en særstilling?

Anonymkode: c75a4...f69

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Skal de tilpasse alle andre plager fplk kan ha og da, eller er din allergi i en særstilling?

Anonymkode: c75a4...f69

Selvsagt skal de det! Hva er problemet?.

Hva med aa vare losningsorientert?  Vise litt omsorg for folk, koster ikke mye, og alle.har det bedre.

Anonymkode: 2c114...83b

Skrevet

Både WHO og norske Helsemyndigheter sier at innen 2030 - om bare ti år - vil halvparten av verdens og Norges befolkning ha en eller flere allergier.

Så enten folk vil det eller ei så må alle fremover forholde seg mer til at halvparten av oss vil ha en eller flere allergier. Og i tillegg til dette kommer helt reelle matintoleranser (som ja, leger også kan anerkjenne).

Om ikke lenge er normalen å ha en eller flere allergier. Da må alle forholde seg til det på en eller annen måte.

Anonymkode: 6e5ef...f98

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt skal de det! Hva er problemet?.

Hva med aa vare losningsorientert?  Vise litt omsorg for folk, koster ikke mye, og alle.har det bedre.

Anonymkode: 2c114...83b

Problemet er at det er helt umulig å ta hensyn til absolutt alle plager og allergier folk måtte kunne ha. Hvordan i alle dager vil du løse det?

Anonymkode: c75a4...f69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...