Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #26 Skrevet 20. november 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jo, det vil funke å jobbe mindre fordi jeg har prøvd det før. Jeg ble bedre da. Forøvrig har jeg svært lave standarder på hjemmebane. Men når jeg knapt orker å lage middag, eller dra en tur på butikken, eller hjelpe jentene med leksene fordi jeg er helt skutt, da må jeg ta grep. Forøvrig har jeg også prøvd tilsvarende medisiner før, og de gjorde bare ting verre pga bivirkninger. HI Anonymkode: 2ecfb...a7b Tror ganske mange med full jobb og barn har det slik i hverdagen. Jeg er også skutt når jeg kommer hjem fra jobb. Anonymkode: 5b377...eb8
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #27 Skrevet 20. november 2019 Prøv å ikke overbevis deg selv om at du ikke kan jobbe. Du virker veldig fast bestemt på at livet er for slitsomt for deg. Anonymkode: 6d32c...273
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #28 Skrevet 20. november 2019 Hvis du skal ha krav på uføretrygd, må inntektsevnen din være redusert med minst 50%. Inntektsevnen må være redusert med minst 40% hvis du har gått på AAP. For å ha krav på AAP (etter endt sykmelding), må arbeidsevnen være redusert med minst 50%. Uføretrygd er et sikkerhetsnett for de som mister betydelig del av inntekten sin. Hvis du vil redusere stillingen din med 30%, må det skje for egen regning. Uansett må du jo ta en samtale med legen din, eller en spesialist, som kan finne ut hva som ble gjøres for å unngå mye medisinering. Kan en helt annen type jobb være bedre? Anonymkode: 28942...bcf
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #29 Skrevet 20. november 2019 23 timer siden, Anonym bruker skrev: er relatert til stress. Nå vil legene medisinere meg, enda den aller beste "medisinen" vil være å stresse mindre. For å stresse mindre bør jeg jobbe mindre, men det er visst ikke noe alternativ for legene. De mener jeg må holde tempoet oppe, men spise prednisolon og andre medisiner. Hva kan jeg gjøre?? Anonymkode: 2ecfb...a7b Bytt lege 👍 Anonymkode: 9ad89...727
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #30 Skrevet 20. november 2019 Du får ingen ufør uten at all behandling er gjennomført. Anonymkode: 235a2...9ac
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #31 Skrevet 20. november 2019 Først må du jo finne ut hva det er du blir stresset av på jobb. Stengt tatt er jo ikke jobb noe annet enn oppgavene du gjør hjemme. Det er ikke forskjell på om du fyller ut et skjema for arbeidsgiver eller om du fyller ut et skjema privat. Begge deler er en oppgave. Når du er helt frisk hjemme, med det du har av oppgaver der, så er det jo noe med oppgavene på jobb eller kombinasjonen som gjør at du blir syk. Ettersom du ikke vil medisineres blir det viktigere å finne ut hvordan dagen din kan tilrettelegges. Det er mange som kunne kuttet ut medisin om de ikke trengte å gå på jobb. Feks. tipper jeg mange kunne sluttet på blodtrykksmedisin om de slapp å gå på jobb å kunne styre dagen sin selv med fysisk aktivitet, søvn og mat fra bunnen. Går det ikke med tilrettelegging, må du nok gjennom møllen med AAP og uføresøknad med de kravene som det fører med seg for å kvalifisere. Anonymkode: dd0c3...81b
Mostly Harmless Skrevet 20. november 2019 #32 Skrevet 20. november 2019 Du må nok gjennom utprøving og eventuell tilrettelegging før du eventuelt kan gå varig ned i stilling uten å finansiere det selv. Nå vet jeg ikke hva du feiler, men om det er addisons sykdom, er det først og fremst stress som i infeksjoner og belastninger som gir kroppslig behov for kortisol, som menes. I yrkessammenheng kan det være uheldig med nattarbeid, for fysisk tung eller stressende jobb, men du får nok ikke uten videre delvis ufør fra en alminnelig jobb basert på diagnosen alene. Om du opplever å bli sykere av å jobbe, må du nok gjennom mølla.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #33 Skrevet 20. november 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Tror ganske mange med full jobb og barn har det slik i hverdagen. Jeg er også skutt når jeg kommer hjem fra jobb. Anonymkode: 5b377...eb8 Tro meg. Det er STOR forskjell på å være skutt etter jobb og å ha utmattelse/fatigue i forbindelse med sykdom. Anonymkode: 19cdd...c3c
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #34 Skrevet 20. november 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Tror ganske mange med full jobb og barn har det slik i hverdagen. Jeg er også skutt når jeg kommer hjem fra jobb. Anonymkode: 5b377...eb8 Å gå med en kronisk sykdom i kroppen kan tappe en veldig for krefter. Kroppen din er i kronisk stress og alarmberedskap sa legen til meg ang min kroniske sykdom. Og det er noe helt annet enn å være sliten etter jobb. Å være normal sliten etter jobb er å være god sliten, å være sliten etter kronisk sykdom er ikke det. Anonymkode: 1e720...1a7
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #35 Skrevet 20. november 2019 Hvorfor vil du ikke prøve medisiner som faktisk kan gi deg et normalt liv? Å være uføretrygdet er pyton, jeg kan ikke skjønne noen heller vil det enn å prøve medisiner? Anonymkode: 36470...428
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #36 Skrevet 20. november 2019 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor vil du ikke prøve medisiner som faktisk kan gi deg et normalt liv? Å være uføretrygdet er pyton, jeg kan ikke skjønne noen heller vil det enn å prøve medisiner? Anonymkode: 36470...428 Fordi det er prednisolon. Det er virkelig noe dritt. Og fordi jeg har prøvd noe lignende før, og jeg ble mere syk av det enn jeg var i utgangspunktet. HI Anonymkode: 2ecfb...a7b
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #37 Skrevet 20. november 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi det er prednisolon. Det er virkelig noe dritt. Og fordi jeg har prøvd noe lignende før, og jeg ble mere syk av det enn jeg var i utgangspunktet. HI Anonymkode: 2ecfb...a7b Men hvordan tenker du at fremdriftsplanen skal være da? Dersom du ønsker å jobbe redusert.. Da må du jo forsøke den behandlingen du blir tilbudt. Så får du jo heller si etter en stund at det ikke fungerer. Sånn er det dessverre for alle oss med kronisk sykdom. Du kan ikke velge å si nei til medisinsk behandling og allikevel forvente at du vil få sykemelding og/eller etterhvert ufør. Alt må prøves... Anonymkode: 19cdd...c3c
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #38 Skrevet 20. november 2019 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Tror ganske mange med full jobb og barn har det slik i hverdagen. Jeg er også skutt når jeg kommer hjem fra jobb. Anonymkode: 5b377...eb8 Forskjell på skutt og skutt. Før var eg og heilt kake, utseleta oppbrukt osb når eg kom frå jobb. Men etter at eg var sjuk har dette fått ein heilt ny dimensjon. For dei fleste som er vanleg utsletne klarar å lage seg middag og hjelpe borna med lekser osb sjølv om dei verkelg skulke ønske dei slapp. Men å faktisk ikkje klare det fordi ein er svimle og trøtte og har vondt over alt og hjernen har krympa så du ikkje forstår skilnaden på liter og desiliter, hjertet rasar i brystet og det kjennest ut som ein ikkje får nok luft. Det er skutt på eit anna nivå. Då er det lurt å ta nokre grep Anonymkode: 015ab...436
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #39 Skrevet 20. november 2019 Du kan ta grep selv. Enten slutter du å stresse, siden det aldri har kommet noe godt ut av å stresse, eller du reduserer stillingsprosenten din. Men ikke forvent at staten skal betale! Anonymkode: c730c...1eb
Anonym bruker Skrevet 20. november 2019 #40 Skrevet 20. november 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Fordi det er prednisolon. Det er virkelig noe dritt. Og fordi jeg har prøvd noe lignende før, og jeg ble mere syk av det enn jeg var i utgangspunktet. HI Anonymkode: 2ecfb...a7b Så be om en vurdering av annen medisin da? Biologiske for eksempel. Viss du sier diagnosen din er det lettere for andre å komme med tips på ulike medisiner man kan spørre legen om. hva sier spesialisten du går til i forhold til medisin? Fastleger har ofte lite peiling på kroniske sykdommer og medisiner. Anonymkode: 36470...428
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå